Ko par valstisko minoritāti uzskata Eiropā
Latvijas valdība jau 1995. gadā parakstīja Eiropas Padomes Vispārējo konvenciju par nacionālo minoritāšu aizsardzību, taču vēl joprojām tā nav Saeimā ratificēta. Valdības koalīcijas partneri gan vienojušies par nepieciešamību to izdarīt un cer to paveikt līdz Jāņiem. Tiesa gan, jau tagad skaidrs, ka Latvija, tāpat kā dažas citas Eiropas Savienības (ES) valstis, konvenciju ratificēs ar atrunām. Sabiedrībā visvairāk šķēpu tiek lauzts par to, kuras grupas tad uzskatāmas par minoritāti.
Foto: Eiropas Komisijas Audiovizuālā bibliotēka |
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta
īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
padomnieks, Starptautiskās migrācijas organizācijas pārstāvis
Latvijā Ilmārs Mežs, konvenciju ratificējot, katra valsts tai
pievieno savu deklarāciju, kurā sniedz savu skaidrojumu par to,
kā arī definē, uz kurām sabiedrības grupām konvencija attieksies.
I.Mežs gan bilst, ka, viņaprāt, angļu valodas terminam
“national minority” adekvāts latviskais tulkojums būtu
nevis nacionālā, bet valstiskā minoritāte. Jo neviens neapšauba,
ka Latvijā, piemēram, ukraiņi ir etniskā/nacionālā minoritāte,
taču nekādā gadījumā tā nav uzskatāma par valstisku minoritāti.
Un konvencija runā tieši par tām. Lai gan Eiropas valstis savās
deklarācijās dod atšķirīgas valstisko minoritāšu definīcijas,
tomēr vienojošā iezīme ir tā, ka nevienā ES valstī pēc Otrā
pasaules kara ieceļojušie neietilpst šai definīcijā. Lielākā daļa
valstu uzsver, ka valstiskās minoritātes pazīme ir ilglaicīgas un
noturīgas saites ar valsti (vairāku paaudžu garumā). Tāpēc arī,
piemēram, Vācijā daudzskaitlīgā etniskā minoritāte – turki,
no kuriem liela daļa ir Vācijas pilsoņi un Vācijā dzimuši, tomēr
netiek uzskatīta par valstisku mazākumtautību, uz kuru būtu
attiecināma konvencija. Jāpiebilst, ka ES valstis uzskata:
konvencija attiecināma tikai un vienīgi uz pilsoņiem. Latvijas
valdības darba grupas viedoklis: mūsu valstī par valstiskām
minoritātēm būtu uzskatāmi Latvijas pilsoņi, kas pastāvīgi dzīvo
Latvijā, uztur ilglaicīgu un noturīgu saikni ar to, taču atšķiras
ar etniskām, lingvistiskām, kultūras un reliģijas pazīmēm un
vēlas saglabāt savu kultūru un identitāti.
“LV” lasītājiem piedāvā Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariāta apkopoto informāciju, kā tad
citas Eiropas valstis savās deklarācijās un ziņojumos par
konvencijas izpildi ir definējušas valstisko minoritāti.
Eiropas valstisko minoritāšu definīcijas
Vēsturiskās minoritātes, uz kurām
konvencija tiek attiecināta, savos deklarācijas tekstos
konkretizē šādas valstis:
1) Dānija (vācieši Dienvidjitlandē);
2) Vācija (dāņi, sorbi, frīzi un čigāni);
3) Slovēnija (itāļi, ungāri un čigāni);
4) Zviedrija (sāmi, Zviedrijas somi, tornedāļi, čigāni un
ebreji);
5) Maķedonija (albāņi, turki, vlahi, čigāni un serbi).
Savukārt citas valstis konkrētu minoritāšu vietā min definīciju
vai principus, pēc kuriem tiek noteiktas nacionālās
minoritātes.
Austrija ar nacionālām minoritātēm saprot tās grupas,
kuras dzīvo un kuru dzimtene tradicionāli ir bijusi Austrijā un
kuras sastāv no Austrijas pilsoņiem ar nevācu dzimto valodu un ar
savu etnisko kultūru.
Igaunija uzskata par nacionālām minoritātēm tādus
Igaunijas pilsoņus, kuri dzīvo Igaunijā, kuriem ir ilgstošas,
ciešas un noturīgas saites ar Igauniju, kuri atšķiras no igauņiem
etniski, kulturāli, reliģiski vai lingvistiski un kuri ir
motivēti saglabāt kopīgi savas kultūras tradīcijas, reliģiju vai
valodu, kas veido to kopīgās identitātes pamatus.
Luksemburga noteic, ka nacionālās minoritātes šīs
konvencijas izpratnē ir cilvēku grupas, kas šajā teritorijā dzīvo
jau daudzās paaudzēs, kuriem ir Luksemburgas pilsonība un kuri ir
saglabājušas īpašas etniskas vai lingvistikas iezīmes.
Polija deklarē, ka nacionālās minoritātes ir tās, kuras
dzīvo Polijā un ir Polijas pilsoņi.
Šveice deklarē, ka nacionālās minoritātes Šveicē ir
individuāļu grupas, kuras ir skaitliskā mazākumā pret pārējiem
valsts vai kantona iedzīvotājiem, kuras locekļi ir Šveices
pilsoņi, kuriem ir ilgstošas, ciešas un noturīgas saites ar
Šveici un kurus vieno vēlēšanās kopīgi saglabāt to kas veido
identitāti, īpaši to kultūru, tradīcijas, reliģiju vai
valodu.
Dažas valstis nosaka, ka to
teritorijā nacionālo minoritāšu nav:
Lihtenšteina nosaka, ka tās teritorijā nacionālās
minoritātes neeksistē.
Luksemburga, balstoties uz savu definīciju, secina, ka tās
teritorijā nav nacionālo minoritāšu.
Malta deklarē, ka minoritāšu konvencijas izpratnē tās
teritorijā nacionālās minoritātes neeksistē.
Dānijā tiek regulāri apkopota īpaša statistika par
imigrantiem un pat otrās paaudzes imigrantiem (imigrantu
pēctečiem), kuri kopumā ir 8% no valsts iedzīvotājiem, tomēr
Dānija izceļas ar īpaši šauru konvencijas pielietojumu – tā ir
attiecināta tikai uz vāciešu nacionālo minoritāti
Dienvidjitlandē. Skaitliskā ziņā konvencijas aizsardzībai tiek
pakļauti tikai 0,4% no valsts iedzīvotājiem, bet vismaz 8% no
valsts iedzīvotājiem netiek. Tāpēc Latvijas situācijai ir ļoti
piemērots Dānijas nacionālā ziņojuma secinājums, ka “nacionālās
minoritātes raksturīgā zīme (distinctive mark) ir, ka tā
ir iedzīvotāju mazākuma grupa, kurai galvenokārt ir ciešas un
ilgstošas saites ar attiecīgo valsti – pretstatā bēgļu un
imigrantu grupām”.
Somija nav definējusi, kas pieder pie nacionālām
minoritātēm, bet ziņojumā atskaitās par šādām grupām – sāmi,
čigāni, tatāri, veckrievi un arī zviedriski runājošie somi.
Interesanti, ka Somijas valdība savu lielāko minoritāti nesauc
par Somijas zviedriem, bet gan par zviedriski runājošiem
somiem.
Zviedrija, ratificējot konvenciju, ir īsi noteikusi, ka
nacionālās minoritātes Zviedrijā ir sāmi, Zviedrijas somi,
tornedāļi (somu sub-etnoss), čigāni un ebreji. Tomēr Zviedrijas
ziņojumā ir vairāki izvērsti kritēriji un skaidrojumi par to, ko
Zviedrijā atzīst par nacionālajām minoritātēm. Viens no
kritērijiem, lai kādu grupu uzskatītu par nacionālo minoritāti, –
ir jābūt vēsturiskām un ciešām saitēm ar Zviedriju. Tās
minoritāšu grupas, kuru minoritāšu kultūras eksistēja Zviedrijā
pirms 20. gadsimta, varētu tikt uzskatītas par apmierinoši
izpildītu kritēriju par vēsturiskām vai ilgstošām saitēm.
Vācijas ziņojumā ir samērā skopi skaidrojumi par Vācijas
pieeju, definējot nacionālo minoritāti, taču tie ir pietiekami
skaidri: Vācijā nacionālās minoritātes ir tādas Vācijas pilsoņu
grupas, kuras tradicionāli dzīvojušas Vācijā un dzīvo to
tradicionālos/senču apdzīvotības rajonos, bet kuri atšķiras no
vairākuma iedzīvotājiem ar to valodu, kultūru un vēsturi – to
īpašo identitāti un kuri vēlas šo identitāti saglabāt. Nosaucot,
ka nacionālās minoritātes Vācijā ir dāņi, sorbi, frīzi un čigāni,
pie katra nosaukuma atkārtoti tiek minēts Vācijas pilsonības
kritērijs.
Norvēģija ratificējot nekādu deklarācijas tekstu nav
pievienojusi, taču tās ziņojums sniedz skaidru priekšstatu par
Norvēģijas pieeju, kas ir salīdzināma ar Zviedrijas praksi. Par
nacionālām minoritātēm Norvēģijā ir atzīti ebreji, kveni
(Ziemeļnorvēģijas somu subetnoss), čigāni, romāni/ceļotāji
(čigānu subetnoss) un skogfinni (Dienvidnorvēģijas somu
subetnoss). Pēc starptautiskiem likumiem arī sāmi ir Norvēģijas
nacionālā minoritāte, taču Sāmu asambleja uzskata, ka konvencija
uz viņiem neattiecas, jo tā viņu tiesības sašaurinātu. Šo
viedokli Norvēģijas valdība ir ņēmusi vērā un sāmus par nacionālo
minoritāti šīs konvencijas izpratnē neuzskata.
Ungārijas ziņojumā ir uzsvērts, ka nacionālā vai etniskā
minoritāte ir jebkura etniska grupa, kurai ir vismaz viena
gadsimta vēsture, dzīvojot Ungārijas Republikā, kura vienlaikus
pārstāv skaitlisku minoritāti starp valsts pilsoņiem, kuras
locekļi ir Ungārijas pilsoņi, un atšķiras no pārējiem pilsoņiem
ar savu valodu, kultūru un tradīcijām un tajā pašā laikā
demonstrē kopāpiederēšanas sajūtu (sense of belonging together),
kas ir mērķēta uz šo visu saglabāšanu, izpaušanu un aizsardzību
savu kopienu interesēs, kuras tika veidojušās vēstures
gaitā.
Čehijas minoritāšu aktā teikts, ka nacionālā minoritāte ir
Čehijas pilsoņu kopiena, kuri dzīvo tagadējās Čehijas teritorijā
un atšķiras no citiem pilsoņiem ar viņu kopēju etnisko izcelsmi,
valodu, kultūru un tradīcijām; viņi pārstāv pilsoņu mazākumu un
tajā pašā laikā demonstrē savu vēlmi tikt uzskatītām par
nacionālo minoritāti ar mērķi kopējām pūlēm saglabāt un attīstīt
savu identitāti, valodu un kultūru un tajā pašā laikā paužot un
aizsargājot savu kopienu intereses, kuras tika veidotas vēstures
gaitā.
Slovākijā nav nacionālās minoritātes definīcijas
Slovākijas likumos, taču Slovākijas valdība atzīst, ka Slovākijā
nav citu oriģinālu etnisko grupu vai nacionālo minoritāšu ārpus
šīm: ungāri, čigāni, bohēmieši, rutēņi, ukraiņi, vācieši,
morāvieši un silēzieši, horvāti, ebreji, poļi un bulgāri.
Austrijā par nacionālām minoritātēm tiek uzskatītas šādas
minoritātes: horvātu minoritāte Burgenlandē, slovēņu minoritāte,
ungāru minoritāte, čehu minoritāte, slovāku minoritāte un čigānu
minoritāte. Komentējot Konsultatīvās padomes ieteikumu paplašināt
nacionālo minoritāšu loku, Austrijas valdība norāda, ka pārējās
iedzīvotāju grupas daudzās jomās bauda noteiktas tiesības valsts
likumu ietvaros, kuru saturs saskan ar konvencijas
tiesībām.
Polijā vienīgais kritērijs nacionālajai minoritātei ir
pilsonība. Polijas ziņojumā tiek minētas 9 nacionālās
minoritātes: baltkrievi, čehi, lietuvieši, vācieši, armēņi,
krievi, slovāki, ukraiņi un ebreji, kā arī 4 etniskās minoritātes
– karaīmi, lemki (ukraiņu subetnoss), čigāni un tatāri. Bez tam
tiek pieminēti arī kašubi – etniska grupa ar reģionālajām
tradīcijām un valodu, kas atšķiras no poļu valodas.
Apvienotajā Karalistē nav tiesiski definētas nacionālās
minoritātes, taču tās konvencijas ziņojums tiek balstīts uz rasu
grupas definīciju. Rasu grupa ir “cilvēku grupa, kas ir noteikta
ar krāsu, rasi, nacionalitāti (ieskaitot pilsonību) vai etnisko
vai nacionālo izcelsmi”. Tas ietver gan etnisko minoritāšu
kopienas (vai redzamās minoritātes), gan arī skotus, īrus un
velsiešus, kuri ir noteikti kā rasu grupa, pamatojoties uz to
nacionālo izcelsmi. Arī čigāni un ceļotāji (Travellers)
tiek uzskatīti par rasu grupu.
Lietuvas likumos nav definīciju par nacionālām
minoritātēm. Lietuva uzskata, ka tajā nav lingvistisku vai
etnisku grupu, kas netiktu uzskatītas par nacionālajām
minoritātēm, respektīvi, konvencija tiek attiecināta uz
visām.
Spānijā dzīvo vairākas autonomiju tautas, no kurām
lielākās ir kataloņi, galisieši, valensieši un baski, tomēr
Spānija nav devusi nedz nacionālās minoritātes definīciju, nedz
arī nosaukusi konkrētas minoritātes, uz kurām attiecināma
konvencijas aizsardzība. Kaut arī neviena grupa, tajā skaitā arī
čigāni, nav atzīti par Spānijas nacionālo minoritāti, Spānijas
konvencijas ziņojumā galveno vietu ieņem tieši čigāni, toties
citas minoritāšu grupas nav pieminētas.
Slovēnijā par nacionālajām minoritātēm ir atzītas
autohtonās (tradicionālas, ilgstoši vietējās) itāļu, ungāru un
čigānu kopienas, kas visas kopā nesasniedz 1% no valsts
iedzīvotāju kopskaita. Skaitliski mazāku reliģisko un
lingvistisko kopienu (ebreji, vācieši) locekļiem un imigrantiem
(ap 10% no valsts iedzīvotāju kopskaita) no citām bijušām
Dienvidslāvijas republikām, kuri apmetās lielākajos rūpniecības
centros pārsvarā pēc Otrā pasaules kara, nav nacionālās
minoritātes statusa kolektīvo tiesību turētāju nozīmē.
Itālijas tiesību sistēmā minoritātes jēdziens ir saistīts
vienīgi ar valodu vai drīzāk ar lingvistisko minoritāti.
Krievija nedod savu nacionālās minoritātes definīciju,
turklāt uzskata, ka arī citas valstis to nedrīkst darīt. Krievija
iestājas par to, lai konvencija tiktu attiecināta arī uz
iedzīvotāju grupām, “kurām savulaik bijusi pavalstniecība, taču
vēlāk tā tikusi patvaļīgi atņemta”.
Francija ir vienīgā no ES dalībvalstīm, kas konvenciju nav
parakstījusi, jo tā uzskata, ka visi Francijas pilsoņi ir
francūži, līdz ar to viņiem neesot tādas sabiedrības grupas kā
nacionālā minoritāte.
Rūta Kesnere, “LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv