Jauneklīgais knariņš – Marģeris Zariņš
Par Marģeri Zariņu (1910–1993) varu stāstīt un rakstīt daudz. Muzikālie ceļi satuvināja mūs jau tālajos 20. gadsimta 50. gados, kad man, esot Latvijas Komponistu savienības atbildīgā sekretāra amatā, nācās cieši sadarboties ar viņu kā valdes priekšsēdētāju. Biju to nedaudzo Marģera Zariņa domubiedru un personības apbrīnotāju saimē, kas omulīgajos atpūtas brīžos varēja klausīties Meistara piedzīvojumu nostāstus un humoristiskās rīmes (Kaut nav man skapī vairāk bikšu, gan es pie naudas drīzi tikšu... Kaut zēniņš šis jums šķiet sīks knariņš, bet tomēr tas ir Marģer’s Zariņš... u.tml.). Tikai vēlāk sapratu, ka tie savā ziņā bija mutiski konspekti izcilā skaņraža literārajiem opusiem – humoreskām (ar pseidonīmu Kriškāns), stāstiem, lugu dialogiem, novelēm. Jo tajos vizēja gan 20./30.gadu Dailes teātra, Latvijas Universitātes un Konservatorijas, gan Rīgas koncertu, deju zāļu un iecienīto kafejnīcu un restorānu gaisotnē novērotās ainas. Turklāt to zemtekstos jautām nemitīgus cieņas apliecinājumus dzīvotmākas gudrībai, ko savā laikā viņam bija devušas Latvijas studentu korporāciju (īpaši Marģerim Zariņam tuvo letoņu) sadzīves tradīcijas.
Fotogrāfija no Jāzepa Vītola Piemiņas istabas arhīva: Marģeris Zariņš (priekšplānā vidū) ap 1930. gadu Latvijas konservatorijas docentes Emmas Goldmanes–Elverfeldtas (vidū)obligātās klavieru klases studentu pulkā Pirmpublicējums |
Komponistu priekšsēdis
Vispārsteidzošākais bija tas, ka Marģeris Zariņš kā ļoti rets izņēmums bija bezpartijisks augsta ranga ierēdnis. Vairākkārt diplomātiski aizbildinādamies ar slimībām un nevaļu, Marģeris Zariņš toreiz vienīgajā partijā tā arī neiestājās. Būdams radoši vērienīgs, muzikāli oriģināls komponists, viņš arī bez partijnieka sarkanās grāmatiņas pakāpeniski ieguva pelnītu autoritāti ne tikai Rīgas, bet arī Maskavas kultūras darbinieku oficiālajās aprindās. 60. un 70. gados viņu bieži sūtīja ārzemju komandējumos. Varbūt arī tāpēc, ka PSRS Komponistu savienības sekretariātā bija gandrīz vai vienīgais, kas pārvalda vācu un orientējas vēl pāris citās svešvalodās.
Talanta niķi
Marģera Zariņa intensīvie radošie
plāni prasīja konsekventu atslēgšanos no pelēkajiem ikdienas
pienākumiem tiklab Komponistu savienības darbā, kā arī ģimenes
dzīvē. Mūziku viņš sacerēja apbrīnojami veikli un žanru mainības
ziņā bija hameolons – gluži kā Igors Stravinskis.
Viņam patika radoši strādāt ārpus mājas, ārpus Rīgas. Izmantodams
regulāri piedāvātās daiļrades mītnes Ivanovā, Rūzā, Repinā un vēl
citur, viņš prata gudri atrauties no nemitīgajiem sabiedriskajiem
pienākumiem. Piedalījās vien Mūzikas fonda rīkotajos
autorkoncertos un Ģederta Ramana iedibināto Mūzikas dienu
izbraukumos, kur viņam pašam kārojās līdzdarboties.
Mūžam jaunais
Marģeris Zariņš vienmēr jutās
jauns. Simpātisks ar savu zēnisko asprātību un studentisko
humoru. Savulaik Konservatorijas prorektors Nilss Grīnfelds
mēģināja viņu pierunāt iesaistīties pedagoģiskajā darbā. Marģeris
Zariņš tikai smēja: “Es un skolmeistars! Tas nu gan būtu joks!
Atskaitot kompozīcijas likumu aplamības un akadēmiskajam stilam
neatbilstošas muzikālas delverības, es studentiem neko citu
iemācīt nevarētu.”
Saglabājies ne mazums liecību par Marģera Zariņa māksliniecisko
principu tuvību ar viņa talantīgajiem laikabiedriem, kas pēc kara
nonāca dzelzs priekškara aizšķēršļotajā latvju trimdā, –
Volfgangu Dārziņu (1906–1962, ASV), Knutu Lesiņu (1909–2000,
ASV), Albertu Jērumu (1919–1978, Anglijā). Pēc kara viņš
uzticamus domubiedrus rada Pētera Pētersona (1923–1998), Edgara
Tona (1918–1967), Artura Dimitera (1915–1986), vēl dažu mākslas
darbinieku personībās. Rakstnieku leģendārajā “Pegazā” (Krišjāņa
Barona ielā 12), Rīgas bohēmas slavenajā “Skapī”, Merķeļa ielas
nepretenciozajā Cirka bufetītē un dienvidnieciskajā “Kaukāziņā”
spontānu saietu mirkļos ap Marģera Zariņa kompāniju kā bites ap
medu allaž salipa bariņš gan lūgtu, gan nesauktu ciemiņu.
Marģeris Zariņš Foto no Oļģerta Grāvīša arhīva |
Dieva dots literāts
Varētu likties, ka savu muzikālo
vecāku ietekmē Marģeris Zariņš vispirms izauga kā mūziķis. Viņa
tēvs – pazīstamais skolotājs, ērģelnieks, kordiriģents Oto Atis
Zariņš (1885–1969), tāpat kā māte – vokāliste, jaukto koru
soprāna grupas soliste Austra Zariņa (dzimusi Kalniņa, 1890–1976)
netaupīja pūliņus, lai tiklab vecākais dēls Marģeris, kā viņa
brālis Oļģerts (1912–1944) kļūtu mūzikas mākslinieki.
Oļģerts kļuva par ārstu un gāja bojā netālu no Dancigas ostas
1944. gada rudenī, vīrišķīgi glābdams padomju zemūdenes sašautā
latviešu bēgļu kuģa civilo pasažieru tūkstošus. Marģeris,
delverīgi maisīdamies starp Jelgavas Skolotāju institūtu un
Latvijas Universitāti, paspēja apgrozīties arī mūzikas
augstskolas klavieru, ērģeļspēles un kompozīcijas teorijas
klasēs. Arhīvā glabājas liecības par viņa studijām, kuras nav
ļāvusi pabeigt pēkšņā saslimšana ar tuberkolozi un ilgā
ārstēšanās sanatorijās. Par visu to asprātīgi raksta pats
komponists savā autobiogrāfiskajā “Optimistiskās dzīves
enciklopēdijā”, kas iznāca 1975.gadā. Tās P–P–V (pēdējo
pārstrādāto variantu) var izlasīt žurnāla “Karogs” 1993.gada
augusta numurā.
Latviešu dziesmusvētku vēsturē zelta burtiem ierakstīts fakts, ka
pirms VII Vispārējiem latviešu dziesmusvētkiem notikušajā
komponistu sacensībā Latvijas, Igaunijas un Lietuvas žūrija
godalgojusi toreiz plašākai sabiedrībai vēl nepazīstama mūzikas
mācekļa Marģera Zariņa jauktā kora a cappella dziesmu
“Līksme”. Pirmatskaņojums bija dzirdams 1931.gada 22.jūnijā Rīgā,
Esplanādes estrādē, dižā virsdiriģenta Teodora Reitera
vadībā.
Par nelielo jaundarbu jūsmodami, ne draugi, ne ģimene pat lāga
neievēroja, ka Marģeris tiek godalgots ne tikai kā mūzikas, bet
arī teksta sacerētājs. Izrādās, ka jau ģimnāzista gados
izstīdzējušais, briļļainais padsmitnieks labprāt devis rakstus
savas skolas literārajam žurnāliņam. Sarakstījis pat vairākas
esejas, arī apceri par krievu mūzikas ģēniju Aleksandru Skrjabinu
(1872–1915). Žēl, ka šie dažos eksemplāros hektografētie
materiāli nekur vairs nav atrodami. Toties LU žurnāls
“Universitas“ 30.gadu cēlienā ir pārpilns ar
studenta – letoņu fukša – Marģera Zariņa Rīgas koncertdzīves
apskatiem un arī dažiem plašākiem kulturāli politiskiem
prātojumiem. Vēlāk Eduarda Smiļģa paspārnē strādājot Dailes
teātrī par mūzikas redaktoru (1940–1950), Marģeris Zariņš nāca
klajā ar pāris it veiksmīgiem savas muzikāli literārās
oriģināldramaturģijas piedāvājumiem. Jāsecina, ka droši vien
mātestēva – Mazsalacas zemnieka un rakstnieka Kārļa Kalniņa
(1845–1919) gēnu uzjundījumā vispirms raisījušās Marģera Zariņa
literārās dotības un tikai pēc tam – mūziķa talants.
Literārā domāšana neapšaubāmi ir krietni ietekmējusi Meistara
nošu rakstus. Šajā ziņā pagaidam vēl nepētīta, piemēram, palikusi
viņa mūzika Rīgas Kinostudijas 18 (!) mākslas filmām, starp kurām
režisora Rolanda Kalniņa “Ceplis“ (1972) jāmin kā ģeniāls Pavila
Rozīša slavenā romāna zariņiski muzikāls stilizējums.
Roku rokā
Radoša veiklība un asprātība
raksturo tiklab Marģera Zariņa muzikālo, kā literāro daiļradi.
Lai minam, piemēram, latviešu pirmo komisko operu “Zaļās
dzirnavas”, oratoriju “Mahagoni” vai vokālās kamermūzikas šedevru
“Partita baroka stilā”. Šiem un daudziem citiem opusiem pamatā ir
vārdi, kas it kā pieder citiem dzejniekiem, bet īstenībā tur
fragmentāri rodamas paša komponista šķiltās asprātības. It
sevišķi tas sakāms par kordziesmu ciklu “Vecā Taizeļa brīnišķīgie
piedzīvojumi” un latviešu pirmo baletoperu “Svētā Maurīcija
brīnumdarbi”. Mūsdienu pētnieki (Joahims Brauns – Izraēlā, Romāns
Koļeda – Latvijā) šajos un citos darbos pamatoti saskata
kādreizējās padomju varas modrajām acīm veikli paslēptus Ezopa
valodas izpaudumus.
Iepriecinoši, ka par rakstnieku (ne komponistu!) Marģeri Zariņu
izdevniecība “Zinātne” pērn laida klajā literatūrzinātnieces
Litas Silovas grāmatu, kurā pirmo reizi sasummēts un
sistematizēts viss mūsu vecmeistara literāri publicistiskais
mantojums. Pētījums lietpratīgs! Vērtīgs! Sen jau līdzīgu
fundamentālu monogrāfiju būtu pelnījis Marģera Zariņa muzikālās
daiļrades devums. Par nožēlu, kopš Lijas Krasinskas monogrāfijas,
kas iznāca 1960.gadā, un Tatjanas Kuriševas 1980.gadā Maskavā
izdotās grāmatas (krievu valodā) nekas klāt nav nācis un plašākam
interesentu lokam nav pieejams pat pilnīgs Marģera Zariņa
skaņdarbu saraksts. Kur nu vēl visu lielāko partitūru mūsdienīgs
muzikoloģiskais izvērtējums! Vai tiešām būs jāciešas līdz
simtgadei!?
Prof. Oļģerts Grāvītis