Kādēļ meitenes grasās pelnīt mazāk nekā zēni
Izglītības sistēmā nav gaisuši stereotipi par tradicionālo sieviešu un vīriešu lomu sabiedrībā. Arī valsts institūciju darbinieki dzimumu līdztiesību/nelīdztiesību un diskrimināciju izprot diezgan dažādi, liecina pētījumi.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Mācību grāmatu attēlos un tekstos
atainoti dzimumu stereotipi ģimenes un profesionālajā dzīvē, kā
arī brīvā laika nodarbēs, liecina pētījums par dzimumu
līdztiesības jautājumiem Latvijas izglītības sistēmā. Tas veikts
nacionālās programmas “Kapacitātes stiprināšana nodarbinātības un
dzimumu līdztiesības politikas izstrādē un ieviešanā
iesaistītajām institūcijām” ietvaros.
Kopainu par dzimumu līdztiesības jautājumiem izglītības iestādēs
speciālisti guva, aptaujājot skolotājus, skolēnus un vecākus, kā
arī analizējot mācību grāmatas.
Pedagoģijas augstākās izglītības programmās dzimumu līdztiesības
jautājumi nav iekļauti. Skolotāju informētība par šiem
jautājumiem ir fragmentāra un pārsvarā iegūta nejauši. Daļa
pedagogu zina, kāda ir mūsdienīga dzimumu līdztiesības izpratne,
tomēr pastāv pretruna starp zināšanām un viņu personisko nostāju.
Tie ir daži no pētījuma secinājumiem, informē Labklājības
ministrijas Komunikācijas departaments.
Stereotipi mācību grāmatās
Mācību grāmatās ir dažādu
profesiju stereotipi. Piemēram, vīrieši attēloti kā lēmumu
pieņēmēji, politiķi, militāristi, zinātnieki, sievietes – kā
medicīnas māsas un stjuartes. Vīrieši zīmējumos biežāk attēloti
kopā ar automašīnām, zēni – darbojamies ar datoru, bet meitenes
kopā ar mājdzīvniekiem un lellēm. Attēlos parasti redzamas
ģimenes, kur katram – vecmāmiņai, vectētiņam, tēvam, mātei,
bērniem – atvēlēta stereotipiska loma.
Viens no pētījuma secinājumiem ir tas, ka analizētās mācību
grāmatas neatspoguļo reālās dzīves vidi. Īstā dzīve ir
daudzveidīgāka. Attēli kā informācijas nesēji jāatlasa ļoti
rūpīgi, uzskata pētnieki.
Analīzē secināts, ka daļa skolotāju nav sagatavoti domāt par to,
vai mācību grāmatas attīsta izpratni par dzimuma līdztiesību un
skolotāji neprot saskatīt stereotipus tajās.
Skolotāju uzskati
Kopumā skolotāju informētība par
dzimumu līdztiesību ir fragmentāra un virspusēja, liecina
pētījums. Kā informē Labklājības ministrija, 76 procenti
aptaujāto pedagogu uzskata, ka sievietes un vīrieši ir atšķirīgi,
tāpēc katram dzimumam ir savas tiesības, pienākumi un atbildība.
Tikai četri procenti uzskata, ka sievietēm un vīriešiem ir
vienādas tiesības, pienākumi un atbildība.
Pētījuma rezultāti arī liecina, ka aptaujātie skolotāji diferencē
zēnus un meitenes pēc raksturīgām dzimuma īpašībām. Pēc viņu
domām, meitenes ir emocionālākas, kārtīgākas, paklausīgākas un
kautrīgākas, bet zēniem raksturīgākas tādas īpašības kā
pārgalvīgums, agresija, atlētiskums un trokšņainums.
57 procenti skolotāju uzskata, ka mācību procesā dzimumam nav
nozīmes. Tomēr, vērtējot, kuri priekšmeti katram dzimumam padodas
labāk, mācībspēki norāda, ka meitenēm labākas sekmes ir
literatūrā un mūzikā, bet zēniem – eksaktajos priekšmetos,
piemēram, fizikā un informātikā.
Nākotne bērnu skatījumā
Skolēnu vairākums savās atbildēs
tieši un netieši atspoguļo sabiedrībā valdošos stereotipus par
sieviešu un vīriešu lomām, krasi nodalot tām atbilstošu uzvedību,
intereses, statusu un iespējas.
Runājot par turpmākajām iespējām, skolēni atšķirīgi saredz savas
nākotnes perspektīvas un prognozē savas dzīves virzību atkarībā
no dzimuma. Zēni kopumā vairāk izvēlas vadošus amatus un plāno
sev augstāku darba samaksu nekā meitenes.
Piemēram, atbildot uz jautājumu par to, kādu amatu vēlētos ieņemt
nodibinātā firmā, atbildi “īpašnieks/-ce” sniedza 57 procenti
meiteņu un 68 procenti zēnu. Savukārt, runājot par mazāko darba
samaksu mēnesī, par kādu bērns nākotnē būtu ar mieru strādāt, 50
procenti meiteņu min 200–400 latu, bet 22 procenti – no 80
līdz 200 latiem. Savukārt 37 procenti zēnu būtu ar mieru saņemt
200 – 400 latu, bet 38 procenti par minimālo darba samaksu nosauc
400 – 600 latus.
Kā norāda pētījuma autori, tas liecina, ka meitenes plāno sev
mazāku atalgojumu nekā zēni, kas, iespējams, ir atšķirīgas
audzināšanas rezultāts.
Dzimumu līdztiesības zemūdens akmeņi
Iepriekšminētās programmas
ietvaros izstrādāts arī ziņojums par situācijas analīzi par
dzimumu līdztiesības pamatprincipu pielietošanu praksē.
Atbildīgā institūcija par dzimumu līdztiesības politikas
koordināciju ir Labklājības ministrija. Tā kā dzimumu līdztiesība
tieši vai pakārtoti skar jebkuru dzīves jomu, ir svarīgi, lai arī
citas politikas veidošanā un ieviešanā iesaistītās institūcijas
būtu kompetentas šajos jautājumos.
Tādēļ pētījuma mērķis bija apzināt citu nodarbinātības un dzimumu
līdztiesības politikā iesaistīto institūciju darbinieku iemaņas,
prasmes un zināšanas šajā jautājumā.
Kopumā aptaujāti 676 respondenti Labklājības ministrijā,
Nodarbinātības valsts aģentūrā (NVA), Valsts darba inspekcijā
(VDI), Profesionālās karjeras izvēles valsts aģentūrā (PKIVA),
Izglītības un zinātnes ministrijā (IZM) un Izglītības satura un
eksaminācijas centrā (ISEC). Pētījumā novērtēts arī pieejamo un
izmantojamo informatīvo materiālu nodrošinājums.
Pēc pētījuma konstatēts, ka situācija jautājumos par dzimumu
līdztiesību vai nelīdztiesību un diskrimināciju tiek saprasta
diezgan dažādi. Piemēram, vidēji tikai 60 procenti no visiem
aptaujātajiem institūciju darbiniekiem zina, ko nozīmē termins
“dzimumu līdztiesība”.
Tāpat ne vienmēr tiek atpazīta dzimumu nelīdztiesība un
diskriminācija dažādās dzīves situācijās, par ko liecina
aptaujāto respondentu pašnovērtējums, piemēram, tikai vidēji 55
procenti no aptaujātajiem atzina, ka viņi vajadzības gadījumā
prastu atpazīt dzimumu diskrimināciju.
Nepilnīgā izpratne
Kopumā analīzes autori secina, ka
Latvijas normatīvajos aktos ir integrētas Eiropas Savienības
normas attiecībā uz dzimumu līdztiesību. Tomēr vairāku
institūciju (NVA, PKIVA, ISEC) nolikumos nav norādes uz
veicamajiem uzdevumiem dzimumu līdztiesībā.
Viens no ieteikumiem ir pilnveidot un uzlabot savstarpējo
koordināciju dažādu mācību organizēšanā, informācijas apmaiņā un
stratēģisko dokumentu izstrādē, sākot ar darba devējiem un
ņēmējiem un beidzot ar nodarbinātības un izglītības politikā
iesaistītajām institūcijām.
Analizējot situāciju, konstatēta nepietiekama VDI, NVA, PKIVA,
IZM, ISEC darbinieku izpratne, kā zināšanas par dzimumu
līdztiesību likt lietā praksē.
Dati parāda, ka pētījumā aptaujātie respondenti galvenokārt
informāciju iegūst no plašsaziņas līdzekļiem (74 – 90 procenti),
no konsultācijām ar kolēģiem(34 – 66 procenti) un no Latvijas
likumdošanas(18 – 64 procenti).
“LV” informācija
Uzziņai
Pētījumā secināts, ka skolas vide,
vērtējot no dažādiem aspektiem, ir sievišķa.
2004./2005.mācību gadā vispārizglītojošās dienas skolās no visiem
skolēniem 50,15 procenti ir meitenes, 88 procenti pedagogu –
sievietes.
Tomēr vairums aptaujāto skolotāju – 69 procenti – uzskata, ka
nevienlīdzīgas iespējas zēniem un meitenēm skolā nav reāla
problēma.