Ministru kabineta 2005.gada 24.maija sēdē
Akceptēts likumprojekts
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.
Likumprojekta mērķi ir: saskaņot Kodeksā un likumā “Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteikto; noteikt sodu par
pārkāpumu komisijas kompetencē esošajā elektronisko sakaru jomā;
saskaņot Kodeksā lietoto terminoloģiju ar Elektronisko sakaru
likumā lietoto. Likumprojekts paredz aizstāt Kodeksā lietotos
terminus “telekomunikācijas” un “telekomunikāciju tīklu līnija”
ar terminiem “elektroniskie sakari” un “elektronisko sakaru
tīkli”.
Grozījums noteic, ka par elektronisko sakaru pakalpojumu līguma
neslēgšanu ar abonentu vai normatīvajos aktos noteiktās
informācijas neietveršanu ar abonentu noslēgtajā elektronisko
sakaru pakalpojumu līgumā izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas
sodu amatpersonām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem,
bet juridiskām personām – no simt līdz trīssimt latiem.
Grozījums paredz, ka par valsts regulējamo sabiedrisko
pakalpojumu sniegšanu bez sabiedrisko pakalpojumu licences vai
vispārējās atļaujas vai par sabiedrisko pakalpojumu licences vai
vispārējās atļaujas noteikumu vai nosacījumu pārkāpšanu izsaka
brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz trīssimt latiem, amatpersonām – no simt līdz
piecsimt latiem, bet juridiskajām personām – no simt līdz
piectūkstoš latiem. Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas
atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no simt līdz piecsimt latiem,
amatpersonām – no divsimt līdz tūkstoš latiem, bet juridiskajām
personām – no divsimt līdz desmittūkstoš latiem.
Par valsts regulējamo sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja vai
lietotāja rīcībā esošās informācijas nesniegšanu Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijai pēc tās pieprasījuma noteiktā
termiņā, kā arī par nepatiesas informācijas sniegšanu Sabiedrisko
pakalpojumu regulēšanas komisijai vai Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas likumīgo lēmumu nepildīšanu izsaka
brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
piecdesmit līdz trīssimt latiem, amatpersonām – no simt līdz
trīssimt latiem, bet juridiskām personām – no piecsimt līdz
desmittūkstoš latiem.
Kodekss papildināts, nosakot, ka par elektronisko sakaru tīklu
nodrošināšanu vai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu,
nenosūtot reģistrācijas paziņojumu, izsaka brīdinājumu vai uzliek
naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit līdz trīssimt
latiem, amatpersonām – no simt līdz piecsimt latiem, bet
juridiskajām personām – no piecsimt līdz desmittūkstoš
latiem.
Pieņemti “Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapām”.
Noteikumi nosaka šādus akcīzes
nodokļa deklarāciju veidlapu paraugus, kuri pievienoti noteikumu
pielikumā: naftas produktu akcīzes nodokļa deklarācija;
alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa deklarācija; tabakas
izstrādājumu akcīzes nodokļa deklarācija; kafijas akcīzes nodokļa
deklarācija; bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa
deklarācija.
Par spēku zaudējušiem atzīti Ministru kabineta 2004.gada 30.marta
noteikumi Nr.214 “Noteikumi par akcīzes nodokļa deklarāciju
veidlapām”.
Saskaņā ar Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā “Par akcīzes
nodokli”, kuri stājās spēkā ar 2005.gada 1.janvāri, ar 2005.gadu
no akcīzes preču noliktavām Latvijā ir atļauts piegādāt akcīzes
preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai
organizācijām Latvijas Republikā, piemērojot atlikto nodokļa
maksāšanu. Ņemot vērā likumā veiktās izmaiņas, ir nepieciešams
veikt izmaiņas arī akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapās.
Noteikumi izstrādāti, lai akcīzes nodokļa deklarāciju veidlapās
iekļautu datus par akcīzes preču daudzumu, kas no akcīzes preču
noliktavas Latvijas Republikā piegādāts citu dalībvalstu vai citu
ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām Latvijas Republikā,
piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu.
Sakarā ar to, ka ar 2005.gada 1.janvāri ar akcīzes markām ir
marķējamas ne tikai cigaretes, bet arī citi tabakas izstrādājumi,
veiktas izmaiņas tabakas izstrādājumu akcīzes nodokļa
deklarācijā, attiecinot nodokļa aprēķinu atbilstoši saņemtajām
akcīzes nodokļa markām par tabakas izstrādājumiem, par kuriem
akcīzes nodoklis nav samaksāts 180 dienu laikā no akcīzes nodokļa
marku saņemšanas dienas, arī uz citiem tabakas
izstrādājumiem.
Jaunā akcīzes preču piegādes kārtība tikai vienkāršo akcīzes
preču iegādes procesu citu dalībvalstu vai citu ārvalstu
pārstāvjiem vai organizācijām Latvijas Republikā. Norma, ka
akcīzes preces citu dalībvalstu vai citu ārvalstu pārstāvjiem vai
organizācijām Latvijas Republikā, piemērojot atlikto nodokļa
maksāšanu, atļauts piegādāt arī no akcīzes preču noliktavām
Latvijas Republikā, ir noteikta likumā, izstrādātais noteikumu
projekts regulēs tikai likumā noteiktās normas detalizētāku
piemērošanas kārtību.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumos Nr.215 “Akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles kārtība””.
Saskaņā ar pieņemtajiem
grozījumiem likumā “Par akcīzes nodokli”, kas stājās spēkā ar
2005.gada 1.janvāri, ar šo gadu ir atļauts no akcīzes preču
noliktavām Latvijā piegādāt akcīzes preces citu dalībvalstu vai
citu ārvalstu pārstāvjiem vai organizācijām Latvijas Republikā,
piemērojot atlikto nodokļa maksāšanu, kā arī pagarināts termiņš,
kādā iesniedzami dokumenti, lai gadījumos, kad preces tiek
pārvietotas uz citām dalībvalstīm, piemērotu atlikto nodokļa
maksāšanu. Ņemot vērā likumā veiktās izmaiņas, ir sagatavoti
grozījumi akcīzes preču pavaddokumentu (arī Komisijas 1996.gada
10.janvāra Regulā (EK) Nr.31/096 par akcīzes nodokļa atbrīvojuma
apliecību noteiktā dokumenta, turpmāk
– atbrīvojuma apliecības) aprites un kontroles kārtībā.
Precizējumi pavaddokumentu aprites un kontroles kārtībā ir
nepieciešami, arī lai saskaņotu Latvijas normatīvos aktus ar
2004.gada 16.novembrī pieņemtās Padomes Regulas Nr.2073/2004 par
administratīvo sadarbību akcīzes nodokļa jomā normām. Regulas
23.panta pirmā daļa nosaka, ka dalībvalstīm ir jāinformē citas
dalībvalstis par akcīzes preču pavaddokumentos iekļauto
informāciju ne vēlāk kā līdz akcīzes preču nosūtīšanas brīdim
(regula stājas spēkā ar 2005.gada 1.jūliju). Noteikumi precizē
pavaddokumentu iesniegšanas termiņu gadījumos, kad akcīzes preces
tiek pārvietotas uz citu dalībvalsti (vai eksportētas caur citu
dalībvalsti), nosakot, ka akcīzes preču nosūtītājam Valsts
ieņēmumu dienestam jāsniedz informācija par akcīzes preču
nosūtīšanu jau pirms nosūtīšanas.
Akcīzes preču pavaddokumentu aprites un kontroles kārtību
paredzēts precizēt, arī lai noteiktu ierobežojumus iespējai
saņemt Valsts ieņēmumu dienesta atļauju veikt darbības ar akcīzes
precēm akcīzes preču noliktavā pirms Valsts ieņēmumu dienestā
apstiprināta pavaddokumenta trešā eksemplāra saņemšanas.
Ierobežojumi ir nepieciešami, lai samazinātu risku, ka iespēja
veikt darbības ar akcīzes precēm akcīzes preču noliktavā pirms
Valsts ieņēmumu dienestā apstiprināta pavaddokumenta trešā
eksemplāra saņemšanas tiek izmantota ļaunprātīgi, jo pašlaik šajā
gadījumā Valsts ieņēmumu dienestam nav iespēju pārliecināties par
saņemto akcīzes preču atbilstību pavaddokumentā uzrādītajai
informācijai. Noteikumos noteikts, ka darbības ar akcīzes precēm
akcīzes preču noliktavā pirms Valsts ieņēmumu dienestā
apstiprināta pavaddokumenta trešā eksemplāra saņemšanas var tikt
veiktas tikai brīvdienās, kā arī noteikti gadījumi, kad Valsts
ieņēmumu dienests ir tiesīgs atļauju neizsniegt vai anulēt.
Noteikumos precizēta akcīzes preču pavaddokumentu un atbrīvojuma
apliecības aprites kārtība, nosakot ilgāku pavaddokumenta trešā
eksemplāra iesniegšanas termiņu gadījumos, kad akcīzes preces
tiek pārvietotas uz citām dalībvalstīm atliktajā akcīzes nodokļa
maksāšanas režīmā. Lai nodrošinātu regulas prasību piemērošanu ar
2005.gada 1.jūliju, precizēts dokumentu iesniegšanas termiņš
Valsts ieņēmumu dienestā, ja akcīzes preces tiek pārvietotas uz
citām dalībvalstīm, piemērojot atlikto akcīzes nodokļa
maksāšanu.
Pieņemts rīkojums “’Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 506 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 21 viņu nepilngadīgais bērns. Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām.
No 485 pilsonības pretendentiem
70% ir krievi, 7% – ukraiņi, 13% – baltkrievi, kā arī lietuvieši,
poļi un citas tautības.
20% pilsonības pretendentu ir pamata, 56% – vidējā, 24% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemta 93 971
persona: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3016; 1997.gadā – 2992;
1998.gadā – 4439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 8619 personas.
Pieņemts rīkojums “Par uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā”, kurā iekļauti 500 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 25 viņu nepilngadīgie bērni. Sarakstā iekļautās personas atbilst visām Pilsonības likuma prasībām.
No 475 pilsonības pretendentiem
72% ir krievi, 7% – ukraiņi, 9% – baltkrievi, kā arī lietuvieši,
poļi un citas tautības.
25% pilsonības pretendentu ir pamata, 51% – vidējā, 23% –
augstākā izglītība.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs