Pēc mazākumtautību konvencijas ratifikācijas
Vaira Paegle Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
26.maijā Saeima ratificēja Latvijas valdības jau 1995.gadā parakstīto Eiropas Padomes Vispārējo konvenciju par nacionālo minoritāšu aizsardzību. To atbalstīja visas labējās partijas, izņemot “Tēvzemei un Brīvībai/LNNK”. Kreisais spārns iebilda pret konvencijas ratifikāciju ar atrunām par 10. un 11.pantu. Proti, Latvijā tāpat kā līdz šim ielu plāksnītēs uzraksti būs tikai valsts valodā un visās pašvaldībās neatkarīgi no to etniskā sastāva darba valoda būs latviešu. Līdz ar to Latvija kā Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts ir izpildījusi visas savas starptautiskās saistības. Lai gan, kā “Latvijas Vēstnesim” uzsver Ārlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Vaira Paegle, šā dokumenta ratifikācija nebija priekšnoteikums nedz mūsu uzņemšanai ES, nedz NATO. Vienīgi Krievija ir asi kritizējusi konvencijas ratifikāciju ar atrunām.
Konvencijas idejas autore – Krievija
Daudzkārt dzirdēts, ka līdz šim
Latvija bija vienīgā ES dalībvalsts, kas šo dokumentu nav
ratificējusi. Tas gluži neatbilst patiesībai. Francija ne tikai
šo dokumentu nav ratificējusi, tā to pat nav parakstījusi.
Motivācija – visi Francijas pilsoņi ir francūži, līdz ar to
valstī nav nekādu nacionālo minoritāšu.
Jautāta, vai Francijai šajā sakarā pārmetumus neizsaka EDSO
augstie komisāri minoritāšu un cilvēktiesību jautājumos, V.Paegle
atbild, ka starptautiskās organizācijās bieži valda
dubultstandarti, kas tādējādi noliek zem sitiena pašu šo
organizāciju prestižu un reputāciju.
Savukārt humanitāro zinātņu doktors, Rīgas Stradiņa universitātes
Komunikāciju fakultātes docents Deniss Hanovs “LV” skaidro, ka
Francija droši vien šādā veidā vēlas nodrošināt vienotas
politiskas nācijas izveidi. Lai gan pēdējā laikā notikušās ebreju
kapu apgānīšanas un musulmaņu kopienu protesti un cīņa par savām
tiesībām liecina, ka tas līdz galam nav izdevies.
V.Paegle stāsta, ka ideja par šādas konvencijas nepieciešamību
radās Eiropas drošības un sadarbības organizācijā neilgi pēc
Padomju savienības sabrukuma, tās iniciatore bija Krievija. Tā
bija norūpējusies par minoritāšu aizsardzību neatkarību
atguvušajās bijušajās PSRS republikās. Krievija arī ir vienīgā
valsts, kas uzskata, ka dokuments jāattiecina arī uz nepilsoņiem
un par nacionālo minoritāti jāuzskata visas mazākumtautības.
Krievija asi iebilda pret to, ka katra valsts sniedz savu
nacionālās minoritātes definīciju.
Imigranti nav nacionālā minoritāte ES valstīs
V.Paegle, runājot par konvencijas
saturu, atzīst, ka tas ir maksimāli elastīgs un piemērojams
katras valsts unikālajai vēsturiskajai pieredzei. Ne velti
konvencija nesniedz vispārēju definīciju, kas tad ir nacionālā
minoritāte. Savu definīciju un izpratni, uz kurām sabiedrības
grupām tad attiecināms jēdziens “nacionālā minoritāte”, katra
valsts rada pati un iekļauj to deklarācijā, kas tiek pievienota
konvencijai. Jāuzsver, ka ES dalībvalstis šo jēdzienu traktē
visai šauri, to attiecinot vienīgi uz tām etniskajām minoritātēm,
kurām ir senas un noturīgas saites ar valsti. Obligāts
priekšnosacījums ir konkrētās valsts pilsonība (sīkāk sk. “LV”
25.05.2005.). Nevienā dalībvalstī pēckara bēgļi un imigranti
netiek atzīti par nacionālo minoritāti. Piemēram, uz šādu statusu
nevar pretendēt uz Zviedriju vai Vāciju emigrējušie pēckara bēgļi
no Latvijas.
Latvija par nacionālām minoritātēm uzskata Latvijas pilsoņus, kas
pastāvīgi dzīvo Latvijā, uztur ilglaicīgu un noturīgu saikni ar
to, taču atšķiras ar etniskām, lingvistiskām, kultūras un
reliģijas pazīmēm un vēlas saglabāt savu kultūru un identitāti.
Latvija atšķirībā no Dānijas, Vācijas un Zviedrijas nekonkretizē,
kuras tautas būtu par tādām atzīstamas.
Gan V.Paegle, gan D.Hanovs šo Latvijas definīciju atzīst par
pietiekami plašu. Tomēr rodas jautājums, ko tad nozīmē
“ilglaicīga un noturīga saikne” – tās ir divas vai trīs
paaudzes? Piemēram, Zviedrija ir noteikusi, ka tas ir gadsimts.
V.Paegle atgādina, ka runa nav par pēckara imigrantiem un
bēgļiem. Zināma robežšķirtne varētu būt Otrais pasaules
karš.
Jautāta, kāpēc vairums ES dalībvalstu dod tik šauru nacionālās
minoritātes definīciju (piemēram, Dānija par tādu atzīst tikai
vāciešus Dienvidjitlandē), V.Paegles atbilde ir īsa – lai
izvairītos no segregācijas. Neviena valsts nav ieinteresēta, lai
tajā izveidotos pašpietiekamas kopienas, kurām nav saiknes ar
pārējo sabiedrību. Mērķis tomēr ir etniski dažādas, taču
politiski vienotas nācijas izveide.
Deniss Hanovs Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Konvencijas ratifikācija izmaiņas nenesīs
Kas tad mainīsies Latvijas
sabiedrības, gan pamattautas, gan mazākumtautību, dzīvē pēc
konvencijas ratifikācijas?
V.Paegles atbilde ir īsa – nekas. Jo Latvija jau šobrīd atbilst
visiem starptautiskajiem standartiem un prasībām attiecībā uz
minoritāšu tiesībām. Vēl vairāk – konvencijā paredzētās nacionālo
minoritāšu tiesības tāpat kā līdz šim tiks attiecinātas uz visām
mazākumtautībām un arī nepilsoņiem. Jau šobrīd Latvijas valsts ir
nodrošinājusi, ka, piemēram, krievu bērniem ir visas iespējas
iegūt valsts finansētu vidējo izglītību dzimtajā valodā, un arī
turpmāk tas attieksies gan uz bērniem pilsoņiem, gan nepilsoņiem.
Īpaši jāuzsver, ka pēc konvencijas ratifikācijas nevienam nekas
netiks atņemts, taču arī nekas līdz šim nebijis, būtiski jauns
klāt nenāks.
Daži politiskie spēki ik pa laikam aktualizē domu, ka Latvijas
mazākumtautību izglītības reforma neatbilst konvencijai. Tā gan
nav patiesība. Konvencijas 14.panta 2.punkts tiešām runā par to,
ka valstu izglītības sistēmas ietvaros puses apņemas nodrošināt
iespēju personām, kas pieder pie nacionālajām minoritātēm, iegūt
izglītību minoritātes valodā (Latvija to ir izdarījusi). Taču
uzreiz jāpiemin šā paša panta 3.punkts, kurā teikts, ka tas tiek
īstenots, “nekaitējot oficiālās valodas apguvei vai izglītības
iegūšanai šajā valodā”.
Jāsaka, konvencija runā ne tikai par valsts pienākumiem un
minoritāšu tiesībām, bet arī vice versa. Tajā ir ietvertas
tādas universālas cilvēktiesību normas kā tas, ka nacionālajām
minoritātēm ir tiesības brīvi un bez kādas iejaukšanās lietot
savu valodu privātā saskarsmē un sabiedrībā, tām ir tiesības
piedalīties nevalstisko organizāciju darbībā, izdot un uzturēt
savus plašsaziņas līdzekļus, valsts atturas no tādas politikas
vai darbības, kas asimilētu nacionālo minoritāšu personas pret to
gribu vai vardarbīgi izjauktu etnisko sastāvu to vēsturiski
apdzīvotajās teritorijās.
Tajā pašā laikā konvencijas 20.pants nosaka: “Baudot jebkuras no
šīs Vispārējās konvencijas izrietošās tiesības un brīvības,
jebkura persona, kura pieder pie nacionālās minoritātes, ievēro
nacionālo likumdošanu un citu personu tiesības, īpaši tādu
personu tiesības, kuras pieder pie vairākuma vai kādas citas
nacionālās minoritātes.” 21.pantā skaidri pateikts arī tas, ka it
nekas konvencijā nepieļauj tādu interpretāciju, kas apdraudētu
valsts teritoriālo integritāti un politisko neatkarību.
Etniskā identitāte ir individuāls projekts
D.Hanovs uzskata, ka tieši sava
liberālā, tolerantā gara dēļ konvencija būtu varējusi kļūt par
pievienoto vērtību visai sabiedrībai. Diemžēl tā nenotika, jo tās
apspriešanā politiķi orientējās tikai uz 10. un 11.pantu, kurus
ratificēja ar jau minētajām atrunām, it kā citu pantu ar tajos
ietvertajām vērtībām vispār nebūtu. Konvencija bija arī iespēja
uzlabot tiesisko kultūru valstī un veicināt starpkultūru dialogu.
D.Hanovs īpaši uzsver, ka minētais dokuments ir tikai viena
sastāvdaļa kopējā valsts sabiedrības integrācijas politikā un
šādā kontekstā tas arī jāaplūko. Zinātnieks izsaka nožēlu, ka
diskusijas pirms konvencijas ratificēšanas bijušas tik
nekvalitatīvas, būtībā sabiedrību šķeļošas, kas ir pilnīgi
pretēji konvencijas jēgai un būtībai. Dokuments netika apskatīts
kā kopējās integrācijas politikas sastāvdaļa, tas kļuva par
biedēkli vairākām sabiedrības grupām, ar kuru atsevišķi
politiskie spēki centās vairot savu politisko kapitālu.
D.Hanovs atzīst, ka bieži, runājot ar cilvēkiem, tiek izmantoti
tādi informācijas filtri, kas sākotnējo saturu un jēgu izmaina
līdz nepazīšanai. Diemžēl to dara arī plašsaziņas līdzekļi,
konkrētām sabiedrības grupām ļaujot sadzirdēt to, ko tās vēlas
dzirdēt, tādējādi neveicinot patstāvīgu domāšanu un viedokļu
plurālismu.
Konvencija nav domāta, lai kāda sabiedrības grupa izsistu sev
kādu labumu uz citas grupas rēķina, tā vērsta uz to, lai
veicinātu savstarpējo cieņu sabiedrībā un nodrošinātu dažādu
identitāšu līdzāspastāvēšanas iespēju, citai citu neapdraudot.
D.Hanovs uzskata, ka būtu bijis ļoti vērtīgi runāt par konvencijā
uzsvērto jebkādas diskriminācijas – gan minoritāšu, gan
majoritātes – noliegumu. Tāpat sabiedrībā nepietiekami tika
skaidrota pieņemtā nacionālo minoritāšu definīcija, tas, kāpēc tā
ir tieši tāda un ne citāda. D.Hanovs atzīst, ka piecpadsmit gadus
pēc neatkarības atjaunošanas politiskās elites vēl aizvien nav
iemācījušās prasmīgi skaidrot sarežģītus lēmumus, kuri rada
dažādu reakciju. Situāciju apgrūtina arī tas, ka, pēc D.Hanova
domām, mūsu valstī ierēdņu darbs ir nepiedodami politizēts.
D.Hanovs arī pauda neizpratni, kāpēc tik bieži cilvēkos etniskā
identitāte nonāk pretrunā ar piederības sajūtu valstij, izraisot
vēlmi konfrontēties. Galu galā mūsos sadzīvo taču tik dažādas
identitātes, piemēram, vīrietis var vienlaikus būt gan dēls, gan
tēvs, neizjūtot ne mazākās pretrunas. D.Hanovs īpaši uzsver, ka
etniskā piederība, viņaprāt, ir katra individuāls projekts. Jā,
tā īstenošanai cilvēki var apvienoties kolektīvos, taču nedrīkst
ļaut, lai katra cilvēka etniskās piederības izjūtu savām
interesēm izmantotu politiķi. Valsts pienākums ir nodrošināt
iespēju ikvienam īstenot savu unikālo etniskās identitātes
projektu, taču tas, cik lielā mērā katrs indivīds to izmanto, ir
viņa izvēle.
Rūta Kesnere, “LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv