Kontakti ar Krieviju un Ķīnu – Latvijas iespēja
No 24. līdz 27. maijam Maskavā Eiropas Transporta ministru konferences (ETMK) Ministru padomes 89. sesijā piedalījās arī Latvijas delegācija satiksmes ministra Aināra Šlesera vadībā. Savukārt vakar noslēdzās Ķīnas Satiksmes ministrijas delegācijas un transporta uzņēmumu pārstāvju vizīte Latvijā. Preses konferencē ministrs runāja par sarunās ar Krievijas valdības, Maskavas pilsētas un uzņēmumu pārstāvjiem panākto, kā arī par Ķīnas delegācijas apmeklējuma nozīmi mūsu valsts tautsaimniecības attīstībā.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
ETMK Ministru padomes sesijā
A.Šlesers uzstājās ar ziņojumu “Globalizācija: Eirāzijas saites”,
kurā analizēja Eiropas un Āzijas valstis savienojošo transporta
koridoru izveides jautājumus. Pasākuma ietvaros ministrs
neformāli tikās ar Nīderlandes, Dānijas, Norvēģijas, Somijas un
vairāku citu valstu transporta ministriem. Īpaši nozīmīgas bija
tikšanās ar Krievijas Federācijas transporta ministru Igoru
Levitinu, Maskavas mēru Juriju Lužkovu un aviosabiedrības
“Aeroflot” vadītājiem.
A.Šlesers sacīja, ka pasākumā un sarunās uzsvēris Latvijas kā
tranzītvalsts priekšrocības, kuras izmantot ir arī citu valstu
interesēs. Ministrs ar gandarījumu norādīja, ka sperts svarīgs
solis Latvijas un Krievijas ekonomisko attiecību uzlabošanā.
Proti, I.Levitins apsolījis, ka turpmākajos divos trijos gados
tiks novērsta Latvijas diskriminācija dzelzceļa pārvadājumu
tarifu jomā. Pašreizējie tarifi negatīvi ietekmē Latvijas ostu
konkurētspēju, liekot uzņēmumiem kravu sūtīšanai izmantot
Krievijas ostas. Lai šo situāciju novērstu, Krievijas iekšzemes
tarifus nāksies paaugstināt, bet ārējos tarifus – pazemināt.
A.Šlesers prognozēja, ka pēc šādiem soļiem kravu apgrozījums
Latvijas ostās varētu pieaugt pat par 20 procentiem gadā.
Ministrs atzina, ka, protams, optimāla būtu tūlītēja tarifu
līdzsvarošana, taču norādīja, ka jāņem vērā arī Krievijas
ekonomiskā situācija un intereses. Turklāt, kā atgādināja
A.Šlesers, Krievija vēlas pievienoties Pasaules tirdzniecības
organizācijai, bet tarifu izlīdzināšana ir obligāts nosacījums
dalībai šajā organizācijā.
Satiksmes ministrs pastāstīja, ka runājis ar “Aeroflot”
vadītājiem par nepieciešamību palielināt lidojumu skaitu no Rīgas
uz Krievijas pilsētām. Kā zināms, pēdējā gada laikā strauji
attīstījusies starptautiskā lidosta “Rīga” – palielinājies
lidojumu skaits, piesaistītas “lētās” aviosabiedrības, lidostas
apgrozījums šā gada pirmajos piecos mēnešos audzis par 30
procentiem salīdzinājumā ar pērnā gada attiecīgo laika posmu, bet
apkalpoto pasažieru skaits šajā periodā audzis pat par 91
procentu. Taču ir būtiski nodrošināt, lai palielinātos gan uz
rietumiem, gan uz austrumiem veikto reisu skaits. Protams, ir
svarīgi nodrošināt vienādus nosacījumus Krievijas un Latvijas
aviokompāniju darbībai, uzsvēra A.Šlesers.
Vērtīga bijusi tikšanās ar Maskavas mēru – A.Šlesers vērsies pie
J.Lužkova ar aicinājumu Krievijas uzņēmējiem ieguldīt līdzekļus
Rīgas un Latvijas viesnīcu biznesā. Satiksmes ministrs pauda
pārliecību, ka tuvākajos gados Rīgā tiks uzbūvēti vairāki desmiti
viesnīcu – uz to ļauj cerēt Latvijas tūrisma industrijas straujie
attīstības tempi un jau piedzīvotais vietu deficīts Rīgas
viesnīcās. Šie apstākļi nozīmē labas investīciju iespējas
ārvalstu, arī Krievijas, uzņēmējiem.
A.Šlesers arī uzsvēra, ka aizvadītajās dienās notikusī Ķīnas
delegācijas vizīte pierāda: Latvijas valdības aktivitātes
ekonomisko kontaktu veidošanā ar Āzijas lielvalsti nav bijušas
veltas. Ķīnas viesu darba programma bijusi ļoti intensīva –
apmeklēta gan Liepāja, gan Ventspils, gan Rīgas brīvosta. Mūsu
valsts satiksmes ministrs sacīja, ka lielas iespējas Latvijas
tautsaimniecībai var sniegt Ķīnas preču plūsmas virzīšana caur
Latvijas ostām. Par to, ka šādas iespējas ir gluži reālas,
liecina fakts, ka Ķīnas delegācijas sastāvā bija ļoti nozīmīgo
kuģniecības sabiedrību “China Shipping Company” un
“Cosco” viceprezidenti. Jāņem vērā, ka Ķīnas eksports uz
Eiropas Savienību (ES) pieaug, bet Latvijas ģeogrāfiskais
stāvoklis un ES dalībvalsts statuss ļauj mūsu valstij kļūt par
svarīgu posmu eksporta maršrutos. Turklāt labas perspektīvas būtu
Ķīnas preču tranzītam, izmantojot Krievijas transporta
infrastruktūru. Tas nozīmētu izdevīgus daudzpusējus biznesa
kontaktus un būtu vēl viens nozīmīgs solis Latvijas un Krievijas
ekonomisko attiecību sakārtošanā. Neraugoties uz politiskajām
domstarpībām un pretrunām, satiksmes sektora attīstības
jautājumos nepieciešams pragmatisks skatījums, sacīja A.Šlesers
un rezumēja: vizīte Maskavā un Ķīnas delegācijas apmeklējums
pierāda, ka Latvija spēj būt līdzvērtīga sarunu un biznesa
partnere arī lielvalstīm.
Juris Bārtulis,
“LV”
juris.bartulis@vestnesis.lv