Par otrās paaudzes Šengenas informācijas sistēmas izveidi
Eiropas Komisija 1.jūnijā nākusi
klajā ar trim priekšlikumiem otrās paaudzes Šengenas informācijas
sistēmas (SIS II) izveidošanai. Šī sistēma ļaus jaunajām
dalībvalstīm pilnīgi iekļauties Šengenas zonā, lai uz jauno
dalībvalstu un pārējo Eiropas Savienības (ES) partnervalstu
robežām ceļotāji vairs netiktu pārbaudīti. SIS II palīdzēs
tiesībsargājošajām iestādēm risināt svarīgas drošības problēmas,
ar kurām pašreiz sastopas ES, savukārt attiecīgais tiesiskais
regulējums nodrošinās augstu aizsardzības līmeni tiem cilvēkiem,
par kuriem sistēmā tiks glabāti dati.
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Franko Fratīni
uzsvēra, ka “jaunās dalībvalstis no priekšlikumiem gūs vislielāko
labumu, jo tās tiks iekļautas Šengenas zonā, kurā pārvietojoties
nav iekšējo robežu kontroles. Tas būs ērti visiem ES pilsoņiem,
kas varēs ceļot paplašinātajā Šengenas zonā, tā baudot
paaugstinātu drošības līmeni, vienlaikus bez nepieciešamības
veikt pārbaudes uz robežas”.
Jaunās SIS II izveide ir viens no svarīgākajiem noteikumiem, lai
no 2007.gada jaunās dalībvalstis varētu pilnīgi piedalīties
Šengenas acquis un atcelt iekšējās robežpārbaudes pēc
pozitīva Šengenas vērtējuma saņemšanas. Tomēr SIS II netiks
izmantota tikai tādu politiku kontekstā, kas saistītas ar personu
pārvietošanos (piemēram, ārējo robežu kontrole un vīzu politika).
Sistēma kalpos par būtisku instrumentu policijas un tiesu iestāžu
sadarbības atbalstam krimināllietās. Piemēram, ar SIS II tiks
nodrošināta kādas dalībvalsts izdota Eiropas apcietināšanas
ordera tūlītēja izplatīšana visā Eiropas teritorijā. Tādas zonas
radīšana, kur cilvēki var brīvi pārvietoties, dalībvalstīm nekādi
nedrīkstētu radīt zaudējumu drošības ziņā.
Svarīgākais SIS II mērķis ir izveidot līdzekļus informācijas
apmaiņai ar jaunajām dalībvalstīm, tomēr sistēma veidota tā, lai
piedāvātu elastīgāku tehnisko infrastruktūru un lai pamatīgāk
garantētu atbilstošu identificēšanas līmeni, nekā tas iespējams
ar pašreizējo SIS. Piemēram, jaunajā SIS varēs uzglabāt pirkstu
nospiedumu kopijas un sejas attēlus, lai pārbaudītu personas
identitāti un tādējādi atrisinātu kļūdas, kas identificēšanas
gaitā tiek pieļautas pašreizējā sistēmā. Turklāt SIS II arī spēs
risināt aizvien pieaugošās lietotāju prasības, kas atspoguļo
izmaiņas politiskajā vidē, kurā SIS darbojas. Tomēr Eiropas
Komisija ir īpaši gādājusi, lai šai darbspējīgākajai sistēmai
būtu arī obligātais tiesiskais regulējums, pēc kura skaidri būtu
noteikts, kā sistēmu izmantot. Tādējādi jaunais tiesiskais
regulējums nodrošinās labāku visu SIS II darbību caurskatāmību,
kā arī stiprinās personu tiesības, sniedzot visaptverošu
garantiju kopumu.
Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā