Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs Ē.Jēkabsons
Uz jaut. nr.65 – dok. nr.4253
Par Latvijas Republikas likumu un tiesas spriedumu ievērošanu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē
Godājamie deputāti!
Iekšlietu ministrijā ir izskatīts
Tautas saskaņas partijas frakcijas deputātu jautājums iekšlietu
ministram “Par Latvijas Republikas likumu un tiesas spriedumu
ievērošanu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē”. Atsaucoties
uz presē publicētajām ziņām, deputāti apgalvo, ka Iekšlietu
ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk
tekstā – pārvalde) nepilda tiesas spriedumu J.Zaharovas lietā, kā
arī netiek lemts jautājums par to, kā valsts atlīdzinās Zaharovu
ģimenei nodarīto materiālo un morālo kaitējumu. Tāpat deputātu
ieskatā pārvalde apšauba Latvijā dzimuša un dzīvojoša nepilsoņa
bērna tiesības kopā ar vecākiem, kuri naturalizējas, iegūt
Latvijas pilsonību, par ko liecina J.Zaharovas lietas materiāli.
Tādējādi šāda pārvaldes pozīcija ir pretēja Latvijas valsts
interesēm un valdības deklarētajai politikai. Šajā sakarā
deputāti lūguši atbildēt uz vairākiem jautājumiem.
Iepazīstoties ar Jūsu vēstulē minētajiem jautājumiem, Iekšlietu
ministrija konstatēja, ka apgalvojumi par tiesas sprieduma
nepildīšanu J.Zaharovas lietā neatbilst patiesībai. Proti,
Administratīvās apgabaltiesas 2004.gada 22.decembra tiesas
spriedums saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk –
APL) 309.panta otrās daļas 2.punktu stājās likumīgā spēkā šā gada
13.aprīlī. Ar minēto spriedumu tiesa S.Zaharova un I.Suliņas
pieteikumu apmierināja daļā un atcēla pārvaldes 2004.gada
19.augusta lēmumu Nr.853 no tā pieņemšanas dienas. Tiesa Latvijas
Republikai uzdeva par pienākumu atlīdzināt pieteicēju samaksāto
valsts nodevu piecpadsmit latu apmērā. Ievērojot minēto, pārvalde
jau 19.aprīlī S.Zaharovam nosūtīja vēstuli, kurā informēja par
sprieduma izpildi daļā par pienākumu atlīdzināt valsts nodevu.
Savukārt pieteikumu par pienākuma uzlikšanu pārvaldei Iedzīvotāju
reģistrā iekļaut ziņas par J.Zaharovu kā par nepilsoni tiesa
noraidīja, ievērojot to, ka J.Zaharovas vecāki nebija vienojušies
par bērna valstisko piederību – Latvijas nepilsoņa statusu.
Atbilstoši APL 384.pantam sekas spriedumam par administratīvā
akta atcelšanu rodas brīdī, kad spriedums stājas spēkā. Lai
pārvalde pieņemtu lēmumu atbilstoši tiesas sniegtajai Iedzīvotāju
reģistra likuma un likuma “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu,
kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības” tiesību normu
interpretācijai, pārvaldei bija nepieciešams saņemt J.Zaharovas
vecāku vienošanos par viņu bērna valstisko piederību, jo pretējā
gadījumā lēmuma pieņemšanai trūktu būtiska priekšnoteikuma. Šādu
vienošanos J.Zaharovas vecāki iesniedza tikai šā gada 13.maijā,
un 19.maijā pārvalde pieņēma lēmumu Nr.L-432 “Par Jeļizavetas
Zaharovas ziņu iekļaušanu Iedzīvotāju reģistrā kā Latvijas
nepilsoni”. Attiecībā uz pienākumu atlīdzināt Zaharovu ģimenei
nodarīto materiālo un morālo kaitējumu noskaidrots, ka Zaharovu
ģimene, vēršoties tiesā ar pieteikumu par pārvaldes lēmuma
atcelšanu, atlīdzinājumu neprasīja. Līdz ar to tiesas spriedums
atlīdzināšanas pienākumu Latvijas Republikai neuzliek.
Tautas saskaņas frakcijai ir labi zināma likuma “Par to bijušās
PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts
pilsonības” 8.panta otrās daļas redakcijas grozījumu pieņemšanas
gaita Saeimā 2004.gada 20.maija likumam “Grozījumi likumā “Par to
bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas
valsts pilsonības””.
Izskatot likumprojektu otrajā lasījumā, Saeimas 2004.gada
12.februāra sēdē tika skatīti arī politisko organizāciju
apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” frakcijas un
Tautas saskaņas partijas frakcijas priekšlikumi (27. un
29.priekšlikums) 8.panta otro daļu izteikt šādā redakcijā: “Šā
likuma subjekti ir arī bērni, kuru dzimšanas brīdī abi viņu
vecāki ir nepilsoņi vai viens no vecākiem ir nepilsonis, bet otrs
bezvalstnieks. Ja bērna dzimšanas brīdī viens no viņa vecākiem ir
Latvijas nepilsonis, bet otrs ārvalstnieks, vecāki, savstarpēji
vienojoties, var izvēlēties bērnam Latvijas nepilsoņa statusu.”
Minētie priekšlikumi Saeimas sēdē tika noraidīti. Tāda paša
satura priekšlikums tika skatīts un noraidīts, izskatot
likumprojektu trešajā lasījumā 2004.gada 18.marta Saeimas sēdē.
Tādējādi likumdevējs pietiekami skaidri paudis gribu šādu
tiesisko regulējumu neietvert likumā, un pārvalde šādā faktiskajā
situācijā, lemjot par bērna tiesisko statusu, interpretējot
tiesību normas, to ņēma vērā, jo Iedzīvotāju reģistra likuma
mērķis nav noteikt personu tiesisko statusu. Savukārt tiesa
saskaņā ar APL 103.pantu, veicot kontroli pār pārvaldes lēmuma
tiesiskumu, pārvaldes piemēroto tiesību normu interpretāciju, kas
ietvēra arī likumdevēja gribas noskaidrošanu, atzina par
nepareizu, uzskatot, ka bērna tiesisko statusu iespējams noteikt
saskaņā ar Iedzīvotāju reģistra likumu. Cita starpā,
likumprojekta pieņemšanas laikā deputāts V.Buzajevs, lūdzot
atbalstīt arī Tautas saskaņas partijas deputāta A.Bartaševiča
priekšlikumu par iespēju vecākiem izvēlēties bērnam nepilsoņa
statusu, teica: “Ja mēs pieņemsim šo likumu bez piedāvātā
grozījuma, tad mēs bez jebkāda pamata piespiedu kārtā pazemināsim
zīdaiņa tiesisko statusu.”1 Tādējādi var teikt, ka arī
Jūsu frakcija uzskatīja, ka minētā tiesību norma, nosakot bērna
statusu, tiks interpretēta tādā veidā, kā to veica pārvalde. Pie
šādiem apstākļiem nevar piekrist, ka pārvalde darbojusies pretēji
valsts interesēm, taču turpmāk pārvalde līdzīgos gadījumos
nenoliedzami vadīsies arī no tiesu praksē nostiprinātajām
atziņām.
Atbildot uz Jūsu 1. un 2. un 3.jautājumu, daru zināmu, ka kopš
likuma “Grozījumi likumā “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu,
kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības”” spēkā stāšanās
2004.gada 18.jūnijā pārvaldē ir izskatītas 24 lietas, kurās
vecāki vēlējās bērnu reģistrēt kā nepilsoni. Visās šajās lietās
ir pieņemti lēmumi atteikt bērnu reģistrēt kā nepilsoni, un 17
lietās pārvaldes lēmumi ir stājušies spēkā, jo netika apstrīdēti
vai pārsūdzēti tiesā. No šīm 17 lietām 11 gadījumos vecāki bērnam
ir noformējuši tās valsts pilsonību, kuras pilsonība ir vienam no
vecākiem, un bērns ir saņēmis pastāvīgās uzturēšanās atļauju
Latvijā. Viena lieta atrodas izskatīšanas stadijā sakarā vecāku
sūdzību par pārvaldes zemākas amatpersonas lēmuma
atcelšanu.
Par pārvaldes atteikumu bērnu reģistrēt kā nepilsoni saskaņā ar
vecāku vienošanos tiesā līdz šim brīdim ir tikuši iesniegti 6
pieteikumi. No tiem tiesvedība beigusies divās lietās – vienā
lietā ar spēkā stājušos tiesas spriedumu pieteikums daļēji
apmierināts, bet otrā lietā noraidīts pilnībā. Tiesvedībā atrodas
4 lietas:
• vienā lietā pieteikums 1.instances tiesā vēl nav
izskatīts;
• vienā lietā 1.instances tiesas spriedums vēl nav stājies
likumīgā spēkā;
• vienā lietā nav stājies likumīgā spēkā apelācijas instances
tiesas spriedums;
• viena lieta atrodas izskatīšanā apelācijas instances tiesā
(šajā lietā tiesa piemēroja pagaidu noregulējumu).
Attiecībā uz 4.jautājumu paskaidroju, ka šobrīd pārvalde
noskaidro tos gadījumus, kuros lēmumi nav apstrīdēti vai
pārsūdzēti tiesā un ir stājušies spēkā, lai tos pārskatītu un
pieņemtu lēmumu atbilstoši vienlīdzības principam. Tāpat,
ievērojot tiesas sniegto tiesību normu interpretāciju, pārvalde
lemj par tiesas spriedumu pārsūdzības lietderību.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam pārvalde ar tās
vadītāju ir atbildīgi par tai uzticēto un nolikumā noteikto
valsts pārvaldes funkciju izpildi. Līdz ar to Iekšlietu
ministrijai nav jāuzņemas padotības iestādes funkciju izpilde.
Pārvaldes lēmumos izmantotā tiesību normu interpretācija ir
piemērota salīdzinoši nelielā lietu skaitā, pieņemtie lēmumi nav
radījuši tādu kaitējumu, lai iekšlietu ministrs saskaņā ar Valsts
pārvaldes iekārtas likumu pārņemtu savā kompetencē pārvaldes
amatpersonas kompetencē esošās lietas un atceltu pārvaldes
amatpersonu izdotus administratīvos aktus. Ievērojot iepriekš
teikto, ir pamats uzskatīt, ka pārvalde šos jautājumus atrisinās
pati. Iekšlietu ministrija turpmāk no pārvaldes pieprasīs sniegt
pilnīgu informāciju par visiem gadījumiem, kad tiek atteikts
bērnu atzīt par nepilsoni, ja viens no tā vecākiem bērna
dzimšanas brīdī ir nepilsonis, bet otrs ārvalstnieks.
Atbilde uz Jūsu 5.jautājumu daļēji jau ir sniegta iepriekš. Ņemot
vērā, ka pārvaldes amatpersonas nav novilcinājušas tiesas
sprieduma izpildi, kā arī lēmums par J.Zaharovas reģistrāciju
Iedzīvotāju reģistrā pieņemts nekavējoties pēc vecāku vienošanās
par bērna tiesisko statusu saņemšanas pārvaldē, nav pamata
disciplinārlietas ierosināšanai.
Jautājums par materiālo un morālo zaudējumu kompensēšanu
(6.jautājums) risināms APL 8.nodaļā noteiktajā kārtībā, kā arī
saskaņā ar spēkā stājušos tiesas spriedumu katrā konkrētā lietā.
Bez tam no Valsts sociālo pabalstu likuma izriet, ka pieprasīto,
bet nesaņemto valsts sociālo pabalstu vienam no bērna vecākiem
izmaksā pilnībā, ja vien nav nokavēts likumā noteiktais 12 mēnešu
termiņš tā pieprasīšanai no tiesību rašanās brīža. Pārvaldes
lēmumi minēto tiesību izmantošanu paši par sevi ietekmēt
nevarēja. Līdz ar to Iekšlietu ministrija uzskata, ka tie vecāki,
kas pabalstu ir pieprasījuši no tiesību rašanās brīža, pēc bērna
reģistrācijas Iedzīvotāju reģistrā un personas koda piešķiršanas
šos pabalstus varēs saņemt.
Saskaņā ar Ārstniecības likuma 17.panta otrajā un trešajā daļā
noteikto valsts garantēto medicīnisko palīdzību ir tiesības
saņemt bez maksas jebkuram Latvijas teritorijā dzīvojošam bērnam,
t.sk., arī bērnam, kuram nav piešķirts personas kods un kurš nav
reģistrēts Iedzīvotāju reģistrā. Iekšlietu ministrijas rīcībā nav
informācijas par to, ka kādam bērnam ārstniecības iestādes šā
iemesla dēļ būtu liegušas tiesības uz medicīnisko aprūpi. Tāpat
jautājums par ģimenes tiesībām uz materiālo pabalstu risināms
Valsts sociālo pabalstu likumā noteiktajā kārtībā. Līdz ar to
nevar piekrist 7.jautājumā norādītajam, ka šajā aspektā Iekšlietu
ministrijas iestāde ir pieļāvusi rupjus bērna tiesību
pārkāpumus.
Lai saņemtu bērnu un ģimenes lietu ministra A.Baštika viedokli
(8.jautājums), Iekšlietu ministrija ierosina vērsties Bērnu un
ģimenes lietu ministrijā.
1 Saeimas 2004.gada 12.februāra sēdes stenogramma. http://www.saeima.lv/steno/2002_8/st_040212/st1202.htm (aplūkots 23.05.2005.)
Ar cieņu
Rīgā 2005.gada 25.maijā iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons