Vācijas tautsaimniecības divas sejas
Vai Vācija joprojām ir Eiropas
“slimais cilvēks”? Atbildēt uz šo jautājumu nenākas viegli.
Pozitīvais cieši savijas ar negatīvo. Zemi attīstības tempi
raksturīgi ne tikai Vācijai, bet visai vecajai 15 valstu Eiropas
Savienībai: pēdējā prognoze 2005.gadam – IKP pieauguma temps 1,6
procenti.
ES paplašināšana noteica ne tikai vērienīgāku attīstības iespēju,
bet radīja arī virkni grūti risināmu problēmu.Vācijas ekonomiku
raksturo divas atšķirīgas sejas, izveidojies īpatnējs pretrunu
kamols; mēģināsim to atšķetināt.
Starptautiskā valūtas fonda pētījumi apliecina, ka Vācijas darba ņēmējs strādā tikpat efektīvi kā viņa ASV kolēģis. Nodarbināto īpatsvars iedzīvotāju kopskaitā ASV ir augstāks, un strādāts tur tiek ilgāk Foto: EPA/A.F.I |
Pirmā seja – eksporta pasaules čempions
Statistika nepārprotami liecina:
Vācija ir vienīgā vadošā industriālā valsts, kas pēdējos piecos
gados kāpinājusi savu īpatsvaru pasaules eksportā – no 8,6
procentiem līdz 10,1 procentam. Tāds panākums tika īstenots
apstākļos, kad VFR attīstības tempi bija gaužām pieticīgi. ASV
īpatsvars pasaules eksportā šinī pašā laika sprīdī kritās no 12,3
procentiem līdz 9,7 procentiem, kaut gan IKP pieaugums pēdējos
gados bija relatīvi augsts. Vācija – dēvēta par Eiropas “slimo
cilvēku” – ir noteikti eksporta pasaules līdere.
Apstākļos, kad Vācijā valda pesimistiskas noskaņas, žēlabas par
ekonomisku nevarību, tās konkurētspēja pasaules tirgū
pastiprinās. Pozitīvus rezultātus iekšzemē gan nemin. Bet tādi
ir! Tā, piemēram, kopš 1996.gada darba ražīgais spēks Vācijā
audzis tikpat strauji kā ASV. Algas VFR gan pieauga lēni – ik
gadu tikai par 1,3%; toties ASV šis pieaugums sasniedza 4
procentus. Rezultātā Vācijā ražošana vidēji gadā pieauga par 0,5
procentiem, ASV par 1,7 procentiem. VFR uzņēmumu peļņa auga
straujāk nekā Amerikā. Par Vācijas panākumiem liecina biržu
indeksu salīdzinošā dinamika: VFR biržas indekss DAX pēdējos
divos gados pieauga vairāk nekā par 70 procentiem, ASV indekss
DOW SONES – tikai par 30 procentiem.
Nebūt nav nejaušība, ka 2004.gadā Vācija ar 14,5 procentu
īpatsvaru ieņem pirmo vietu Latvijas preču importā, tālu
apsteidzot visas vecās ES dalībvalstis (Zviedrija – 6,3%,
Nīderlande – 3,5%, Dānija – 3,0%). Tikai pērngad vien imports no
Vācijas pieauga par 13 procentiem.
Vācijas ekonomikas pirmā seja – panākumi eksporta nozarēs –
liecina par šīs valsts tautsaimniecības ievērojamu attīstības
potenciālu.
Otrā seja – stagnācijas draudi
ES Komisija nesen koriģēja Vācijas
IKP pieauguma prognozi 2005.gadam no sākotnējā – 1, 5
procentiem – gandrīz uz pusi – līdz 0,8 procentiem. Šāds
pieticīgs izaugsmes temps ir zemākais rādītājs visā Eiropas
Savienībā un liecina par stagnācijas briesmām.
Kā attaisnojumu Vācijas mazajam attīstības solim parasti min:
pirmkārt, naftas cenu kāpumu; otrkārt, importētā metāla cenu
izaugsmi; treškārt, augsto eiras kursu pret ASV dolāru;
ceturtkārt, kapitāla aizplūšanu uz valstīm ar krietni zemāku
darba apmaksas līmeni, t.sk., uz jaunajām ES dalībvalstīm;
piektkārt, iedzīvotāju novecošanos, kas nosaka lielākus izdevumus
sociālajā jomā, atraujot līdzekļus no raženās
pielietošanas.
Starptautiskā valūtas fonda pētījumi apliecina, ka Vācijas darba
ņēmējs strādā tikpat efektīvi kā viņa ASV kolēģis. Nodarbināto
īpatsvars iedzīvotāju kopskaitā ASV ir augstāks, un strādāts tur
tiek ilgāk. Likumsakarīgi, ka Vācijā ir krietni zemāks ekonomikas
attīstības temps.
Ka naftas cenu pieaugums kāpina ekspluatācijas izmaksas, to rāda
šāds fakts: pirms trim gadiem vācu aviokompānijas par tonnu
petrolejas maksāja 240 ASV dolāru, tagad – 630 dolāru.
Ķīnas un Indijas straujā ekonomiskā attīstība noteica izejvielu
cenu kāpumu pasaules tirgū. Tērauda un vara cenu pieaugumu gada
laikā raksturo divzīmju skaitlis. Tas sevišķi skāra Vācijas
vadošo rūpniecības nozari – automobiļu ražošanu. Tikai BMW
un “DaimlerChrysler” 2004.gadā par tēraudu katrs papildus
samaksāja līdz 300 milj. eiru, kam pievienojas augstāka maksa par
citiem materiāliem. Apstākļos, kad pieprasījums pēc automašīnām
iekšējā un ārējā tirgū (izņemot Ķīnu) mazinājās, nozare sakarā ar
šo “rūgto kokteili” šogad nepārprotami stagnēs.
Kopš 2003.gada pavasara eiras kurss pret ASV dolāru pieaudzis par
22 procentiem. Sakarā ar to sadārdzinājās Vācijā ražotās
automašīnas, iekārta, ķīmiskā produkcija salīdzinājumā ar
konkurentu precēm ASV, Āzijā.
Sporta apģērba un inventāra lieluzņēmums “Solomon–Adidas” savu
produkciju ražo nevis dzimtajā valstī, bet Dienvidaustrumu Āzijā.
Koncerns “Siemens” slēdz ražotnes Vācijā un atver filiāles
valstīs, kur darbaspēks ir lētāks, nodokļu slogs – mazāks, dabas
aizsardzības prasības – ne tik stingras. Kanclera Gerharda
Šrēdera aicinājums vācu uzņēmējiem būt patriotiem un nepārcelt
ražošanu uz ārzemēm neatrod dzirdīgas ausis. Šādus piemērus var
minēt atliku likām.
Šie nelabvēlīgie saimniekošanas nosacījumi nebūt nav lokāla, tīri
“vāciska” parādība: tie skāra un skar arī citas ES dalībvalstis.
Pārdomas izraisa šāds fakts: laikā no 1994. līdz 2004.gadam
Vācijas IKP pieauga par 13,9 procentiem, Francijas – par 24
procentiem.
Kas gaidāms Vācijas ekonomikā šogad? Sociāli negatīva situācija
darbaspēka tirgū. Jau gada sākumā fiksēts bezdarba apmēru rekords
visam pēckara periodam – 5,2 miljoni bezdarbnieku; gada nogalē to
skaits pieaugšot vēl par 200 000. Daudzi eksperti prognozē,
ka vienas eiras kurss pret ASV dolāru svārstību režīmā 2005.gada
otrajā pusē sasniegs 1,5 līmeni (gada sākumā šis kurss “peldēja”
ap 1,3); rezultātā attiecīgi mazināsies ienākumi no eksporta
ārpus eiras zonas. Cietīs arī valsts budžets, tā ieņēmumi
mazināsies vēl par pieciem miljardiem eiru; budzēta deficīts
ceturto gadu pēc kārtas pārsniegs trīs procentu slieksni no IKP.
Lai nosegtu “caurumu” valsts budžetā, nāksies palielināt valsts
iekšējo parādu, kas, pēc dažu speciālistu sprieduma, sekmēs
inflācijas kāpinājumu.
Pretēji pirmajai sejai šo otro seju par pievilcīgu grūti
nosaukt.
Kā stāvokli normalizēt?
Plaša diskusija par Vācijas
ekonomikas rītdienu, par veicamajiem “ārstēšanas” pasākumiem rit
gan iekšzemē, gan starptautiskajā līmenī. Vienots viedoklis:
uzsāktās reformas jāturpina, tikai vēl plašāk, aktīvāk,
mērķtiecīgāk, saistībā ar izvērstu izskaidrošanas darbu.
Starptautiskā valūtas fonda vadītājs Rodrigo Rato uzskata, ka
Vācija attīstās “pareizā virzienā”, bet, tā kā valdība
“jauninājumus īsteno visai atturīgi, tā vispirms izjūt sāpes,
nevis gūst lietderīgu rezultātu”, reformām jākļūst dziļākām,
aptverošākām, jāiedarbojas ar lielāku iedarbības spēku.
Arvien lielāks skaits augsti mācīto ekonomistu atzīst:
nepieciešama jauna orientācija, proti, jāstimulē pieprasījums.
Jāatzīst, ka pēdējā laikā šī keinsisma prasība nebija modē;
ekonomiku mēģināja virzīt augšup ar piedāvājuma sviru. Franču
speciālists Antons Brendērs norāda: “Vācija neizķepurosies no
krīzes bez patēriņa pieauguma.” Jāīsteno tādas reformas, kas
pārvarētu iedzīvotāju atturību un rosinātu izdot vairāk
naudas.
Problēma vissarežģīta. Vācieši netic savas valdības spējām
nodrošināt tiem gaišāku rītdienu. Izskanēja doma par “kolektīvu
pašapziņas trūkumu”, ka Vācijā “skepse ir dziļāk iesakņojusies
nekā citur Eiropā”, ka šī valsts ir “čempione plašajā pasaulē
gadījumos, kad nākotni krāsot drūmos toņos”. Tāpēc nav jābrīnās,
ka vācieši apdomīgi taupa, nevis plaši tērē. Pārvarēt
psiholoģiskos stereotipus ir visai grūti. Ar likumu nevar
piespiest cilvēkus vairāk patērēt un mazāk taupīt. Nepieciešama
rosinoša iedarbība.
Palielināt atalgojumu ir nelietderīgi. Šāds solis tikai
pasliktinātu situāciju darbaspēka tirgū, jo uzņēmumiem
palielinātos izmaksas un rastos tieksme samazināt strādājošo
skaitu.
Strīdus objekts ir problēma, vai drīkst stimulēt ekonomikas
izaugsmi, palielinot budžeta deficītu un līdz ar to valsts
parādu. Ir speciālisti, kas pozitīvi vērtē ES lēmumu vājināt
jaunā iekšējā parāda normatīvu. Nīderlandes profesors Ronalds
Šefkars uzskata, ka “Māstrihtas kritērija pārkāpšanas attaisnotā
iespēja padara mazāk stingru nejēdzīgo korseti un paplašina
konjunktūrpolitisko spēles lauku”. Vai jaunā situācija izvedīs
Vācijas ekonomiku no stagnācijas ostas? Jautājums paliek
atklāts.
Ko Vācija var mācīties no ārzemēm? Eksperti pievērš uzmanību ASV
pieredzei. 2001.gada nogalē, neraugoties uz 11.septembra terora
aktu, ASV ekonomika atbrīvojās no recesijas valgiem. Privātā
patēriņa palielinājumu stimulēja ievērojams nodokļu pazeminājums
un budžeta deficīta pieaugums. ASV IKP pieauguma temps – ap 4
procenti – attaisnoja minētos pasākumus.
Bezdarba apkarošanā labus panākumus guva Dānija. Vēl 1994.gadā tā
ieviesa principu “prasīt un sekmēt”. Nosacījums, kas liedza
atbrīvot no darba, tika atcelts, laika sprīdis, kurā varēja
saņemt bezdarba pabalstu, saīsināts, darba meklētājiem bija
jāpieņem darbs arī neatbilstošā specialitātē. Sevišķi nozīmīgi
bija tas, ka valdība nežēloja naudu, lai pārkvalificētu
bezdarbniekus. Izdevumi nodarbinātības politikai sasniedza 5,2
procentus no IKP, kas ir augstākais līmenis Eiropā. Rezultāti
neizpalika: desmit gadu laikā bezdarba rādītājs noslīdēja no 12,2
līdz 6,2 procentiem; toties Vācijā šajā laikposmā šis rādītājs
pieauga no 9 līdz 11,7 procentiem.
No citām valstīm jāmācās radīt optimistiskāku gaisotni. Jāpārņem
arī pieredze kredītprocentu politikā. Vācijā pieņemts noteikt
procentu likmi visam kredīta darbības periodam. Dažās citās
valstīs šī likme mainās atkarībā no tirgus situācijas. Tas var
dot daudzu miljardu ietaupījumu.
Pašā Vācijā tiek veikti pasākumi, lai iegrožotu nelegālo darbu,
arī izbeigtu ārzemju sezonas strādnieku piesaisti, nodrošinot ar
darbu pašmāju bezdarbniekus. Priekšlikums ražas novākšanai
norīkot bezdarbniekus, nevis ar firmu starpniecību aicināt
strādniekus no Polijas un dažām citām valstīm izraisīja
lauksaimnieku protesta vilni. Bezdarbnieki, kam nav darba iemaņu
ražas novākšanā, ražu būtībā izniekošot, nevis reāli
savākšot.
Lai mazinātu birokrātiskus kavēkļus, valdība līdz 2006.gada
sākumam gatavojas atcelt 360 likumus un rīkojumus. Zinātāji
aprēķinājuši, ka no 1998. līdz 2004.gadam stājās spēkā 2000
dažādu likumiem pakļautu aktu, priekšrakstu.
Lai taupītu budžeta līdzekļus pārvaldes jomā, tiek pārdomāta
iespēja vairāk nekā divkārt samazināt federālo zemju skaitu, tās
apvienojot. Tas nedaudz mazinātu valsts izdevumus.
Joprojām uz stāvokļa radikālu uzlabojumu gaida austrumu zemes,
kur bez darba ir katrs piektais darbaspējīgais.
Secinājums viens: jānostiprina sasniegtais eksporta jomā un
jāīsteno daudzpusīgas reformas, kas ietu krietni tālāk nekā līdz
šim pieņemtā “Agenda–2010”. Tikai tā Vācija spēs pārvarēt
stagnācijas draudus, ieviest iedzīvotājos tik nepieciešamo ticību
labākai, pilnasinīgākai rītdienai.
Georgs Lībermanis, pēc ārzemju preses materiāliem.