Eiropas valstu iedzīvotāju salīdzinošā pirktspēja
Kādas valsts ekonomikas attīstības līmeni parasti raksturo ar iekšzemes kopprodukta (IKP) lielumu, rēķinot uz vienu iedzīvotāju. Šis nozīmīgais rādītājs tomēr neataino IKP sadales attiecības, iedzīvotāju patēriņa līmeni un reālo pirktspēju. Iekšzemes kopprodukta pieaugums nekādā gadījumā nav pašmērķis, bet gan pamats cilvēku labākai, pilnasinīgākai dzīvei. Šāda nostāja nosaka arī Latvijas ilgtermiņa ekonomiskās stratēģijas noteicošo mērķi – sasniegt attīstīto valstu dzīves standartiem atbilstošu iedzīvotāju labklājības līmeni. Šim galvenajam mērķim kalpo Latvijas IKP visai augstie attīstības tempi. Nav noliedzams, ka svarīgi ir gūt priekšstatu par Latvijas iedzīvotāju salīdzinošo pirktspēju ES dalībvalstu saimē.
Kā aprēķināt iedzīvotāju salīdzinošo pirktspēju
Lēst iedzīvotāju salīdzinošo
pirktspēju ir sarežģīts uzdevums. Nekādā gadījumā nedrīkst
rīkoties vienkāršoti – pārrēķināt ienākumus pēc valūtas kursa un
pielikt punktu: tādējādi gūsim ainu greizā spogulī. Metodoloģiski
pareizi ir vispirms noteikt it visu ienākumu – darba apmaksas,
pensiju, pabalstu, uzņēmēju guvumu un citu ienākumu – apmēru uz
vienu iedzīvotāju. Šādi aprēķinātais rādītājs jāattīra no
nodokļu, sociālajiem un tamlīdzīgiem atvilkumiem, lai gūtu minētā
rādītāja neto lielumu. Pēc tam noteic valūtu paritāti. Šai
sakarībā jāizveido pietiekami plašs un visām valstīm vienots
preču (arī pakalpojumu) grozs, kas tālāk jānovērtē eirās un
nacionālajās valūtās. Tas dod iespēju fiksēt visām valstīm to
valūtu pirktspējas salīdzināšanas koeficientu. Te jāņem vērā tas,
ka arī eiras pirktspēja eiras zemēs ir atšķirīga. Tālākais visai
darbietilpīgais solis ir lēst eiras vidēji svērto pirktspēju,
izmantojot valūtu pirktspējas salīdzināšanas koeficientus.
Aprēķinu noslēgums saistīts ar katras valsts iedzīvotāju neto
ienākuma pārrēķinu eirās ar izlīdzinātu pirktspēju. Vēl jāaplēš
Eiropas Savienības 25 valstu iedzīvotāju vidējā pirktspēja. Beigu
akords – katras valsts iedzīvotāju pirktspēja, attiecināta pret
ES iedzīvotāju vidēji svērto pirktspēju; galarezultāts izsacīts
procentos pret bāzi ES-25 attiecīgo rādītāju.
Tieši tā rīkojās Patēriņa pētījumu sabiedrība, kas savā
“Europa–Report” publicēja gūtos aprēķinus par iedzīvotāju
salīdzinošo pirktspēju kā 25 ES dalībvalstīs, tā arī 1200 šo
valstu reģionos 2004.gadā.
Pētījums guva teicamu novērtējumu presē. Izvirzās jautājums, cik
ticami publicētie rezultāti atspoguļo patieso realitāti?
Jāievēro, ka šādi pētījumi negarantē un nevar garantēt
precizitāti līdz pēdējam centam. Informācija, kas ir salīdzināmās
pirktspējas pamatā, ir ierobežota preču grozs, kas tiek
pārrēķināts eirās, nav visaptverošs. Jebkuri valūtu pirktspējas
salīdzinājumi ir ar noteiktu statistisku novirzi, vidēji
svērtajiem rādītājiem nepiemīt iespēja atspoguļot pirktspējas
atšķirības pa sociālajām grupām. Pētījuma uzdevums nebija
raksturot ievērojumu plaisu starp bagāto un trūcīgo pirktspēju
konkrētajā valstī. Toties saņemta teicama informācija par ES
“pārtikušo klubu” un “pastarīšu klubu”, kas Latvijai sniedz
ieskatu, kāds ceļš vēl jānostaigā, lai īstenotu ilgtermiņa
ekonomiskās stratēģijas mērķi.
ES valstu pirktspējas rangu tabula
Šī nozīmīgā diagramma veidota,
attiecinot katras valsts aprēķināto pirktspēju eirās pret ES-25
vidējo pirktspēju, rezultātu izsakot procentos.
Kā jau varēja paredzēt, visaugstākā pirktspēja ES saimē ir
Luksemburgas iedzīvotājiem, viszemākā starp vecajām ES valstīm
Portugāles iedzīvotājiem. 1.diagramma neapstiprina Latvijā
valdošo uzskatu, ka Zviedrija un Dānija starp ES dalībvalstīm ir
ar augstu pirktspēju aprēķini rāda, ka šo valstu iedzīvotāju
pirktspēja ir nedaudz zem vidējā līmeņa un rangu tabulā ieņem
attiecīgi 10. un 11. vietu. Negaidīts ir arī atzinums, ka
Francija ieņem rangā augstāku vietu nekā Vācija, bet Itālijai
pirktspēja ir vienā līmenī ar Vāciju.
Starp ES jaunajām dalībvalstīm visaugstākajā vietā ir Kipra,
apsteidzot Spāniju, Grieķiju un Portugāli. No
postsociālistiskajām valstīm izceļas Slovēnija, kas ieņem rangā
augstāku vietu nekā Portugāle. Izskaidrojums tam ir saistīts ar
tirgus sociālisma elementiem Dienvidslāvijā. Bijušās Padomju
Savienības satelītvalstis raksturīgas ar savu iedzīvotāju krietni
zemāku pirktspēju nekā vecajās ES dalībvalstīs. Relatīvi
viszemākā iedzīvotāju pirktspēja ir Igaunijā un Latvijā. Zināmu
neizpratni izraisa fakts, ka Lietuvā ir augstākā pirktspēja nekā
Polijā un Slovākijā, kā arī tas, ka tā par 11 procentu punktiem
apsteigusi Latviju. Bet tādi ir aprēķini.
Reģionu salīdzinošā pirktspēja
ES 25 dalībvalstis iedalītas 1200
reģionos, un katram reģionam aprēķināta tā iedzīvotāju
salīdzinošā pirktspēja.
Likumsakarīgi, ka visaugstākā iedzīvotāju pirktspēja ir attīstīta
Rietumeiropas valstu reģionos.
2.diagramma sniedz informāciju par Eiropas Savienības reģioniem
ar viszemāko iedzīvotāju pirktspēju.
Diemžēl 2.diagrammā septiņi no desmit reģioniem ir Igaunijas un
Latvijas novadi. Iespējams, ka šajā pētījumā pirktspējas procenti
nedaudz grēko pret patiesību, bet kopējo ainu tie atspoguļo
patiesi. Eiropas Savienība ir plaša telpa, kam raksturīgs
pārticis centrs un relatīvi trūcīga perifērija. Domājams, ka pēc
trim četriem gadiem ES reģionu sarakstu ar viszemāko pirktspēju
papildinās Bulgārijas un Rumānijas reģioni. Lai Latvija Eiropas
Savienības valstu iedzīvotāju pirktspējas rangu tabulā ieņemtu
augstāku vietu, nepieciešams, pirmkārt, saglabāt līdzšinējos
augstos IKP pieauguma tempus, otrkārt, vairāk budžeta līdzekļu
novirzīt sociālajām programmām, treškārt, efektīvi apkarot
inflāciju.
Georgs Lībermanis
Pēc Patēriņa pētīšanas sabiedrības materiāliem