Par nākamo posmu pretsmēķēšanas kampaņā
Saistībā ar pretsmēķēšanas dienu,
kuras atzīmēšanu ANO noteikusi 31. maijā, Eiropas Komisija
ir atklājusi nākamo posmu “HELP” pretsmēķēšanas kampaņā: Eiropas
Savienības (ES) mēroga TV reklāmas kampaņu, kuras nolūks ir graut
priekšstatu, ka šis dzīvībai bīstamais ieradums ir normāla
parādība. Sižetos cigaretes aizstātas ar klaunu svilpītēm,
tādējādi parādot to, ka smēķēšana un tās izraisītās problēmas
nedrīkst uztvert kā normu. Šīs kampaņas mērķis ir apliecināt, ka
cilvēkiem, kas atkarīgi no tabakas, kam ir tendence uz šādu
atkarību vai ko skar smēķēšana, ir iespējams palīdzēt. Reklāmas
sižetos smēķētāji un jaunieši tādēļ netiek nosodīti, bet tiek
akcentēta pašu cigarešu absurdā būtība. Markoss Kiprijanu,
Eiropas veselības un patērētāju tiesību aizsardzības komisārs,
ceturtdien prezentēja presei reklāmas sižetus, kas ietilpst ES
pretsmēķēšanas kampaņā “HELP: par dzīvi bez tabakas”. Līdztekus
reklāmas sižetiem, ko no 7. jūnija TV raidīs visās 25 ES
dalībvalstīs, komisārs arī paziņoja par “HELP” tīmekļa vietnes
atklāšanu un informēja par kampaņas norises rezultātiem. Turklāt
Eiropas Komisija ir pieņēmusi tiesību aktus, kas atļauj cigarešu
paciņu marķēšanu ar tādiem „ilustrētiem brīdinājumiem” kā,
piemēram, nomelnējušu plaušu vai bojātu zobu fotogrāfijas.
Komisārs Markoss Kiprijanu, kas ir atbildīgs par veselības un
patērētāju aizsardzības jautājumiem, teica: “Lielākā daļa gados
vecāko smēķētāju zina, ka ir absurdi tērēt naudu tāda ieraduma
dēļ, kas galu galā tos nogalina.” Bet jaunieši, protams, ir
visjūtīgākā sabiedrības daļa, kas varētu “iekrist” tabakas
industrijas izliktajos slazdos un kurus varētu pārliecināt sākt
smēķēt, lai viņu biedri tos pieņemtu savā sabiedrībā. Šajos
reklāmas sižetos ir mēģināts atklāt situāciju no otras - tabakas
industrijas - puses, parādot, ka smēķēt nenozīmē sevi pierādīt,
ka smēķēt ne tikai nav izsmalcināts stils, bet ka tas arī nav
normāli. Kampaņas rīkotāji tās laikā ar humoristiskiem līdzekļiem
cenšas uzsvērt, cik absurda patiesībā ir smēķēšana, vienlaikus
arī sniedzot nopietnu vēstījumu - signalizējot, ka cilvēki var
saņemt palīdzību, lai to dzīvesveidā smēķēšanai nebūtu
vietas.
Trijos kampaņas TV sižetos galvenie varoņi ir pusaudzis, kuru
viņa biedri mudina sākt smēķēt, pieaudzis cilvēks smēķētājs, kurš
vēlas atmest smēķēšanu, un nesmēķētājs, kuram svinību laikā
jācieš no tā, ka citi smēķē. Tomēr katrā no šiem gadījumiem
smēķētāji nav parādīti smēķējam cigaretes, bet gan pūšam klaunu
svilpītes. Iepriekš vērienīgi veikto aptauju rezultāti liecina
par to, ka kampaņas mērķa grupas skaidri saprata šīs kampaņas
mērķi - atklāt smēķēšanas absurdo būtību.
Reklāmas sižetu beigās ir vēstījums par pieejamo palīdzību, kā
arī kampaņas “HELP” tīmekļa vietnes adrese: www.help-eu.com.
Tīmekļa vietnē ir ievietota informācija 20 ES valodās par to, kā
pārstāt smēķēt, kā nepakļauties spiedienam sākt smēķēt, un
informācija par tām organizācijām visās 25 ES dalībvalstīs, kas
var palīdzēt risināt šīs problēmas.
Kampaņas sižetu raidīšana notiks divos posmos: vispirms no
7. jūnija, pēc tam septembrī. Pirms sižetu pārraides katra
dalībvalsts būs uzņēmusi tā saukto “road show” jeb “HELP”
kampaņas ceļojošo akciju.
Ilustrētie brīdinājumi
Iepriekš minētie tiesību akti, kurus pieņēmusi Komisija, ļauj tām
dalībvalstīm, kas to vēlas, tabakas produktu standarta ES
marķējumiem pievienot ilustrācijas no Komisijas izveidotās datu
bāzes. Nodomu šādi rīkoties jau ir paudusi Apvienotā Karaliste,
Beļģija un Latvija.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā