Bezpeļņas kooperatīvajām sabiedrībām jāpārreģistrējas
Novērojot likumdevēja aktivitātes, var teikt, ka Latvijā šobrīd notiek saimnieciskās darbības regulējuma sakārtošana. Šā procesa ietvaros 2005.gada 1.septembrī spēku zaudēs likums “Par bezpeļņas organizāciju”.
Daudzas dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības darbojas kā bezpeļņas organizācijas. Līdz šā gada rudenim tām jāpārreģistrējas Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Forma neatbilst saturam
Minētais likums paredzēja iespēju
piešķirt īpašu bezpeļņas organizācijas statusu uzņēmējdarbības
subjektiem (uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām), kuri veic
saimniecisko darbību bez peļņas gūšanas nolūka. Tas radījis
situāciju, ka forma neatbilst saturam. Jo likumā “Par
uzņēmējdarbību” ir noteikts, ka uzņēmējdarbība ir ekonomiskā
darbība peļņas gūšanai, bet uzņēmējdarbības veikšanai tiek
dibināti īpaši subjekti – uzņēmumi un uzņēmējsabiedrības.
Savukārt likumā “Par bezpeļņas organizāciju” noteikts, ka
bezpeļņas organizācija ir tāds veidojums, kura darbība nav vērsta
uz peļņas gūšanu. Piešķirot bezpeļņas organizācijas statusu
uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām, zuda sakarība starp attiecīgo
formu (un tās nosaukumu) ar tās veikto darbību, t.i., uzņēmums
(uzņēmējsabiedrība), kuram ir bezpeļņas organizācijas statuss,
nemaz nedrīkstētu nodarboties ar uzņēmējdarbību.
Lielākā daļa uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību, kas bija dibināti kā
bezpeļņas organizācijas, Komerclikuma reformas ietvaros ir
kļuvuši par komersantiem, atmetot bezpeļņas organizācijas
statusu, vai arī pārveidoti par biedrībām vai nodibinājumiem.
Šobrīd uzmanības lokā ir bezpeļņas organizācijas kooperatīvās
sabiedrības, kurām līdz 2005.gada 31.augustam jāizvēlas viens no
šādiem variantiem:
1) grozīt statūtus, lai atceltu bezpeļņas organizācijas statusu,
nemainot kooperatīvās sabiedrības formu;
2) pieņemt lēmumu pārveidot kooperatīvo sabiedrību par
kapitālsabiedrību;
3) pieņemt lēmumu pārveidot kooperatīvo sabiedrību par
nodibinājumu;
4) pieņemt lēmumu pārveidot kooperatīvo sabiedrību par
biedrību.
Jāatgādina, ka runa ir tikai par tām kooperatīvajām sabiedrībām,
kurām bezpeļņas organizācijas statuss ir piešķirts, pamatojoties
uz likumu “Par bezpeļņas organizāciju” un tas atspoguļots arī
sabiedrības nosaukumā (ar vārdiem “bezpeļņas organizācija”).
Kooperatīvās sabiedrības juridiskās nianses
Lai noskaidrotu, kurš no likuma
piedāvātajiem variantiem varētu būt piemērotākais konkrētajai
kooperatīvajai sabiedrībai, mazliet jāpakavējas pie kooperatīvo
sabiedrību būtības.
Saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likuma 1.panta 5.punktu,
kooperatīvā sabiedrība ir brīvprātīga fizisko un juridisko
personu apvienība, kuras mērķis ir sniegt pakalpojumus tās biedru
saimnieciskās darbības efektivitātes paaugstināšanai. Kooperatīvā
sabiedrība, veicot saimniecisko darbību, sekmē savu biedru
ekonomisko un sociālo vajadzību apmierināšanu (Kooperatīvo
sabiedrību likuma 2.panta otrās daļas 1.punkts). Kā redzams,
pretstatā komersantiem, kuri veic saimniecisko darbību, lai gūtu
peļņu (t.i., lai “iedzīvotos” uz starpību starp izdevumiem un
ieņēmumiem), kooperatīvo sabiedrību primārais uzdevums ir savu
biedru vajadzību apmierināšana, pakalpojumu sniegšana saviem
biedriem. Tomēr Kooperatīvo sabiedrību likums neizslēdz iespēju
arī biedriem saņemt dividendes par savu kooperatīvajā sabiedrībā
ieguldīto kapitālu, ja sabiedrība kārtējo saimniecisko gadu ir
pabeigusi ar peļņu. Pirmskara Latvijā dividenžu izmaksa
kooperatīvo sabiedrību biedriem bija ierobežota, jo tās
nedrīkstēja būt lielākas par 8 procentiem no ieguldītā kapitāla.
Šobrīd tādu ierobežojumu nav. Tomēr, paturot prātā kooperatīvās
sabiedrības galveno mērķi un uzdevumu, peļņai un tās sadalei ir
sekundārs raksturs.
Salīdzinot kooperatīvo sabiedrību ar komercsabiedrību un ar
biedrību, varētu teikt, ka kooperatīvā sabiedrība ir
komercsabiedrības un biedrības krustojums. Līdzība ar
komercsabiedrību izpaužas saimnieciskās darbības veikšanā, kam ir
pastāvīgs raksturs, tomēr atšķirīgais ir tas, ka nav peļņas
gūšanas nolūka. Savukārt ar biedrību kopīgs ir bezpeļņas raksturs
un uz saviem biedriem vērstā darbība. Tomēr, ja biedrībā
saimnieciskā darbība ir kā papildu darbība biedrības pamatmērķu
(kas saistīti ar biedrošanās tiesību realizāciju) sasniegšanai un
nodrošināšanai, kooperatīvajā sabiedrībā tā ir pamatdarbība un
vienlaikus arī mērķis (pakalpojumu sniegšana biedriem).
Daudz dzīvokļu īpašnieku kooperatīvo sabiedrību
Ar Kooperatīvo sabiedrību likumu
kooperatīvajām sabiedrībām ir piešķirts komersanta statuss.
Izņēmums ir:
lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības,
dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības,
automašīnu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības,
laivu garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības
un dārzkopības kooperatīvās sabiedrības,
kurām komersanta statusa nav. Jautājums, ko kooperatīvajai
sabiedrībai nozīmē komersanta statuss, ir atsevišķas diskusijas
vērts, tomēr acīm redzams ir tas, ka likums īpaši izceļ bezpeļņas
raksturu tām kooperatīvajām sabiedrībām, kurām komersanta statusa
nav. Tieši šīs kooperatīvās sabiedrības veido lielāko daļu no 561
kooperatīvās sabiedrības, kurai ir reģistrēts bezpeļņas
organizācijas statuss (438 dzīvokļu īpašnieku kooperatīvās
sabiedrības, 88 garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības, 27
dārzkopības kooperatīvās sabiedrības, 1 vasarnīcas īpašnieku
kooperatīvā sabiedrība, ko pēc būtības var pielīdzināt
dārzkopības sabiedrībai). Tikai 7 bezpeļņas kooperatīvo
sabiedrību nosaukumi neatklāj to darbības veidu.
Visticamāk, gandrīz visas 561 bezpeļņas kooperatīvās sabiedrības
darbība atbilst kooperatīvās sabiedrības galvenajiem principiem,
t.i., tās ir izveidotas ar mērķi sniegt pakalpojumu saviem
biedriem bez peļņas gūšanas nolūka. To nešaubīgi var teikt gan
par dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām, gan pārējām,
kuras sniedz pakalpojumu saviem biedriem. Līdz ar to vienīgais
loģiskais risinājums šīm kooperatīvajām sabiedrībām ir
līdzšinējās formas saglabāšana, atmetot formālo bezpeļņas
organizācijas statusu. Izpildot šo likuma prasību, vien
nepieciešams grozīt savus statūtus, izslēdzot no tiem vārdus
“bezpeļņas organizācija”. Lai to paveiktu, ir jāsasauc
kooperatīvās sabiedrības biedru kopsapulce un jāpieņem attiecīgs
lēmums. Statūtu grozījumus reģistrē Uzņēmumu reģistrā iesniedzot
šādus dokumentus: 1) pieteikums, 2) kooperatīvās sabiedrības
biedru pilnsapulces lēmums, 3) statūtu grozījumi, 4) kvīts par
valsts nodevas samaksu (desmit lati), 5) kvīts par to, ka ir
apmaksāts sludinājums laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” (astoņi
lati).
Rezerves fondi nepāries valsts īpašumā
Saskaņā ar likuma “Par bezpeļņas
organizācijām” 4.pantu, bezpeļņas kooperatīvās sabiedrības veido
rezerves fondu. Rezerves fondā tiek ieskaitīts bezpeļņas
organizācijas ienākumu pārsniegums pār izdevumiem. Rezerves fonda
līdzekļus var izmantot bezpeļņas organizācijas mērķu
sasniegšanai.
