Auto apdrošināšana atkal kļūs dārgāka
Obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polises atkal kļūs dārgākas. Polises cena būtiski pieauga pavisam nesen – tikko pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES). Kāpēc tiek prognozēts jauns cenu kāpums, par to “Latvijas Vēstnesim” stāsta Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Juris Stengrevics Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Apdrošinātājiem zaudējumi
– Jūsu prognoze liecina, ka tuvākajā laikā atkal pieaugs obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polises cena. Kāpēc gaidāmas šādas izmaiņas?
– Apdrošināšanas sabiedrības nav
paziņojušas par polišu cenu pieaugumu, tomēr pieļauj šādu
iespēju. Gaidāmais cenu pieaugums OCTA polisēm ir Latvijas
Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja prognoze. Tas ir secināts,
analizējot apdrošinātāju iepriekšējā gada darba rezultātus un
iespējamās likumdošanas izmaiņas šajā gadā.
Pagājušā gadā darbība ar OCTA apdrošinātājiem nesusi vairāk nekā
trīs miljonu latu zaudējumus. Tiesa, šis rādītājs gan ir labāks
nekā gadu iepriekš, kad zaudējumi ar OCTA bija četri miljoni
latu. Tomēr zaudējumu apmērs joprojām ir liels, un tas ļauj
prognozēt, ka OCTA prēmijas būs lielākas. Jāsaprot, ka
apdrošinātājam nav patīkami, ja viens no apdrošināšanas veidiem –
OCTA – jāsubsidē, lai varētu izdzīvot. Tas ir viens no
svarīgākajiem iemesliem, kāpēc OCTA polise kļūs dārgāka.
Otrs svarīgākais iemesls polišu cenu pieaugumam ir tas, ka
apdrošinātājiem būs jāatlīdzina cietušajam tādi izdevumi, kas
nebija jāatlīdzina iepriekš. Pilnīgu šā faktora ietekmi nav
iespējams noteikt, jo Veselības ministrija aizkavējusies ar viena
normatīvā akta izstrādi, kas apdrošinātājiem būs saistošs.
Tāpat jāatceras, ka valstī ir diezgan augsta inflācija. Septiņi
procenti gadā – tas ir diezgan daudz un ietekmē arī
apdrošinātājus. Tad vēl jāņem vērā, ka palielinās ceļu satiksmes
negadījumu skaits. Līdz ar to apdrošinātājiem nākas maksāt par
izraisītajiem negadījumiem.
– Bet pieaug arī automašīnu skaits valstī, kas nozīmē, ka arvien vairāk cilvēku iegādājas OCTA.
– Jā, automašīnu skaits
palielinās. Piekrītu. Bet, ja vērtējam šo procesu globāli, tad
izmaksas, kas saistītas ar OCTA, aug straujāk nekā prēmijas (OCTA
polises cena – red.).
Atgriežoties pie jautājuma par to, kāpēc polise varētu maksāt
vairāk, jāatceras arī tie uzlabojumi, ko iedzīvotājiem nesusi
Latvijas dalība ES. Tagad, nopērkot vienu polisi, var braukt pa
visu ES. Bet apdrošinātājam tas nozīmē arī papildu izdevumus.
Apkopojot ES apdrošinātāju pieredzi, redzams pat gadījums, kad
nācies izmaksāt atlīdzību 100 miljonu eiru vērtībā. Tad seko 46
miljoni, pēc tam 18 miljoni. Tās ir milzīgas izmaksas arī
Rietumeiropas apdrošinātājiem, bail iedomāties, ka kaut kas tāds
varētu skart mūsu apdrošinātājus. Tomēr arī Latvijā apdrošināta
automašīna nav pasargāta no šādām traģiskām avārijām ar milzīgiem
zaudējumiem. Sistēma ir tāda – ja nevar samaksāt viena
apdrošināšanas sabiedrība, maksā visas pārējās. Lai nebūtu tā, ka
viens šāds zaudējums likvidē visas mūsu apdrošināšanas
sabiedrības, risks ir jāpārapdrošina. Tas nozīmē, ka mūsu
apdrošinātāji tiek pasargāti no milzīgām izmaksām. Kopš 1998.gada
summa, ko mūsu apdrošinātāji maksā pārapdrošinātājiem, ir
pieaugusi vienpadsmit reizes. Tā ka arī šīs izmaksas ir
augušas.
Maksās arī par morālo kaitējumu
– Jūs minējāt, ka tagad apdrošinātājiem jāatlīdzina tādi izdevumi, kas nebija jāatlīdzina iepriekš. Miniet konkrētus piemērus, kādi papildu izdevumi apdrošinātājiem jāatlīdzina.
– Varu minēt divus konkrētus
piemērus.
Pirmais. Pagājušajā nedēļā Ministru kabinets pieņēma jaunus
noteikumus, kas paredz atlīdzību cietušajai personai par
nemateriālajiem zaudējumiem. Tas nozīmē, ka apdrošinātājam būs
jāmaksā par sāpēm un garīgām ciešanām sakarā ar cietušās personas
fizisku traumu, sakropļojumu, invaliditāti, apgādnieka,
apgādājamā vai laulātā nāvi, apgādnieka, apgādājamā vai laulātā
pirmās grupas invaliditāti. Lai gan normatīvais akts pieņemts
tikai pagājušajā nedēļā, tas piemērojams ar atpakaļejošu datumu –
jau no šā gada 1.maija. Komentējot šo tiesību aktu, varu teikt,
ka tas tiešām ir saprātīgs un neparedz maksāt astronomiskas
summas. Maksimālā summa, kas varētu būt izmaksājama kā morālā
kompensācija, ir tūkstotis latu.
Otrais. Vēl sagatavošanas procesā esošie Ministru kabineta
noteikumi paredz, ka, sākot jau ar šā gada 1.janvāri,
apdrošinātājiem būs jāatlīdzina arī izdevumi no valsts budžeta.
Piemēram, ja cilvēks nokļūst ceļu satiksmes negadījumā, līdz šim
no valsts budžeta līdzekļiem tika maksātas invaliditātes pensijas
un citi izdevumi. Turpmāk par to maksās apdrošinātājs. Bet par
šajos noteikumos iekļautajām normām vēl nav skaidrības. Piemēram,
normatīvā akta projektā tika iekļauta norma, ka apdrošinātājam
būs jāmaksā izdevumi ne tikai par cietušo personu, bet arī par
cilvēku, kas izraisījis ceļu satiksmes negadījumu. Tas gan ir
pretrunā gan ar līdzšinējo praksi, gan ar likumu, kas regulē OCTA
darbību Latvijā. Jācer, ka šāda tirgu kropļojoša norma
normatīvajos aktos netiks iekļauta.
Nav polises, kas darbotos tikai Latvijā
– Dzirdēts, ka apdrošinātāji piedāvā pirkt polisi, kura derīga tikai Latvijas teritorijā un tāpēc ir lētāka. Vai tas nav pretrunā ar ES direktīvas noteikto prasību, ka polisei jādarbojas visā ES?
– Jā, esmu dzirdējis, ka apdrošinātāji piedāvā polises, kas darbojas tikai Latvijas teritorijā. Tomēr šajā jomā ir panākts būtisks uzlabojums. Visi apdrošinātāji, kuriem ir tiesības pārdot OCTA polises, vienojušies un parakstījuši kopēju paziņojumu. Tajā teikts, ka šāda darbība nav pieļaujama un visas Latvijā nopirktās OCTA polises ir derīgas gan Latvijā, gan ārpus tās. Arī likumā teikts, ka visas OCTA polises darbojas visā Eiropas Ekonomiskajā zonā (ES valstīs, kā arī Šveicē un Norvēģijā – red.). Arī tad, ja apdrošinātājs ar polises pircēju vienojas par kādiem papildu nosacījumiem, tie nedarbojas, ja ir pretrunā ar likumu. Un vēlreiz atgādinu, ka likums nosaka – nopirktā OCTA polise darbojas visā Eiropā.
Buksē sadarbība ar valsts iestādēm
– Aptuveni pirms gada apdrošinātāji teica, ka OCTA prēmiju varētu noteikt, ne tikai ņemot vērā, vai vadītājs izraisījis avāriju, bet arī ņemot vērā, vai, cik bieži un par kādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem viņš ir sodīts. Kāda ir situācija? Kā sokas ar idejas ieviešanu praksē?
– Protams, apdrošinātājs vēlas izmantot maksimāli daudz informācijas par automašīnu, kuru apdrošina. Ārvalstu pieredze liecina, ka tur, nosakot apdrošināšanas prēmijas lielumu, tiek ņemts vērā pat vadītāja vecums, auto krāsa, marka utt. Informācija, cik reižu autovadītājs administratīvi sodīts, varētu palīdzēt izvērtēt risku, ko apdrošinātājs uzņemas, un līdz ar to arī noteikt adekvātu prēmiju. Tomēr sadarbība ar valsts iestādēm, lai iegūtu informāciju, jānostiprina normatīvajos aktos. Jāsaka godīgi – šajā ziņā sadarbība buksē. Pat likumā noteiktā nosacījuma, vai autovadītājs nav braucis dzērumā, ņemšana vērā mums sagādā problēmas. Likumā ir teikts, ka apdrošinātājam jāsaņem informācija, cik reižu vadītājs sēdies pie stūres alkoholisko vai psihotropo vielu iespaidā. Bet diemžēl šādu informāciju apdrošinātāji nesaņem. Tā ka sadarbība tiešām buksē pat jautājumos, kas jau iekļauti likumā.
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv
Uzziņai:
OCTA polises Latvijā var nopirkt pie septiņiem apdrošinātājiem:
– Balta;
– Baltikums;
– Balva;
– BTA;
– Ergo Latvija:
– If Latvija;
– Parekss AK.
Lielākās Latvijas apdrošinātājiem izvirzītās prasības:
– 2002.gads. Ls 628 950. Vācijā
gājušās bojā divas personas, bojātas divas automašīnas un manta.
Pieteikums saņemts 2004. gadā.
– 2004.gads. Ls 205 800. Anglijā cietusi gājēja. Traumas
rezultātā amputēta kāja.
– 2005.gads. Ls 119 340. Vācijā gājusi bojā viena persona,
bojātas četras automašīnas.
– 2005.gads. Beļģijā ievainotas sešas personas, bojātas divdesmit
automašīnas. Vēl nav zināmi zaudējumi.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju asociācijas argumenti iespējamam cenu kāpumam:
– apdrošinātāji veido rezerves
iespējamām lielajām izmaksām;
– pieaug atlīdzības pretendentu skaits;
– vairāk ceļu satiksmes negadījumu, vairāk maksā
atlīdzības;
– ievērojami sadārdzinājusies pārapdrošināšana (trīs reizes
salīdzinājumā ar 2002.gadu, gandrīz 11 reižu salīdzinājumā ar
1998.gadu);
– vairāk autoavāriju ārpus Latvijas;
– investīcijas informācijas tehnoloģijās;
– cenu pieaugums (medicīnas pakalpojumi un auto remonts 2004.gadā
kļuvis par 20 procentiem dārgāks).
Avots: Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs