Uzņēmumu pārskati
Valsts
aģentūras “Maksātnespējas administrācija”
2004.gada publiskais pārskats
Atkārtota (pēc 7.06.2005., “LV” nr. 89, A22. lpp.) pilna publikācija
Stājoties valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” (turpmāk – Maksātnespējas
administrācija) direktora amatā 2004.gada sākumā, par vienu no
saviem galvenajiem uzdevumiem izvirzīju maksātnespējas procesa
administratoru uzraudzības veicināšanu. Tagad, atskatoties uz
paveikto, ar lepnumu varu secināt, ka iecerētais ir
realizēts.
Domāju, ka viens no soļiem ceļā uz maksātnespējas procesa
sakārtošanu valstī bija 2004.gadā organizētās tikšanās un
vienošanās par sadarbību ar tiesībsargājošo institūciju
vadību.
Ļoti pozitīvi vērtēju, ka pasaulē ir atzinīgi novērtēts
maksātnespējas process Latvijā. Pasaules bankas 2004.gada
pētījumā Doing Business Latvija ir minēta starp tām pasaules
valstīm, kurās pēdējā laikā veikti būtiski uzlabojumi attiecībā
uz bankrota procedūru efektivitāti, turklāt Latvija ir viena no
desmit pasaules valstīm, kurās ir efektīvākā bankrota procedūra
un īsākais maksātnespējas process. Manuprāt, šobrīd nav nemaz tik
daudz rādītāju, kuros Latvija būtu labāko skaitā pasaulē, un es
ar gandarījumu varu apgalvot, ka esam labāko vidū.
Kā Maksātnespējas administrācijas vadītājs varu teikt, ka mani
darbinieki aizvadītajā gadā ir paveikuši milzīgu darbu, strādājot
gan pie maksātnespējas procesa administratoru uzraudzības, lai
maksātnespējas procesa norisi padarītu efektīvu un caurskatāmu,
gan izskatot pieaugošos darbinieku prasījumus.
Viens no aktuālākajiem jautājumiem 2005.gadā būs pārrobežu
maksātnespējas procedūru piemērošana Latvijā. Tā risināšanā
aicināsim sniegt arī politisku atbalstu, jo citādi sakārtot šo
jautājumu nebūs iespējams. Otrs būtiskākais pasākumu kopums būs
sabiedrības izglītošana, kam 2005.gadā plānojam pievērst īpašu
uzmanību. Pats maksātnespējas process pēc būtības ir ar negatīvu
“zīmi”, proti, negatīvu seku minimizēšanas process, tāpēc
maksātnespējas procesa administratoriem un sabiedrībai kopumā ir
svarīgi radīt izpratni par tā norisi.
V/a “Maksātnespējas administrācija” direktors Aldis Gobzems
1. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS IZVEIDOŠANAS MĒRĶIS
Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” (turpmāk – Maksātnespējas administrācija) mērķis ir īstenot valsts politiku maksātnespējas jomā, nodrošināt valsts un sabiedrības interešu aizsardzību, lai mazinātu iespējamo nelabvēlīgo sociālo seku iestāšanos uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību (turpmāk – uzņēmumu) maksātnespējas gadījumos.
2. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS FUNKCIJAS UN UZDEVUMI
Maksātnespējas administrācijai ir
divi galvenie uzdevumi:
1) nodrošināt valsts politikas īstenošanu un valsts un
sabiedrības interešu aizsardzību maksātnespējas procesa
jautājumos;
2) nodrošināt darbinieku interešu aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā.
Lai nodrošinātu valsts politikas īstenošanu maksātnespējas
procesa jautājumos un valsts un sabiedrības interešu aizsardzību,
Maksātnespējas administrācija:
pārstāv valsts intereses maksātnespējas jautājumos;
analizē maksātnespējas procesus un spēkā esošo normatīvo aktu
piemērošanu;
izstrādā un virza apstiprināšanai nepieciešamos normatīvos aktus
maksātnespējas procesa pilnveidošanai;
sagatavo, apmāca un sertificē maksātnespējas procesa
administratorus;
iesaka tiesai maksātnespējas procesa administratoru
kandidātus;
uzrauga administratoru darbības likumību maksātnespējas
procesā;
izskata sūdzības par maksātnespējas procesa administratoru
lēmumiem un rīcību;
nodrošina informācijas pieejamību par maksātnespējas procesiem
valstī;
sadarbībā ar citām institūcijām veic pasākumus faktiski
maksātnespējīgo uzņēmumu atzīšanai par maksātnespējīgiem;
likumā noteiktajos gadījumos nodrošina maksātnespējas procesa
administrācijas izmaksu segšanu.
Lai nodrošinātu darbinieku interešu aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā, Maksātnespējas administrācija:
atbilstoši likumam “Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā” ir darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļu turētājs un rīkotājs;
pieņem un izskata maksātnespējīgo darba devēju administratoru
pieteikumus par darbinieku prasījumu apmierināšanu;
apmierina darbinieku prasījumus no darbinieku prasījumu garantiju
fonda līdzekļiem;
kontrolē darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļu
izlietošanas likumību.
3. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS JURIDISKAIS STATUSS UN STRUKTŪRA
Maksātnespējas administrācija ir
izveidota 2002.gada 16.janvārī un atrodas Tieslietu ministrijas
pārraudzībā.
Maksātnespējas administrācijas statuss nostiprināts:
Publisko aģentūru likumā;
likumā “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”;
likumā “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas
gadījumā”;
Ministru kabineta 2002.gada 17.septembra noteikumos nr.425
“Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija”
nolikums”;
Starptautiskās Darba organizācijas konvencijā nr.173 „Par
strādājošo prasību aizsardzību uzņēmēja maksātnespējas
gadījumā”.
Ministru kabineta 2002.gada 17.septembra noteikumos nr.425
“Valsts aģentūras „Maksātnespējas administrācija” nolikums”
noteikts, ka Maksātnespējas administrāciju vada direktors.
Administrācijas darbības tiesiskumu un koleģiālu lēmumu
pieņemšanu Maksātnespējas administrācijas darbības jautājumos
nodrošina koleģiāla institūcija - Direktoru kolēģija. Tās locekļi
saskaņā ar Maksātnespējas administrācijas direktora 2004.gada
28.decembra rīkojumu nr.126 ir Maksātnespējas administrācijas
direktors, direktoravietniece juridiskajos jautājumos, Finanšu
departamenta direktore, Finanšu departamenta direktora vietniece
un Juridiskā departamenta direktora vietnieks. Līdz tam kolēģijas
sastāvā bija tikai trīs personas - Maksātnespējas administrācijas
direktors, direktoravietniece juridiskajos jautājumos un Finanšu
departamenta direktora vietniece.
Pie Maksātnespējas administrācijas darbojas tieslietu ministra
izveidota Konsultatīvā padome, kurai ir padomdevēja tiesības
iestādes darbības jautājumos. Konsultatīvo padomi izveido
tieslietu ministrs, un tā darbojas, lai veicinātu valsts
politikas īstenošanu, analizētu problēmas un izstrādātu
priekšlikumus maksātnespējas procesa jautājumos.
4. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS DARBĪBAS PLĀNOTIE REZULTĀTI UN TO IZPILDES IZVĒRTĒJUMS
4.1. Maksātnespējas
administrācijas vidēja termiņa darbības un attīstības stratēģijā
noteiktie galvenie uzdevumi un to izpildes izvērtējums
Maksātnespējas administrācijas darbības galvenais uzdevums ir
nodrošināt valsts un sabiedrības interešu aizsardzību, risinot
maksātnespējas jautājumus valstī, un veikt pasākumus, lai
mazinātu iespējamo nelabvēlīgo sociālo seku iestāšanos uzņēmumu
maksātnespējas gadījumos.
Šī uzdevuma izpildes nodrošināšanai Maksātnespējas administrācija
2004.gadā izstrādājusi šādus normatīvo aktu projektus:
- likums “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (pieņemts
31.03.2004);
- Ministru kabineta 2004.gada 6.janvāra noteikumi nr.5 “Grozījumi
Ministru kabineta 2000.gada 14.novembra noteikumos nr.397
“Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu
veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma
nodokli””;
- Ministru kabineta 2004.gada 10.februāra noteikumi nr.77
“Maksātnespējas procesa administratora atlīdzības un
administrācijas izmaksu segšanas kārtība un apmērs”;
- Ministru kabineta 2004.gada 28.septembra noteikumi nr.815
“Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 29.oktobra noteikumos
nr.492 “Maksātnespējas procesa administratoru apmācības un
sertificēšanas kārtība””;
- Ministru kabineta 2004.gada 28.septembra noteikumi nr.816
“Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada 29.oktobra noteikumos
nr.493 “Maksātnespējas procesa administratoru apmācības
programmas””;
- Ministru kabineta 2004.gada 5.oktobra noteikumi nr.830
“Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu iesniegšanas,
izskatīšanas un apmierināšanas kārtība”;
- Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumi nr.874
“Noteikumi par valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija”
sniegto publisko pakalpojumu izcenojumiem”;
- Ministru kabineta 2005.gada 4.janvāra noteikumi nr.10
“Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru un
darbinieku prasījumu garantiju fondā ieskaitāmās nodevas daļu
2005.gadā”.
