Jauno ciematu draudu ēnā
Nedēļas sākumā akciju sabiedrības “NORD/LB Latvija”, Latvijas nekustamo īpašumu darījumu asociācija (LANĪDA) un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) rīkoja konferenci “Teritorijas plānojums – priekšnoteikums ilgtspējīgai attīstībai.”
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tās mērķis bija aktualizēt pašvaldību teritoriālā plānojuma nozīmi, pirmkārt, teritorijas veiksmīgai attīstībai, otrkārt, nosaukt strupceļus, kas izgaismojas, strauji pieaugot nekustamā īpašuma tirgus projektiem – jauno ciematu būvniecībai. Pašvaldību nepietiekama izpratne, teritorijas plānojuma trūkums, paļāvība uz ilgi gaidīto un beidzot sagaidīto investoru (nereti izmanīgu biznesa darboņu) solījumiem ilgtermiņā var nostādīt nepatīkamās situācijās. Tiesas prāvas un iedzīvotāju neapmierinātība nav drūma pasaka, bet fakti, ar ko jārēķinās, ja notiekošo atstās pašplūsmā.
Izpratni veido pieredze
Kā atzina pieredzējuši plānotāji,
Latvijā teritorijas plānošanas sistēma ir attīstījusies, mēģinot
tieši pārņemt Rietumeiropas un ASV pieredzi. Deviņdesmito gadu
sākumā, kad vēl īsti nebija likvidēta vecā padomju plānošanas
sistēma, tika iedibināta jauna. Atskatoties uz šo laiku,
plānotāji secina, ka lielākais mīnuss bija teritorijas plānošanas
atrautība no zemes izmantošanas politikas.
Daudzviet teritorijas plānošana uz ilgāku laiku bija pilnībā
pazudusi no redzesloka. Vēl pirms gada trešdaļā Latvijas
pašvaldību nebija pat aizsākta plānojumu izstrāde, bet šobrīd ar
to, pēc RAPLM datiem, nodarbojas 70%. Kaut gan zemes izmantošanas
un apbūves kārtības noteikšana atbilstoši pašvaldības teritorijas
plānojumam publisko tiesību jomā ir likumā “Par pašvaldībām”
noteiktā autonomā funkcija, izpratne, ka tālredzīgi izstrādāts
teritorijas plānojums ir nevis valsts noteikta iegriba, bet
pašvaldības ierocis savas nākotnes labā, veidojas lēni.
Joprojām reģionos ir daudz mazo pašvaldību, kas cīnās tikai ar
ikdienas problēmām un īsti neizprot plānojuma jēgu. Arī biznesa
un attīstības projekti daudzviet Latvijā ir tāls sapnis, jo
ekonomiskā rosība centrējas ap Rīgu un lielajām pilsētām. Pēdējie
gadi līdz ar nekustamā īpašuma vērtības pieaugumu un darījumu
kustību zemes tirgū liek mainīties attieksmei pret plānošanu
palēnām. Pirmās, kas to pa īstam novērtē praksē, ir Pierīgas
pašvaldības.
Teritorijas plānošana – garants attīstībai
Teritorijas plānošanas uzdevumi nav vienkārši: izvērtēt pašvaldības teritorijas attīstības iespējas un noteikt prasības un ierobežojumus to izmantošanai; radīt labvēlīgus apstākļus uzņēmējdarbības attīstībai un investīciju piesaistei; radīt priekšnoteikumus vides kvalitātei un teritorijas racionālai izmantošanai, novērst rūpnieciskos un vides riskus; garantēt tiesības izmantot un attīstīt nekustamo īpašumu saskaņā ar teritorijas plānojumu; veicināt pakalpojumu pieejamību un optimālu transporta sistēmas darbību; saglabāt dabas un kultūras mantojumu, ainavas un bioloģisko daudzveidību, kā arī paaugstināt apdzīvoto vietu kvalitāti. To īstenošanai pašvaldībās pastāv virkne objektīvu problēmu, sākot ar naudas, plānošanas speciālistu, un beidzot ar pieredzes trūkumu teritorijas plānojumu un detālplānojumu izstrādē. Tā kā pašvaldības funkcija ir ne tikai izstrādāt vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, bet arī nodrošināt tā īstenošanu, pašvaldības neapzinās, cik lieli naudas resursi tām nepieciešami izstrādāto plānojumu īstenošanai.
Kur valdziņš noiris?
Mājokļu īpašumu tirgu veido četri
segmenti: standarta dzīvokļi vecajās daudzdzīvokļu mājās, jauno
dzīvojamo māju projekti, privātmājās vecajā apbūvē, privātmājās
jaunajos ciematos. Pēdējie diemžēl iezīmē jaunu problēmu, ko
nākotnē raksturos jēdzieni – haoss un nesakārtotība, tiesas un
apkrāpti cilvēki. Pēc “Eiroeksperta” datiem, Pierīgā top vairāk
nekā 110 ciematu, kuros piedāvāto apbūves gabalu skaits ir pāri
5560. Jau pārdoti 1600, bet realizācijā atrodas 3960 zemes
gabali. Ir skaidrs, ka šie skaitļi nav galīgie, ciematu skaits
pieaugs. Pēc pāris gadiem ne tikai Pierīgā vien.
Visvairāk jauno ciematu tiek veidots uz bijušajām
lauksaimniecības zemēm – pļavās, kā arī transformētajās mežu
teritorijās. Ciemata attīstītājs – uzņēmējs vai kompānija –
piedāvā pircējam iegādāties vai nu zemi un māju, zemi un
komunikācijas, vai tikai zemi. Vislielākais pieprasījums ir
pēdējam piedāvājumam.
A/S “NORD/LB Latvija” Pārdošanas vadības pārvaldes vadītājs
Ilmārs Vamzis to pamato no pircēja, un arī pārdevēja viedokļa.
“Ja pārdevēja mērķis ir pelnīt ar zemi, pļavas ir ideāls
variants. Tā ir lētākā zeme, ko var sadalīt daudzos gabalos.
Pircējs apzinās savu maksātspēju un paredz milzīgās saistības ar
banku turpmākajos divdesmit gados, tādēļ izvēlas nopirkt tikai
zemi. Viņš domā – nopirkšu lētāk zemi, arī māju lētāk uzbūvēšu
pats.”
Vienlīdz šī izvēle ir arī visriskantākā. Un lielākais risks ir
komunikācijas. Par kādu naudu, kad un vai vispār tiks izveidoti
pievedceļi, meliorācija, elektrokabeļi, ūdensvads, kanalizācija?
Ja apbūves gabalu pārdod ar solījumu, ka viss notiks pēc mājas
izbūves, pircējam jārēķinās, ka projekta tālākā attīstībā viss
finansiālais risks gulstas tieši uz viņu, nevis zemes gabala
pārdevēju.
Uz ko iekrīt pircējs?
Pirmkārt, lēta zemes cena,
iespaidīgas reklāmas presē, vidē, ekskursija uz pārdevēja rēķina
lidmašīnā virs plānotā sapņu ciemata un uzklausītais stāsts par
klusu, mierīgu dzīvi meža ielokā, putnu dziesmām un saullēktu.
Ilmārs Vamzis uzsver, ka pircējam būtu jāvērtē, kas ir
attīstītājs un viņa solījumi, kāda būs ciemata infrastruktūra un
kas to garantē. Vai ciematā bez dzīvojamām mājām ir paredzēts arī
veikals, bērnudārzs vai atpūtas komplekss. Cilvēka iedomātā
sakārtotā dzīves vide ir pieejamas nepieciešamās komunikācijas,
apgaismotas ielas, trotuāri, nevis būvlaukums un neizbraucams
ceļš neskaitāmu gadu garumā. Izvērtējot gan pozitīvo, gan
avantūristisko ciematu projektus, vairumā nekas cits bez
dzīvojamās apbūves netiek piedāvāts.
Izlēmis būvēt māju, pircējs griežas bankā pēc kredīta. Ir
jārēķinās, ka banka kredītu atteiks, ja ķīlas nodrošinājumam
piedāvās jaunceļamo māju tā sauktajā burkānu laukā, bez
komunikācijām, infrastruktūras vai kvalitātei neatbilstošā
vidē.
Sākusies aktīvā būvniecības sezona, un varam vērot, ka būvdarbi
galvenokārt rit zemajās pļavās. Bieži skatāma aina ir pāris
jaunuzbūvētu māju milzīga lauka stūrī. LANĪDA prezidents Edgars
Šīns norāda, ka nekustamā īpašuma tirgū apgrozās daudz apšaubāmu
attīstītāju, tādēļ nopietno projektu īstenotāji, kas gatavi
investēt komunikācijās un vides sakārtošanā, nogaida. Viņu
produkts tirgū maksā dārgāk, un pieprasījums nav tik liels.
Pašvaldība – situācijas ķīlniece
Ja iecerētais projekts – jauna
māja – būs realizēts, taču attīstītājs kavēsies ar solīto
komunikāciju izbūvi vai nāksies padzīvot pāris gadu būvlaukuma
apstākļos, mājas īpašnieks agrāk vai vēlāk meklēs palīdzību
pašvaldībā. Kā pašvaldības iedzīvotājam un nodokļu maksātājam
viņam būs tiesības prasīt no pašvaldības normālu dzīves apstākļu
nodrošināšanu. Gan pašvaldība, gan mājas īpašnieks var apelēt pie
negodīgu darboņu godaprāta par neizpildītajiem solījumiem, taču
diezin vai tas līdzēs problēmu novērst. Likuma “Par pašvaldībām”
15.pantā noteikts, ka autonomo funkciju ietvaros pašvaldībām ir
jāorganizē iedzīvotājiem komunālie pakalpojumi (ūdensapgāde un
kanalizācija; siltumapgāde; sadzīves atkritumu apsaimniekošana;
notekūdeņu savākšana, novadīšana un attīrīšana) neatkarīgi no tā
kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds. Šai gadījumā situācijas
ķīlniece, kaut patiesībā vajadzētu būt partnerim, ir pašvaldība.
Babītes pagasta padomes priekšsēdētājs Andrejs Ence neslēpj, ka
ilgie dīkstāves gadi liek pašvaldībām uz pirmo potenciālo
investoru raudzīties “ar ieplestām acīm” un daudz pieminētās
privātās un publiskās partnerības ietvaros uzņēmējam nākt pretī
viņa ieceru īstenošanā. Cik ilgi zeme stāvēs, nezālēm
aizaugusi?
Babītes pagasts šodien var lepoties ar iespaidīgu un šobrīd jau
pozitīvu pieredzi gan jauno ciematu izveidē, gan pašvaldības
teritoriālā plānojuma izstrādē. “Teritorijas plānošana nav viegla
lieta. Visi plāni, kas veidoti deviņdesmitajos gados un bija
saistīti ar lauksaimniecību, ir jāpārstrādā. Pašvaldību
politiķiem jāapzinās, ka plānojums ir pašvaldības noteiktie
spēles noteikumi zemes īpašniekiem, uzņēmējiem, investoriem.”
RAPLM Telpiskās plānošanas departamenta direktore Ilze Kjahjare
daudz pozitīvo piemēru – pašvaldību, kam teritoriālplānojumi ir
labā kvalitātē – nosaukt nevarēja. Tika minēts Babītes pagasts,
Mārupes pagasts un Kuldīgas pilsēta. “Iezīmējas tāda tendence: ja
plānojumu ir izstrādājuši pašvaldības speciālisti, tas ir
analītiski augstvērtīgāks un kvalitatīvāks. Tādēļ pašvaldībām ir
svarīgi algot vismaz vienu plānotāju, kas ikdienā mobili
pārzinātu plānošanas jautājumus. Lai novērstu pretrunu starp
politiskajām vēlmēm un teritorijas plānojuma ievērošanu, lēmumu
pieņemot, deputāti nedrīkstētu ignorēt plānotāju viedokli. Šādi
negatīvie piemēri vairākkārt bija Jūrmalā.”
Lielās zivis nav plēsīgas
Kā preses konferencē atzina LANĪDA prezidents Edgars Šīns, norādot uz jauno ciematu mazo attīstītāju kompāniju primitīvajiem mēģinājumiem veidot savu biznesu vienīgi uz zemes gabalu pircēju iemaksām, nav lielo nekustamo īpašumu darījumu kompāniju mēģinājums atbrīvoties no konkurentiem. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Māris Kučinskis norādīja, ka, rīkojot konferenci, gan bankas, gan pārdevējkompānijas, gan ministrija vispirms apelē pie jebkura pircēja modrības – nopietni izvērtēt piedāvāto projektu, maksimāli savākt informāciju par attīstītājfirmu un rūpīgi iepazīties ar līgumsaistībām, ko grasās uzņemties.
Ar ko sākt un ko darīt?
Tēlaini tas skanētu: pavelkot
svītru, sākt jaunu dzīvi. Pašvaldībām nopietni jāpievēršas
teritorijas plānojumu izstrādei un jānosaka vienotas prasības
biznesa struktūrām savu projektu īstenošanai. Akciju sabiedrības
“NORD/LB Latvija” pārstāvis Ilmārs Vamzis aicina pašvaldības
neapstiprināt potenciālā ciemata detālplānojumu, ja tam nav
garantijas par infrastruktūras un komunikāciju izbūves
finansējumu. Būvatļauju mājas celšanai izsniegt tikai pēc
komunikāciju izbūves. Vērtējot attīstītāju iesniegtos projektus,
izvēlēties tos, kuros kā galaproduktu piedāvā uzceltu māju ar
infrastruktūru un komunikācijām. Otrs variants – galaprodukts ir
zemes gabals ar izbūvētām komunikācijām, infrastruktūru un
skaidri izklāstīti ciemata apbūves noteikumi. “Pašvaldību ciematu
apbūves koncepciju prasībām jābūt vienotām un jāveic projekta
īstenošanas laikā notiekošo darbu kontrole. Tās ir garantijas, ka
iedzīvotāji necietīs, ciemata vide atbildīs gaidītajai un mājai
būs vērtība.”
Ļoti svarīga ir iedzīvotāju konsultēšana par iespējamiem riskiem.
RAPLM pārstāve I.Kjahjare norādīja, ka populārā valodā tiek
veidots informatīvais materiāls. Tajā būs izklāstīts, kas
cilvēkam jāzina, iegādājoties īpašumu vai būvējot māju.
Zaida Kalniņa, “LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv