Kad Lielvārdes lidlauks atbildīs NATO standartiem?
Aizsardzības ministrs Einars Repše un Nacionālo bruņoto spēku komandieris Gaidis Andrejs Zeibots Gaisa spēku bāzē Lielvārdē Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Baltijas valstu aizsardzības
ministri nosprieduši, ka katrā NATO alianses dalībvalstī vismaz
vienam lidlaukam jāatbilst augstākajiem militārajiem standartiem.
Latvijā par tādu jātop Lielvārdei, pie šāda slēdziena nonāca
aizsardzības ministrs Einars Repše, 3.jūnijā viesojoties Gaisa
spēku bāzē Lielvārdē.
“Tiesa gan, NATO iznīcinātāju piezemēšanās Lielvārdē nenotiks tik
bieži kā Šauļos un netraucēs vietējos iedzīvotājus, visdrīzāk tā
būs izņēmuma kārtā,” piemetināja E.Repše.
Viens no centrālajiem vizītes tematiem, kas interesēja E.Repši,
bija – “kā iedvest dzīvību rezerves lidlaukā Lielvārdē un kā to
sagatavot jaunatnei, kas pēc pieciem vai desmit gadiem izlems
dzīvi saistīt ar Gaisa spēkiem”.
Gaisa spēku (GS) komandieris pulkvedis Juris Maklakovs savā
ziņojumā solīja noslēgt sadarbības līgumus ar Ķeguma un
Lielvārdes pašvaldībām, Latvijas Aeroklubu (LAK) un visām
aviācijas sporta federācijām, kā arī jau šovasar rīkot pirmo
nometni pusaudžiem.
To E.Repše komentēja šādi: “Ceru, ka topošais sadarbības līgums
nebūs pārlieku birokrātisks, un visām sporta federācijām būtu
brīvprātīgi jāpiekrīt, ka tās pārstāvēs LAK. Man vienalga, kā jūs
sakārtosit dokumentus, taču pēc diviem trijiem mēnešiem gribu
redzēt reālu rosību ar kursantiem izpletņlēcējiem, turklāt ne
tikai jaunsargiem.”
J.Maklakovs nenoklusēja, ka šobrīd GS nepietiek pilotu, tāpēc nav
iespējams vienlaikus pacelties gaisā visiem Aviācijas eskadriļas
lidaparātiem, nepietiekami attīstīta ir arī transporta aviācija,
kas nespēj pārvest karavīrus uz misijām “karstajos
punktos”.
Lielvārdes militārā lidlauka izveides pamatojumā ierakstīts, ka
jābūt nodrošinātām šādām funkcijām: gaisa telpas patrulēšana,
RENEGADE operācijas, uzņemošās valsts spējas, meklēšanas un
glābšanas, kā arī transportēšanas operācijas.
E.Repše bija mazliet izbrīnīts, kāpēc Lielvārdes lidlaukā viss
izskatās tik nolaists un aizaudzis. “Gribu redzēt praktisku
rīcību, nevis cēlus plānus uz papīra,” uzsvēra E.Repše.
Gaisa spēku komandieris attaisnojās ar to, ka viņi tikai
2004.gadā iegājuši šajā bāzē, un pastāstīja par sasniedzamu mērķi
– līdz šā gada beigām izstrādāt tehnisko projektu, kā Lielvārdē
nometināt gaisa spēku štābu un līdz 2007.gadam to uzcelt, šogad
paredzēts sakārtot lidlauka angārus un moduļus. Uz 2007.gada
1.janvāri Pretgaisa aizsardzības diviziona 1.baterijai kopā ar
NBS Sauszemes spēkiem būtu jābūt gatavām piedalīties
starptautiskajās miera uzturēšanas operācijās. NATO ir aizsūtīts
pieteikums finansējuma saņemšanai “Core Airfield”
programmas ietvaros.
“Tehniski izglītota un veselīga jaunatne ir mūsu prioritāte, kam
naudu nedrīkstam žēlot, un tā ir jāatrod jebkurā gadījumā, citādi
visiem Gaisa spēku plāniem nav seguma,” – to “LV” pasludināja
E.Repše.
Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandieris viceadmirālis Gaidis
Zeibots: “Ierosinu citā virzienā novirzīt tos līdzekļus, kas
šogad paredzēti jaunsargu atbalstam.”
Ministrs deva politisku uzdevumu NBS vadībai – “Ar skatu
rītdienā.”
G.Zeibots uz to reaģēja nekavējoties: “Jā, mēs to apņemamies.
Optimāli – septembrī jūs varēsit iepazīties ar aviācijas pulciņu
darbību un ar veiktajiem uzlabojumiem Spilvē un Lielvārdē.”
Lai sekmētu jauniešu zinātkāri par aviāciju, šovasar tiks
atjaunoti deltaplanieristu pulciņi Daugavpilī un Spilves
lidlaukā, kā arī pārvietojamos armijas angāros jaunieši varēs
apgūt lidmodeļu konstruēšanu. Tādējādi, vienlaikus gatavojot
pilotus un inženiertehniskos speciālistus, tiktu “nošauti divi
zaķi”. 150 jauniešiem no visiem Latvijas reģioniem GS sponsorēs
treniņlēcienus ar izpletni.
Arvīds Deģis