Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada
19. maija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Viens no būtiskākajiem jautājumiem
šodien, protams, bija likumprojekts “Par Līgumu par Konstitūciju
Eiropai”. Nešaubīgi, arī Zaļo un Zemnieku savienības frakcija
atbalsta šī jautājuma tālāku virzību, jo mēs esam Eiropas
Savienībā un apzināmies sevi kā pie Eiropas valstu saimei
piederošu valsti. Neskatoties uz dažādām atrunām un labojumiem
šajā tekstā, varbūt tās ir vairāk tādas gramatiskas lietas, mūsu
frakcija ir gatava šo jautājumu atbalstīt.
Tajā paš” laikā mūsu frakcija pilnībā apzinās, ka mūsu Latvijas
iedzīvotājiem visaktuālākās šķiet tās problēmas, kuras ir valstī.
Tāpēc mūsu frakcija vakar bija aicinājusi uz sanāksmi Latgales
plūdos cietušo pašvaldību vadītājus. Mēs varam informēt, ka pēc
mūsu iniciatīvas nākošnedēļ, pirmdien, premjers sasauc ārkārtas
sēdi, kurā Zaļo un Zemnieku savienības ministrs Mārtiņš Roze
ziņos par situāciju Latgalē; par to, kādi varētu būt
kompensācijas mehānismi.
Šajā jautājumā mēs redzam darbību divos virzienos –
maksājumu un kompensācijas mehānisma saglabāšana cietušajiem
Latvijas zemniekiem. Otrs jautājums skar Latgales ceļus –
izpostītos tiltus pār mazajām upēm. Protams, arī šajā jomā ir
nepieciešams valstisks atbalsts, kuru mēs ceram saņemt, šo
jautājumu izskatot nākamās nedēļas valdības sēdē.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Šodien acīmredzot skanēs vēl
visādi jūsmīgi prieki, ka mēs esam lieli malači, atbalstot
Eiropas Konstitūcijas virzību. Es nenoliedzu, ka mums vajag
aktīvi piedalīties šajos procesos. Tā ir taisnība.
Tomēr šajā brīdī es runāšu par kaut ko citu – par
nožēlojamo, bezatbildīgo attieksmi pret nopietna dokumenta
izveidošanu. Līguma latviešu tekstā pēc speciālistu atzinuma ir
aptuveni 140, varbūt nedaudz vairāk kļūdu. Es nerunāju par
tehniskajām kļūdām vien, es runāju par būtiskām kļūdām. Šodien es
mēģināju aicināt kolēģus pirms galīgā balsojuma vismaz kaut ko
izdarīt. Kāpēc ir šāda steiga? Kāpēc ir šāda lienošana,
izpalīdzīga rīcība? Acīmredzot tas ir vajadzīgs kādam person”gi.
Francijā Konstitūcijas projektam nav teikts ne “jā”, ne
“nē”.
Pieņemsim, agrāk vai vēlāk katrs izlemj pats. Taču šī aklā
steiga, aizbildināšanās, ka mums, lūk, esot slikti speciālisti un
tāpēc jāpieņem šāds dokuments, ir necieņa pret latviešu valodu,
tā ir necieņa pret savu pienākumu pildīšanu.
Ja mēs runājam ne tikai par stila kļūdām, bet par to, ka arī
terminoloģija ir kļūdaini tulkota, ir izlaisti vārdi, kas pilnībā
maina dokumenta jēgu. Nožēlojami klausīties, ka tas daudziem ir
sagādājis prieku, ka tas ir bijis liels notikums. Kārtējo reizi
jāsaka, ka reizēm Saeimas kolēģu vairākums ne tikai nelasa
dokumentus, bet arī necenšas tajos iedziļināties. Es uzskatu, ka
tieši tāpēc mūsu ārpolitikā ir tik vāji sasniegumi un nenopietna
attieksme. Tie speciālisti, kas atbild par šiem jautājumiem,
pieiet tiem bezatbildīgi.
Ja uz otro lasījumu neviena kļūda nebūs izlabota, acīmredzot būs
jāuzstāda jautājums: “Vai šādu dokumentu ir vērts atbalstīt un
mūsu Saeimai vēsturē ieiet ar savu bezatbildīgo pieeju latviešu
valodai?”
A.Naglis
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Šodien Saeima pirmajā lasījumā
lēma par Eiropas Savienības konstitucionālo līgumu. Latvijas
Pirmā partija balsoja “par”, kaut arī esam neapmierināti ar
situāciju, ka Konstitūcijā joprojām ir stilistiskas un
gramatiskas kļūdas, kuras nāksies novērst dokumenta pieņemšanas
laikā Saeimā, kā arī ar to, ka, neraugoties uz diskusijām,
Konstitūcijas ievadtekstā nav atsauces uz kristietību. Man kā
īstam kristietim ir patiesi žēl, ka starpvaldību konferencē, kurā
pēc Polijas un Itālijas iniciatīvas tika apspriesta atsauce uz
kristīgām vērtībām un kristīgo mantojumu, Latvijas pozīcija par
kristīgo vērtību iekļaušanu Konstitūcijā bija neitrāla, es pat
teiktu – bezzobaina.
Mēs saprotam, ka Eiropas Savienībā ir pietiekami daudz citu
reliģiju pārstāvju, tomēr, ja runājam par vērtībām un vērtību
saglabāšanu, tad par to ir skaidri jāiestājas un no tā nav
jābaidās. Ja būtu atsauce, tad būtu skaidrāk noteikts, kas mēs
esam, uz kādām vērtībām balstāmies.
Latvijas Pirmās partijas Saeimas frakcija vakar tikās ar
satiksmes ministru Aināru Šleseru un Latvijas Valsts ceļu
direktoru Tāli Straumi, lai iepazītos ar Satiksmes ministrijas
izstrādāto koncepciju par valsts autoceļu finansēšanas modeli.
Autoceļu finansējuma kopīgais apjoms Latvijā šobrīd ir 2,5 reizes
mazāks nekā Lietuvā, arī finansējums uz vienu kilometru ir vairāk
kā divas reizes zemāks nekā kaimiņvalstī. Nevar vēlēties labus
ceļus, ja netiek piešķirta nauda to uzturēšanai. Frakcija
vienojās izteikt prasību valdībai, Ministru prezidentam un
finanšu ministram ceļu atjaunošanu atzīt par vienu no galvenajām
valsts budžeta prioritātēm. Latvijas Pirmās partijas deputāti
atbalsta Satiksmes ministrijas izstrādāto koncepciju, kas paredz
no 2006.gada atjaunot autoceļu finans”jumu vispirms tajā apjomā,
kāds tas bija līdz 2004.gadam, paredzot šim mērķim 60% no akcīzes
nodokļa naftas produktu ieņēmumiem, bet turpmāk katru gadu
pakāpeniski palielināt finansējumu par 5%, līdz 2010.gadā tas
sasniegs 80% no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Mēs
uzskatām, ka autobraucēji maksā akcīzes nodokli par degvielu un
viņiem ir tiesības braukt pa sakārtotiem, labiem ceļiem ne tikai
pilsētās, bet arī laukos. Latvijas Pirmās partijas frakcija vakar
nosūtīja vēstuli Ministru prezidentam Aigaram Kalvītim, kurā lūdz
izskatīt mūsu izvirzītos priekšlikumus 2006.gada valsts budžetam
bērnu un ģimeņu nodrošinājuma jomā.
Latvijas Pirmā partija atbalsta Labklājības ministrijas
priekšlikumu palielināt ģimenes pabalsta bāzes lielumu no 6 uz 8
latiem, lai mazinātu daudzbērnu ģimeņu sociālo atstumtību,
novēršot diskrimināciju, ierosinot palielināt ģimenes valsts
pabalsta lieluma koeficientu.
L.Liepiņa
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien Saeimā visnozīmīgākais
solis bija Eiropas Savienības konstitucionālā līguma pieņemšana
pirmajā lasījumā. Mūsuprāt, Jaunā laika prāt, tas ir solis pretī
vienotai un stiprinātai Eiropas Savienībai. Mūsuprāt, galvenais,
ka Eiropas Konstitūcijā ir nostiprinātas tādas pamatvērtības, kas
šajā dokumentā ir visbūtiskākās – cieņa pret cilvēku,
brīvība un demokrātija. Tās ir lietas, bez kurām šodien neviens
vairs nevēlas dzīvot.
Otrs iemesls, ka Konstitūcijā pārstāvības sadalījums institūcijās
ir ļoti labvēlīgs tieši mazajām valstīm, tādām kā Latvija. Mēs
dzirdējām kritiku par tulkojumu, par valodu. Šajā sakarā man būtu
jāsaka, ka mums Briselē ir problēma ar tulkiem, tomēr tā nav
tikai tulku problēma. Daļa atbildības jāuzņemas Saeimai, jo
Saeima ir tā, kas piešķir finansējumu latviešu valodas Tulkošanas
un terminoloģijas centram, kurš “oti daudz strādā ar visiem
jaunajiem terminiem, kuri diezgan daudz parādās šajā dokumentā.
Terminoloģijas centram vienkārši ir pārāk daudz darba, nespējot
visu izdarīt. Pats tulks jau nevar izgudrot visiem jēdzieniem
atbilstošu jēdzienu latviešu valodā.
Varētu rasties jautājums, kāpēc mēs nerīkojam referendumu?
Pirmkārt, Jaunais laiks uzskata, ka mēs jau vienreiz esam
nobalsojuši par iestāšanos Eiropas Savienībā un šis dokuments
tajā punktā vairs neko daudz nemaina. Es gribētu teikt, ka tikpat
kā neko nemaina.
Otrkārt, spriežot pēc pieredzes, bieži vien cilvēki referendumos
nebalso par jautājumu pēc būtības, bet gan pēc tā, ko domā par
valdību.
Treškārt, referendumi ir dārgi. Kopumā mēs uzskatām, ka Latvijai
šis dokuments ir ļoti labs un referendums nav jārīko.
Es arī gribētu iebilst pret steigu. Nekādas steigas nav.
Konstitūcija pamatā ir gatava jau divus gadus. Kopš starpvaldību
konferences tā ir noformēta pusotru gadu. Konstitūcija ir
pieejama, un neviens nevar teikt, ka nav bijis laika ar to
iepazīties.
Tagad īsi par citu tēmu – par bērniem un ģimenēm. Mūsuprāt,
nevajag tik daudz maksāt pabalstus, piedzimšanas pabalstus, ne
arī citus bērnu pabalstus, bet noteikti ir jāpievērš uzmanība
sistēmai, kura ievieš nodokļu atvieglojumus, jūtamus nodokļu
atvieglojumus tiem vecākiem, kuri strādā. Tādā veidā mēs ceram
palīdzēt tiem cilvēkiem, kuri ir ekonomiski aktīvi.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien man gribētos paust savu
viedokli par diviem jautājumiem. Pirmais jautājums ir par Saeimas
atbalstīto lēmuma projektu “Par termiņa pagarināšanu Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienību dalībai miera nodrošināšanas
operācijā Irākā Apvienoto Nāciju Organizācijas daudznacionālo
spēku sastāvā”. Protams, Tautas saskaņas partija neatbalsta šādu
pozitīvu Saeimas lēmumu, jo tas ir pretrunā ar Latvijas tautas
gribu. Socioloģiskās aptaujas un citi faktori liecina par to, ka
Latvijas dalību Irākas okupācijā neatbalsta 80% Latvijas
iedzīvotāju. Tieši tāpēc Tautas saskaņas partijas deputāti
balsoja “pret”.
