Zīmolu veidošanai veltīta tikšanās
27. maijā daudzu Latvijas un ārvalstu uzņēmumu pārstāvji pulcējās konferencē “Baltic Brand Summit 2005”, kurā tika iztirzātas ar zīmolu izveidi un reklāmas stratēģiju saistītas tēmas. Pasākuma noslēgumā tika apbalvoti konkursa “Baltic Brßand 2005” uzvarētāji.
Pieredzē un pārdomās pasākumā
dalījās daudzu ievērojamu Baltijas uzņēmumu mārketinga
speciālisti. “Alfersco” direktore Tatjana Voitenko konferences
atklāšanā uzsvēra: “Šī ir lieliska izdevība salīdzināt Baltijas
zīmolus.” Liela uzmanība tika pievērsta jautājumiem, kas skar
jaunākās tendences zīmolu menedžmenta jomā, kā arī praktiskiem
risinājumiem uzņēmuma adaptācijai mainīga tirgus apstākļos.
Kompānijas “Baltic Trout & Partners” menedžmenta
direktors Tomass Danenbergs aplūkoja faktorus, kas nosaka zīmola
identitāti tirgū. Runātājs norādīja, ka sava zīmola efektivitāti
nedrīkst novērtēt pārāk augstu, jo patērētāji atpazīst tikai
apmēram septiņus zīmolus katrā kategorijā. Tāpēc uzņēmumiem ir
rūpīgi jāapsver paņēmieni, kas zīmolu ļauj padarīt neatkārtojamu.
Liela loma zīmola identitātes veidošanā ir tradicionāli
populāriem zīmoliem, kuriem ražotāji var piesaistīt jaunas
preces. Konferences dalībnieku viedokļi atšķīrās reklāmas
stratēģiju vērtējumā – izskanēja kritika attiecībā uz
emocionāli orientētu reklāmas veidošanu. Savukārt citi runātāji
atbalstīja nevis intelektuāli orientētu pircēja piesaistīšanu,
bet reklāmas māksliniecisko kvalitāti.
Zīmolu lietderīgumu Baltijas valstīs ietekmē arī fakts, ka
reģiona patērētāja izvēli lielā mērā nosaka preces cena. Daudzi
pircēji aptaujās arī atzinuši, ka iepirkšanos viņi veic,
izvēloties preces impulsīvi. Aptaujās noskaidrots, ka pircēji
neuzskata iepirkšanos par izklaidi, bet piešķir tai lielu nozīmi
kā sociālā statusa apliecinājumam. Speciālisti vērtē, ka tas
varētu būt papildu arguments par labu emocionāli orientētai
reklāmai.
Neraugoties uz Latvijas patērētāju pragmatisko attieksmi,
konferences dalībnieki secināja, ka gūtā pieredze un aptaujas
norāda uz to, ka arī pie mums zīmolam ir liela nozīme, lai
sekmīgi konkurētu tirgū. Reklāmas aģentūras “DDB” pārstāvis
Reinis Grants pauda viedokli, ka zīmola vērtība Latvijas tirgū
pieaug. Kā norādīja R.Grants, statistikas dati liecina: Latvijā
labam zīmolam ir pat lielāka nozīme nekā citās Eiropas zemēs vai
ASV.
Ļoti gaidīts notikums bija konkursa “Baltic Brand 2005”
uzvarētāju apbalvošanas ceremonija. Konkursam bija pieteikti 20
Latvijas, 20 Lietuvas un 5 Igaunijas uzņēmumu zīmoli, to vidū
minamas tādas populāras preču zīmes kā “Paulig” (“Santa
Maria”), “Jacobs” (“Kraft Foods”),
“Garnier” (“L’Oreal”) un pagājušā gada uzvarētājs
Baltijas nominācijā “Hansabanka”.
Par Latvijas labāko zīmolu tika atzīta “Laima”, Lietuvas gada
zīmola gods tika televīzijas kompānijai “LNK”, bet
Igaunijas – akciju sabiedrībai “Elion Ettevotted”.
Baltijas gada zīmola nominācijā pirmo vietu ieguva AS
“Hansabanka”, bet veikalu tīkls “Elvi” saņēma balvu kā labākā
tirdzniecības vieta Latvijā.
Jānis Nicmanis