Valsts sekretāru 2005.gada 26.maija sanāksmē
Aizsardzības
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Kārtība, kādā Nacionālie
bruņotie spēki piedalās avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas
darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku
likvidācijā”.
Nacionālie bruņotie spēki regulāri piedalās: ugunsdzēsības
darbos; glābšanas un meklēšanas darbos; ārkārtējo situāciju
izraisīto seku likvidācijā. Šobrīd kārtība, kādā Nacionālie
bruņotie spēki tiek iesaistīti iepriekš minēto uzdevumu izpildē,
normatīvajos aktos netiek reglamentēta.
Noteikumu projekts paredzēs noteikt kārtību, kādā Nacionālie
bruņotie spēki piedalās: ugunsdzēsības darbos; avārijas un
glābšanas darbos; ārkārtējo situāciju izraisīto seku
likvidācijā.
Nacionālos bruņotos spēkus avārijas, ugunsdzēsības un glābšanas
darbos, kā arī ārkārtējo situāciju seku likvidācijā palīdzības
sniegšanai civilās aizsardzības sistēmai iesaista gadījumā, ja
civilās aizsardzības sistēmas rīcībā esošie resursi ir
nepietiekami savlaicīgai, efektīvai un ātrai apdraudējuma
situācijas pārvarēšanas un seku likvidācijas pasākumu izpildei un
Nacionālo bruņoto spēku resursu piesaiste ievērojami paātrina
ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijas pasākumu izpildi,
mazina iespējamos zaudējumus.
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem piedaloties ugunsdzēsības
darbos, tiek noteikta šādu darbu izpilde: piedalīties ugunsgrēka
likvidācijā; sniegt pirmo palīdzību fiziskām personām un veikt to
evakuāciju; veikt materiālo vērtību evakuāciju un apsardzi; veikt
vides aizsardzības pasākumus.
Uzdevumus un veicamos darbus Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem
dalībai avārijas un glābšanas darbos nosaka avārijas un glābšanas
darbu Operatīvajā rīcības plānā.
Uzdevumus un veicamos darbus Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem
ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijai nosaka Valsts
civilās aizsardzības plānā.
Nacionālos bruņotos spēkus avārijas (izņemot jūras avārijas),
ugunsdzēsības un glābšanas (izņemot jūras glābšanas) darbos, kā
arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidācijā iesaista tikai
gadījumā, ja Nacionālie bruņotie spēki nepilda valsts militārās
aizsardzības uzdevumus.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Ārlietu, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Īpašu
uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica koncepcijas projektu “Koncepcija par civilo
ekspertu dalības nodrošināšanu starptautisko organizāciju
vadītajās starptautiskajās civilajās misijās”.
Koncepcijas mērķis ir piedāvāt risinājumu nacionāla līmeņa
starpinstitūciju sadarbības mehānismam, paredzot izveidot
pastāvīgu konsultatīvo sadarbības padomi, kurā būtu iesaistīti to
ministriju un institūciju pārstāvji, kuru darbinieki varētu tikt
izmantoti kā civilie eksperti starptautiskajās civilajās misijās,
nosakot koordinējošo ministriju, kā arī iezīmēt galvenos tuvākā
laikā veicamos uzdevumus, kas ietvertu juridiski tiesisko
jautājumu sakārtošanu, nacionālo ekspertu datu bāzes izveides
uzsākšanu, finansējuma nodrošināšanu civilo ekspertu atlasei,
apmācībai un nosūtīšanai starptautiskajās operācijās.
Latvijai kopš 2004.gada, kļūstot par Eiropas Savienības (ES)
dalībvalsti, ir paplašinājušās starptautiskās saistības un
pienākumi, kas ir saistīti ar ES kopējās ārējās un drošības
politikas attīstību. ES ir apņēmusies nodrošināt nozīmīgāku
ieguldījumu starptautiskās drošības un stabilitātes garantēšanā,
tādēļ pēdējo gadu laikā tiek attīstītas gan militārās, gan
civilās spējas, lai novērstu konfliktus. Civilo spēju attīstība
ES līmenī ir notikusi ļoti pakāpeniski, taču šobrīd tā ir kļuvusi
par vienu no EDAP prioritātēm. Tādēļ, lai atbilstoši valsts
interesēm un starptautiskajām saistībām nodrošinātu Latvijas
pārstāvju dalību ES un citu starptautisko organizāciju (ANO, EDSO
u.c.) vadītajās civilajās misijās, ir jāizveido nacionāli
koordinēts sadarbības un lēmumu pieņemšanas mehānisms, veicot
labojumus juridiski tiesiskajā bāzē un paredzot tam nepieciešamo
finansējumu.
