Latvija saka “jā” konstitucionālajam līgumam
Neņemot vērā Francijas un Nīderlandes referenduma negatīvos rezultātus, vakar, 2. jūnijā, Saeima galīgā lasījumā ratificēja Eiropas Savienības (ES) konstitucionālo līgumu. Par to balsoja 71 deputāts, pret bija pieci, bet atturējās seši. Lai šo dokumentu apstiprinātu, vajadzēja vismaz divu trešdaļu jeb 67 deputātu balsis.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Iespēja būt pirmajiem
Pirms izšķirošā balsojuma ārlietu
ministrs Artis Pabriks aicināja deputātus atbalstīt
konstitucionālā līguma ratifikāciju galīgajā lasījumā. Viņš
norādīja, ka Latvijai skaidri jāpauž savs viedoklis. “Mums nav
jāskatās, ko sociāli vai baiļu nomākti vēlētāji domā kādā citā ES
valstī.”
A.Pabriks pauda viedokli, ka balsojums par šo dokumentu nav
iezīmējis būtiskas pretrunas veco un jauno ES dalībvalstu starpā.
“Vecās dalībvalstis ir pagurušas,” tās saskaras ar labklājības
problēmām, un tām ir bail no jaunas ES paplašināšanās,
pārliecināts ārlietu ministrs. Uzrunu beidzot, A.Pabriks teica,
ka nevēlas gaidīt, kad citi izlems mūsu vietā. Viņš teica, ka šī
ir Latvijai lieliska iespēja būt pirmajai labajai ziņai Eiropā
pēc Francijas un Nīderlandes noraidošā balsojuma, kas satricināja
visu Eiropu.
Bez debatēm
Likumprojektam nebija iesniegts
neviens priekšlikums, tāpēc pirms svarīgā līguma ratifikācijas
debašu nebija. Saeimas Ārlietu komisijas priekšsēdētājs
Aleksandrs Kiršteins, neraugoties uz komisijas atbalstu līguma
ratifikācijai, pauda pretēju viedokli, uzsverot, ka nepieciešams
nogaidīt. Viņš ieteica konstitucionālā līguma pieņemšanu atlikt
līdz rudenim. Tā kā Francija un Nīderlande līgumu noraidījušas,
aktuāls ir jautājums par tā tālāko likteni. “Stāstīt, ka
konstitūcija šādā veidā var pastāvēt, ir nepatiesi. Dokumentu
nevar pieņemt 23 valstis, nepieciešams visu atbalsts.”
A.Kiršteinam no Saeimas tribīnes jāpauž nevis savs, bet gan
komisijas viedoklis, uz to norādīja Saeimas priekšsēdētāja
Ingrīda Ūdre. Tā kā Ārlietu komisija atbalstīja konstitucionālo
līgumu, I.Ūdre aicināja A.Kiršteinu informēt kolēģus par
komisijas lēmumu.
Amatpersonas apsveic Saeimas lēmumu
Drīz pēc Saeimas balsojuma gan
Ministru prezidents Aigars Kalvītis, gan ārlietu ministrs
apsveica deputātu lēmumu (skat. A33.lpp.). Ārlietu
ministrs konstitūcijas ratifikāciju nodēvējis par Eiropas
nākotnes balsojumu, “kas skaidri parāda, kādu mēs redzam Latvijas
vietu ES un Eiropas vietu pasaulē. (..) Mēs respektējam divu ES
dibinātājvalstu iedzīvotāju izvēli teikt “nē” konstitucionālajam
līgumam, tomēr vienlaikus uzskatām, ka divas valstis nevar izlemt
nākotni visas Eiropas vārdā”.
A.Kalvītis savukārt aicina arī citas Eiropas valstis sekot
Latvijas piemēram. Viņš norāda, ka “Latvija šajā līgumā saskata
garantiju ES nākotnes attīstībai”.
Ilze Sedliņa, “LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv
Uzziņai:
Kāpēc līgums bija nepieciešams?
Līgums padarīs ES vieglāk saprotamu tās pilsoņiem. Pagaidām, lai noskaidrotu, kāda ES izskatās šodien, ir jāizlasa daudzi un dažādi līgumi. ES sagatavotajā skaidrojošajā dokumentā teikts, ka pēdējos piecpadsmit gadus Savienības vēsturē atrodami vairāki Eiropas līgumu grozījumi, kas būtiski mainījuši šīs organizācijas būtību. Tāpat jāatceras, ka laika gaitā ES pievienojušās daudzas jaunas valstis. Sākotnēji ES veidoja mazāk nekā desmit valstis, bet šobrīd tās sastāvā darbojas jau 25 valstis, tajā skaitā arī Latvija. Līdz ar to kļuva aktuāli pārskatīt ES institucionālo uzbūvi - panākt, lai Savienība spētu sekmīgi funkcionēt arī turpmāk.
Kas rakstīts līgumā?
Viens no galvenajiem mērķiem ir
panākt, lai ES kļūtu vieglāk izprotama un līdz ar to arī tuvāka
tās pilsoņiem. Tomēr kopumā konstitucionālā līguma teksts ir
sarežģīts, un, visticamāk, lielākā daļa ES pilsoņu to neizlasīs
un niansēs neiedziļināsies.
Caurskatot līguma tekstu, redzams, ka tas ievieš izmaiņas.
Līdz ar konstitūcijas spēkā stāšanos ES tiks atzīta par juridisku
personu. Līdz šim šajā jautājumā nebija īstas vienotības.
Sarunvalodā lielākoties tika izmantots termins “ES”, kamēr,
līgumus slēdzot, visur tiek minētas “Eiropas Kopienas”. Tātad
šajā jautājumā līgums ieviesīs vienprātību un lielāku
skaidrību.
Līdz šim bieži tika runāts par trīs pīlāru Eiropu. Konstitūcija
paredz tos apvienot, tomēr tiks saglabātas īpašas procedūras
ārpolitikas, drošības un aizsardzības jautājumos.
Līguma tekstā iekļauta arī Eiropas pamattiesību harta.
Konstitūcijā tiek skaidri apliecinātas arī ES vērtības, mērķi un
principi, pēc kuriem darbojas Savienība.
Konstitūcijā precizēta un uzlabota arī kompetenču sadale starp
dažādām ES institūcijām. Precīzāk definēts, kas par ko atbildīgs
un kādas ir atbildības robežas. Kā svarīgāko institucionālo
jautājumu var minēt Eiropas ārlietu amata izveidi. Tā uzdevums
būs pārstāvēt ES starptautiskā līmenī.
Kā tiks pieņemti lēmumi?
Attiecībā uz lēmumu pieņemšanu
būtiskākie konstitūcijā ir jautājumi par balsu svaru Padomē un
Komisijas darbības principiem.
Galīgā vienošanās par kvalificētā vairākuma balsojumu Padomē ir
šāda: katrai valstij viena balss; lēmums pieņemts, ja “par”
nobalso 55% valstu, kas pārstāv 65% Savienības iedzīvotāju.
Jāatzīmē, ka šāda attiecība netiek uzskatīta par izdevīgu mazajām
valstīm, tajā skaitā arī Latvijai. Tomēr, kompensējot zaudējumu
šajā frontē, lielās valstis piekrita konstitūcijā iekļaut mazajām
valstīm izdevīgāku formulējumu par Eiropas Komisijas nākotni.
Konstitūcijā paredzēts, ka vēl divus sasaukuma termiņus Komisijā
būs pa komisāram no katras dalībvalsts. Savukārt pēc 2014.gada EK
darbosies tāds locekļu skaits, kas atbilst divām trešdaļām
dalībvalstu skaita, ja vien ES Padome, vienbalsīgi balsojot,
nelems citādi. Tas nozīmē, ka vēl pirms 2014.gada Komisijas
sastāvs tiks pārskatīts. Līdz ar to Latvijai un citām valstīm nav
zudusi cerība uz pastāvīgu komisāra posteni arī pēc
2014.gada.