“Pagātne patiesībā ir šodiena” –
tā Aivars Kļavis raksta sava jaunā vēsturiskā romāna “Viņpus vārtiem” pirmās grāmatas “Adiamindes āksts” pavadvārdos.
Šī atziņa
nav jauna – tautai sarežģītos pārmaiņu brīžos literatūra meklē
līdzības vēsturē, lai mēģinātu rast atbildes uz sāpīgiem mūsdienu
jautājumiem, kurus vēl nenobriedušajā realitātē prāti nejaudā
atšķetināt. Tas varētu būt arī viens no iemesliem, kāpēc šobrīd
latviešu literatūra aktīvāk pievērsusies vēsturiskā romāna žanram
(J.Lejiņš, V.Rūmnieks, A.Migla u.c.).
“Viņpus vārtiem”, pēc autora paskaidrojuma, iecerēta kā
triloģija. Tās pirmās grāmatas “Adiamindes āksts” darbība
aizsākas ar 18.gadsimtu Vidzemē un beidzas gadsimta otrajā pusē.
Ģenerālfeldmaršals Šeremetjevs ar savu karaspēku ienāk Rīgā, aiz
viņa nav palicis akmens uz akmens, un, ko nav iznīcinājis karš,
to piebeidzis mēris. Taču vietējā muižniecība lieliski apzinās,
ka “zeme ap koku, kurā aug dālderi, nepārtraukti jāmēslo”.
Intrigas, pērkamība, nodevība un klanīšanās ļauj iegūt vēl
varenākas privilēģijas, kas ar jaunu sparu nogrūst pār izpostītās
zemniecības galvām. Un, lai tās nostiprinātu, pirmais darbs ir
sadzīt mežos aizbēgušos zemniekus atpakaļ muižās...
Impulss grāmatai radies, Aivaram Kļavim pārceļoties uz dzīvi
Skultē. Viņš raksta: “... un tad uzzināju, ka patiesībā dzīvoju
Adiamindē. Toreiz neizprotamā kārtā pēkšņi atklāju, kādas drāmas
un kaislības šeit mutuļojušas”. Adiamindes pils, kas J.Broces
zīmējumā skatāma uz grāmatas vāka, ir vēsturisks fakts, tāpat
Vidzemes muižniecības un Rīgas rātes dokumenti, arī ziņas par
senajiem līviem un to dzīvesveidu, taču vēsturei īsti atdzīvoties
spēj likt tikai autora iztēle un interpretācija. Tā, protams,
darbojas dažādi. Jāņa Lejiņa “Zīmogs sarkanā vaskā” monumentāli
risina varas un vienpatņa liktenīgi smagās attiecības ar tautu,
atbildības, nacionālā lepnuma jautājumus. Valdis Rūmnieks un
Andrejs Migla romānu “Sveiks, jautrais Rodžer!” veidojuši kā
atraktīvu, ironisku stāstu par avantūrismu vēsturē. Aivars Kļavis
izvietojis dažādas personības, katru ar savu lomu vēstures kāršu
kavā, un tur netrūkst savas vietas arī džokeram – ākstam. Romāna
galveno varoni – Rīgas rātes birģermeistara Johanna fon Šulca
audžudēlu Gothardu – par Adiamindes ākstu iesaukuši zemnieki. Kas
tad ir āksts? Jokdaris? Dīvainis? Ģeķīgs cilvēks? Katrā ziņā –
atšķirīgs no pārējiem. Pirmām kārtām jau ar savu nepiederību
nevienai šķirai un tautībai. Mežā iebēgušo zemnieku asinsgrēkā
dzimusi atvase, kas augusi muižniecības vidē – ne īsti vācietis,
ne latvietis. Likteņa kroplība jau noteikusi viņa malā stāvētāja
pozīciju, turklāt autors viņam piešķīris tādu kā vēstures
hronista un komentētāja lomu. Apkārtējo acīs viņš ir āksts arī ar
sava audžutēva karjerai celto pompozo Adiamindes pili, kas
sabrūk, jo tajā nevar valdīt auglīgs un gaišs, radošs gars.
Romānā iezīmējas arī cilvēciska traģēdija – vēstures notikumi
radījuši lieko cilvēku ar aukstu sirdi, kas “nācis pasaulē, lai
pierādītu, ka pasaulei patiesībā mīlestība nemaz nav vajadzīga”.
Taču āksta smiekli neskan. Liktenis gan kompensējis nolaupīto
dvēseli ar skatienu, kas redz cauri cilvēkiem un gadsimtiem.
Tomēr tas spēj tikai vārgi samanīt cauri laikiem tautas senās
spēcīgās saknes – līvus, taču āksta cinisms, zināma morāla
degradācija liedz izdarīt objektīvus secinājumus, kur nu vēl no
malā stāvētāja gaidīt kādu savas tautas dzīvē iezīmīgu rīcību.
Viņa pieņēmumus, skeptiskās atziņas par dzīves likumībām vēsture
sagrauj ar savu vitālo tālākritējumu.
Bieži vien vēsturisko romānu tēlu galerija atgādina vaska figūru
muzeju. Aivars Kļavis ir lieliski iedzīvojies savā radītajā
pasaulē, tā ir konkrētu vēsturisku detaļu, dzīvu dialogu
pārpilna, tā elpo, mutuļo, cieš, rāda vīzijas un pieņem lēmumus,
lai cik paradoksāli tie izrādītos vēstures kontekstā. Diemžēl
grāmatas nobeigumā dažas sižetiskas epizodes it kā ievirza
sadzīviskuma sliedēs kopumā vispārināto vēstures
traktējumu.
Kompozicionāli autors “staigā” turp un atpakaļ vēsturiskajā
laikā, atgādina, palūkojas uz priekšu, salīdzina. Romānā
ietilpināta arī neliela “atmiņgrāmata” par sagūstītā Brēmenes
tirgoņa pie līviem, Metsepoles pilī, pavadīto laiku, kas vēl
lieku reizi apstiprina domu par mūsu raibo un vētraino ģenētisko
un sociālo mantojumu. Un kā vēl kādu liecību par senu notikumu
traktējuma pārvērtībām Aivars Kļavis romānā iestarpinājis divas
nodaļas – divas savas versijas par savulaik visai odiozām
vēsturiskām personībām. Tie ir Minhauzens un Merķelis. Pirmais no
varonīga un romantiska fantasta (lai atceramies kaut vai Mārtiņa
Zīverta versiju!) pārtapis apvītušā muižnieķelī, kas ieguvis
oblomoviskus un alfoniskus vaibstus, bet cēlo latviešu aizstāvi
Merķeli romānā vada dziļi personiskas un savtīgas
attiecības.
Kopumā var teikt, ka romāns veido grotesku, taču vienotu,
asociatīvi blīvu vēsturisku ainu. Šķiet, Aivars Kļavis ir
uztaustījis kādu jaunu, būtisku savu literāro dotību ievirzi;
cerēsim, ka grāmata ieņems ievērības cienīgu vietu mūsu
vēsturisko romānu plejādē.
Triloģijas abās pārējās daļās, pēc autora vārdiem, iecerēts
aptvert katrā pa vienam turpmākajam gadsimtam. Tekstā uz grāmatas
“Adiamindes āksts” vāka Aivars Kļavis atzīstas, ka sācis rakstīt
romānu, kad salauzis kāju. Atliek tikai novēlēt, lai autoram
atrodas laiks un spēks rakstīt triloģijas turpinājumu bez traumām
un sadzīviskām likstām.
Ieva Janaite