ES ir noteikusi sešas prioritārās civilo ekspertu jomas –
policija, likuma varas nodrošināšana, civilā administrācija,
civilā aizsardzība, kā arī dalība dažādu veidu novērošanas
misijās un atbalsts ES speciālajam pārstāvim, kur ir nepieciešami
pieredzējuši augstākā un vidējā līmeņa dažādu jomu eksperti.
2004.gada decembra Eiropadome apstiprināja civilo spēju
attīstības vadošos mērķus, kas realizējami līdz 2008.gadam. Šajā
laikā dalībvalstīm ir jāattīsta un jānodrošina tādas civilās
spējas, kas ir nepieciešamas, lai ES varētu vadīt vairākas
vienlaikus notiekošas un daudzfunkcionālas civilās misijas.
Lai gan Latvija ir piedalījusies un šī gada laikā turpinās dalību
ES vadītajās civilajās policijas misijās Balkānu valstīs EUPOL
Proxima bijušajā Dienvidslāvijas Republikā Maķedonijā un
EUPM Bosnijā un Hercegovinā, kā arī likuma varas misijā
EUJUST Themis Gruzijā, tomēr ir virkne juridisko,
administratīvo un finansiālo šķēršļu, kas kavē lēmumu pieņemšanu,
kā arī kvalitatīvu un ātru civilo ekspertu dalības nodrošināšanu
misijās.
Galvenā problēma ir saistīta ar to, ka Latvijā nav izveidota
nacionāla lēmumu pieņemšanas un koordinācijas sistēma civilo
ekspertu dalības nodrošināšanai civilajās misijās, kā arī nav
nozīmēta koordinējoša institūcija, kas šo darbu vadītu. Tādēļ
ekspertu atlase un lēmuma pieņemšana par dalību civilajās misijās
ir ilgstoša un sarežģīta. Nacionālā līmenī jautājuma risināšanā
ir iesaistītas vairākas ministrijas un dienesti, taču katrs no
tiem darbojas savas atbildības jomā un atbilstoši dienesta
nolikumiem, bet koordinēta sadarbība nacionālā līmenī ir
apgrūtināta.
Tāpat joprojām nav atrisināts jautājums par vispārējās juridiski
tiesiskās bāzes izstrādāšanu civilo ekspertu dalībai
starptautiskajās misijās. Pašlaik tiesiski noregulēta kārtība
dalībai starptautiskās civilās misijās ir tikai Valsts policijai.
Tādēļ šajā jomā ir nepieciešama padziļināta esošās likumdošanas
izpēte, lai sagatavotu priekšlikumus nepieciešamajiem grozījumiem
normatīvajos aktos.
Ārlietu ministrija ir izvērtējusi jau pastāvošo kārtību, tās
pozitīvos un ierobežojošos aspektus, nacionālo institūciju rīcībā
pieejamos resursus un spējas un uzskata, ka atsevišķa
starpinstitūciju koordinācijas centra veidošana Latvijā nebūtu
nepieciešama un šie pienākumi būtu jāveic vienai no ministrijām.
Tā kā politikas koordinācija starptautisko krīžu jautājumos ir
Ārlietu ministrijas kompetence un jau šobrīd ministrija ir
iesaistīta Latvijas institūciju sadarbības koordinācijā šo
jautājumu risināšanā, uzskatīts par mērķtiecīgu Ārlietu
ministriju noteikt par koordinējošo institūciju civilo ekspertu
dalības nodrošināšanā starptautisko organizāciju vadītajās
misijās. Tāda koordinācijas kārtība tiek realizēta arī vairākumā
citu ES dalībvalstu.
Pēc tam Ārlietu ministrijai būtu jāizveido konsultatīvā padome,
kurā būtu iesaistīti Iekšlietu ministrijas, Tieslietu
ministrijas, LR Ģenerālprokuratūras, Valsts policijas, Finanšu
ministrijas, Satiksmes ministrijas, Valsts civildienesta
pārvaldes pārstāvji. Tās uzdevums būtu gatavot priekšlikumus, lai
rastu veiksmīgāko risinājumu juridiskajiem, finansiālajiem un
citiem ar civilo ekspertu dalības nodrošināšanu saistītajiem
jautājumiem.
Izlemjot par atbildības noteikšanu finanšu administrēšanas jomā,
par veiksmīgāko uzskatīta šāda kārtība. Iekšlietu ministrijas
pārziņā, tāpat kā līdz šim, būtu speciāli finanšu resursi, kas
saistīti ar policijas un civilās aizsardzības pārstāvju dalību
civilajās misijās, bet Ārlietu ministrijas pārziņā atlikušo četru
ES noteikto jomu ekspertiem – likuma varas nodrošināšana, civilā
administrācija, dalība dažādu veidu novērošanas misijās un
atbalsts ES speciālajam pārstāvim.
Ārlietu ministrijas nozīmēšana par koordinējošo institūciju un
piedāvātā atbildības dalīšana starp Ārlietu un Iekšlietu
ministrijām finanšu resursu administrēšanā pašreizējā situācijā
ir optimālākais risinājums, kas nodrošinātu gan Latvijas saistību
izpildi, gan veiksmīgu nacionālo institūciju rīcībā pieejamo
resursu izmantošanu.
Koncepcijas projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Iekšlietu, Satiksmes ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Bērnu un ģimenes lietu
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par ārpusģimenes
aprūpes pakalpojumu samaksas kārtību un apmēru”, kuri paredz
noteikt ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu (pakalpojums) samaksas
kārtību un apmēru.
Maksu par bērnam sniegto pakalpojumu Sociālo pakalpojumu pārvalde
vai pašvaldība pieprasa vienādās daļās no abiem vecākiem, kuriem
atņemtas aprūpes vai aizgādības tiesības.
Maksimālo samaksas apmēru par bērnam sniegto pakalpojumu bērnu
aprūpes iestādē aprēķina par laika periodu no kārtējā gada
1.jūlija līdz nākamā gada 30.jūnijam, pamatojoties uz Valsts
statistikas pārskata kopsavilkumu par bērnu aprūpes iestāžu darbu
aprēķināto vidējo izmaksu viena bērna uzturēšanai (bez
kapitālieguldījumiem un humānās palīdzības) bērnu aprūpes
iestādē.
Sociālo pakalpojumu pārvalde 10 dienu laikā pēc mēneša vidējo
izmaksu aprēķināšanas informē par noteikto vidējo mēneša maksu
nākamajam maksāšanas periodam, informāciju publicējot laikrakstā
“Latvijas Vēstnesis”.
Paredzēts, ka samaksas apmēru par bērnam sniegto pakalpojumu
bērnu aprūpes iestādē, kurā bērns ir ievietots, nosaka,
pamatojoties uz vidējo mēneša maksu tajā, bet ne vairāk, kā
noteikts šajos noteikumos.
Samaksas apmērs par bērna aprūpi audžuģimenē atbilst pašvaldības
izmaksātajam pabalsta bērna uzturam apmēram.
Sociālo pakalpojumu pārvalde vai pašvaldība 10 dienu laikā pēc
bērna ievietošanas bērnu aprūpes iestādē vai audžuģimenē vecākiem
nosūta rēķinu par pakalpojuma samaksu.
Maksu par pakalpojumu neietur no vecākiem, ja: vecāki
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atzīti par
trūcīgiem; vecākiem atņemtas aprūpes tiesības vai aizgādības
tiesības vecāku veselības stāvokļa dēļ; vecāki devuši
piekrišanu bērna adopcijai 6 mēnešu laikā pēc bērna
piedzimšanas.
Ja vecāki, kuriem ir atņemtas aprūpes tiesības, aktīvi iesaistās
savu problēmu risināšanā, kuras bija par pamatu aprūpes tiesību
atņemšanai, pildot līdzdarbības pienākumus, pārvalde vai
pašvaldība var nepieprasīt no vecākiem maksu par pakalpojumu vai
noteikt vecākam mazāku samaksu par pakalpojumu.
Paredzēts noteikt, ka minētie noteikumi stājas spēkā ar 2005.gada
1.jūliju.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Finanšu ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Kārtība, kādā pievienotās
vērtības nodoklis piemērojams preču importam, preču piegādēm,
preču iegādēm Eiropas Savienības teritorijā un pakalpojumiem, par
kuriem samaksāts no ārvalstu finanšu palīdzības
līdzekļiem”.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu pievienotās vērtības
nodokļa piemērošanas kārtību ārvalstu finanšu palīdzības projektu
ieviešanā pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā.
Projektā iestrādāta ārvalstu finanšu palīdzības projektos
izmantotā terminoloģija, kas dod iespēju konkrēti identificēt
katru ārvalstu finanšu palīdzības projektā iesaistīto pusi.
