Projekts: Dzīvokļa īpašumu likums
Saeimas dok.nr.4286; likumprojekts nr.1235
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta 2005.gada 17.maija sēdē akceptēts (prot. Nr.30, 50.§) un 26.maijā iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Dzīvokļa īpašuma jēdziens
1.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir definēt dzīvokļa īpašuma un dzīvokļa īpašnieka jēdzienus, noteikt dzīvokļu īpašnieku tiesības, pienākumus un atbildību, kā arī reglamentēt namu pārvaldīšanas principus, nosakot dzīvokļu īpašnieku kopības kompetenci, lēmuma pieņemšanas procesu un nama pārvaldnieka uzdevumus, tiesības un atbildību.
2.pants. Dzīvokļa īpašumu nams
(1) Dzīvokļa īpašumu nams ir
dzīvojamā māja kopā ar tai piederīgajām ēkām, palīgēkām, būvēm un
zemi, kas, pamatojoties uz likumu, tiesas spriedumu, līgumu,
īpašnieka lēmumu vai testamentu, kā arī atbilstoši šā panta
otrajā, trešajā un ceturtajā daļā noteiktajam izmantošanas veidam
sadalīta dzīvokļos, mākslinieku darbnīcās un neapdzīvojamās
telpas īpašumos (turpmāk – dzīvokļa īpašums) un reģistrēta
zemesgrāmatā kā vienots nekustams īpašums (turpmāk – nams).
(2) Dzīvoklis šā likuma izpratnē ir namā esoša no pārējās nama
daļas nošķirta telpa vai telpu grupa, ko atļauts izmantot tikai
dzīvošanai un kas ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra
reģistrā.
(3) Mākslinieka darbnīca šā likuma izpratnē ir namā esoša
būvnieciski norobežota un funkcionāli nošķirta neapdzīvojamā
telpa vai telpu grupa, kas reģistrēta nekustamā īpašuma valsts
kadastra reģistrā un nav funkcionāli saistīta ar kādu no namā
esošajiem dzīvokļiem.
(4) Neapdzīvojamā telpa šā likuma izpratnē ir namā esoša
būvnieciski norobežota un funkcionāli nošķirta neapdzīvojamā
telpa vai telpu grupa, kas netiek izmantota dzīvošanai, kas ir
reģistrēta nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā un nav
funkcionāli saistīta ar kādu no namā esošajiem dzīvokļiem vai
mākslinieku darbnīcām.
(5) Kārtību, kādā sadala namu, kā arī veido, izmaina un likvidē
dzīvokļa īpašumu, reģistrē tā izmantošanas veidu vai izmantošanas
veida maiņu un aprēķina kopīpašuma domājamo daļu vai izdara
grozījumus aprēķināšanas kārtībā, nosaka Ministru kabinets.
3.pants. Dzīvokļa īpašums
(1) Dzīvokļa īpašums ir namā esoša
tiesiski nodalīta lietu kopība, kas sastāv no atsevišķa īpašuma
un kopīpašuma domājamās daļas.
(2) Dzīvokļa īpašumā ietilpstošā kopīpašuma domājamā daļa nav
nodalāma reālā daļā un nav atdalāma no atsevišķā īpašuma.
(3) Dzīvokļa īpašums ir nodibināts līdz ar dzīvokļa īpašuma
ierakstīšanu zemesgrāmatā.
4.pants. Atsevišķais īpašums
(1) Atsevišķais īpašums ir namā
esošs dzīvoklis, neapdzīvojamā telpa vai mākslinieka darbnīca,
kas iezīmēts attiecīgā nama tehniskās inventarizācijas
lietā.
(2) Atsevišķajam īpašumam ir piederīgi telpās vai telpu grupās
esošie konstruktīvie slodzi nenesošie, nožogojošie un apdares
elementi (tai skaitā iekšējās starpsienas, griestu un grīdu
apdare, durvis), inženiertīkli un inženierkomunikācijas līdz
kopīpašuma stāvvadiem, kā arī inženieraprīkojuma elementi (tai
skaitā virtuves aprīkojums, sildelementi, ventilācijas ierīces,
tualetes, vannas un dušas aprīkojums), ciktāl tie nekalpo
kopīpašumam vai kādam citam atsevišķam īpašumam.
(3) Atsevišķajam īpašumam var būt piederīgas nama sastāvā esošās
palīgēkas un būves vai to daļas.
(4) Uz atsevišķo īpašumu attiecināmi Civillikuma 927.panta
noteikumi ar ierobežojumiem, kas noteikti šajā likumā.
5.pants. Kopīpašums
(1) Kopīpašums ir:
1) nama un tā ārtelpu (galeriju, balkonu, lodžiju, terašu) ārējās
norobežojošās konstrukcijas (tai skaitā sienas, logi un ārdurvis,
arhitektūras elementi, jumts), iekšējās slodzi nesošās
konstrukcijas (tai skaitā nesošās sienas un kolonnas, kā arī
atsevišķos īpašumus atdalošās sienas), starpstāvu pārsegumi
(ieskaitot siltuma un skaņas izolācijas slāņus), bēniņi, kāpņu
telpas, pagrabtelpas, kā arī namu apkalpojošās
inženierkomunikāciju sistēmas, iekārtas un citi ar nama
ekspluatāciju saistīti funkcionāli nedalāmi elementi, kas
nepieder atsevišķam īpašumam;
2) nama palīgēkas un būves, ja tās neietilpst atsevišķā
īpašumā;
3) zemesgabals, ja tas nav citas personas īpašumā un kopā ar namu
ir reģistrēts zemesgrāmatā kā vienots nekustams īpašums.
(2) Uz kopīpašumu nav attiecināmi Civillikuma 1073., 1074. un
1075.panta noteikumi.
(3) Par visu kopīpašnieku piekrišanu Civillikuma 1068.pantā
noteiktajā izpratnē ir uzskatāms šajā likumā noteiktajā kārtībā
pieņemts dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums.
6.pants. Kopīpašuma domājamā daļa
(1) Dzīvokļa īpašumā ietilpstošā kopīpašuma domājamā daļa ir atsevišķā īpašuma kopējās platības attiecība pret visu namā esošo
atsevišķo īpašumu kopējo platību
summu.
(2) Sadalot dzīvokļa īpašumos namu, kas pilnībā vai daļēji
atrodas uz nama īpašniekam (īpašniekiem) piederošas zemes, katrā
dzīvokļa īpašumā ieskaitāma nama īpašniekam (īpašniekiem)
piederošā zemesgabala kopīpašuma domājamā daļa.
(3) Mainoties atsevišķā īpašuma kopējai platībai, attiecīgi
mainās arī katrā dzīvokļa īpašumā ietilpstošās kopīpašuma
domājamās daļas.
(4) Kopīpašuma domājamās daļas aktualizē Valsts zemes dienests,
pamatojoties uz nama tehniskās inventarizācijas lietas
datiem.
II nodaļa
Dzīvokļa īpašnieks, viņa tiesības, pienākumi un atbildība
7.pants. Dzīvokļa īpašnieks
(1) Dzīvokļa īpašnieks ir persona,
kas ieguvusi dzīvokļa īpašumu un īpašuma tiesības ir
nostiprinājusi zemesgrāmatā.
(2) Dzīvokļa kopīpašnieks ir persona, kas ieguvusi dzīvokļa
īpašumu kā kopīpašumu un īpašuma tiesības ir nostiprinājusi
zemesgrāmatā.
(3) Līdz dzīvokļa īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā uz dzīvokļa
īpašuma ieguvēju attiecas visas šā likuma normas, kas nosaka
dzīvokļa īpašnieka tiesības, pienākumus un atbildību, kā arī
dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto
personu statusu, izņemot tās likumā noteiktās tiesības, kuras
īpašnieks iegūst pēc dzīvokļa īpašuma reģistrēšanas
zemesgrāmatā.
8.pants. Dzīvokļa īpašnieka tiesības
Dzīvokļa īpašniekam ir
tiesības:
1) valdīt un lietot dzīvokļa īpašumu, iegūt no tā labumu,
izmantot to mantas pavairošanai, ciktāl dzīvokļa īpašnieku
neierobežo likumi un ciktāl tas nerada traucējumus citiem
dzīvokļu īpašniekiem;
2) atsavināt vai dāvināt dzīvokļa īpašumu;
3) ieķīlāt dzīvokļa īpašumu;
4) nodot dzīvokļa īpašumu lietošanā citām personām;
5) iemitināt dzīvokļa īpašumā ģimenes locekļus un citas
personas;
6) piedalīties nama pārvaldīšanā un apsaimniekošanā, kā arī
iepazīties ar apsaimniekošanas līdzekļu izlietojuma
dokumentiem;
7) lietot kopīpašumu atbilstoši tā izmantošanas mērķim, ciktāl
lietošanas ierobežojumus nenosaka šajā likumā noteiktajā kārtībā
pieņemtie dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumi, kā arī savstarpēji
noslēgtie līgumi;
8) tiesības pārbūvēt dzīvokļa īpašumu šā likuma 10.pantā
noteiktajā kārtībā;
9) piedzīt no pārvaldnieka zaudējumus, kas saistīti ar šajā
likumā vai līgumā noteikto uzdevumu veikšanu.
9.pants. Dzīvokļa īpašnieka pienākumi
(1) Dzīvokļa īpašniekam ir
pienākums:
1) piedalīties nama pārvaldīšanā un apsaimniekošanā;
2) segt pārvaldīšanas un apsaimniekošanas izdevumus šā likuma
12.pantā noteiktajā kārtībā;
3) dzīvokļu īpašnieku kopības vai Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā norēķināties par saņemtajiem pakalpojumiem (piemēram,
apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves atkritumu
izvešana), kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu;
4) veikt nodokļu vai nomas maksājumus, kas saistīti ar dzīvokļa
īpašumu;
5) saudzīgi izturēties pret atsevišķo īpašumu un
kopīpašumu;
6) ievērot sanitārās un ugunsdrošības normas, kā arī citus
normatīvos aktus, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma
izmantošanu;
7) uzturēt kārtībā atsevišķo īpašumu un segt visus ar to
saistītos izdevumus;
8) nodrošināt iespēju dzīvokļu īpašnieku kopības vai pārvaldnieka
pilnvarotiem speciālistiem pārbaudīt dzīvokļa īpašumā esošās
komunikācijas, būvkonstrukcijas un citas ar nama ekspluatāciju
saistītu elementu daļas, kā arī, ja nepieciešams, veikt dzīvokļa
īpašumā remontdarbus vai darbības, lai nodrošinātu komunikāciju,
būvkonstrukciju un citu ar nama ekspluatāciju saistītu elementu
normālu funkcionēšanu, uzlabošanu vai ierīkošanu;
9) nodrošināt, lai šajā likumā noteiktos pienākumus pildītu
dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļi un citas attiecīgajā īpašumā
iemitinātās personas;
10) pildīt dzīvokļu īpašnieku kopības pieņemtos lēmumus;
11) mēneša laikā pēc dzīvoklī dzīvojošo personu skaita izmaiņām
informēt par to pārvaldnieku;
12) izmantot dzīvokļa īpašumu atbilstoši tā noteiktajam
izmantošanas veidam, kā arī saskaņot dzīvokļa īpašuma
izmantošanas veida maiņu Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā.
(2) Dzīvokļa īpašniekam ir pienākums atbilstoši viņa īpašumā
esošajai kopīpašuma domājamai daļai veikt maksājumus vai
izpildījumus, kas radušies pirms dzīvokļa īpašuma iegūšanas
īpašumā un ir saistīti ar iepriekšējā īpašnieka šajā likumā
noteikto pienākumu nepildīšanu.
10.pants. Dzīvokļa īpašnieka tiesības pārbūvēt dzīvokļa īpašumu
(1) Dzīvokļa īpašniekam
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir tiesības bez
saskaņošanas ar citiem dzīvokļu īpašniekiem pārbūvēt atsevišķajā
īpašumā esošās telpas vai komunikācijas, ciktāl tas neskar
kopīpašumu vai citus atsevišķos īpašumus.
(2) Ja atsevišķajā īpašumā esošo telpu vai komunikāciju
pārbūvēšana skar kopīpašumu vai maina atsevišķā īpašuma
izmantošanas mērķi, dzīvokļa īpašniekam jāsaņem dzīvokļu
īpašnieku kopības piekrišana šajā likumā noteiktajā
kārtībā.
(3) Ja atsevišķajā īpašumā esošo telpu vai komunikāciju
pārbūvēšana skar citus atsevišķos īpašumus, dzīvokļa īpašniekam
jāsaņem attiecīgo dzīvokļu īpašnieku piekrišana.
11.pants. Dzīvokļu īpašnieku pirmpirkuma tiesības
(1) Atsavinot dzīvokļa īpašumu,
pārējiem attiecīgā nama dzīvokļu īpašniekiem nav pirmpirkuma un
izpirkuma tiesību, izņemot gadījumus, ja dzīvokļu īpašnieku
kopība par to ir pieņēmusi lēmumu šajā likumā noteiktajā kārtībā
un zemesgrāmatā ir izdarīta atzīme par pirmpirkuma tiesību
pastāvēšanu.
(2) Pirmpirkuma tiesības īstenojamas Civillikumā noteiktajā
kārtībā.
12.pants. Nepieciešamo un derīgo izdevumu atlīdzināšana
(1) Dzīvokļa īpašniekam ir
pienākums atlīdzināt nepieciešamos izdevumus, kas saistīti ar
kopīpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu, kā arī remontu un
rekonstrukciju, atbilstoši viņa īpašumā esošajai kopīpašuma
domājamai daļai un kas radušies nama pārvaldniekam vai citiem
dzīvokļu īpašniekiem.
(2) Dzīvokļa īpašniekam ir pienākums atlīdzināt derīgos
izdevumus, kas saistīti ar kopīpašuma pārvaldīšanu un
apsaimniekošanu, kā arī remontu un rekonstrukciju, atbilstoši
viņa īpašumā esošajai kopīpašuma domājamai daļai, kas radušies
nama pārvaldniekam, nepārsniedzot dzīvokļu īpašnieku kopības
pilnvarojumu, vai citiem dzīvokļu īpašniekiem.
(3) Ja kāds dzīvokļa īpašnieks kopīpašumam ir radījis tādus
derīgos izdevumus, kas saistīti ar viņa atsevišķā īpašuma
uzlabošanu, nevis visu kopīpašumu kopumā, tad pārējiem dzīvokļa
īpašniekiem nav pienākuma atlīdzināt šādus derīgos izdevumus.
13.pants. Dzīvokļa īpašnieka atbildība
(1) Dzīvokļa īpašnieks par
zaudējumu nodarīšanu citiem dzīvokļu īpašniekiem, nama
pārvaldniekam vai citām personām ir atbildīgs normatīvajos aktos,
kopības lēmumos vai savstarpēji noslēgtajos līgumos noteiktajā
kārtībā.
(2) Ja dzīvokļa īpašniekam zaudējumu segšanai nav citas mantas,
Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā var vērst piedziņu uz
dzīvokļa īpašumu, vienlaikus izliekot dzīvokļa īpašnieku, viņa
ģimenes locekļus un citas personas, kas dzīvo kopā ar viņu.
(3) Dzīvokļa īpašumu var atsavināt Civilprocesa likumā noteiktajā
kārtībā, vienlaikus izliekot dzīvokļa īpašnieku, viņa ģimenes
locekļus un citas personas, kas dzīvo kopā ar viņu, ja dzīvokļa
īpašnieks sistemātiski:
1) izmanto dzīvokļa īpašumu neatbilstoši noteiktajiem lietošanas
mērķiem un tas rada traucējumus citiem dzīvokļu
īpašniekiem;
2) pārkāpj sanitārās un ugunsdrošības normas, kā arī citus
normatīvos aktus, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma izmantošanu,
tādējādi citiem attiecīgā nama dzīvokļu īpašniekiem dzīvošanu
padarot bīstamu vai apgrūtinošu.
(4) Prasību par dzīvokļa īpašuma atsavināšanu šā panta trešajā
daļā noteiktajos gadījumos var celt ikviens dzīvokļa īpašnieks
vai pārvaldnieks, ja dzīvokļa īpašnieks jau iepriekš rakstveidā
ir brīdināts un sešu mēnešu laikā pēc brīdinājuma saņemšanas
pieļāvis jaunu pārkāpumu.
(5) Ja šajā pantā noteiktajos gadījumos tiek celta prasība pret
dzīvokļa īpašuma ieguvēju, kas nav reģistrējis īpašuma tiesības
zemesgrāmatā, un zaudējumu segšanai piedziņa ir vērsta uz
dzīvokļa īpašumu vai tas ir atsavināms, tiesa vienlaikus uzliek
par pienākumu nostiprināt dzīvokļa īpašuma ieguvēja īpašuma
tiesības zemesgrāmatā.