Otrs jautājums ir par sociālo politiku mūsu valstī. Diemžēl
šodien valdošās partijas noraidīja Tautas saskaņas partijas
sagatavoto sociāla rakstura likumprojektu “Grozījums Valsts
sociālo pabalstu likumā”. Mūsu likumprojekts piedāvāja atļaut
personām, kuras kopj bērnu līdz viena gada vecumam, vienlaicīgi
ar bērna kopšanas pabalsta saņemšanu strādāt nepilnu darba laiku
atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai kārtībai un nepilna
darba laika apjoma ierobežojumiem. Likuma pieņemšana varēja ļaut
paaugstināt trūcīgo ģimeņu dzīves līmeni un varēja arī ļaut
saņemt bērna kopšanas pabalstu, neriskējot ar nelegālu
nodarbinātību. Mūsu likumprojekts pieņemšanas gadījumā varēja
palielināt valsts budžeta ienākumus no legālas nodarbinātības
sociālās apdrošināšanas un iedzīvotāju ienākuma nodokļu maksājumu
veidā, kas savukārt varētu dot iespēju paplašināt sociālo
palīdzību. Diemžēl valdošās partijas šo Tautas saskaņas partijas
ideju noraidīja.
A.Golubovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Runājot par šīsdienas plenārsēdi,
es gribu pakavēties pie diviem jautājumiem. Pirmais ir Eiropas
Konstitūcijas ratificēšana. Šodien tā tika pieņemta pirmajā
lasījumā. Runājot par to, es gribu pieminēt galveno iemeslu,
kāpēc tik steidzīgi un tieši tagad vajag pieņemt šo Konstitūciju,
kuru izvirzīja valdošā koalīcija. Vajag it kā parādīt mājienu
Eiropai, īpaši frančiem, kuri drīz rīkos referendumu. Diemžēl
kādu mājienu, jo m”s nerīkojam referendumu un savu vēlētāju
vēlmes nezinām. Diemžēl tā tas ir.
Pieminot to pašu Konstitūciju, es gribu pieminēt vēl vienu
iemeslu, kāpēc tieši tāds lēmums bija amorāls. Nesen mūsu valdība
pieņēma deklarāciju par Latvijas robežu, ar to atsakoties
parakstīt robežlīgumu ar Krieviju. Diemžēl, pateicoties šim
lēmumam, mēs neparakstījām robežlīgumu ar Krieviju, kurš būtu
vajadzīgs tieši Eiropas Savienībai.
Otrs jautājums ir par to, ka šodien tika pagarināta līdz šā gada
31.decembrim mūsu karaspēka atrašanās Irākā. Iepriekšējā nedēļā
daži Amerikas Senāta locekļi paziņoja, ka Amerika veic Irākā
okupāciju. Ir amorāli, runājot par savu okupāciju, veikt Irākas
okupāciju.
J.Pliners
(politisko organizāciju apvienības
“Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcija):
Arī es gribu pievērst uzmanību
gandrīz tiem pašiem jautājumiem, par kuriem jau runāja daudzi
deputāti.
Diemžēl pievienošanās Eiropas Konstitūcijai, manuprāt, notika
nekorekti. Es uzskatu, ka Saeimas valdošie spēki neciena savu
tautu un kārtējo reizi baidās veikt par šo jautājumu referendumu,
ko mēs pieprasījām. Ratificējot vai pievienojoties šim
konstitucionālajam līgumam, tomēr vajadzētu prasīt padomu tautai.
Tomēr daļēji mēs jau ierobežojām un vēl ierobežosim savu
neatkarību, un šī Konstit”cija ir augstāka par mūsu Satversmi un
likumiem.
Otrs jautājums – Irāka. Es uzskatu, ka mūsu karaspēks Irākā
iegāja un piedalās karā nelikumīgi bez starpnāciju organizācijas
rezolūcijas. Krita tikai viens virsnieks, viens cilvēks! Šausmīgi
ir iedomāties, kā šodien ir viņa sieviņai un radiem. Varēja būt
daudz vairāk. Starp citu, daudzas valstis jau sen ir izvedušas
savus karaspēkus. Tas, ka mēs tur esam, tomēr palielina terorisma
iespēju arī mūsu zemītē. Mēs zinām, kas notika Spānijā.
Varbūt pēdējais. Šodien Saeima arī izskatīja likumprojektu
“Grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu””, kurā vienā
pantā ir rakstīts, ka šajā dienestā drīkst strādāt pilsoņi un
personas, kurām ir pastāvīgās uzturēšanās atļaujas. Tas nozīmē
arī, ka Krievijas, Ukrainas un Gruzijas pilsoņi, ja viņiem ir šī
atļauja. Mēs lūdzām valdošajiem spēkiem ierakstīt arī mūsu
nepilsoņus, mūsu līdzcilvēkus, ar kuriem jūs satiekaties katru
dienu un sveicināties, lai viņiem arī būtu tādas iespējas. Tomēr,
kā bija ierakstīts, tā stūrgalvīgi arī palika, ka drīkst strādāt
pilsoņi un personas, kam ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja.
Nepilsoņiem tādas tiesības nav. Vai viņi ir necilvēki? Diemžēl
ļoti žēl.
V.Paegle
(Tautas partijas frakcija):
Patiešām svarīgākā ziņa šodien ir,
ka arī Tautas partija atbalstīja pirmajā lasījumā Eiropas
Savienības konstitucionālo līgumu, kurš tika apstiprināts ar 82
balsu vairākumu.
Šodien arī mēs atbalstījām Latvijas Nacionālo bruņoto spēku
vienību miera uzturēšanas operāciju Irākā. Saspringtā ārpolitikas
situācijā valstī rada šķietamību par ārpolitikas nevienprātību,
tomēr šie lēmumi liecina, ka Latvija izprot tās lomu
starptautiskajā apritē, ceļot savu ietekmi un prestižu. Pēdējos
desmit gadus Latvijas Republikas ārpolitika ir bijusi vienas
partijas monopols, kur ārpolitikas veidotāju nacionālās intereses
nosacīja ļoti šaurs politiskās elites loks. Tas, ka Latvijas
ārpolitikas veidotāji – Tautas partijas pārstāvja vadītā
Ārlietu ministrija – arvien vairāk rēķinās ar sabiedrības
viedokļiem, veidojot demokrātiskai valstij atbilstošu atklātu un
caurspīdīgu ārpolitiku, ir apsveicami un arī nepieciešami.
Vispirms par Eiropas Savienības konstitucionālo līgumu. Šis
līgums ir izdevīgāks mazām Eiropas Savienības valstīm, nevis
lielajām. No iekļautajām normām tur ir tikai desmit jauninājumi.
Svarīgs ir arī tas, ka līgums stiprina demokrātiju Eiropas
Savienības valstīs.
Par valodas kļūdām, protams, mums ir nopietna runa. Bet ir
jāsaka, ka no desmit saturiskām kļūdām visas ir izlabotas. Šeit
runa ir tikai par stilistiskām kļūdām. Es piekrītu savai kolēģei
no Jaunā laika, ka mums ir jādomā kopumā, kā vispārīgi labot šo
situāciju.
Par bruņoto spēku darbību Irākā. Ir jāuzsver, ka Latvijas
karavīri tur darbojas Apvienoto Nāciju Organizācijas ietvaros.
Mēs varam diskutēt par Ir”kas kara pieteikšanas pamatiem, bet ne
par to, ka Irākā ir notikušas demokrātiskas vēlēšanas un tauta
strādā, lai būtu brīvība un demokrātija. Ir svarīgi apzināties
to, ka, būdami miera uzturēšanas centienos Irākā, Latvijas
karavīri nes Latvijas vārdu pasaulē un apliecina to, ka Latvija
īsā laikā ir kļuvusi no drošības institūciju patērētājas par
drošības uzturētāju.
Es domāju, ka abi šie lēmumi patiešām liecina, ka Latvija ir
aktīva un vienlīdzīga līdzdalībniece starptautiskajā apritē.
Saeimas preses dienests