Saliksim punktus uz “i”
Pārdomas par dzīves izvirzītiem un sabiedrības aktualizētiem jautājumiem
Žaneta Ozoliņa, Latvijas Universitātes profesore, Stratēģiskās analīzes komisijas priekšsēdētāja
Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
– Kā vērtēt Francijas referenduma negatīvo rezultātu?
– Tas, kas notika Francijā, man kā
politoloģei ir ļoti interesanti. Jo Līgums par konstitūciju
Eiropai jeb konstitucionālais līgums taču pēc būtības ir pašu
franču projekts. Atcerēsimies – šis līgums tapa Konventā, ko
vadīja Žiskārs d`Estēns. Un viņš ļoti agresīvā un arogantā veidā
uzspieda Francijas viedokli, kādam jābūt šim dokumentam. Pat
visnotaļ ciniski un nievājoši attiecoties pret mazajām
valstīm.
Starptautiskās konferencēs, kad esmu atļāvusies kritizēt Eiropas
konstitucionālo līgumu un veidu, kā šis dokuments tapis, paužot
arī skepsi par šā dokumenta nozīmi Eiropas attīstībā, vienmēr
tieši no Francijas pārstāvjiem esmu saņēmusi ļoti kritiskus
komentārus, apmēram tādā garā: “Ko gan jūs te runājat, tas taču
ir tik unikāls dokuments! Pateicoties tam, mums tagad paveras
lielās Eiropas iespējas... ”
Lai gan bija arī pilnīgi skaidrs, ka aiz šīs pompozās attieksmes
slēpās Francijas vēlme paust savas intereses un rādīt sevi kā
Eiropas lielvalsti. Ar pretenziju nākotnē kļūt arī par globālu
lielvalsti – ar Eiropas Savienību aiz muguras. Savukārt tagad,
pēc referenduma, situācija pavēršas pret pašu Franciju. Francijai
šīs ambīcijas bija, taču franču sabiedrība uz Eiropas Savienības
konstitucionālo līgumu raudzījās citādi. Tādēļ ir ļoti
interesanti, kas tagad notiks Francijā. Jo plāns ar
konstitucionālā līguma starpniecību kļūt par lielo spēlētāju ir
izgāzies.
– Kas noteica franču balsojumu pagājušajā svētdienā – Eiropas Savienības nākotnes vīzija vai neapmierinātība ar pašmāju iekšpolitiskajām problēmām?
– Te ir vesels argumentu
kokteilis. Protams, ļoti lielā mērā tas bija balsojums pret
Francijas iekšpolitiku.
Bet tas bija arī balsojums pret to, kā Francijas politiķi ir
skaidrojuši Eiropas nākotnes attīstību. Jāņem vērā, ka pašlaik ES
iekšienē notiek daudzas būtiskas reformas, kas saistītas ar
konkurētspējas palielināšanu gan Eiropā, gan pasaulē, ar
lauksaimniecības politiku... Visi šie jautājumi Francijas
sabiedrībai nav gluži tīkami.
– Vai var piekrist viedoklim, ka Eiropas konstitucionālais līgums pēc Francijas “nē” jau ir “miris dokuments”?
– Es teiktu – konstitucionālais līgums vēl nemaz nav dzimis. Un to, kas vēl nav dzimis, nav vērts arī “apglabāt”. Konstitucionālais līgums jau nav nekas principiāli jauns. Te arī parādījās Francijas un atsevišķu politiķu vēlme padarīt šo dokumentu par svarīgāku, nekā tas patiesībā ir. Ja konstitucionālais līgums pēc diviem gadiem nestāsies spēkā, Eiropas Savienība taču tādēļ nepārstās funkcionēt. Tā turpinās darboties gluži tāpat, kā darbojas tagad, nekādas principiālas pārmaiņas nenotiks.
Foto: EPA/A.F.I. |
Protams, konstitucionālajā līgumā
iekļauti vairāki būtiski elementi, kam nākotnē varētu būt nozīme,
piemēram, Eiropas Parlamenta lomas palielināšana kopējās
politikas un lēmumu pieņemšanas procedūrā. Var runāt arī par to,
ka konstitucionālais līgums paredz aktīvāku darbību kopējā ārējā
un drošības politikā. Līgums paredz arī pievērst lielāku uzmanību
tieslietām un iekšlietām. Ir atsevišķas lietas, kas ilglaicīgā
perspektīvā varētu dot būtisku pienesumu integrācijas tālākā
stiprināšanā, bet tas notiks arī bez šā līguma. Jo ES attīstās,
pateicoties dalībvalstu racionālai un loģiskai sadarbībai. Līgums
ir juridiskais ietvars, kas to fiksē. Ja nebūs šā konstitucionālā
līguma, būs kāds cits dokuments, kas to fiksēs.
Plašsaziņas līdzekļos un cilvēku sarunās arī tiek aplami
apgalvots, ka franči noraidījuši “Eiropas Savienības
konstitūciju”. Bet balsots taču tiek par konstitucionālo līgumu.
Konstitūcija ir valsts juridiskais pamats, tiesiskie
pamatprincipi, uz kuriem būvēta valsts. Tā kā Eiropas Savienība
nav valsts, tika ieviests šis jaunais un visnotaļ dīvainais
jēdziens “ES konstitucionālais līgums”, kur vienā dokumentā
sintezēti līgumi, kas reglamentē ES darbību.
Tāpēc es negribu dramatizēt situāciju. Dramatiska šī situācija ir
tiem, kam svarīgi politiskie simboli, tātad – politiķiem. Bet
reālajai dzīvei un reāliem politiskajiem procesiem Eiropas
Savienībā šī nav dramatiska situācija.
– Vai – no juridiskā un starptautiskās prakses viedokļa – Francijas attieksme pret konstitucionālo līgumu vēl varētu tikt mainīta?
– Jāņem vērā divi aspekti. Vispirms – kādus risinājumus meklēs pati Francija, otrs – kā rīkosies ES. Konstitucionālajā līgumā jau ir aprakstīta šā dokumenta spēkā stāšanās procedūra, un tā paredz: ja četras piektdaļas valstu nobalso “par” un viena piektdaļa “pret”, tad Eiropas Padome spriež, kā turpmāk risināsies spēkā stāšanās procedūra. Tā ka viss vēl var notikt un notiks.
– Kas būtu galvenie Latvijas ieguvumi, Saeimā ratificējot Eiropas Savienības konstitucionālo līgumu? Un kādi – mūsu valsts eventuālie zaudējumi?
– Ratificējot šo dokumentu,
Latvija nezaudēs neko. Varbūt vienīgi – ilgtermiņā – mēs zaudētu
ES komisāra amatu, jo konstitucionālais līgums paredz rotējošā
komisāra vietu. Bet pagaidām vēl grūti iztēloties, kā reāli šis
rotēšanas princips darbosies. Un komisārs jau arī nav tā
principiālākā lieta. Tā ka mēs principiāli nezaudētu neko. Bet
iegūtu gan diezgan daudz. Jau pavērtējot vien to, ko Latvija
panākusi, tikai gadu darbojoties Eiropas Parlamentā, – tie ir
ļoti lieli sasniegumi.
Konstitucionālajam līgumam stājoties spēkā, Eiropas Parlamenta
loma vēl pieaugtu. Bet ar Eiropas Parlamenta starpniecību
Latvijas deputātiem ir ļoti lielas iespējas pastiprināt Latvijas
ietekmi un paust mūsu valsts intereses. Nemaz jau nerunājot par
ārējo un drošības politiku, īpaši kontekstā ar mūsu austrumu
kaimiņiem. Tā ka mums patiesībā šis konstitucionālais līgums ir
ļoti izdevīgs.
Bet, ja arī tas nestāsies spēkā, nav pamata domāt, ka mēs ko
būtisku zaudēsim.
– Pēc Francijas negatīvā balsojuma Eiropā valda šoks un pesimisms, ko varētu vēl pavairot negatīvs referenduma iznākums Nīderlandē. Varbūt arī tāpēc būtu vērts dot Eiropai labo ziņu no Latvijas?
– Tieši tā! Konstitucionālā līguma
ratificēšana būtu ļoti būtisks pozitīvs signāls Eiropai no
Latvijas. Latvija gan nebūs pirmā valsts, kas šo dokumentu
ratificējusi. Pirms mums jau virkne citu valstu teikušas
“jā”.
Bet allaž jārēķinās, ka politika ir politika un ne vienmēr lietas
notiek tā, kā politikas veidotāji to iecerējuši. Jo vairāk tad,
ja tie lēmumus pieņēmuši savu ambīciju apmierināšanai.
– Saeimā paredzēts balsojums par Eiropas konstitucionālā līguma ratificēšanu. Kā balsotu Žaneta Ozoliņa, ja būtu Saeimas deputāte, turklāt neatkarīgā – brīva no kādas partijas disciplīnas un viedokļa?
– Es noteikti piedalītos šajā
balsojumā un balsotu “par”. Ratifikācijas process nevar apstāties
tādēļ vien, ka viena vai divas valstis pasaka “nē”. Ratifikācijas
process ir valsts brīvas gribas paušana par kādu Eiropas
Savienības dokumentu. Līdz ar to vienas valsts, šajā gadījumā
Latvijas, viedokli nevarētu ietekmēt kādas citas valsts
sabiedrības viedoklis.
Taču, ja es būtu Saeimas deputāte, es izteiktu arī sabiedrības
rūpi par to, ka Latvijā faktiski nav notikušas debates par
Eiropas Savienības konstitucionālo līgumu.
Jānis Ūdris, “LV”
janis.udris@vestnesis.lv