Tajā noteikts, ka noteikumu projektā noteiktā pievienotās
vērtības nodokļa piemērošanas kārtība nav piemērojama Speciālās
pirmsiestāšanās programmas lauksaimniecības un lauku attīstībai
(SAPARD), Eiropas Savienības struktūrfondu, Kohēzijas fonda un
Eiropas Kopienas iniciatīvu līdzfinansēto projektu
ietvaros.
Lai nodrošinātu uzsākto Eiropas Savienības Strukturālās politikas
pirmsiestāšanās finanšu instrumenta (ISPA) projektu veiksmīgu
izpildi atbilstoši finanšu memorandos noteiktajai nodokļu
piemērošanas kārtībai, noteikumu projektā paredzēts, ka šo
noteikumu izpratnē pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas
kārtība attieksies tikai uz tiem ISPA projektiem, kas uzsākti
līdz 2004.gada 1.maijam.
Lai novērstu problēmas pievienotās vērtības nodokļa piemērošanā,
ja veiktas preču iegādes Eiropas Savienības teritorijā un no citu
dalībvalstu personām saņemti pakalpojumi, par kuriem samaksāts no
ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļiem, noteikumu projektā ir
noteikta pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu likmes
piemērošanas kārtība minētajos gadījumos.
Noteikumu projektā ir iestrādātas Administratīvā procesa likuma
un likuma “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas
kārtība valsts un pašvaldību institūcijās” prasības, kā arī
saskaņota terminoloģija ar Komerclikumu.
Ņemot vērā, ka sabiedriskajām organizācijām saskaņā ar Biedrību
un nodibinājumu likuma spēkā stāšanās kārtības likumu līdz
2005.gada 31.decembrim ir jāpārreģistrējas par biedrību vai
nodibinājumu, noslēguma jautājumos paredzēts, ka šo noteikumu
izpratnē sabiedriskās organizācijas par palīdzības saņēmēju,
partneri vai līgumslēdzēju tiks uzskatītas līdz 2005.gada
31.decembrim.
Stājoties spēkā šim noteikumu projektam, spēku zaudēs Ministru
kabineta 2004.gada 13.janvāra noteikumi Nr.33 “Kārtība, kādā
pievienotās vērtības nodoklis piemērojams ārvalstu finanšu
palīdzības sūtījumiem, preču piegādēm un pakalpojumiem”.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Ekonomikas,
Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē;
– pieteica noteikumu projektu
“Budžeta finansētu institūciju ilgtermiņa saistību reģistrācijas
kārtība”.
Noteikumu projekts sagatavots saskaņā ar
grozījumiem “Likumā par budžetu un finanšu vadību”, lai
nodrošinātu budžeta finansētu institūciju ilgtermiņa saistību
reģistrāciju.
Noteikumu projekts nosaka budžeta izpildītāju, ministriju vai
citu centrālo valsts iestāžu un Valsts kases atbildību un
pienākumus ilgtermiņa saistību reģistrācijas procesā.
Saskaņā ar šo noteikumu projektu budžeta izpildītāji ir atbildīgi
par ilgtermiņa saistību reģistrāciju un attiecīgās ministrijas
vai citas centrālās valsts iestādes ir atbildīgas par gadskārtējā
likumā par valsts budžetu apstiprināto ilgtermiņa saistību
kopapjoma ievērošanu sadalījumā pa programmām, apakšprogrammām un
saistību veidiem.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Tieslietu, Aizsardzības,
Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā,
Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, Valsts kancelejā; saskaņojumi jāiesniedz līdz
3.jūnijam.
Iekšlietu ministrija
– pieteica rīkojumu projektu “Par kārtību, kādā valsts varas
un pārvaldes institūciju augstākās amatpersonas apziņojamas
valsts apdraudējuma gadījumā”.
Rīkojuma projekts paredz noteikt kārtību, kādā valsts varas un
pārvaldes institūciju augstākās amatpersonas atbilstoši to
kompetencei apziņojamas valsts apdraudējuma gadījumā.
Amatpersonas nodrošina, lai, izmantojot sakaru līdzekļus, saskaņā
ar šī rīkojuma 2.pielikumā minēto kārtību, ar tām būtu iespējams
sazināties 24 stundas diennaktī.
Institūcijas, kurās strādā amatpersonas, sedz attiecīgos
izdevumus no sava budžeta un nodrošina, ka ar amatpersonām ir
iespējams sazināties, izmantojot mobilos tālruņus.
Amatpersonas septiņu darbdienu laikā pēc šī rīkojuma spēkā
stāšanās dienas iesniedz Krīzes vadības padomes sekretariātā šādu
informāciju: darba un mājas tālruņa numurs, mobilā tālruņa numurs
(ar norādi par mobilā tālruņa operatoru), citi izmantojamie
sakaru līdzekļi, e-pasta adrese, darba un dzīvesvietas adrese; to
personu (piemēram, vietnieki, pienākumu izpildītāji, palīgi,
padomnieki) vārds, uzvārds, amats, dzīvesvietas adrese un tālruņa
numurs, kā arī citi sakaru līdzekļi, kas nodrošina operatīvu
sazināšanos ar amatpersonām; dienesta transportlīdzekļu vadītāju
vārds, uzvārds un sazināšanās iespējas ar viņiem.
Amatpersonas ir atbildīgas par sniegto ziņu patiesumu un triju
darbdienu laikā informē Krīzes vadības padomes sekretariātu par
visām izmaiņām, kas saistītas ar šajā rīkojumā minētajām
ziņām.
Apziņojamo amatpersonu sarakstu glabā Ministru prezidenta birojā,
Krīzes vadības padomes sekretariātā, Valsts policijas dežūrdaļā
un Nacionālo bruņoto spēku apvienotā komandpunkta dežūrdaļā,
nodrošinot sarakstā minēto ziņu glabāšanu atbilstoši Fizisko
personu datu aizsardzības likumam. Sarakstu izmanto vienīgi
amatpersonu apziņošanai.
Ja amatpersona atbilstoši savai kompetencei saņem informāciju par
katastrofu vai tās draudiem un nepieciešams izsludināt ārkārtēju
situāciju vai izņēmuma stāvokli un ja tas var izraisīt valsts
apdraudējumu, tā nekavējoties informē Ministru prezidentu un
Krīzes vadības padomes sekretariāta vadītāju.
Valsts apdraudējuma gadījumā Ministru prezidenta uzdevumā
Ministru prezidenta biroja vai Krīzes vadības padomes
sekretariāta vadītājs dod rīkojumu Ministru prezidenta biroja
darbiniekiem, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta
Operatīvās vadības pārvaldes operatīvajam dežurantam, Valsts
policijas dežūrdaļas operatīvajam dežurantam un Nacionālo bruņoto
spēku apvienotā komandpunkta dežūrdaļas operatīvajam dežurantam
(apziņotāji) veikt amatpersonu apziņošanu.
Ja tālruņa sakari un elektroniskie sakari nav pieejami vai nav
izmantojami, apziņotāji nodrošina amatpersonu apziņošanu,
izmantojot alternatīvus apziņošanas līdzekļus.
Ja amatpersona ir saņēmusi īsziņu mobilajā tālrunī vai ziņojumu
pa e-pastu, tā nekavējoties informē apziņotāju par informācijas
saņemšanu un uzdevuma izpildes sākšanu vai par iemesliem, kas
kavē sākt uzdevuma izpildi.
Apziņotājs veic ierakstus amatpersonu apziņošanas reģistrācijas
veidlapā. Apziņotājs glabā aizpildīto amatpersonu apziņošanas
reģistrācijas veidlapu oriģinālus vienu gadu. Pēc pieprasījuma to
izrakstus iesniedz tikai Krīzes vadības padomes
sekretariātam.
Paredzēts atzīt par spēku zaudējušu 2003.gada 25.marta Ministru
kabineta rīkojumu Nr. 180 “Par kārtību, kādā valsts varas un
pārvaldes institūciju augstākās amatpersonas apziņojamas valsts
apdraudējuma gadījumā”.
Rīkojumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides,
Zemkopības ministrijā, Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā
Trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes
ministrija
– pieteica rīkojumu projektus “Par studējošo kredīta dzēšanu
no valsts budžeta līdzekļiem” un “Par studiju kredīta dzēšanu no
valsts budžeta līdzekļiem”.
Rīkojuma projekts “Par
studējošo kredīta dzēšanu no valsts budžeta līdzekļiem” paredz
saskaņā ar noteikumiem “Kārtība, kādā no valsts budžeta
līdzekļiem tiek piešķirts un atmaksāts studējošo kredīts” un
“Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju
kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar
valsts vārdā sniegtu galvojumu” apstiprināt šādu speciālistu –
valsts un pašvaldību institūciju darbinieku – skaitu un profesiju
sarakstu 2005.gadam, kuriem studējošo kredītu var sākt dzēst no
valsts budžeta līdzekļiem: 109 skolotāji, speciālie pedagogi,
logopēdi, sociālie pedagogi, izglītības psihologi; 25 lektori,
asistenti, pasniedzēji, metodiķi, inženieri, laboranti,
laboratoriju vadītāji, pētnieki, tehniķi valsts dibinātajās
augstākās izglītības iestādēs un valsts dibinātajos zinātniskās
pētniecības institūtos un centros; 20 sociālie darbinieki,
sociālie aprūpētāji, sociālie rehabilitētāji, sociālās palīdzības
organizatori, nodarbinātības aģenti, nodarbinātības organizatori;
15 aktieri, arheologi, bibliotekāri, diriģenti, koncertmeistari,
koru vadītāji, mūziķi, restauratori,vokālisti, muzeju vecākie
speciālisti, iestāžu vadītāji kultūras jomā; seši vides
pārvaldības speciāli, arhitekti, ģeogrāfi, teritorijas plānotāji;
13 ārsti – speciālisti, medicīnas māsas, sabiedrības veselības
speciālisti, fizioterapeiti, ergoterapeiti; 12 valsts pārvaldes
vecākie speciālisti, Valsts cilvēktiesību biroja juristi.
Studējošo kredītu dzēšanai 2005.gadā būs nepieciešami 19882
lati.
Rīkojuma projekts “Par studiju kredīta dzēšanu no valsts budžeta
līdzekļiem” paredz saskaņā ar noteikumiem “Kārtība, kādā tiek
piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts no valsts budžeta
līdzekļiem” un “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts
studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem
ar valsts vārdā sniegtu galvojumu” apstiprināt šādu speciālistu –
valsts un pašvaldību institūciju darbinieku – skaitu un profesiju
sarakstu 2005.gadam, kuriem studiju kredītu var sākt dzēst no
valsts budžeta līdzekļiem: 112 skolotāji, speciālie pedagogi,
logopēdi, sociālie pedagogi, izglītības psihologi; astoņi
lektori, asistenti, pasniedzēji, metodiķi, inženieri, laboranti,
laboratoriju vadītāji, pētnieki, tehniķi valsts dibinātajās
augstākās izglītības iestādēs un valsts dibinātajos zinātniskās
pētniecības institūtos un centros; 22 sociālie darbinieki,
sociālie aprūpētāji, sociālie rehabilitētāji, sociālās palīdzības
organizatori, nodarbinātības aģenti, nodarbinātības organizatori;
seši aktieri, bibliotekāri, vokālisti, diriģenti,
koncertmeistari, koru vadītāji, mūziķi, muzeju vecākie
speciālisti, iestāžu vadītāji kultūras jomā; seši vides
pārvaldības speciālisti, arhitekti, ģeogrāfi, teritorijas
plānotāji; 13 ārsti – speciālisti, medicīnas māsas, sabiedrības
veselības speciālisti, fizioterapeiti, ergoterapeiti; 10 valsts
pārvaldes vecākie speciālisti, Valsts cilvēktiesību biroja
juristi. Studiju kredītu dzēšanai 2005.gadā būs nepieciešami
10815 lati.
Rīkojumu projekti nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu,
Kultūras, Labklājības, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Veselības, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā, Latvijas pilsoniskā aliansē,
Rīgas Samariešu apvienībā.
Satiksmes ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Elektronisko sakaru tīklu
ierīkošanas un būvniecības kārtība”, kuri noteiks kārtību, kādā
ierīko un būvē elektronisko sakaru tīklus.
Elektronisko sakaru tīklu būvniecība ir elektronisko sakaru tīklu
infrastruktūras būvju būvniecība, veicot zemes darbus, kabeļu
ieguldīšana tieši gruntī, kā arī statņu un iekārtu montāža uz
esošām būvēm, ja tiek būtiski izmainīta būves projektā aprēķinātā
konstrukciju drošība, nestspēja vai noturība.
Elektronisko sakaru būves – elektronisko sakaru tīklu
infrastruktūras būves, tieši gruntī ieguldīti kabeļi, kā arī uz
esošām būvēm montējamās statnes un iekārtas, ja tiek būtiski
izmainīta būves projektā aprēķinātā konstrukciju drošība,
nestspēja vai noturība.
Elektronisko sakaru tīklu ierīkošana ir elektronisko sakaru tīklu
līniju un iekārtu montāža esošās būvēs, starp tām, uz balstiem,
stabiem, statnēm, kabeļu kanalizācijā, neveicot zemes darbus, kā
arī elektronisko sakaru tīklu radioiekārtu un to antenu montāža
stacionāros objektos, ja netiek būtiski izmainīta būves
konstrukciju drošība, nestspēja vai noturība.
Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu vai būvniecību var
ierosināt: elektronisko sakaru komersants; fiziska vai juridiska
persona, kas vēlas izveidot privāto elektronisko sakaru
tīklu.
Elektronisko sakaru tīklu būvprojektēšanu un būvdarbus veic
Vispārīgos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā, ciktāl šajos
noteikumos nav noteikts citādi.
Fiziskajām personām ir tiesības vadīt vai patstāvīgi veikt
elektronisko sakaru tīklu projektēšanu, būvdarbus un
būvuzraudzību, kā arī elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas
darbus, ja tās saņēmušas būvprakses sertifikātu attiecīgajā jomā
atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Projektējot jaunu elektronisko sakaru tīklu vai rekonstruējot
esošo elektronisko sakaru tīklu, projektā iekļauj tehniskus
risinājumus, kas neierobežo piekļūšanu esošajiem elektronisko
sakaru tīkliem, to apkalpošanu vai demontāžu. Zemējumu tehnisko
risinājumu elektronisko sakaru tīklu iekārtām, kuras nepieciešams
zemēt, iekļauj projektā.
Elektronisko sakaru iekārtu konteineru un taksofonu kabīņu
uzstādīšanu veic saskaņā ar kārtību, kas noteikta īslaicīgas
lietošanas būvēm un mazēkām.
Elektronisko sakaru tīklus ierīko un to būvniecību veic,
ievērojot Latvijas būvnormatīvā LBN 262-05 “Elektronisko sakaru
tīkli” (būvnormatīvs LBN 262) noteiktās prasības.
Būvējot daudzstāvu un daudzdzīvokļu ēkas: būvniecības pasūtītājs
nodrošina kabeļu kanalizācijas būvniecību no būves ārējās sienas
līdz būvlaukuma vai zemes īpašuma robežai (atbilstoši
būvnormatīvā LBN 262 ieteiktajiem robežpunktu izbūves paraugiem);
neviena būve nevar tikt pieņemta ekspluatācijā bez izbūvētas
elektronisko sakaru tīkla kabeļu kanalizācijas līdz būvlaukuma
vai zemes īpašuma robežai. Būvniecības pasūtītājs izbūvējot
elektronisko sakaru tīkla kabeļu kanalizāciju, izpilda arī šādas
minimālās prasības: no būves ārsienas līdz būvlaukuma vai zemes
īpašuma robežai iegulda kabeļu kanalizācijas ievada cauruli, kas
nepieciešama kabeļu ievilkšanai (kabeļu kanalizācijas caurules
diametrs 50 vai 100 mm – atkarībā no paredzēto kabeļu veida un
tilpuma). Kabeļu kanalizācijas caurules galu pie būvlaukuma vai
zemes īpašuma robežas hermētiski noslēdz un marķē to atrašanās
vietu; būvju sienās ievieto vismaz vienu kabeļu kanalizācijas
cauruli kabeļu ievilkšanai, nodrošinot tās savienojumu ar kabeļu
kanalizācijas ievada cauruli. Ja zemes īpašumā, kurā tiek būvēta
jauna būve, jau ir izbūvēta kabeļu kanalizācija, tad būvniecības
pasūtītājs nodrošina kabeļu kanalizācijas būvniecību līdz esošai
kabeļu kanalizācijai; ja zemes īpašumā, kurā tiek būvēta jauna
būve, jau ir uzstādīta elektronisko sakaru kabeļu sadales iekārta
(sadales skapis, sadales kaste vai sadales kastīte), tad
būvniecības pasūtītājs nodrošina kabeļu kanalizācijas būvniecību
līdz esošām sadales iekārtām.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
Trīspusējās sadarbības padomē, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā;
– pieteica likumprojektu
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā”.
Izstrādātā likumprojekta mērķis ir sakārtot
elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas un būvniecības jomu.
Likumprojekts nosaka konkrētas sankcijas, kuras jāpiemēro
gadījumos, kad tiek konstatēta elektronisko sakaru tīklu
ierīkošana, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Likumprojekts nosaka arī sankcijas par elektronisko sakaru
būvnormatīvu pārkāpšanu, kuru neievērošana var atstāt iespaidu uz
būves konstrukcijas drošību, nestspēju vai noturību, kā arī par
prasību neievērošanu elektronisko sakaru tīklu vai to daļu
marķēšanā.
Likumprojekts nosaka arī sankcijas par amatpersonu nepamatotu
atteikumu akceptēt būvprojektu vai izsniegt būvatļauju, kuru
nelikumīgas rīcības rezultātā tiek ierobežota konkurence
elektronisko sakaru jomā. Sodu apmēri ir noteikti pēc analoģijas,
salīdzinot tos ar naudas sodiem, kādi ir noteikti par
administratīvajiem pārkāpumiem būvniecības jomā.
Kodekss papildināts, nosakot atbildību par elektronisko sakaru
tīklu ierīkošanu, pārkāpjot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu, pārkāpjot normatīvajos
aktos noteikto kārtību, uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
divdesmit pieciem līdz divsimt piecdesmit latiem, bet
juridiskajām personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš piecsimt
latiem. Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada
laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas, uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet
juridiskajām personām no piecsimt līdz trīstūkstoš latiem.
Par elektronisko sakaru tīklu būvnormatīvu prasību pārkāpšanu,
kuru neievērošana var atstāt iespaidu uz būves konstrukciju
drošību, nestspēju vai noturību, uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām
personām no simt līdz tūkstoš latiem. Par tādām pašām darbībām,
ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas, uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit
līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no piecsimt līdz
trīstūkstoš latiem. Par elektronisko sakaru nozares būvnormatīvu
prasību pārkāpšanu, neievērojot prasības par elektronisko sakaru
tīklu vai to daļu marķēšanu, uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no divdesmit pieciem līdz divsimt piecdesmit latiem, bet
juridiskajām personām no simt līdz piecsimt latiem. Par tādām
pašām darbībām, ja tās izdarītas atkārtoti gada laikā pēc
administratīvā soda uzlikšanas, uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām
personām no divsimt piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
Likumprojekts nodots saskaņošanai ar Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Vides
ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomā, Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijā, Valsts kancelejā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs
Par ES līdzfinansējuma saņemšanas vienkāršošanu
Lai ievērojami uzlabotu
nosacījumus valsts atbalsta saņemšanai nodarbināto kvalifikācijas
celšanai, pārkvalifikācijai un tālākizglītībai, kā arī lai
padarītu vienkāršāku un caurspīdīgāku projektu vērtēšanas
procedūru, Ekonomikas ministrija no jauna izstrādājusi un vakar,
26.maijā, starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi Ministru
kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par komercdarbības
atbalsta sniegšanas nosacījumiem valsts atbalsta programmai
“Atbalsts nodarbināto kvalifikācijas celšanai, pārkvalifikācijai
un tālākizglītībai””.
Šajā atbalsta programmā projektu pieteikumi tiek pieņemti jau no
2004.gada 1.novembra, bet līdz šim pieteicēju aktivitāte bijusi
samērā zema. Tāpēc Ekonomikas ministrija, iesaistot uzņēmēju
pārstāvošās organizācijas, veica atbalsta programmas detalizētu
analīzi un rezultātā identificēja tos trūkumus, kas spēkā
esošajās normās pieteikšanos padara pārāk sarežģītu un vērtēšanas
procedūru – laikietilpīgu.
Nepieciešamo grozījumu mērķis – padarīt pieteikšanos tik
vienkāršu, lai uzņēmējam, izstrādājot projekta pieteikumu, nebūtu
jāpiesaista konsultanti.
Jaunajos MK noteikumos tiek precizēti projektu vērtēšanas un
lēmuma pieņemšanas nosacījumi: precīzi definētas vispārējās un
specifiskās apmācības; līdz minimumam samazināts iesniedzamo
dokumentu apjoms.
Noteikumi papildus ietver nosacījumus attiecībā uz projekta
realizāciju un galaatskaites un maksājuma pieprasījuma
iesniegšanu atbalsta saņemšanai.
Tā kā veicamie grozījumi ir apjomīgi, Ekonomikas ministrija
izstrādāja jaunu Ministru kabineta noteikumu projektu.
Atbalsta programmu finansē no Eiropas Sociālā fonda līdzekļiem un
Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Kopējais atbalsta programmas
ietvaros pieejamais finansējums ir 10 045 870 latu, tai
skaitā Eiropas Sociālā fonda līdzfinansējums – 4 395
069 latu.
Jau 2004. gada 21. septembrī tika pieņemti MK noteikumi Nr. 796
“Noteikumi par komercdarbības atbalsta sniegšanas nosacījumiem un
projektu iesniegšanas un atbalsta piešķiršanas kārtību”, kas
šobrīd nosaka atbalsta sniegšanas nosacījumus atbalsta
programmām, tai skaitā atbalsta programmā “Atbalsts nodarbināto
kvalifikācijas celšanai, pārkvalifikācijai un
tālākizglītībai”.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa