Vācija, bezdarbs un vēlēšanas
Kas ir Vācijas vissāpīgākā sociālekonomiskā problēma? Atbilde nepārprotama: bezdarbs. Problēmai ir daudz aspektu. Jāmin VFR IKP zemie attīstības tempi (2005.gadā, pēc prognozes, zem viena procenta), gan personu brīvās pārvietošanas ēnu puse, gan kapitāla bēgšana uz ES austrumu teritorijām, arī uz valstīm tālu aiz Eiropas Savienības plašās telpas. Nupat valdošā sociāldemokrātu un zaļo koalīcija cieta kārtējo neveiksmi landtāga vēlēšanās savā ilggadējā citadelē – Ziemeļreinā-Vestfālenē. Cēlonis: solītā bezdarba mazināšanas vietā bezdarba pieaugums; arī rītdiena nesola neko gaišāku. Aplūkosim dažas bezdarba problēmas ES ekonomiski specīgākajā dalībvalstī – Vācijā.
Personu brīva pārvietošanās ES paplašināšanas apstākļos
Personu brīva pārvietošanās visā
ES telpā ir viena no galvenajām Eiropas ekonomiskās integrācijas
iezīmēm. Katrs ES dalībvalstu pilsonis ir vienlaikus Eiropas
Savienības pilsonis, kam ir tiesības ne tikai brīvi ceļot, bet
arī mācīties, strādāt, veikt uzņēmējdarbību visā integrētajā
Eiropā. Pozitīvie rezultāti redzami kā uz delnas. Vareni
attīstījies ārvalstu tūrisms, ko papildus sekmēja plašās Šengenas
zonas izveidošana, kur pasu un muitas kontrole palikusi pagātnē.
Izglītības un zinātņu centri no kādreiz nacionālajām iestādēm
kļuvuši par starptautiskiem veidojumiem, kur notiek uzkrātās
pieredzes efektīva apmaiņa. Populārākās universitātes kā spēcīgs
magnēts pievelk citu ES valstu zinātkāro jaunatni un
speciālistus. Uzņēmēji bez problēmām dibina savu uzņēmumu
filiāles citās ES dalībvalstīs. Komersanti, kuriem liktenis nav
uzsmaidījis dzimtajā pusē, meklē iespēju iesakņoties citur ES
telpā. Itāliešu picērijas ar itāliešu personālu sastopamas ES
veco dalībvalstu lielpilsētās, miestos. Portugāļu mazkvalificētie
strādnieki veiksmīgi strādā un pelna Francijā, Vācijā,
Nīderlandē. Austrumvācijas bezdarbnieki ir gaidīti Austrijas
tūrisma objektos, viesnīcās.
Ko jaunu personu brīvajā kustībā atnesa desmit jaunu valstu
pievienošana ES 2004.gada maijā? Prognoze šaubas neizraisīja:
Austrumeiropas valstīs atradīsies krietns pulks darba ņēmēju, kas
alks strādāt, vairāk pelnīt un būt sociāli labāk nodrošināti ES
līdzšinējā teritorijā. Eksperti, politiķi brīdināja no “tautu
staigāšanas” briesmām, kas var sekmēt bezdarba pieaugumu ES
veterānvalstīs. Tāpēc jaunu ES dalībvalstu uzņemšanas līgumā
speciāli tika atrunāts, ka brīvi stāties darbā jebkurā citā
Eiropas Savienības valstī jaunuzņemto valstu pilsoņi varēs ne
agrāk kā 2009.gadā. Šo nosacījumu varēja apiet, ja valsts
attiecīgās institūcijas, vadoties no lietderības principa, savām
firmām izsniegtu speciālas atļaujas slēgt līgumus par jauno ES
dalībvalstu darbaspēka piesaisti uz noteiktu laiku. Tas nozīmēja,
ka, no vienas puses, vārti brīvajai darbaspēka kustībai bija
slēgti, bet, no otras puses, bija likumīga iespēja tos nedaudz
pavērt.
Problēma galvenokārt skāra Polijas bezdarbnieku plūsmu uz Vāciju,
bezdarbnieki no Slovākijas, Ungārijas, Čehijas bija to skaitā,
kas integrētajā Eiropā meklēja iespēju atraisīties no bezdarba
valgiem. Baltijas valstīs darba meklēšana ārpus dzimtās zemes
nebija masveida parādība.
Rietumvācijas darbaspēka tirgū gatavība strādāt par relatīvi zemu
atalgojumu sakrita ar vēlmi paaugstināt savu uzņēmumu ienesīgumu,
pazeminot darba apmaksas līmeni. Citiem vārdiem, piedāvājuma un
pieprasījuma motīvi bija laba vienošanās bāze.
Radās īpašas darbaspēka līzinga firmas, ka slēdza līgumus ar
viesstrādniekiem un tos tālāk “iznomāja” ES veco valstu
uzņēmumiem. Pēdējie savukārt izkaulēja nepieciešamās atļaujas
valsts institūcijās. Visvairāk darba ņēmēju no ES jaunajām
dalībvalstīm strādā Vācijas būvuzņēmumos, ogļrūpniecībā,
lopkautuvēs. Formāli ievērojot attiecīgos likumdošanas aktus, šie
strādnieki parasti saņem tikai minimālo darba algu, no kuras daļa
vēl jāmaksā darbaspēka līzinga firmai.
Strādā vairāk, saņem mazāk
Poļu, ungāru, slovāku darba ņēmēji
ir visumā apmierināti, jo minimālais darba algas apmērs
Rietumeiropā, tai skaitā Vācijā, ir 5–7 reizes augstāks nekā ES
jaunajās austrumu zemēs (pārrēķinot nacionālo valūtu
eirās).
Vērtējot tabulas datus, jāievēro, ka katrai valstij ir sava
valūtu pirktspēja. Tāpēc reālās algu atšķirības ES dalībvalstīs
ir mazākas, nekā var spriest pēc tabulas informācijas. Tā,
piemēram, pēc dažiem aprēķiniem, Polijas iedzīvotāju vidējā
pirktspēja ir 2,3 reizes zemāka nekā Vācijas iedzīvotāju
pirktspēja, Latvijas iedzīvotāju – 2,9 reizes zemāka.
Problēmu saasina apstāklis, ka uzņēmēji visādi mēģina apiet
likumu ar lielu līkumu, apmaksājot imigrantu darbu zem noteiktā
minimālās darba algas līmeņa. Ir daudz paņēmienu, kā īstenot šādu
savtīgu rīcību, formāli nepārkāpjot likumu.
2004.gada maijs pavēra ES rietumu valstīm ietilpīgu rezervuāru ar
kvalificētiem un nekvalificētiem darbiniekiem, kas gatavi strādāt
par zemu atlīdzību. Tā Rietumvācijā viena amatnieka darba stunda
vidēji maksā 27 eiras. Imigrantiem no ES austrumu zemēm tiek
maksāts stundā mazāk par trešo daļu. Imigrantu algošana ir
izdevīgs bizness, bet pašmāju darba ņēmēji kļūst par
bezdarbniekiem.
Īpaša problēma ir sezonas strādnieku piesaiste ražas novākšanai
lauksaimniecībā. Tā ir joma, kur darbu uz laiku varētu atrast
vietējie bezdarbnieki. Prakse mums sniedz citu ainu. Valda
princips “augsta atdeve – zemas algas”, un tiek aicināti
viesstrādnieki. Interesanta ir vācu lieluzņēmēja Tīrmaņa
pieredze, kas plašos apmēros ražo sparģeļus. Viņa saimniecībā
vācu strādnieks, saņemot trīskārt lielāku algu, stundā izvelk
dienas gaismā 3 kg sparģeļu, poļu darba ņēmējs – vairāk
nekā 7 kg. Uzņēmējs ir spiests darba dienestam ražas
novākšanai pieprasīt vācu bezdarbniekus. No simt nozīmētiem
dažādu specialitāšu bezdarbniekiem darbā iesaistās tikai katrs
desmitais; pārējie vairās no smagā fiziskā darba ar ārsta zīmēm
un citiem papīriem. Čaklie un pieticīgie viesstrādnieki Tīrmaņa
laukos ir ļoti gaidīti. 2004.gadā Vācijā izsniegtas 324 024
atļaujas pieņemt sezonas strādniekus līdz četriem mēnešiem
lauksaimniecībā, mežsaimniecībā, viesnīcu un ēdnīcu apkalpošanā.
90 procentus šo atļauju saņēma poļu viesstrādnieki.
Vienā personā uzņēmējs un darba veicējs
Visiem Eiropas Savienības
pilsoņiem ir tiesības jebkurā ES dalībvalstī bez ierobežojumiem,
ievērojot vietējos “spēles noteikumus”, dibināt savus uzņēmumus.
Nav aizliegts īstenot uzņēmējdarbību, kad vienā personā ir
uzņēmējs un darba veicējs. Šo iespēju plaši sāk izmantot ES jauno
dalībvalstu speciālisti, apgūstot uzņēmējdarbības lauku
Rietumeiropā. Šādus “vienpersonīgos” uzņēmumus galvenokārt dibina
amatnieki, būvdarbu speciālisti, it sevišķi plākšņu un flīžu
licēji, mozaīkas meistari. Ar šiem uzņēmējiem labprāt tiek slēgti
līgumi, jo to darba apmaksa ir relatīvi zema. Šī uzņēmējdarbība
pievieno pašmāju speciālistus bezdarbnieku pulkam.
Līdz šim bija runa par viesstrādniekiem, imigrantiem no jaunajām
ES dalībvalstīm, kas legāli strādā Eiropas Savienības “veterānu”
zemēs. Vienlaikus bezdarbu ES rietumu valstīs sekmē nelegāli
strādājošie. Tos var iedalīt divās grupās. Pirmo grupu veido
legāli iebraukušie, kas šķērsojuši robežu sakarā ar bezvīzu
režīmu, atvieglotu vīzu saņemšanas kārtību, personu brīvās
pārvietošanās principu, bet strādā bez darba atļaujām. Šie
cilvēki, bēgdami no bezdarba vienā ES valstī, vairo bezdarbu
citā. Šie nelegāli strādājošie gatavi strādāt par zemu atlīdzību,
ir beztiesīgi, sociāli neaizsargāti. Vīrieši bieži vien atrod
darbu celtniecībā, sievietes – kā apkopējas, bērnu aukles utt.
Otrā grupa ir nelegāli ieceļotāji, kas pārvarējuši ne visai
stingri apsargātu robežu. Šie likumu pārkāpēji, kas mitinās
nožēlojamos apstākļos, aktīvi piedāvā savu darbaspēku un ir visai
pieticīgi savās prasībās.
Šādu nelegālo imigrantu sevišķi daudz ir Vācijā, Spānijā,
Itālijā, turklāt tie ir aktīvi konkurenti pašmāju darba
ņēmējiem.
Daži secinājumi
Vācijas valdības reformas bezdarba
apkarošanas jomā vēlamo rezultātu nedeva; bezdarbnieku skaits
pieauga līdz 5 miljoniem.
1. Apvienojot bezdarba pabalstus ar sociālo palīdzību, kopējie
izdevumi neplānoti palielinājās par 20 miljardiem eiru.
2. Šā gada rudenī gaidāmas parlamenta pirmstermiņa vēlēšanas.
Priekšvēlēšanu kampaņas centrālais punkts būs bezdarba
mazināšanas pasākumi un perspektīva.
3. Tagadējai opozīcijai, kas pēc pašreizējām prognozēm, pārņems
valdības grožus, portfelī nav efektīvu priekšlikumu, kā atrisināt
aso bezdarba un dzīves līmeņa krituma problēmu.
4. Nākotnes cerības saistās ar augstākiem ekonomikas attīstības
tempiem, ko varētu sekmēt eiras kursa kritums pret ASV dolāru,
naftas cenu kritums, pieprasījuma izaugsme pasaules tirgū.
Par kapitāla bēgšanu, globalizāciju un bezdarbu Vācijā lasiet
turpmāk.
Mēneša minimālā darba alga (eirās bez paritātes korekcijas)
ES valsts eiras
Vācijā
(pēc nozarēm)
Jumta dakstiņu licēji 1631
Celtniecībā,
palīgstrādnieki 1513
Novākšanas
palīgdarbi 1513
Krāsotāji, lakotāji
(neapmācītie
strādnieki) 1208
Nīderlande 1265
Francija 1197
Lielbritānija 1197
Ungārija 232
Polija 205
Slovākija 167
Latvija 114
Georgs Lībermanis
Pēc
vācu preses materiāliem