Kas notiek ar rezerves fondu pēc kooperatīvās sabiedrības
pārveidošanas par citu formu vai pēc tam, kad, saglabājot
līdzšinējo formu, tiek zaudēts bezpeļņas organizācijas statuss?
Likuma “Par bezpeļņas organizācijām” 14.pants vispārēji nosaka:
“Ja bezpeļņas organizācija tiek likvidēta vai reorganizēta par
peļņas uzņēmumu, rezerves fonds un par tajā uzkrātajiem
līdzekļiem iegādātā manta pāriet valsts īpašumā.”
Tomēr Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 25.4
pants paredz speciālus noteikumus par rīcību ar bezpeļņas
organizāciju rezerves fondu pēc to pārreģistrācijas. Kā vispārējs
princips ir noteikts, ka pārveidoto un pārreģistrēto bezpeļņas
organizāciju rezerves fonda līdzekļi paliek to īpašumā. Lai gan
Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 25.4 panta
tekstā nav tiešas norādes uz gadījumiem, kad bezpeļņas
kooperatīvā sabiedrība zaudē bezpeļņas organizācijas statusu,
saglabājot līdzšinējo formu, šajā pantā ietvertie principi ir
attiecināmi arī uz kooperatīvajām sabiedrībām. Proti, rezerves
fonda līdzekļi pēc bezpeļņas organizācijas statusa zaudēšanas
paliek kooperatīvās sabiedrības īpašumā un tiek izlietoti tās
mērķu sasniegšanai. Šādu secinājumu var izdarīt, ņemot vērā
Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 25.4 panta
pirmo daļu, kas paredz rezerves fonda saglabāšanu pat bezpeļņas
organizācijai, kas tiek pārveidota par kapitālsabiedrību
(komercdarbības subjektu). Uz kooperatīvo sabiedrību, ņemot vērā
tās īpašo nekomerciālo darbības raksturu, šāds noteikums būtu
attiecināms vēl jo vairāk. Līdz ar to nav pamata bažām par
rezerves fonda līdzekļu zaudējumu, atmetot bezpeļņas
organizācijas statusu.
Var mainīt darbības raksturu
Teorētiski pastāv iespēja, ka
kādas bezpeļņas kooperatīvās sabiedrības biedri nolemj mainīt
sabiedrības darbības raksturu un pievērsties peļņas gūšanai. Tādā
gadījumā kooperatīvā sabiedrība ir jāpārveido par kādu no
kapitālsabiedrību veidiem (sabiedrību ar ierobežotu atbildību vai
akciju sabiedrību). Detalizēta informācija par pārveidošanas
procesu un Uzņēmumu reģistrā iesniedzamajiem dokumentiem ir
pieejama Uzņēmumu reģistra mājas lapā www.ur.gov.lv .
Lai bezpeļņas
kooperatīvo sabiedrību pārveidotu par biedrību vai nodibinājumu,
ir jābūt skaidrai nostādnei, ka izveidotā forma būs vērsta uz
biedrošanās tiesību realizāciju, nevis uz savu biedru
saimniecisko vajadzību apmierināšanu. Praksē gan ir novēroti
gadījumi, kad bezpeļņas organizācijas dzīvokļu īpašnieku
kooperatīvās sabiedrības tiek pārveidotas par biedrībām. Atliek
cerēt, ka šo pārveidoto kooperatīvo sabiedrību biedri apzinās
izvēlētās formas būtību un pārveidošanas juridiskās sekas.
Pretējā gadījumā izveidotās biedrības darbība var nonākt pretrunā
ar Biedrību un nodibinājumu likumu.
Uzziņai:
Visticamāk, lielākā daļa bezpeļņas
kooperatīvās sabiedrības, atmetot formālo bezpeļņas organizācijas
statusu, saglabās līdzšinējo darbības formu. Šādā gadījumā vien
nepieciešams grozīt statūtus, izslēdzot no tiem vārdus “bezpeļņas
organizācija”. Lai to paveiktu, jāsasauc kooperatīvās sabiedrības
biedru kopsapulce un jāpieņem attiecīgs lēmums.
Statūtu grozījumus reģistrē Uzņēmumu reģistrā iesniedzot šādus
dokumentus: 1) pieteikums, 2) kooperatīvās sabiedrības biedru
pilnsapulces lēmums, 3) statūtu grozījumi, 4) kvīts par valsts
nodevas samaksu (desmit lati), 5) kvīts par to, ka ir apmaksāts
sludinājums laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” (astoņi lati).
Helmuts Jauja,
Uzņēmumu
reģistra Tiesību piemērošanas nodaļas vadītājs