(6) Bijušajam dzīvokļa īpašniekam pēc izlikšanas no dzīvokļa
īpašuma, dzīvokļa īpašuma atbrīvošanas un dzīvokļa pārdošanas
izmaksājama dzīvokļa īpašuma realizācijas vērtība, no kuras
atskaitīti tiesas izdevumi, realizācijas izdevumi un, ja tiesā ir
pieteikti prasījumi, – arī tie zaudējumi, kurus dzīvokļa
īpašnieks ir radījis citiem attiecīgā nama dzīvokļu īpašniekiem,
pārvaldniekam vai citām personām neatbilstošas dzīvokļa īpašuma
izmantošanas dēļ.
14.pants. Bāriņtiesu (pagasttiesu) informēšana par dzīvokļa īpašuma atsavināšanu
Ja ierosināta civillieta par dzīvokļa īpašuma atsavināšanu tiesas ceļā, vienlaikus izliekot dzīvokļa īpašnieku un ar viņu kopā dzīvojošu un viņa apgādībā esošu nepilngadīgu bērnu vai aizgādnībā esošu personu, tiesa triju dienu laikā pēc lietas ierosināšanas paziņo par to attiecīgajai bāriņtiesai (pagasttiesai). Atkārtots paziņojums nosūtāms pēc tam, kad tiesa ir taisījusi spriedumu lietā par dzīvokļa īpašnieka un ar viņu kopā dzīvojoša un viņa apgādībā esoša nepilngadīga bērna vai aizgādnībā esošas personas izlikšanu.
III nodaļa
Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļi un citas dzīvoklī iemitinātās
personas
15.pants. Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu statuss
(1) Par dzīvokļa īpašnieka ģimenes
locekļiem šā likuma izpratnē atzīstams laulātais, abu laulāto
bērni, kamēr viņi dzīvo nedalītā saimniecībā, kā arī personas,
kuras ir tiesiski iemitinātas dzīvokļa īpašniekam piederošajā
dzīvoklī un kuras viņam vai viņa laulātajam jāuztur, pamatojoties
uz likumu, līgumu vai testamentu.
(2) Dzīvokļa īpašnieks ir tiesīgs iemitināt dzīvoklī arī citas
personas, kurām nav dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļa
statusa.
(3) Laulātais un uz svainības attiecību pamata dzīvoklī
iemitinātās personas pēc laulības šķiršanas vai laulības
atzīšanas par spēkā neesošu zaudē dzīvokļa īpašnieka ģimenes
locekļa statusu. Šīm personām saglabājas dzīvokļa lietošanas
tiesības, ja ir attiecīga vienošanās ar dzīvokļa īpašnieku.
(4) Dzīvokļa kopīpašniekam, iemitinot viņa lietošanā esošajā
dzīvokļa īpašuma daļā ģimenes locekļus un citas personas, kā arī
nododot dzīvokli lietošanā uz līguma pamata, pārējo kopīpašnieku
piekrišana nav nepieciešama, ja kopīpašnieki nav vienojušies par
citu kārtību.
16.pants. Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu tiesības
(1) Dzīvokļa īpašnieka ģimenes
locekļiem un citām personām, kuras dzīvokļa īpašnieks iemitinājis
viņam piederošajā dzīvoklī, ir tiesības tāpat kā īpašniekam
lietot dzīvojamās un citas telpas, ja, viņus iemitinot, nav
bijusi cita vienošanās.
(2) Ģimenes locekļiem ir tiesības bez dzīvokļa īpašnieka
piekrišanas iemitināt dzīvoklī savus nepilngadīgos bērnus, bet
citu personu iemitināšanai nepieciešama dzīvokļa īpašnieka
piekrišana.
(3) Ģimenes locekļiem, kuru uzturēšana ir dzīvokļa īpašnieka vai
viņa laulātā pienākums, dzīvokļa lietošanas tiesības saglabājas
neatkarīgi no viņu prombūtnes ilguma.
(4) Ģimenes locekļiem, kuri iesaukti obligātajā aktīvajā
militārajā dienestā vai norīkoti alternatīvajā dienestā, uz
dienesta laiku saglabājas dzīvokļa lietošanas tiesības.
17.pants. Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu pienākumi
(1) Rīcībspējīgiem dzīvokļa
īpašnieka ģimenes locekļiem un citām dzīvoklī iemitinātām
personām ir šādi pienākumi:
1) saudzīgi izturēties pret atsevišķo īpašumu un
kopīpašumu;
2) ievērot sanitārās un ugunsdrošības normas, kā arī citus
tiesību aktus, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma
izmantošanu;
3) uzturēt kārtībā atsevišķo īpašumu;
4) ja notikusi avārija, nodrošināt iespēju dzīvokļu īpašnieku
kopības vai pārvaldnieka pilnvarotiem speciālistiem veikt
dzīvokļa īpašumā remontdarbus vai darbības, lai nodrošinātu
komunikāciju, būvkonstrukciju un citu ar nama ekspluatāciju
saistītu elementu normālu funkcionēšanu;
5) raudzīties, lai dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu pienākumus
ievēro personas, kuras dzīvo kopā ar viņu;
6) ievērot dzīvokļu īpašnieku kopības pieņemtos lēmumus;
7) ievērot dzīvokļa īpašnieka noteikto dzīvokļa lietošanas
kārtību.
(2) Jautājumus, kas saistīti ar dzīvokļa lietošanas kārtību un
izdevumu segšanu, dzīvokļa īpašnieks un viņa ģimenes locekļi vai
citas dzīvoklī iemitinātās personas kārto, savstarpēji
vienojoties.
18.pants. Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu lietošanas tiesību izbeigšanās
(1) Dzīvokļa īpašnieks nedrīkst
ģimenes locekli vai citu dzīvoklī iemitināto personu izlikt
patvarīgi.
(2) Dzīvokļa īpašnieks var prasīt dzīvokļa īpašnieka ģimenes
locekļu un citu dzīvoklī iemitināto personu dzīvokļa lietošanas
tiesību izbeigšanu, ja viņi:
1) nepilda šajā likumā noteiktos pienākumus;
2) necienīgi izturas pret dzīvokļa īpašnieku, viņa ģimenes
locekli vai citu personu, kas iemitināta dzīvoklī:
a) rupji apvaino viņu vārdos vai darbos;
b) tīši nodara viņam mantisku zaudējumu;
c) apdraud viņa dzīvību vai veselību;
d) atstāj viņu bezpalīdzības stāvoklī, ja bija iespējams
palīdzēt;
3) ir prombūtnē ilgāk par trim mēnešiem un nav vienojušies ar
dzīvokļa īpašnieku par dzīvokļa lietošanas tiesību
saglabāšanu.
(3) Dzīvokļa īpašnieks var prasīt citu dzīvoklī iemitināto
personu dzīvokļa lietošanas tiesību izbeigšanu arī tādā gadījumā,
ja šīs personas nepilda vienošanos, kas noslēgta ar dzīvokļa
īpašnieku, vai ir izbeidzies vienošanās termiņš.
(4) Laulības atzīšana par neesošu dod tiesības dzīvokļa
īpašniekam prasīt bijušā laulātā un uz svainības attiecību pamata
iemitināto personu dzīvokļa lietošanas tiesību izbeigšanu, ja
vien dzīvoklis atbilstoši Civillikuma 89.panta otrajai daļai nav
laulāto kopīga manta vai starp dzīvokļa īpašnieku un attiecīgo
personu nav noslēgta vienošanās par lietošanas tiesību
saglabāšanu.
(5) Dzīvokļa īpašnieka ģimenes locekļus, kuru uzturēšana ir
dzīvokļa īpašnieka pienākums, dzīvokļa īpašnieks var izlikt,
tikai ierādot citu viņu veselības stāvoklim atbilstošu dzīvojamo
platību.
IV nodaļa
Nama pārvaldīšana
19.pants. Pārvaldīšanas vispārīgie noteikumi
(1) Namu pārvalda dzīvokļu
īpašnieku kopība.
(2) Šajā likumā noteiktajā kārtībā dzīvokļu īpašnieku kopība var
uzdot pārvaldīt namu nama pārvaldniekam (turpmāk –
pārvaldnieks).
(3) Nama pārvaldīšanu var uzdot tikai vienam pārvaldniekam.
20.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopība
(1) Dzīvokļu īpašnieku kopība sastāv no visiem nama dzīvokļu īpašniekiem.
(2) Dzīvokļu īpašnieku kopība nav
juridiska persona.
(3) Ja namā esošie dzīvokļa īpašumi pieder vienai personai, tad
šai personai ir likumā paredzētās dzīvokļu īpašnieku kopības
tiesības un pienākumi.
(4) Dzīvokļu īpašnieku kopība lēmumus pieņem dzīvokļu īpašnieku
kopsapulcē vai šā likuma 25. vai 26.pantā noteiktajā
kārtībā.
(5) Dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumi ir saistoši visiem dzīvokļu
īpašniekiem.
21.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopības kompetence
(1) Tikai dzīvokļu īpašnieku
kopība lemj par:
1) kopīpašuma apgrūtināšanu ar lietu tiesībām un kopīpašuma
pārgrozīšanu (piemēram, nodalīšanu, pārdalīšanu, palielināšanu,
samazināšanu), kā arī rīcību ar to;
2) kopīgu aizņēmumu ņemšanu;
3) nama pārvaldīšanas uzdevuma došanu un atsaukšanu;
4) dzīvokļa īpašnieku pirmpirkuma tiesību nodibināšanu un
atcelšanu;
5) kopīpašumā esošās daļas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas
maksu;
6) nama ieņēmumiem un izdevumiem, kā arī to sadalījumu.
(2) Dzīvokļu īpašnieku kopība var izlemt jebkuru jautājumu, kas
ir saistīts ar kopīpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.
22.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulces
sasaukšana
(1) Dzīvokļu īpašnieku kopsapulci
pārvaldnieks sasauc ne retāk kā reizi gadā.
(2) Ja dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv vismaz vienu desmito daļu
no dzīvokļa īpašumu skaita, pieprasa sasaukt dzīvokļu īpašnieku
kopsapulci, pārvaldnieks to sasauc mēneša laikā pēc rakstiska
pieprasījuma saņemšanas.
(3) Ja pārvaldnieks noteiktajā termiņā nav sasaucis dzīvokļu
īpašnieku kopsapulci vai namu pārvalda dzīvokļu īpašnieku kopība,
kopsapulci ir tiesīgi sasaukt dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv
vismaz vienu desmito daļu no dzīvokļa īpašumu skaita.
(4) Uz dzīvokļu īpašnieku kopsapulci ne vēlāk kā nedēļu pirms
sapulces rakstveidā uzaicināms katrs dzīvokļa īpašnieks.
Uzaicinājumā norāda kopsapulces norises vietu, laiku un darba
kārtību.
(5) Dzīvokļu īpašnieku kopība var noteikt citu kārtību, kādā
dzīvokļu īpašnieki ir uzaicināmi uz dzīvokļu īpašnieku
kopsapulci.
23.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulces norise
(1) Dzīvokļu īpašnieku kopsapulce
ir lemttiesīga, ja tajā piedalās dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv
vairāk par pusi dzīvokļa īpašumu.
(2) Ja uz kopsapulci neierodas noteiktais dzīvokļu īpašnieku
skaits, kopsapulces ierosinātājs 10 dienu laikā sasauc atkārtotu
kopsapulci ar tādu pašu darba kārtību. Atkārtotā kopsapulce ir
lemttiesīga, ja tajā piedalās dzīvokļa īpašnieki, kuri pārstāv
vismaz vienu trešdaļu dzīvokļa īpašumu. Ja uz atkārtotu
kopsapulci neierodas noteiktais dzīvokļu īpašnieku skaits,
kopsapulce uzskatāma par nenotikušu.
(3) Dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē tiek ievēlēts sapulces vadītājs
un persona, kas protokolē kopsapulces norisi. Kopsapulces
protokolu ar tam pievienotu dalībnieku reģistrācijas sarakstu,
kurā ir parakstījušies visi sapulces dalībnieki, paraksta
kopsapulces vadītājs un protokolētājs.
(4) Dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē katram dzīvokļa īpašniekam ir
tik balsu, cik dzīvokļa īpašumu ir viņa īpašumā.
(5) Ja dzīvokļa īpašums pieder vairākiem kopīpašniekiem, tie
pilnvaro vienu kopīpašnieku pārstāvēt visus dzīvokļa
kopīpašniekus un dzīvokļu īpašnieku kopsapulcē tiem ir viena
balss.
24.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanas nosacījumi
(1) Dzīvokļu īpašnieku kopība
kopsapulcē pieņem lēmumu ar vienkāršu klātesošo dzīvokļu
īpašnieku balsu vairākumu.
(2) Lai pieņemtu lēmumu par šā likuma 21.panta pirmās daļas 1. un
2.punktā minētajiem jautājumiem, nepieciešams, lai “par” būtu
balsojuši dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv vairāk nekā divas
trešdaļas no namā esošajiem dzīvokļa īpašumiem.
(3) Lai pieņemtu lēmumu par šā likuma 21.panta pirmās daļas 3. un
5.punktā minētajiem jautājumiem, nepieciešams, lai “par” būtu
balsojuši dzīvokļu īpašnieki, kuri pārstāv vairāk nekā pusi no
namā esošajiem dzīvokļa īpašumiem.
(4) Lai pieņemtu lēmumu par pirmpirkuma tiesību nodibināšanu,
nepieciešams, lai “par” būtu balsojuši visi nama dzīvokļu
īpašnieki. Lai pieņemtu lēmumu par pirmpirkuma tiesību atzīmes
dzēšanu, nepieciešams, lai “par” būtu balsojuši dzīvokļu
īpašnieki, kuri pārstāv vairāk nekā pusi no namā esošajiem
dzīvokļa īpašumiem.
25.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšana, nesasaucot dzīvokļu īpašnieku kopsapulci
(1) Dzīvokļu īpašniekiem ir
tiesības pieņemt lēmumus, nesasaucot dzīvokļu īpašnieku
kopsapulci, ja vien dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumā nav
noteikts, ka attiecīgais jautājums ir izlemjams tikai dzīvokļu
īpašnieku kopsapulcē.
(2) Pārvaldnieks katram dzīvokļa īpašniekam nosūta rakstveida
lēmuma projektu un dokumentus, kas ir saistīti ar lēmuma
pieņemšanu, un norāda termiņu, kādā dzīvokļa īpašnieks rakstveidā
var balsot “par” vai “pret” attiecīgā lēmuma pieņemšanu. Termiņš
nedrīkst būt īsāks par divām nedēļām pēc lēmuma projekta
nosūtīšanas. Ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav
sniedzis rakstveida atbildi, pieņem, ka viņš balsojis pret lēmuma
pieņemšanu.
(3) Par balsošanas rezultātiem pārvaldnieks sastāda balsošanas
protokolu un piecu darbdienu laikā nosūta to visiem dzīvokļu
īpašniekiem. Balsošanas protokolā norāda:
1) lēmuma projekta nosūtīšanas dienu un noteikto termiņu dzīvokļu
īpašnieku balsošanai;
2) pieņemtos lēmumus un ar tiem saistītās balsošanas
rezultātus;
3) pēc dzīvokļu īpašnieku pieprasījuma – atšķirīgo viedokļu
saturu;
4) citas būtiskas ziņas par balsojumu.
(4) Ja dzīvokļu īpašnieku kopsapulce netiek sasaukta, lēmums
uzskatāms par pieņemtu, ja par to ir nobalsojusi vairāk nekā puse
no visiem dzīvokļu īpašniekiem, izņemot šā panta piektajā daļā
paredzētos gadījumus.
(5) Ja, lemjot par šā likuma 24.panta otrajā, trešajā un
ceturtajā daļā minētajiem jautājumiem, netiek sasaukta dzīvokļu
īpašnieku kopsapulce, nepieciešams šā likuma 24.panta attiecīgajā
daļā paredzētais balsu vairākums.
(6) Ja kāds no dzīvokļu īpašniekiem pieprasa, pārvaldnieks uzrāda
pārējo dzīvokļu īpašnieku balsošanas rezultātus.
26.pants. Dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšana, savstarpēji vienojoties
(1) Par dzīvokļu īpašnieku kopības
lēmumu ir pieņemama visu dzīvokļu īpašnieku savstarpēja
vienošanās.
(2) Ja namā esošie dzīvokļi pieder vienai personai, tad
attiecīgās personas lēmums ir uzskatāms par dzīvokļu īpašnieku
kopības lēmumu.
27.pants. Ar kopīpašumu saistīto tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā
(1) Ar kopīpašumu saistītās
tiesības, to pārgrozījumi un dzēsumi, nodrošinājumi un
aprobežojumi nostiprināmi zemesgrāmatā ierakstu vai atzīmju veidā
atbilstoši Zemesgrāmatu likumā noteiktajām prasībām.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētie ieraksti un atzīmes izdarāmas,
pamatojoties uz jebkura dzīvokļa īpašnieka lūgumu, kam pievienots
dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums ar to dzīvokļu īpašnieku
notariāli apliecinātiem parakstiem, kuri balsojuši par attiecīgo
lēmumu.
28.pants. Nama pārvaldnieks
(1) Pārvaldnieks ir fiziska
persona, dzīvokļu īpašnieku kooperatīvā sabiedrība vai cita
juridiska persona, vai personālsabiedrība, kas, pamatojoties uz
dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu, pārvalda dzīvokļa īpašumu
namu.
(2) Dzīvokļu īpašnieku kopība un pārvaldnieks slēdz līgumu par
nama pārvaldīšanas kārtību. Šādu līgumu var neslēgt, ja namu
uzdots pārvaldīt dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajai sabiedrībai,
kuru izveidojuši šī nama dzīvokļu īpašnieki.
29.pants. Pārvaldnieka uzdevumi
(1) Uzturot un apsaimniekojot
kopīpašumu, pārvaldniekam ir šādi uzdevumi:
1) ievērot un izpildīt dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumus;
2) slēgt līgumus, lai nodrošinātu dzīvokļu īpašniekiem
pakalpojumus, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu
(piemēram, apkure, aukstais ūdens, kanalizācija, sadzīves
atkritumu izvešana);
3) šajā likumā noteiktajā termiņā un kārtībā sasaukt dzīvokļu
īpašnieku kopsapulci;
4) informēt dzīvokļa īpašniekus par dzīvokļu īpašnieku balsošanas
rezultātiem šā likuma 25.pantā noteiktajos gadījumos;
5) sagatavot un iepazīstināt dzīvokļu īpašniekus ar nākamā gada
saimniecisko plānu, nama īstermiņa un ilgtermiņa remontdarbu
plānu un sniegt informāciju par nama tehnisko stāvokli;
6) iekasēt no dzīvokļu īpašniekiem un citām personām ar nama
pārvaldīšanu saistītos maksājumus, tajā skaitā pārvaldīšanas un
apsaimniekošanas izdevumus, maksu par saņemtajiem pakalpojumiem
un citus maksājumus;
7) pārvaldīt dzīvokļu īpašnieku iemaksātos naudas
līdzekļus;
8) norēķināties ar pakalpojumu sniedzējiem, kā arī ar citiem
kreditoriem;
9) ja dzīvokļu īpašnieku kopība nolemj uzdot mājas pārvaldīšanu
citai personai, mēneša laikā pēc šāda lēmuma pieņemšanas nodot ar
nama pārvaldīšanu saistītās lietas dzīvokļu īpašnieku
pilnvarotajai personai;
10) nodrošināt dzīvokļa īpašnieku informēšanu par viņu tiesībām,
pienākumiem un atbildību;
11) sekot, lai namā esošie dzīvokļu īpašumi tiktu izmantoti
atbilstoši to noteiktajam izmantošanas veidam, bet, konstatējot
izmantošanas veida pārkāpumu, rakstiski informēt par to
pašvaldību;
12) citi dzīvokļu īpašnieku un pārvaldnieka savstarpējā līgumā
vai dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumos noteiktie uzdevumi.
(2) Pārvaldniekam atbilstoši dzīvokļu īpašnieku kopības
apstiprinātajam ieņēmumu un izdevumu apmēram jāveic šādi
uzdevumi:
1) nodrošināt nama un tā būvkonstrukciju apsekošanu;
2) nodrošināt nama funkcionēšanai nepieciešamos
remontdarbus;
3) nodrošināt dzīvokļu īpašniekiem piederošā zeme sgabala
uzturēšanu.
(3) Ja dzīvokļu īpašnieku kopība nav pieņēmusi lēmumu par šā
likuma 21.panta 5. un 6.punktā minētajiem jautājumiem,
pārvaldnieks nosaka nama pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksu
atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un ieņēmumus
izlieto atbilstoši pilnvarojumam, nodrošinot nama uzturēšanu un
apsaimniekošanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
30.pants. Pārvaldnieka tiesības
Pārvaldniekam ir šādas
tiesības:
1) iekasēt no dzīvokļu īpašniekiem maksu par saņemtajiem
pakalpojumiem, kā arī citus ar kopīpašumu saistītus
maksājumus;
2) saņemt atlīdzību par dzīvokļu īpašnieku nama pārvaldīšanas
funkciju veikšanu;
3) slēgt līgumus par namam nepieciešamo pakalpojumu
nodrošināšanu;
4) celt prasību tiesā pret dzīvokļu īpašniekiem un citām
personām;
5) citas dzīvokļu īpašnieku un pārvaldnieka savstarpējā līgumā
vai dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumos noteiktās tiesības.
31.pants. Pārvaldnieka atbildība
Pārvaldnieks normatīvajos aktos, kopības lēmumos vai savstarpēji noslēgtajos līgumos noteiktajā kārtībā ir atbildīgs par dzīvokļu īpašniekiem un citām personām nodarītajiem zaudējumiem, kas radušies nepienācīgas pārvaldīšanas vai uzdevumu veikšanas dēļ.
V nodaļa
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos
spēku zaudē likums “Par dzīvokļa īpašumu” (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1.nr.; 1997, 4.nr.;
1998, 23.nr.; 2001, 24.nr.; 2004, 9.nr.).
2. Attiecībā uz dzīvokļa īpašumu un šajā likumā reglamentētajām
attiecībām, ciktāl to nenosaka šis likums, piemērojamas
Civillikuma normas.
3. Dzīvokļa īpašums var būt par īpašuma prasības priekšmetu, un
šajā ziņā attiecībā uz dzīvokļa īpašumu nav piemērojams
Civillikuma 1050.pantā paredzētais noteikums.
4. Šā likuma III nodaļas noteikumi piemērojami arī attiecībā uz
viendzīvokļa mājām un daudzdzīvokļu mājām, kuras nav sadalītas
dzīvokļa īpašumos, bet kurās dzīvokļi pieder īpašniekam uz cita
tiesiska pamata.
5. Ministru kabinetam līdz 2005.gada 1.oktobrim izdot šā likuma
2.panta piektajā daļā minētos noteikumus.
6. Ministru kabinetam līdz 2005.gada 1.oktobrim izdot šā likuma
9.panta pirmās daļas 3.punktā minētos noteikumus, nosakot
kārtību, kādā nama dzīvokļa īpašnieki norēķinās ar pakalpojumu
sniedzējiem par saņemtajiem pakalpojumiem.
7. Personām, kurām dzīvokļu īpašnieku kopība uzdevusi pārvaldīt
dzīvokļa īpašumu namu, līdz 2005.gada 31.decembrim jāreģistrējas
dzīvokļu īpašumu namu pārvaldnieku reģistrā.
8. Dzīvokļu īpašumos ietilpstošās kopīpašuma domājamās daļas, kas
aprēķinātas atbilstoši likuma “Par dzīvokļa īpašumu” 24.panta
piektajai daļai, Valsts zemes dienests pārrēķina pēc šā likuma
2.panta piektajā daļā minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās.
9. Šā likuma normas piemērojamas arī ēkām, kurām nav dzīvojamās
ēkas statusa, un dzīvokļa īpašumiem, ciktāl tas nav pretrunā ar
citos tiesību aktos noteikto.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs M.Kučinskis
Par likumprojektu
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums.
Spēkā esošais likums “Par dzīvokļa īpašumu”, kurš tika pieņemts
1995.gadā, šobrīd jau vairs nesekmē daudzdzīvokļu mājās:
1) tiesisko attiecību pilnveidošanu (dzīvokļu īpašnieku
savstarpējās attiecības, dzīvokļu īpašnieku atbildība, kopīgu
lēmumu pieņemšana un attiecības ar pārvaldnieku u.c.);
2) tiesiski ekonomisko attiecību attīstību (dzīvojamās mājas
renovācijas pasākumi, mājas pārbūves un piebūves, kopīgu
aizņēmumu ņemšana bankās u.c.).
2. Tiesību akta projekta būtība.
Galvenie mērķi un uzdevumi, kuri jāatrisina, pieņemot jaunu
likumu “Par dzīvokļa īpašumu”:
1. Dzīvokļa īpašumu nama pārvaldīšanas reglamentācija (dzīvokļu
īpašnieku kopības jēdziens un kompetence, lēmumu pieņemšanas
kārtība, mājas kopīgas pārvaldīšanas norobežošana no
uzņēmējdarbības u.c.).
2. Līdzekļu ieguldīšanas sekmēšana dzīvokļa īpašumu namos
(aizņēmumi un uzkrājumi).
3. Dzīvokļa īpašnieka pienākums segt pārvaldīšanas un
apsaimniekošanas kopīgos izdevumus atbilstoši noteiktam
līmenim.
4. Dzīvokļa īpašumu nama un dzīvokļa īpašuma jēdzienu un
definīciju precizēšana.
5. Dzīvokļa īpašuma atsavināšanas juridiskās procedūras
precizēšana.
6. Kopīpašuma domājamās daļas, to reģistrēšanas un aktualizēšanas
kārtības izmaiņas.
7. Dzīvokļa īpašuma nedalāmības jēdziena noskaidrošana un
precizēšana.
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
1. Ietekme attiecībā uz
makroekonomisko vidi.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu.
Pozitīva. Tiesību aktam jāsekmē investīcijas daudzdzīvokļu
mājās.
3. Sociālo seku izvērtējums.
Tiesību akta pieņemšana sociālo slodzi nenes.
4. Ietekme uz vidi.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Tiesību akta projekts šo jomu
neskar.
Cita informācija.
Nevienai valsts institūcijai netiek paredzētas jaunas
funkcijas.
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
1. Kādi normatīvie akti – likumi
un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru
izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā
ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.
Ir jāizdod šādi Ministru kabineta noteikumi:
1) likuma 2.panta piektajā daļā un pārejas noteikumu 5.punktā
minētie noteikumi kārtībai, kādā sadala namu, kā arī veido,
izmaina un likvidē dzīvokļa īpašumu, reģistrē tā izmantošanas
veidu vai izmantošanas veida maiņu un aprēķina kopīpašuma
domājamo daļu vai izdara grozījumus aprēķināšanas kārtībā –
paredzēts izstrādāt līdz 01.10.2005.;
2) likuma 9.panta pirmās daļas 3.punktā un pārejas noteikumu
6.punktā minētie noteikumi – kārtība, kādā dzīvokļu īpašnieki
norēķinās ar pakalpojumu sniedzējiem par saņemtajiem
pakalpojumiem – paredzēts izstrādāt līdz 01.10.2005.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts?
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
1. Ar kurām nevalstiskajām
organizācijām ir notikušas konsultācijas.
Tiesību akta projekts izstrādāts sadarbībā ar Ārvalstu investoru
padomi Latvijā, Dzīvokļu īpašnieku kooperatīvo sabiedrību
asociāciju un Latvijas Namu pārvaldnieku un apsaimniekotāju
asociāciju.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta,
iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta).
Atbalsta.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis.
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti tiesību akta
projekta saskaņošanas un tālākvirzības gaitā.
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas.
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību
akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo
institūciju funkcijas.
Tiesību akta projekts nepaplašina esošo valsts institūciju
funkcijas.
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu.
Sabiedrība tiks informēta masu saziņas līdzekļos.
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu
ierobežo.
Tiesību akta projekts šo jomu neskar.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs M.Kučinskis