Neatliekamā medicīniskā palīdzība nav maksas pakalpojums
Jaunie Ministru kabineta noteikumi “Par veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtību” (publicēti “LV” 18.01.2005.), kas stājās spēkā šā gada 1. aprīlī, izraisījuši plašu rezonansi gan pacientos, gan ārstos. Pacientiem vislielāko satraukumu sagādā ieviestā maksa par ģimenes ārsta mājas vizīti un maksa par nepamatotu neatliekamās medicīniskās palīdzības (NMP) izsaukumu.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Diemžēl jau ir pirmais gadījums, kad kāds rīdzinieks Veselības ministriju vaino sava brāļa nāvē, jo viņš nav laikus izsaucis NMP, baidoties, ka izsaukums būs nepamatots un nāksies par to maksāt. Tā rezultātā iestājusies pacienta nāve. Šajā gadījumā gan ministriju grūti vainot, jo pacients nav izmantojis nedz iespēju vērsties pie sava ģimenes ārsta, nedz zvanījis NMP dispečeram (tas ir bezmaksas), kurš, kā uzsver NMP mediķi, mazāko šaubu gadījumā noteikti būtu nosūtījis NMP brigādi.
35 procenti izsaukumu - nepamatoti
Kā “Latvijas Vēstnesim” skaidro
Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūras direktora
vietnieks veselības aprūpes plānošanas jautājumos Reinis Joksts,
maksa par nepamatotu izsaukumu nekādā gadījumā nav domāta kā
sods. R. Joksts arī uzsver, ka jaunā kārtība neparedz obligātu
maksas iekasēšanu. NMP mediķiem vienīgi tiek dota iespēja to
darīt, ja redzama tīša ļaunprātība. Turklāt, ja cilvēkam nav ko
samaksāt, viņu tādēļ tiesā nesūdzēs.
Šāds lēmums tika pieņemts, lai samazinātu tos gadījumus, kad
pacienta dzīvībai nekādas briesmas nedraud, faktiski ir
nepieciešama tikai ģimenes ārsta konsultācija, taču cilvēks
izvēlas izsaukt NMP. Jo daudziem tas šķiet vienkāršāk un ērtāk,
turklāt palīdzību var saņemt nekavējoties. Ir arī pacienti,
kuriem šķiet: ja negribu gaidīt rindā, lai tiktu slimnīcā vai uz
kādu izmeklējumu, jāsauc “ātrie”, kas tad gan nogādās stacionārā.
Kā “LV” stāsta Rīgas ātrās medicīniskās palīdzības stacijas
galvenais ārsts Semjons Štrihs, tā lielā mērā ir ilūzija. Ja pēc
pacienta uzstājīga pieprasījuma “ātrie” viņu nogādā slimnīcas
uzņemšanas nodaļā, tad turienes mediķi rūpīgi izvērtēs
stacionēšanās nepieciešamību. Ja tādas nebūs, pacientam būs
jātiek uz mājām paša spēkiem. S. Štrihs stāsta, ka pagājušajā
gadā Rīgā apmēram 35% no visiem izsaukumiem izrādījušies
nepamatoti, bijuši pacienti, kas pamanījušies “ātros” izsaukt 100
– 170 reizes.
Pacientiem būtu jāsaprot, ka NMP mediķi par nepamatotiem
izsaukumiem uztraucas nevis tāpēc, ka būtu slinkums izbraukt, bet
gan tāpēc, ka var rasties situācija, kad NMP brigāde ar
nokavēšanos ieradīsies pie pacienta, kura dzīvība tiešām ir
briesmās, jo bijusi aizņemta izsaukumā pie gripas slimnieka.
Turklāt jebkurš labi ekipētās NMP brigādes izbraukums mums,
nodokļu maksātājiem, izmaksā daudz dārgāk nekā, piemēram, ģimenes
ārsta konsultācija.
Zvans NMP dispečeram - bez maksas
Tajā pašā laikā pacientiem rodas
pamatots jautājums, vai viņi paši ir spējīgi izvērtēt, cik
bīstamas ir pašsajūtas izmaiņas, kad tās apdraud dzīvību, kad nē.
R.Joksts viennozīmīgi uzsver: tas nekādā gadījumā nav pacientu,
bet mediķu kompetencē. Ja cilvēkam krasi pasliktinās pašsajūta,
noteikti ir jāsazinās ar savu ģimenes ārstu. Ja tas nav
iespējams, nevajag mocīties neziņā, bet gan jāzvana NMP
dispečeram (kā jau minēts, zvans ir bezmaksas), kurš tad pēc
sarunas ar pacientu izvērtēs, vai sūtīt brigādi. Šaubu un
neskaidras situācijas gadījumā tā noteikti izbrauks, jo ar
cilvēka dzīvību neviens neriskēs. Pacientiem arī ir iespēja
vērsties personīgi slimnīcu uzņemšanas nodaļās. Protams, tas ir
sarežģīti lauku cilvēkiem, kuriem līdz tuvākajai slimnīcai ir
varbūt vairāki desmiti kilometru.
Izveidojusies situācija liek domāt, ka diemžēl viss nav kārtībā
ar primāro aprūpi. Jo, ja pacientam ir cieša saikne ar ģimenes
ārstu, viņam noteikti nevajadzētu uzskatīt, ka veselības
pasliktināšanās gadījumā NMP ir vienīgā cerība. Zināms akmentiņš
ģimenes ārstu dārziņā ir arī tas, ka, pēc S.Štriha, vārdiem 35%
no visiem izsaukumiem ir pie hroniskiem slimniekiem. Ģimenes
ārstam ir jāinformē savi hroniskie pacienti, kādos gadījumos
iespējama slimības saasināšanās un ko tādos brīžos darīt, kādām
zālēm vienmēr jābūt mājās. Līdz ar to varētu samazināties
nepieciešamība izsaukt NMP.
Liela problēma gan ir nakts stundas un svētdienas, kad pacientiem
nav pieejams nedz ģimenes ārsts, nedz dežūrārsts. R.Joksts
atzīst, ka šajā laikā vienīgā iespēja pacientiem tiešām ir NMP.
Taču Veselības ministrija strādā pie alternatīva dežūrdienesta
radīšanas. Aģentūras amatpersona stāsta, ka galvenā problēma, lai
to izveidotu, ir nevis finansējuma, bet personāla trūkums.
Jautāts, kā situācija ar NMP nepamatotu izsaukšanu tiek risināta
citās Eiropas Savienības (ES) valstīs, R. Joksts stāsta, ka tur
tā ir pilnīgi atšķirīga. Jo “vecajās” ES valstīs vēsturiski
izveidojies, ka NMP brigādēs strādā paramediķi (piemēram,
ugunsdzēsēji), kuru galvenais pienākums ir pacientu, kura
dzīvībai draud briesmas, nogādāt slimnīcā un šajā laikā
nodrošināt pacienta uzturēšanu pie dzīvības, piemēram, veikt
elpošanas atjaunošanu, apturēt bīstamu asiņošanu, nodrošināt
sirdsdarbību. Bet līdz ar to pacienti saprot, ka šādu brigādi nav
jēgas saukt augstas temperatūras vai gripas gadījumā. Latvija gan
pagaidām vēl negrasās šādi pārveidot NMP, jo tam trūkst
nepieciešamo priekšnosacījumu, kaut vai, piemēram, nav radīts
alternatīvs dežūrdienests.
Rūta Kesnere, “LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv