Tirgus uzraudzība pagaidām pabērna lomā
Baiba Vītoliņa, Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore, intervijā “Latvijas Vēstnesim”
Baiba Vītoliņa Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Bijuši pabērna lomā
– Jūs centra priekšgalā esat pāris nedēļu. Kā ķērāties pie vadības grožiem?
– Esmu šajā amatā no 5.maija.
Šobrīd galvenokārt nodarbojos ar visu lietu inventarizāciju, pētu
centra darbību un pienākumus. Man kā centra direktorei ir
beztermiņa pilnvaras. Iepriekš Ekonomikas ministrijā esmu
uzkrājusi desmit gadu darba stāžu. Šis amata piedāvājums nāca kā
izaicinājums manām spējām.
Ar dažādiem nosaukumiem Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
(PTAC) eksistē jau desmit gadu. Katru gadu nākušas klāt jaunas
funkcijas, bet diemžēl ar to pildīšanu nav veicies. Tā kā
finansējums vispār nav palielināts, daudzus normatīvos aktus mēs
pildām gluži formāli.
Jāsaprot viens – nav iespējams uz iekšējiem resursiem
nepārtraukti uzņemties papildu pienākumus. Citās valsts iestādēs,
ja uztic papildu darbus, tiem seko attiecīgs finansējums.
Turpretī PTAC ir bijis pabērna lomā. Mūsu pamatuzdevumi ir
nepārtikas preču kontrole, pakalpojumu kontrole un patērētāju
tiesību aizsardzība, un, ja šajā jomā parādās nebijis uzdevums,
pašsaprotami tiek uztverts, ka mums tas jāuzņemas, jo tas
atbilstot centra vispārējiem mērķiem. Tādēļ arī neērti no kaut kā
atteikties vai pieprasīt iedalīt atsevišķu finansējumu, jo tas
būtu pretrunā ar mūsu pastāvēšanas mērķiem. Tagad aktuāla ir
Eiropas Savienības (ES) regula par aviopasažieru tiesību
ievērošanu, ko tāpat izlēma uzkraut PTAC, un mēs jau piekritām.
Ja pasažiera reiss kavējas, viņam ir tiesības uz materiālu
kompensāciju, tostarp saņemt pusdienu talonus. Tomēr jāsaprot, ka
neiepazītus pienākumus centra darbinieki nevar veikt amatu
apvienošanas kārtībā, ja viņi nekad iepriekš ar šādiem
jautājumiem nav saskārušies.
Nav iespēju pārbaudīt preces
– Vai jūtat, ka patērētāju tiesību aizsardzībā būtu nepieciešami kādi jauni normatīvi akti, kas uzlabotu patērētāju aizsardzību?
– Esmu viena no autorēm gandrīz
visiem šobrīd spēkā esošajiem Latvijas normatīvajiem aktiem par
patērētāju tiesību aizsardzību. Uzskatu, ka normatīvā bāze pie
mums ir pietiekami augstā līmenī. Mūsu problēma ir tā, ka
uzrakstām skaistu likumu, iedodam patērētājam skaistas tiesības,
bet neieviešam instrumentus, kā šīs tiesības praktiski
realizēt.
Protams, mēs izskatām visas saņemtās sūdzības par netaisnīgiem
līguma noteikumiem, par preču drošības kritēriju neatbilstību
utt., taču līdz šim centrs nav strādājis ar kolektīvām patērētāju
interesēm. PTAC agrāk neveica kādas preventīvas darbības, lai
nedrošā prece tiktu izņemta no tirgus un vispār nebūtu pieejama.
Tam, protams, ir savs izskaidrojums, jo centram nav paredzēts
finansējums preču testēšanai, kā arī nav savas laboratorijas.
Līdz ar to arī apgrūtināta iespēja pierādīt, ka prece ir nedroša,
un tāpēc mēs nevaram pieprasīt pārdevējam izņemt to no
apgrozījuma. Laimīgas ir tās valstis, kam nodibinātas savas
laboratorijas, kā, piemēram, Zviedrija. Tur ir atsevišķa
testēšana bērnu rotaļlietām. Latvijai kā mazai valstij tas būtu
par dārgu – radīt savu laboratoriju tikai tirgus uzraudzībai.
Tāpēc izmantojam visas iespējas pārbaudīt preces tuvējās
ārvalstīs. Pēc laboratorijām objektīva nepieciešamība pastāv tur,
kur notiek ražošana. Ja mēs būtu ledusskapju lielvalsts, tad
atrastu līdzekļus to pārbaudei.
Nelolot ilūzijas bez naudas
– Kādi ir jūsu šā gada vērienīgākie plāni?
– Esmu sākusi izstrādāt PTAC
stratēģiju, kuras līdz šim nav bijis. Manuprāt, lai pierādītu
valdībai un parlamentam nepieciešamību pēc prāvāka finansējuma,
vispirms ir jāparāda, kā mēs to plānojam izlietot, lai novērstu
galvenās problēmas. Ministru kabinetā norit diskusijas, kuras
prioritātes valstij varētu būt svarīgākās. Šo lēmumu nevaru
ietekmēt, bet ceru, ka Ekonomikas ministrija mūs atbalstīs.
Mums ir par maz administratīvās kapacitātes, lai korekti ievērotu
Administratīvā procesa likumu. Es gribu ieviest jaunu pieeju
tirgus uzraudzībā, kur vadmotīvs būtu nevis sasniegt vēlamo
inspekciju skaitu, bet gan konsekventi izvērtēt, kurp ejam reidos
un kā pēc mēs apsekojam tieši tās preces vai pakalpojumus. Mērķim
būtu jābūt tādam, lai mēs jebkuras lietas spētu novest līdz
galam, lai kaitīgās rotaļlietas pazustu no veikalu plauktiem un
nekad neapdraudētu bērnu dzīvību. Sodi par ikdienišķiem
pārkāpumiem ir nelieli, tāpēc uzņēmēji no tiem nemaz
nebaidās.
– Kā cīnīsities par finansējuma palielināšanu?
– Pašlaik gatavojam finanšu apjomu pieprasījumu nākamajam – 2006.gadam. To iesniegsim mūsu pārraudzības iestādei – Ekonomikas ministrijai. Esmu pārliecināta, ka vēl vienu gadu PTAC neizdzīvos bez ievērojami palielinātiem budžeta līdzekļiem. Pretējā gadījumā tā būs tikai ilūzija par patērētāju tiesību uzraudzību. Šai sakarā Latvijai atkal draud skarbi pārmetumi no ES kontrolējošām institūcijām.
– Kāpēc tika slēgti vairāki PTAC reģionālie sektori?
– Jā, 2004.gada sākumā darbojās
septiņi reģionālie centri, tagad to skaits ir samazināts līdz
trijiem. Nav ES nosacījuma, kādam jābūt teritoriālajam
pārklājumam, vadoties pēc Latvijas teritorijas lieluma. Ir
palikuši sektori Ventspilī, Liepājā un Daugavpilī, un to darbība
netiek bremzēta. Sāpīgais lēmums tika pieņemts piespiedu kārtā,
jo netika atvēlēts nepieciešamais finansējums, turklāt katrā no
slēgtajiem centriem iepriekš strādāja divi cilvēki. Katram
darbiniekam pienākas viens atvaļinājuma mēnesis gadā, darbinieki
mēdz dažkārt slimot, bet reidā noteikti jāiet vismaz diviem
darbiniekiem vienlaikus. Tas nozīmēja, ka trīs līdz četrus
mēnešus gadā inspekcijas (reidi) vispār nevarēja notikt, tātad
nelielai reģionālajai iestādei grūti rast pamatojumu. Mēs
likvidējām vājākos PTAC posmus, lai nostiprinātu lielākos, kur
stabili nodarbināti četri vai pieci speciālisti.
Lielākajai daļai no maniem padotajiem ir nokārtots valsts
civildienesta ierēdņa statuss, tomēr mēneša atalgojums ir
niecīgs. Pavisam PTAC ir 51 darbinieks, no tiem 14 piekļauti
reģioniem. Četri cilvēki strādā sūdzību daļā. Visā Latvijā
darbojas tikai deviņi tirgus uzraudzības inspektori, tāpēc
lielākoties kontrolējam Rīgu (45 dažādas preču grupas), braukājot
ar sabiedrisko transportu. Trīs cilvēki strādā informēšanas daļā,
kur nepārtraukti zvana telefons un visi apmeklētāji jāpieņem
“dzīvajā rindā”. Visu Latvijas reklāmas tirgu (arī maldinošas
reklāmas) analizē divi cilvēki. Ierindas speciālista alga ir 160
latu mēnesī pirms nodokļu nomaksas. Turklāt visas par pārkāpumiem
iekasētās soda naudas aizplūst valsts budžetā, nav nekādu iespēju
darbinieku materiālai stimulēšanai. Nevaru atrast jaunus cilvēkus
ar atbilstošu kvalifikāciju, kas gribētu strādāt par šādu
atalgojumu. Par laimi, vismaz daļa no esošajiem darbiniekiem pie
šīs situācijas pieraduši un atturas no darba maiņas. Atklāti
sakot, ekonomikas vai jurisprudences studenti pelna vairāk nekā
šeit, tādēļ nebūtu lietderīga PTAC piedalīšanās augstskolu
“Karjeras dienās”. Ja meklējam speciālistu, kas var izvērtēt,
piemēram, vai konkrētā rotaļlieta var nodarīt kaitējumu bērnu
veselībai, par niecīgo atalgojumu šādus speciālistus atrast
nevar. Šogad vairumā ministriju tika paaugstinātas algas, tāpēc
situācija kļuvusi vēl traģiskāka – speciālisti bēg uz
naudīgākajām ministrijām.
– Tomēr PTAC ir dotas diezgan lielas pilnvaras. Piemēram, jums esot tiesības izņemt jebkuru šaubīgu kravu, kas atrodas muitā.
– Tas nav tik vienkārši, kā izklausās. Mums ir tiesības aizliegt kādu preci, taču praktiskās lietas ir policijas pārziņā. Es jau minēju – tā kā nav testēšanas iespēju, nevaram kravas pārbaudīt un konfiscēt. Šādas tiesības bez pienācīga finansējuma ir tukša skaņa. Saskaņā ar ES likumdošanu muitai būtu jāziņo mums par visām aizdomīgām kravām un PTAC operatīvi jāpieņem lēmums, bet šādas situācijas vēl nav bijušas.
Patērētāji sapratuši savas tiesības
– Kā ir audzis patērētāju apziņas līmenis?
– Lēnām aug, kaut gan patērētāju izglītošanai mēs izmantojam tikai lētākos informatīvos kanālus – brošūras, mājaslapas. Ekonomikas ministrijas Patērētāju tiesību aizsardzības nodaļa ir apkrauta ar PTAC lēmumiem, kurus pārsūdz patērētāji un uzņēmēji. Mums ir sūdzību telefons – 7212688, kas darbojas arī automātiskā atbildētāja režīmā, taču darbinieki aizņemtības dēļ to bieži nepaceļ un izpelnās zvanītāju pārmetumus. PTAC ir vidutājs starp patērētājiem un uzņēmējiem, un kāda no iesaistītajām pusēm vienmēr paudīs savu neapmierinātību.
– Tagad visai aktīvs ir nekustamā īpašuma tirgus. Vai arī dzīvokļu pircēju interešu aizstāvība ir jūsu darbības lauks?
– Jā, ir. Mēs aktīvi iestājamies pret komercbanku centieniem kreditēšanas līgumos iekļaut atsauci uz strīdu izskatīšanu bankas dibinātā šķīrējtiesā, cik tas ir trīs PTAC juristu spēkos. Mums ir strīdi ar bankām, ka šāda šķīrējtiesas klauzula kreditēšanas līgumos nedrīkst būt, komercbankas šos lēmumus lielākoties pēc tam pārsūdz. Par šķīrējtiesu drīkst vienoties tikai tad, ja kredīta ņēmējs pats to vēlas, taču jāzina, ka komercbankas liek lietā dažādas viltības. Tas ir acīm redzams patērētāja tiesību ierobežojums, jo – ja viņu neapmierinās kāds šķīrējtiesas lēmums, viņam vairs nebūs tiesību vērsties kaut kur citur.
– Kā vērtējamas pilsoniskās pretošanās kampaņas, piemēram, “diena bez iepirkumiem”, boikots kādam degvielas uzpildes staciju tīklam?
– Tā ir laba lieta, kuras mums pietrūkst! Patērētāju kolektīvās aktivitātes varētu piespiest gan valdību, gan privātuzņēmējus ieklausīties un ņemt vērā patērētāju tiesības. Cik zinu, visā pasaulē patērētāju tiesību aizsardzība tik strauji ir attīstījusies nevis valdības labo nodomu dēļ, bet gan tāpēc, ka patērētāju grupu vienotība iespaidoja valdību lēmumus.
Arvīds Deģis
Uzziņai:
Kā ērtāk saņemt informāciju par
patērētāju tiesībām?
74,3% no aptaujātajiem
iedzīvotājiem atzinuši, ka informāciju par patērētāju tiesībām
ērtāk būtu saņemt veikalos, ar palīdzības tālruņa starpniecību
(28,3%), informatīvajos bukletos (26,5%), televīzijā (24,8%), ar
laikrakstu un žurnālu starpniecību (24%), radio (16,4%),
internetā (14,3%), no draugiem un paziņām – tikai 13,9%. Turklāt
katrs piektais Latvijas iedzīvotājs ar šādu informāciju vispār
nav iepazinies.
Par iedzīvotāju attieksmi pret čekiem.
42,1%
iedzīvotāju norāda, ka čeku saglabā situācijās, ja precei tiek
piešķirta garantija, ko apliecina čeks; 23% pircēju krāj čekus
par lielākām summām, bet 22,5% ir tik apzinīgi, ka pietaupa čekus
vienmēr, savukārt 17,4% tos izmet laukā uzreiz (iespējams, viņi
nav informēti, ka čeks ir noteikti nepieciešams, ja rodas
vajadzība un gatavība sūdzēties par iegādātās preces kvalitāti un
drošumu).
Atbildes uz jautājumu, vai jūs sūdzētos par nekvalitatīvu
vai nedrošu preci konkrētā situācijā:
1) ja ir atplēsis
iepakojumu – jā (80%), nē (20%);
2) ja jau sācis lietot preci – jā (74%), nē (26%);
3) ja preces cena ir mazāka par Ls 5 – jā (32%), nē (68%);
4) ja ir pazudis čeks – jā (20%), nē (80%).
Pētot, kā tika atrisināta problēma par nekvalitatīvas vai
nedrošas preces iegādi, 29% gadījumu, kad pircējs par šo problēmu
sūdzējās pie pārdevēja, iegādātā prece tika apmainīta pret
analogu, tikai kvalitatīvu un drošu, vēl 20,4% situāciju precei
veikts remonts, bet 19% to apmainīja pret līdzīgu preci, 12,8%
gadījumu atdeva visu par preci iztērēto naudu, turpretī 13,4%
gadījumu patērētāja tiesības tika klaji ignorētas.
Pēc socioloģisko pētījumu veicēju “DATA Serviss” datiem