Vai Latvijai vajadzīgs Tiesībsargs
Aizvakar, 24. maijā, Ministru kabinets atbalstīja Tiesībsarga likumprojekta anotāciju, kuras viena no būtiskākajām sadaļām ir jaunveidojamās institūcijas finansējums. Diemžēl valdības piedāvātais resursu apmērs šai institūcijai, manupārt, viennozīmīgi parāda, ka, pēc Ministru kabinets uzskata, Tiesībsargs Latvijai nav nepieciešams. Un ne tikai konkrēti Tiesībsargs, bet ombuda institūcija vispār.
Tad, kad starptautiskā līmenī
Latvijai ir jāatskaitās par situāciju cilvēktiesību jomā un ne
tikai, bieži vien tiek uzsvērts, ka Latvijā darbojas Valsts
cilvēktiesību birojs (VCB), kas pilda ombuda funkcijas. Turklāt
pēdējā laikā tika minēts arī tas, ka uz VCB bāzes veidos jaunu,
daudz efektīvāku un spēcīgāku institūciju – Tiesībsargu. Taču,
atbalstot Finanšu ministrijas sagatavoto anotāciju Tiesībsarga
likumprojektam, valdība ir paudusi pretēju nostāju.
Paredzot, ka jaunajai institūcijai budžets būs tieši tāds pats kā
VCB, zūd jēga jaunas institūcijas veidošanai. Turklāt arī šobrīd
VCB ar esošo finansējumu ir grūti kvalitatīvi strādāt. Tāpēc
uzskatām, ka Saeimai un valdībai beidzot būtu jāpieņem izšķirošs
lēmums, vai Latvijai ombuda institūcija ir vajadzīga vai arī nav.
Ja ir, tad ir jāparedz attiecīgs finansējums. Ja nav, tad ir
jābeidz līdz šim piekoptā divkosība, starptautiskajai sabiedrībai
stāstot, ka mums šāda institūcija darbojas, jo ar esošo
finansējumu to ir gandrīz neiespējami izdarīt. Lai varētu
efektīvāk īstenot savas funkcijas, VCB vairākkārt ir pieprasījis
papildu valsts budžeta līdzekļus, taču tie nav piešķirti.
Ja VCB arī ir izdevies kaut ko izdarīt un sasniegt, tad tikai
pateicoties darbinieku entuziasmam – tam, ka darbinieki ir gatavi
strādāt ar lielu atdevi, nedomājot par atalgojumu. Atalgojums
šobrīd ir viena no smagākajām problēmām. Ministru kabineta
noteikumos paredzētie “algas griesti” daļas vadītājam ir Ls 250,
bet juristam – Ls 210. Turklāt, atšķirībā no valsts civildienesta
ierēdņiem, nav paredzētas nekādas sociālās garantijas. Šāds
atalgojums nav salīdzināms ne tikai ar mūsu kolēģiem kaut vai
tepat Lietuvā un Igaunijā, bet tas ir arī viens no zemākajiem
atalgojumiem valsts iestādēs. Ar šādu atalgojumu ne tikai nav
iespējams piesaistīt augsti kvalificētus speciālistus, bet arī
ārkārtīgi grūti ir noturēt esošos. Katra darbinieka lēmums pamest
VCB mums ir liels trieciens, jo ar katru gadu darbiniekus atrast
ir aizvien grūtāk. Alga paliek nemainīga, taču cenas aug un
cilvēku prasības tām līdzi. Šobrīd mēs varam būt priecīgi, ja
izdodas atrast jaunu, talantīgu studentu, kas vairāk domā par to,
lai darbs būtu saistošs, un mazāk – par atalgojumu.
Liela kadru mainība ir problēma ikvienai valsts iestādei, jo
tādējādi tā pamazām zaudē savu institucionālo atmiņu. Pamazām
tiek zaudēta izpratne par iestādes funkcijām, darbības metodēm.
Taču ombuda institūcijai šīs problēmas ir īpaši asas. Ombuda
institūcija nevar pieņemt saistošus lēmumus. Tai savu
rekomendāciju izpilde ir jāpanāk ar spēcīgiem argumentiem un
autoritāti. Lai to izdarītu, vajadzīgi augsti kvalificēti
speciālisti. Turklāt arī atalgojums diemžēl ietekmē citu viedokli
par speciālista un arī institūcijas autoritāti.
Cilvēktiesības ir attiecības starp indivīdiem un valsti, un tikai
valsts var tikt atzīta par vainīgu cilvēktiesību pārkāpumā. Tas
nozīmē, ka ombuda institūcijai ir jāaizskata sūdzības par valsts
pārvaldi un amatpersonām. Ombuda juridiski efektīvais spēks ir tā
neatkarībā – tas nepieder ne pie vienas no trim valsts varām, bet
kā neatkarīgs tiesībsargs veic kontroles un uzraudzības funkciju
starp personu un valsts pārvaldi, kā arī kļūst par cilvēktiesību
aizsardzības mehānisma nodrošinājuma garantu. Ombuds, līdzīgi kā
Valsts kontrole, kas nodrošina finanšu līdzekļu likumīgu
izlietošanu valstī, savukārt atbild par cilvēktiesību standartu
ievērošanu valstī.
Tādēļ ir ļoti svarīgi nodrošināt ombuda institūcijas neatkarību,
un finansiālā neatkarība ir ļoti būtisks tās aspekts. Līdz ar to
ir svarīgi institūcijas likumā paredzēt normas, kas nosaka
darbinieku algas, sociālās garantijas un pēc iespējas
nepastarpinātu budžeta veidošanu, lai tās nebūtu viegli grozāmas
vai atņemamas atkarībā no valdības attieksmes pret institūciju
vai politiskām izmaiņām valstī. Tas, ka valdība nosaka darbinieku
atalgojumu un budžetu, liek apšaubīt tās neatkarību no
izpildvaras.
Vēlamies arī atgādināt, ka savā laikā Latvijas pārstāvji solīja,
ka tad, kad beigsies ANO atvēlētais finansējums Valsts
cilvēktiesību birojam ANO Attīstības programmas ietvaros, valsts
turpinās to nodrošināt no sava budžeta. Taču tas netika izdarīts,
un arī vēl šobrīd, neraugoties uz inflāciju un izmaksu pieaugumu,
tas nav sasniedzis līmeni, kas bija iestādes darbības pirmajos
gados. Šis fakts vienlaikus ir arī atbilde tiem VCB kritiķiem,
kuri uzskata, ka nepietiekami aktīvi tiek veikts pētniecības,
informatīvi izglītojošais darbs un starptautiskā sadarbība.
Analizējot pēdējo, jāmin fakts, ka jau pašlaik VCB darbinieki var
piedalīties pārsvarā tajos pasākumos, kurus pilnībā finansē
uzņēmēja puse. Prieks vismaz par to, ka ārvalstu partneri ir
sapratuši šo situāciju un, līdzīgi daudzām mazattīstītajām
pasaules valstīm, arī Latvijai piedāvā šādu iespēju. Diskutējot
ar ārvalstu cilvēktiesību speciālistiem, VCB darbiniekiem ir arī
samērā grūti paskaidrot situāciju, kad Latvijas valsts ik gadu
tērē vairākus miljonus latu demokrātijas un cilvēktiesību
ieviešanai tālajā Irākā, bet, piemēram, VCB ziņojuma par
cilvēktiesību ievērošanas situāciju Latvijā pārtulkošanai angļu
valodā naudas nepietiek.
Nobeigumā vēlreiz gribu
uzsvērt, ka ir pienācis izšķirošs brīdis, kad Saeimai un Ministru
kabinetam ir jāpieņem lēmums par ombuda institūcijas
nepieciešamību Latvijā. ES direktīvas prasa daudz nopietnāk
strādāt ar diskriminācijas jautājumiem un valstī ES Direktīvas
2000/43/EK un 2000/78/EK pieprasa noteikt valstī atbildīgo
institūciju par diskriminācijas aizlieguma ievērošanu, izvirzot
tai konkrētas prasības, kas saistītas kā ar neatkarību, tā arī
konkrētu funkciju veikšanu. Līdz šim valdošais bija viedoklis, ka
to varētu veikt VCB, ja tiktu piešķirts papildu finansējums, vai
jaunveidojamais spēcīgais Tiesībsargs. Šāda nostādne ir pausta
arī Eiropas institūcijām. Rodas jautājums, vai šie dokumenti
Latvijas valdībai nešķiet pietiekami nozīmīgi, lai tiem pievērstu
uzmanību. Turklāt par šo dokumentu nepildīšanu valstij var
noteikt zināmas finansiālas sankcijas. Varbūt pat lielākas par
to, kas būtu nepieciešama ombuda institūcijas darbības
nodrošināšanai.
Arī tiesībām uz labu pārvaldību būtu jāpievērš lielāka uzmanība.
Šobrīd Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tās ir vienas no cilvēka
tiesībām, tāpēc papildu finansējums ir nepieciešams jebkurā
gadījumā – vai tiek veidots Tiesībsargs vai arī turpina strādāt
Valsts cilvēktiesību birojs. Taču finansējuma saglabāšana
līdzšinējā līmenī būtībā ir solis atpakaļ, jo tas faktiski nozīmē
mazākas iespējas, ņemot vērā to, ka dzīves dārdzība ir
palielinājusies.
Jājautā, vai tiešām atšķirībā no citām Eiropas valstīm, kur
ombuda institūcija ir viens no iedzīvotāju tiesību aizstāvības
stūrakmeņiem, Latvijā tāda nav vajadzīga. Bet varbūt ir pienācis
laiks atmest valsts varas izlikšanos, ka mums ir neatkarīga un
spēcīga institūcija vai ka mēs tādu taisāmies veidot? Ir jāatrod
pienācīgs finansējums vai arī jāpieņem lēmums, ka Latvijā ombuda
iestādes, kas uzraudzītu valsts iestāžu darbu un kalpotu kā
vidutājs starp iedzīvotājiem un šīm institūcijām, nebūs, un
jāslēdz arī Valsts cilvēktiesību birojs.
Valsts Cilvēktiesību biroja direktors Olafs Brūvers
2005.gada 25.maijā