Vai atnāks postdramatiskais teātris?
Nupat notikušajā Baltijas mūsdienu drāmas festivālā “Skats 2005” Latvijas piedāvāto izrāžu programmā no septiņiem skatuves darbiem pieci visai nosacīti bija piesaistāmi abiem šiem jēdzieniem - “drāma” un “mūsdienu”. Trijiem – izrādei “Sibīrija”, kas pēc Ingas Ābeles ceļojuma piezīmēm iestudēta Viestura Kairiša teātra trupā “United Intimacy”, “Latviešu stāstiem” un “Garajai dzīvei”, – iestudējumiem, kas tapuši ar Alvja Hermaņa un Jaunā Rīgas teātra aktieru spēkiem, pamatā nenoliedzami bija mūsdienīgs materiāls, tikai tas tapis teātrī, mēģinājumu procesā un visai nosacīti saucams par lugu.
Skats no izrādes “Sibīrija” |
Skats no izrādes “Krauklītis” |
Skats no izrādes “Latviešu stāsti” |
Skats no izrādes “Kreisais pagrieziens”. Reklāmas foto |
Valmieras teātrī iestudētā Raiņa
“Krauklīša” (rakstīts pirms 85 gadiem) un Paula Putniņa
“Aicinājuma uz pērienu” Nacionālajā teātrī (rakstīts pirms 30
gadiem) pamatā nenoliedzami bija lugas, bet mūsdienu drāmām
iestudējumus ļāva pieskaitīt vien tas, ka “Krauklītī” lugas
vēstījums izmainīts tik ļoti, ka izrāde uzskatāma par režisores
Māras Ķimeles autordarbu, bet “Aicinājums uz pērienu” par
mūsdienīgu saucams vien tādēļ, ka autors vēl ir dzīvs, lai arī
pirms 30 gadiem rakstītajā lugā nav mainīts gandrīz ne vārds un
teātris pat nemēģināja izmantot iespēju autoram pasūtīt jaunu
lugas versiju.
Programmā bija tikai divi darbi, kas ir gan jauni, gan ir
dramaturgu rakstītas lugas. Vai pēc tiem var gūt priekšstatu par
to, kas nodarbina Latvijas dramaturgus, vai tas ir tas
vislabākais, ko viņi pēdējos gados radījuši? Viena no šīm divām
lugām – Māras Zālītes “Zemes nodoklis”– iestudēta pat divos
teātros un ieguvusi balvu 2003. gada nacionālajā lugu konkursā.
No tajā godalgotajām 14 lugām profesionālajos teātros pagaidām
iestudētas trīs. Paspējis jau notikt 2004. gada nacionālais lugu
konkurss, kurā (kopā ar lugām bērniem un jaunatnei) atzīmēta vēl
21 luga! Pagaidām vēl neviena no tām nav iestudēta.
Ar un bez dramaturga
Situācija, kad teātri dod
priekšroku pašu radītiem skatuves darbiem vai nacionālās klasikas
vairāk vai mazāk mūsdienīgotām interpretācijām, nav raksturīga
tikai Latvijai vien. Pie kā tas ved – arī šo jautājumu uzdod ne
tikai Latvijā. Pirms nepilna mēneša Ungārijā notikušajā mūsdienu
drāmas festivālā Ungārijas dramaturgu ģildes pārstāve diskusijā
minēja tādu jēdzienu kā “postdramatiskais teātris”. Ja
postmodernismam teātrī jau uzlikts kapakmens, tad jautājums par
to, vai teātri, kāds tas pašlaik pastāv Latvijā, var saukt par
“postdramatisko”, vai kustība notiek virzienā uz ko tādu vai prom
no tā, kā mums visiem būtu labāk, tikai nupat sāk
aktualizēties.
Ungārijas festivālā piedalījās arī Alvis Hermanis ar “Garo
dzīvi”. Un diskusijā par moderno teātri viņš negaidīti visiem
uzdeva jautājumu – “bet kāpēc dramaturgi vispār raksta lugas...
naudas dēļ taču it kā nē...”. Kad satiku viņu tās pašas dienas
beigās, tad pajautāju – kāpēc viņš neuzdeva šo jautājumu
Latvijā – kāpēc jābrauc uz Ungāriju, lai to pajautātu.
Jautājums, kāpēc tiek rakstīta luga, ir ļoti sarežģīts – kur ir
unikālā jēga tam, ko dara dramaturgs, kāds ir dramaturga
aicinājums, radot lugu. Režisors Dž.Dž.Džilindžers jau pēc pirmā
latviešu mūsdienu dramaturģijas festivāla 2001.gadā sacīja: “Jums
[dramaturgiem] ir jāaizmirst, ka teātrī jelkad vēl tiks uzvestas
lugas, teātrī tagad tiek taisītas izrādes.”
Visdziļāko cieņu pelna tas, ko teātrī dara režisors, un nav
iespējams atgriezties pie tiem laikiem, kad teātrī tiešām bija
dramaturga diktatūra. Ļoti garā, daudzus gadus ilgusī cīņa par
režisora kā patiešām brīva izrādes radītāja atsvabināšanos
nenoliedzami bija pamatota un ļoti attīstīja teātra valodu.
Dramaturgu sīkumainība, kad viņi katru savu burtu iecēla “svētās
govs” kārtā – nenovēršami nevarēja vest pie laba gala. Un
tomēr – kāpēc dramaturgs vēl joprojām raksta lugas, kāpēc
vispār vajadzīgs dramaturgs? Ir iespējams radīt it kā brīnišķīgu
izrādi bez dramaturga, ar aktieru spēkiem, kā to lieliski
pierādījis A.Hermanis savā “Garajā dzīvē” vai kā aktieri atnesa
uz teātri cilvēku dzīves stāstus un izveidoja patiesi interesantu
izrādi “Latviešu stāsti”.
Ar un bez katarses
Tikko sākas sarunas par to, kas ir
modernais teātris, ļoti ātri viss novirzās uz to, vai un cik var
un vajag mainīt dramaturga rakstīto tekstu – luga ļoti ātri tiek
reducēta uz vārdisko tekstu. Protams, vārdiskais teksts var
rasties visdažādākajā veidā, protams, un tas ir pats par sevi
saprotams, ka vārdiskais teksts izrādē nav pats galvenais, bet
gan tas, kā to apdzīvo režisors un aktieri. Ir jāpasaka reizi pa
visām reizēm – luga nav, nevar būt un nekad nebūs teksts. Tā ir
strukturēta darbība, kas veidota, ievērojot cilvēka (skatītāja)
uztveres likumsakarības. Tā ir aizvien pieaugošu kāpinājumu ķēde,
kur uzbudinājums un atslābums secīgi nomaina viens otru precīzi
aprēķinātā temporitmā, novedot situāciju līdz kulminācijai, kad
notiek tas, ko pēc tradīcijas sauc par katarsi.
Postdramatisko teātri es saprotu kā teātri bez katarses. Protams,
teātris var būt tikai izklaidējošs un palikt šajā līmenī. Tad
jautājums par katarsi ir nevajadzīgs. Izrāde var kļūt par dažādu,
ļoti interesanti un asprātīgi atrastu epizožu virteni. Tad
svētais teātra mērķis – dot iespēju skatītājiem attīrīties, caur
satricinājumu virkni nonākot pie apskaidrības, – nemaz netiek
uzstādīts. Bet, ja tomēr to uzstāda, tad kā panākt šo pilnīgi
citas kvalitātes brīdi, kurš iestājas, kad attīrīšanās beidzas –
kad notiek lūzums, kad skatītājs nonāk pie apskaidrības, kļūstot
par nedaudz citu, labāku cilvēku? Jo tikai šajā kulminācijas
brīdī atklājas teātra notikuma jēga un būtība, un tā ir mana
pārliecība – to pilnvērtīgi nevar sasniegt bez dramaturga
palīdzības.
Ar to es nekādā gadījumā negribu teikt, ka režisoram jāseko lugas
burtam. Piemēram, lietuviešu izrāde “Madagaskara”. Pirms
divpadsmit gadiem režisors izlasīja grāmatu par izrādes galvenā
varoņa prototipu. Viņš pats scenāriju nerakstīja, bet sāka meklēt
dramaturgu. Ilgi meklēja, kamēr atrada. Mariuss Ivaškevičs
uzrakstīja lugu, kas bija pilnīgi citāda, nekā režisors bija
gaidījis. Teksta bija trīs reizes vairāk, nekā mēs tagad redzējām
izrādē, bet sadarbība bija iespējama, jo sakrita režisora un
dramaturga priekšstati par to, kāds garīgais ceļš jānoiet abiem
galvenajiem varoņiem un kāda būs kulminācija, tas satriecošais
brīdis, kad noskaidrojas abu nodzīvoto mūžu un tā arī līdz galam
nepiepildīto dzīvju jēga.
Noslēpums, ko kārojas atminēt
Savulaik izcilais krievu
dramaturgs Viktors Rozovs vienmēr atkārtoja – lugā ir jābūt
noslēpumam, lai tā būtu luga. Tā laika estētika mācīja pilnīgi
pretējo, ka laba luga ir tāda, kurā viss ir skaidrs. Pagāja
divdesmit gadu, kamēr es, iespējams, sāku saprast, kā strādā
noslēpums. Tas, ko ir uzrakstījis dramaturgs, tas režisoram,
sākot darbu, ir noslēpums, un viņš kāro to atminēt; tas, ko
režisors beigās iztaisa, tas ir noslēpums dramaturgam, un godīgs
dramaturgs cenšas to atminēt vēl ilgi pēc pirmizrādes. Tikai
minot šos noslēpumus, viņi abi var augt.
Atmiņā nāk anekdote par to, ko kāds režisors reiz pateica pēc
lugas noklausīšanās: “cik laba luga, to var uzvest bez
domāšanas.” Tas ir tas pats, kas diemžēl gandrīz vienmēr notiek,
ja režisors taisa pats sevis radītu materiālu – viņam ātri viss
kļūst pārāk skaidrs, un skatuves darbs uz beigām sasīcinās, nevis
aizvien pieaug. Ir vajadzīgi divi, kas viens no otra slēpjas, lai
rastos noslēpums. Notiek tāda dīvaina lieta, – veiksmīgu izrādi
var salīdzināt ar kādu noslēpumainu trauku – izrādei ejot uz
priekšu, no šī trauka visu laiku kaut kas tek ārā, bet rodas
sajūta, ka trauks top nevis tukšāks, bet aizvien pilnāks un
nenovēršami kādā brīdī ies pāri malām, veidojas šī noslēpuma un
neizbēgamās kulminācijas priekšnojauta.
Šādu paradoksālu sajūtu ir ļoti grūti panākt, jo skatītājs,
protams, visu izrādi cenšas uzminēt, kas būs, un nav nekā
nelāgāka par skatītāja pašapmierinātību, kad viņam viss kļuvis
skaidrs. “Skats 2005” eksperte Rimma Krečetova, analizējot
redzēto, pieminēja nelāgos (kā cirkā) smieklus, kas uz beigām
parādījās skatītāju zālē Alvja Hermaņa izrāžu laikā. Es “Latviešu
stāstos” sēdēju starp festivāla sponsoriem, labi situētiem,
lietišķiem menedžeriem un dzirdēju, kā viņi pēc izrādes skaļi
savā starpā runāja, cik labi izrāde atsedz to, cik primitīvi domā
cilvēki, ka jānāk to paskatīties vēlreiz, lai labāk saprastu, kā
var un vajag ar tiem manipulēt. Šie skatītāji visu notiekošo bija
attiecinājuši nevis uz sevi, bet kādiem citiem – kādiem
zemākiem radījumiem. Mēs skatītāju zālē esam tie labie un gudrie
vai vismaz veiksmīgākie un pētām tos tur kā zoodārza zvērus...
Vai tāda būtu teātra misija? Vai drīkst būt tā, ka cilvēks uz
skatuves atsedzas, visi viņa noslēpumi tiek atklāti, bet varonis
skatītāju acīs garā neizaug tā, ka pēkšņi kādā brīdī kļūst par
cilvēku, kas liek mums katram paskatīties sevī. Vai tomēr tajā
nav īstā teātra būtība? “Latviešu stāsti” būtu tikai ieguvuši, ja
kādā brīdī būtu pieaicināts dramaturgs, kas transformētu tos
monolugās.
Un nobeigumā es gribu atkārtot, ka es neaicinu atpakaļ pie
dramaturga diktatūras, tikai iestājos par to, lai dramaturgam arī
būtu līdzīgas tiesības piedalīties dramatiskā skatuves mākslas
darba radīšanā, kas diemžēl pašlaik Latvijā nenotiek. Vai atnāks
postdramatiskais teātris? Baidos, ka tas būtu tikai un vienīgi
strupceļš.
Dainis
Grīnvalds,
Latvijas dramaturgu ģildes valdes
priekšsēdētājs