Lai padarītu efektīvu un caurskatāmāku maksātnespējas procesu
norisi, Maksātnespēja administrācija turpinājusi veidot
kvalificētu maksātnespējas procesa administratoru institūtu un
strikti uzraudzījusi to darbības tiesiskumu.
Pārskata gadā Maksātnespējas administrācijā palielinājies
izskatīto sūdzību skaits, tādējādi atvieglojot tiesu darbu
maksātnespējas lietu izskatīšanas jomā.
Ar administratoriem aktuālu jautājumu risināšanu 2004.gadā
nodarbojās arī Latvijas Sertificēto maksātnespējas procesa
administratoru asociācija.
4.2. Pārvaldes līgumā noteiktie kvalitatīvie un kvantitatīvie
rādītāji un to izpildes izvērtējums
Saskaņā ar pārvaldes līgumā noteiktajiem kvalitatīvajiem un
kvantitatīvajiem rādītājiem Maksātnespējas administrācija veikusi
šādas darbības:
1) attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoru apmācību:
no plānotajām 50 personām apmācītas 65 personas. Lai paaugstinātu
darbinieku profesionālo kvalifikāciju, noklausīties minēto
apmācības kursu tika norīkoti arī 11 Maksātnespējas
administrācijas darbinieki;
2) attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoru
sertificēšanu: no plānotajām 50 personām sertifikācijas
pārbaudījumu kārtoja 57 personas. Pārbaudījumu sekmīgi nokārtoja
un maksātnespējas procesa administratora sertifikātu saņēma 46
personas;
3) attiecībā uz administratoru atkārtotu apmācību: no plānotājām
32 personām atkārtoti tika apmācītas 56 personas, tajā skaitā,
viens Maksātnespējas administrācijas darbinieks;
4) attiecībā uz administratoru atkārtotu sertificēšanu: no
plānotajām 32 personām atkārtotas sertifikācijas pārbaudījumu
kārtoja 52 administratori. Sekmīgi pārbaudījumu nokārtoja un
maksātnespējas procesa administratora sertifikātu ar derīguma
termiņu uz 5 gadiem saņēma 51 maksātnespējas procesa
administrators;
5) attiecībā uz administratoru kandidātu ieteikšanu tiesai:
Maksātnespējas administrācija pieņēmusi 1458 lēmumus par
maksātnespējas procesa administratora kandidātu ieteikšanu
tiesai.
Sadalījums pa tiesām:
Rīgas apgabaltiesa – 580;
Kurzemes apgabaltiesa - 251;
Latgales apgabaltiesa - 211;
Vidzemes apgabaltiesa - 226;
Zemgales apgabaltiesa - 190.
2004. gadā administratoru pienākumu veikšanai konkrētā
maksātnespējas procesā kopā pieteicās 29 163 pretendenti.
6) attiecībā uz maksātnespējas procesa administrācijas izmaksu
segšanu maksātnespējīgiem uzņēmumiem: no plānotajiem 890
uzņēmumiem izmaksas segtas 1197 uzņēmumiem;
7) attiecībā uz darbinieku prasījumu apmierināšanu: no plānotā
darbinieku skaita – 1308, kuriem varētu rasties nepieciešamība
segt darbinieku prasījumus, 2004.gadā faktiski darbinieku
prasījumi apmierināti 2 791 darbiniekiem 80 uzņēmumos. 2004.gadā
no darbinieku prasījumu garantiju fonda ir apmierināti darbinieku
prasījumi 1,285 milj. Ls apmērā, no tiem maksātnespējas procesa
gaitā administratori no parādniekiem atguvuši un atpakaļ valsts
budžetā ieskaitījuši 0,047 milj. Ls;
8) attiecībā uz sūdzību par administratoru rīcību un lēmumu
izskatīšanu: 2004. gadā Maksātnespējas administrācijā ir saņemti
un reģistrēti 736 iesniegumi, sūdzības, kas saistīti ar
administratoru darbību maksātnespējas procesos.
Jāatzīmē, ka Maksātnespējas administrācija saņem sūdzības gan par
sertificētu, gan nesertificētu administratoru (par kuriem
sūdzības Maksātnespējas administrācija nav tiesīga izskatīt pēc
būtības) rīcību un lēmumiem.
Maksātnespējas administrācija, neizskatot sūdzības pēc būtības,
bet uzsākot attiecīgā maksātnespējas procesa gaitas izpēti,
konstatējusi nesertificēto administratoru darbībā iespējamus
normatīvo aktu pārkāpumus. Šādos gadījumos Maksātnespējas
administrācija pieteikuma formā par administratora atcelšanu no
administratora pienākumu pildīšanas konkrētajā maksātnespējas
procesā informējusi tiesu par konstatētajiem faktiem. 2004.gadā
Maksātnespējas administrācija 27gadījumos Latvijas apgabaltiesās
iesniegusi pieteikumus par administratora atcelšanu no konkrētā
maksātnespējas procesa.
9) attiecībā uz Padomes 2000.gada 29.maija Regulas (EK)
nr.1346/2000 (turpmāk – Padomes regula nr.1346/2000) par
maksātnespējas procedūrām piemērošanas nacionālajā tiesību
sistēmā veicināšanu: Padomes regula nr.1346/2000 piemērošanas
nodrošināšanai ar Ministru prezidenta 2004.gada 1.decembra
rīkojumu nr.513 „Par darba grupu priekšlikumu izstrādei pārrobežu
maksātnespējas procesa piemērošanas nodrošināšanai” tika
izveidota starpministriju darba grupa 12 cilvēku sastāvā ar
uzdevumu izstrādāt un Ministru kabinetā iesniegt priekšlikumus
par pārrobežu maksātnespējas procesa piemērošanas nodrošināšanas
modeli Latvijas tiesību sistēmā un nepieciešamajiem grozījumiem
normatīvajos aktos;
10) attiecībā uz informācijas nodrošināšanu par maksātnespējas
procesiem valstī: jebkuram interesentam ir pieejama
Maksātnespējas administrācijas mājas lapa, kurā izvietota
svarīgākā un aktuālākā informācija (sīkāk par to skatīt šī
publiskā pārskata 6.4.punktā). Tāpat jebkurai personai pieejama
mutiska un rakstiska informācija par maksātnespējas procesiem
Maksātnespējas administrācijas darbības vietā, kā arī rakstiska
informācija, saņemot atbildi uz iesniegumu vai pieprasījumu.
5. PĀRSKATA GADĀ NOTIKUŠĀS BŪTISKĀKĀS IZMAIŅAS
Līdz ar iestāju Eiropas Savienībā
2004.gada 1.maijā Latvijā spēkā stājusies Padomes regula (EK)
nr.1346/2000 par maksātnespējas procedūrām, kas reglamentē
pārrobežu maksātnespējas procesa tiesisko jautājumu risināšanas
starptautisko piekritību.
Stājoties spēkā Padomes regulai (EK) nr.1346/2000 par
maksātnespējas procedūrām, tiek noteikti jauni pienākumi un
tiesības maksātnespējas procesa administratoriem, dalībvalstu
tiesām un kreditoriem, lai papildus dalībvalstu nacionālajās
tiesībās definētajam maksātnespējas procesa regulējumam ar jaunu
tiesību un pienākumu definējumu nodrošinātu efektīvu parādnieka
maksātnespējas procesa norisi gadījumā, ja parādnieka darbības
rezultātā uzsākts maksātnespējas process ar pārrobežu
efektu.
2004.gada 21.janvārī stājās spēkā grozījumi likumā “Par
darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā”,
atbilstoši kuriem ierobežojums attiecībā uz apmierināmo
darbinieku prasījumu kopsummu vienam darbiniekam palielinājās no
400 Ls uz 1 000 Ls.
2004.gadā 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2003.gada
28.oktobra noteikumi nr.600 „Noteikumi par uzņēmējdarbības riska
valsts nodevas apmēru un darbinieku prasījumu garantiju fondā
ieskaitāmās nodevas daļu 2004.gadā”, kuros valsts nodevas apmērs
par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās
attiecības, pārskata mēnesī tika noteikts 0,35Ls apmērā
(2003.gadā valsts nodevas apmērs bija 0,75 Ls).
6. PASĀKUMI DARBA OPTIMIZĀCIJAI, PAKALPOJUMU KVALITĀTES UZLABOŠANAI, IZMAKSU SAMAZINĀŠANAI, PIEEJAMĪBAS NODROŠINĀŠANAI
6.1. Pasākumi izmaksu samazināšanai
Maksātnespējas administrācijas
budžets 2004.gadā, salīdzinot ar 2003.gadu, tika ievērojami
samazināts (atsevišķās pozīcijās līdz pat 50%), kā rezultātā
2004.gada pirmajos trīs ceturkšņos Maksātnespējas administrācijai
veikt savas funkcijas pilnā apmērā bija apgrūtinoši. Neskatoties
uz to, ka Maksātnespējas administrācijas darba apjoms nemitīgi
pieauga, saistībā ar plānoto izdevumu samazinājumu 2003.gada
16.oktobrī Maksātnespējas administrācijā tika veikta
reorganizācija, kuras rezultātā darbinieku skaits tika samazināts
no 50 uz 33, un tāds tas saglabājās arī 2004.gada pirmajos trīs
ceturkšņos.
Ņemot vērā to, ka visu nepieciešamo uzdevumu veikšana ar tik
ierobežotiem cilvēku resursiem ir ļoti apgrūtinoša, 2004.gada
17.septembri tika veikti grozījumi likumā „Par valsts budžetu
2004.gadam”, un Maksātnespējas administrācijai tika piešķirti
papildus līdzekļi, taču kopējā finansējuma apmērs joprojām
nesasniedz 2003.gada līmeni.
6.2. Ar administratoru sertifikāciju saistītie pasākumi
2004.gadā sertificēta
maksātnespējas procesa administratora kvalifikācijas iegūšanai
tika apmācītas 65 personas. Lai nodrošinātu Maksātnespējas
administrācijas darbinieku kvalifikācijas paaugstināšanu, šo
programmu apguva arī 11 Maksātnespējas administrācijas
darbinieki. Šīs personas sertifikātu iegūšanas pārbaudījumu
kārtos 2005.gada pirmajā ceturksnī.
Lai pilnveidotu izpratni par jautājumiem, kas saistīti ar
maksātnespēju, 2004.gadā Maksātnespējas administrācija organizēja
vairākus seminārus, kuros tika risinātas ar maksātnespējas
procesiem saistītas aktuālas tēmas, piemēram, izsoļu organizēšana
maksātnespējas procesā un maksātnespējas procesa
krimināltiesiskie aspekti, kuros piedalījās gan sertificētie
administratori, gan tiesneši. Ar šādu semināru palīdzību tika
nodrošināta administratoru tālākapmācība un informēšana par
maksātnespējas procesa aktualitātēm, kā arī veicināta pieredzes
apmaiņa un sadarbība starp maksātnespējas procesa
administratoriem un viņus uzraugošajām institūcijām. Bez tam
informācija par jaunumiem administratoru sertifikācijas un
uzraudzības darba plānojumā un procesā tika regulāri ievietota
Maksātnespējas administrācijas mājas lapā un laikrakstā “Latvijas
Vēstnesis”.
Organizējot administratoru apmācību un sertifikāciju, tika
uzaicināti maksātnespējas jomā kompetenti un atzīti speciālisti –
lektori gan no Latvijas Universitātes mācībspēku, gan
praktizējošo administratoru, ekonomistu un finansistu vidus.
6.3. Administratoru darbības uzraudzība
2004.gadā tika ievērojami
pastiprināta maksātnespējas procesa administratoru darbības
uzraudzība. Pastāvīgi tika analizēti administratoru iesniegtie
darbības pārskati par maksātnespējas procesa gaitu, kā arī
izskatītas sūdzības un iesniegumi par administratoru rīcību
konkrētos maksātnespējas procesos. 2004.gadā Maksātnespējas
administrācijā tika saņemti un reģistrēti 6060 administratoru
darbības pārskati par maksātnespējas procesu gaitu un 736
iesniegumi, sūdzības un citi dokumenti, kas saistīti ar
maksātnespējas procesu norisi un administratoru darbību
maksātnespējas procesos. Maksātnespējas administrācijā tika
saņemti 1754 paziņojumi par kreditoru sapulcēm, un
nepieciešamības gadījumā pilnvarots pārstāvis dalībai kreditoru
sapulcē.
2004.gadā Maksātnespējas administrācijas Direktoru kolēģija
izskatīja 129 jautājumus, kas saistīti ar administratoru rīcību
konkrētā maksātnespējas procesā. Izteikti 32 aizrādījumi un
brīdinājumi, 16 gadījumos apturēta maksātnespējas procesa
administratora sertifikāta darbība, kā arī četros gadījumos
anulēti sertifikāti. Sagatavoti un iesniegti tiesā 27 pieteikumi
par administratora atcelšanu no konkrētā maksātnespējas procesa
administrēšanas.
2004.gada otrajā pusē administratoru uzraudzības ietvaros tika
veikta plānveida pārbaude 203 maksātnespējas procesos, pārbaudot
un izanalizējot 27sertificēto administratoru darbības atbilstību
normatīvajos aktos noteiktajām prasībām konkrētos maksātnespējas
procesos. Minētās pārbaudes rezultātā par konstatētajiem
pārkāpumiem maksātnespējas procesos sešiem administratoriem tika
izteikts aizrādījums, četriem – brīdinājums, septiņu
administratoru darbībā tika konstatēti nebūtiski pārkāpumi, un
dots norādījums turpmāk ievērot normatīvajos aktos noteiktās
maksātnespējas procesa prasības, nepiemērojot likumā “Par
uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju” paredzētās
sankcijas, par ko Maksātnespējas administrācija var lemt
gadījumā, ja administratora darbībā tiek konstatēti pārkāpumi.
Septiņos gadījumos administratīvās lietas tika izbeigtas faktu,
uz kuriem pamatojoties varētu tikt izdots administratīvs akts,
trūkuma vai arī lietderības apsvērumu dēļ. Trīs gadījumos par
atkārtotiem un sistemātiskiem pārkāpumiem maksātnespējas procesos
tika pieņemts lēmums par maksātnespējas procesa administratora
sertifikāta anulēšanu.
6.4. Interneta mājas lapas uzturēšana un darbības nodrošināšana
Saskaņā ar Ministru kabineta
2001.gada 4.decembra instrukciju nr.7 “Kārtībā, kādā valsts
institūcijas ievieto informāciju internetā” Maksātnespējas
administrācijas interneta mājas lapas adrese ir:
http://www.mna.gov.lv. Tās mērķis ir efektīvāka sabiedrības
informēšana un dialoga veidošana, tādejādi nodrošinot
informācijas pieejamību un atklātību par iestādes darbu, tās
sagatavotajiem dokumentu un tiesību aktu projektiem, kā arī
aktualitātēm maksātnespējas procesa jomā.
2004.gadā tika turpināts darbs pie Maksātnespējas administrācijas
interneta mājas lapas pilnveidošanas un uzturēšanas, kas palīdz
nodrošināt tās funkciju un uzdevumu izpildi.
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapā ir pieejama
plaša informācija par maksātnespējas procesiem valstī,
Maksātnespējas administrāciju, darbinieku prasījumu
apmierināšanas kārtību. Tās apmeklētājiem ir iespēja iepazīties
ar maksātnespējas procesu reglamentējošiem tiesību aktiem un
informāciju par personu tiesībām un pienākumiem maksātnespējas
procesā.
Īstenojot atklātības un informācijas pieejamības principu,
interneta mājas lapā bez maksas publiski pieejamas
maksātnespējīgo uzņēmumu un sertificēto maksātnespējas procesa
administratoru datu bāzes. No 2003.gada 1.janvāra maksātnespējas
procesa administratoriem tiek nodrošināta iespēja elektroniski
pieteikt savu kandidatūru administratora pienākumu veikšanai
konkrētā maksātnespējas procesā.
Informācija un pieejamības nodrošināšana datu bāzēm
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapā tiek
aktualizēta pastāvīgi un nepārtraukti.
Laika posmā no 2004.gada 1.janvāra līdz 2004.gada 31.decembrim
Maksātnespējas administrācijas interneta mājas lapa internetā ir
apmeklēta 71051 reizi.
6.5. Starptautiskā sadarbība
2004.gada 1.maijā Latvijā spēkā
stājās Padomes regula (EK) Nr.1346/2000 par maksātnespējas
procedūrām, kas reglamentē pārrobežu maksātnespējas procesa
tiesisko jautājumu risināšanas starptautisko piekritību. Saskaņā
ar Zviedrijas Karalistes valdības un Latvijas Republikas valdības
līgumu par Zviedrijas īstermiņa konsultantu tehniskās palīdzības
fondu Maksātnespējas administrācija 2004.gada 18.oktobrī noslēdza
līgumu ar Zviedrijas Nodokļu aģentūru (The Swedish Tax Agency)
par juridisko palīdzību Padomes regulas (EK) nr.1346/2000 par
maksātnespējas procedūrām piemērošanas procesā nacionālajā
tiesību sistēmā.
Palīdzības projekta ietvaros Maksātnespējas administrācijai
izveidojās cieša sadarbība ar diviem maksātnespējas procesus
uzraugošās Zviedrijas institūcijas pārstāvjiem. Sadarbības gaitā
Maksātnespējas administrāciju divas reizes apmeklēja minētie
zviedru eksperti, sniedzot praktisku un teorētisku palīdzību
Padomes regulas nr.1346/2000 piemērošanas risinājumos.
Pamatojoties uz sadarbības ietvaros gūto pieredzi, Maksātnespējas
administrācija 2005.gada janvārī plānojusi organizēt
starptautisku semināru par Padomes regulas nr.1346/2000
piemērošanu dažādās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Apzinot
semināra dalībniekus, Maksātnespējas administrācija radusi
savstarpējus kontaktus ar Vācijas kompāniju CIMEJES GmbH, kas
administrē pārrobežu maksātnespējas procesu datu bāzi Eiropas
Savienības līmenī, Igaunijas Republikas Tieslietu ministrijas
Tiesu departamenta Brīvo profesiju un publisko reģistru nodaļu,
Lietuvas Republikas Ekonomikas ministrijas Uzņēmumu bankrota
administrēšanas departamentu.
2004.gadā Maksātnespējas administrācija sadarbības ietvaros ar
ārvalstīm izveidojusi savstarpējus kontaktus ar Maksātnespējas
procesa uzraudzības institūciju starptautisko asociāciju (The
International Association of Insolvency Regulators). 2004.gada
7.oktobrī Maksātnespēja administrācija piedalījās starptautiskās
asociācijas organizētajā Centrāleiropas, Austrumeiropas un
Baltijas valstu valdību un aģentūru uzraudzības institūciju
sanāksmē, kur iegūta informācija par Krievijas, Somijas,
Anglijas, Lietuvas, Īrijas, Austrālijas, Kanādas, Serbijas,
Horvātijas maksātnespējas procesu uzraudzības sistēmām; sniegta
informācija par Latvijā izveidoto maksātnespējas procesu
uzraudzības sistēmu; izanalizēti jautājumi par dažādo
maksātnespējas procesu uzraudzības sistēmu aktuālajām problēmām,
un aktualizēta maksātnespējas procesus uzraugošo institūciju
pieaugošā loma un darbības nepieciešamība.
Papildus iepriekšminētajam 2004.gadā Maksātnespējas
administrācija turpināja sadarbību ar INSOL Europe
(Maksātnespējas procesu uzraugošo un administrējošo institūciju
un personu asociāciju).
6.6. Sabiedrības informēšana un sadarbība ar masu saziņas līdzekļiem
Maksātnespējas administrācijas
sabiedriskās attiecības veido un sadarbību ar masu saziņas
līdzekļiem veic direktora palīdze sabiedrisko attiecību un preses
jautājumos.
2004.gadā ar ziņu relīžu un citu metožu palīdzību masu saziņas
līdzekļi informēti par aktualitātēm, kas saistītas gan ar
Maksātnespējas administrāciju, gan maksātnespējas procesu kopumā.
Veiksmīga sadarbība tika veidota ar centrālajiem un reģionālajiem
laikrakstiem, televīzijām un radio, kā arī ar ziņu
aģentūrām.
Latvijas centrālajos laikrakstos un žurnālos iniciētas intervijas
ar Maksātnespējas administrācijas vadību, kā arī publicēti raksti
par maksātnespējas procesa aktualitātēm, tajā skaitā saistībā ar
izmaiņām normatīvajos aktos.
Direktora palīdze sabiedrisko attiecību un preses jautājumos
regulāri veica preses monitoringu un veidoja publikāciju arhīvu
par Maksātnespējas administrāciju un maksātnespējas procesa gaitu
Latvijā.
Liela nozīme sabiedrības informēšanā ir Maksātnespējas
administrācijas interneta mājas lapai (sīkāk par to skatīt šī
publiskā pārskata 6.4.punktā).
2004.gadā masu saziņas līdzekļi lielu interesi izrādīja par
aktualitātēm attiecībā uz darbinieku prasījumu garantiju fondu un
uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru.
7. ATSAUKSMES PAR MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS DARBU
Pasaules bankas 2004.gada pētījumā
Doing Business Latvija ir minēta starp tām pasaules valstīm,
kurās pēdējā laikā veikti būtiski uzlabojumi attiecībā uz
bankrota procedūru efektivitāti, turklāt Latvija ir viena no
desmit pasaules valstīm, kurās ir efektīvākā bankrota procedūra
un īsākais maksātnespējas process.
Pēc maksātnespējas procesa administratoru apmācībām tās
dalībnieki anonīmi vērtēja lektorus, līdz ar to netieši – arī
Maksātnespējas administrācijas darbu, organizējot administratoru
apmācību. Aptaujas rezultāti liecina, ka kopumā apmācības
dalībnieki ir bijuši apmierināti gan ar mācību programmu, gan
lektoru izvēli. Anketās minētos ieteikumus Maksātnespējas
administrācija izvērtēja un ņems vērā, organizējot turpmāko
apmācības procesu.
Lai veicinātu valsts politikas īstenošanu un Maksātnespējas
administrācijas darba pilnveidošanu, analizētu problēmas un
izstrādātu priekšlikumus maksātnespējas procesa jautājumos, ir
izveidota Konsultatīvā padome, kurai ir padomdevēja tiesības
Maksātnespējas administrācijas darbības jautājumos. 2004.gadā
notikušas 15konsultatīvās padomes sēdes. Tajās tika analizēti
jautājumi par Maksātnespējas administrācijas vidēja termiņa
darbības un attīstības stratēģijas izpildi, par uzņēmējdarbības
riska valsts nodevu, izskatīti Maksātnespējas administrācijas
izstrādātie normatīvo aktu projekti, kā arī jautājums par
atkārtotās sertifikācijas plānu un citi jautājumi.
8. IEKŠĒJĀS KONTROLES SISTĒMAS NOVĒRTĒJUMS UN PASĀKUMI TĀS PILNVEIDOŠANAI
Saskaņā ar Iekšējā audita likumu
iestādes iekšējās kontroles sistēmas novērtējumu un ieteikumus
tās pilnveidošanā sniedz iekšējais audits.
Ierobežoto finanšu resursu dēļ ar Maksātnespējas administrācijas
direktora 2003.gada 16.oktobra rīkojumu nr.359 Iekšējā audita
nodaļa tika likvidēta, tās darbība netika atjaunota visu
2004.gadu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 11. decembra
noteikumu nr.504 “Noteikumi par iekšējo auditu valsts aģentūrās”
15.punktu šīs funkcijas Maksātnespējas administrācijā 2004.gadā
bija jāveic Tieslietu ministrijas Iekšējā audita nodaļai.
Tieslietu ministrijas Iekšējā audita nodaļa 2004.gadā auditu
Maksātnespējas administrācijā neveica.
Maksātnespējas administrācijas vadība, struktūrvienību vadītāji
ir nepārtraukti pilnveidojuši iestādes iekšējās kontroles
mehānismus - ir precizēti darbinieku amatu pienākumi,
struktūrvienību reglamenti, apstiprinātas dažādas iekšējās
reglamentācijas, kas nostiprina finanšu, uzskaites un citas
informācijas ticamību.
Lai Maksātnespējas administrācijas vadība varētu realizēt
izveidotās iekšējās kontroles sistēmas pārraudzību situācijā, kad
nenotiek tās neatkarīgs novērtējums (iekšējais audits),
struktūrvienību vadītāji ir izmantojuši Kontroles pašnovērtējuma
pieeju. Kontroles pašnovērtējums struktūrvienībās ir veikts,
izmantojot kontroles pašnovērtējuma anketas, kā tas ir ieteikts
Īpašo uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariāta
2000.gadā izdotajā Iekšējās kontroles sistēmas
rokasgrāmatā.
Maksātnespējas administrācija ir pieprasījusi papildus finanšu
resursus, lai 2005.gadā varētu atsākt iekšējā audita darbību.
9. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS SNIEGTO PUBLISKO PAKALPOJUMU IZCENOJUMI UN IZCENOJUMU IZMAIŅAS PROGNOZE NĀKAMAJAM PĀRSKATA PERIODAM
Maksātnespējas administrācija
izmaksas uz vienu sniegto publisko maksas pakalpojumu vienību
aprēķina atbilstoši 2002.gada 5.maija Ministru kabineta
noteikumos nr.93 “Publisko pakalpojumu izcenojumu noteikšanas
metodika” noteiktajai kārtībai. Līdz 2004.gada 23.oktobrim bija
spēkā Tieslietu ministrijas 2002.gada 4.novembra rīkojums
nr.1-1/499 ar kuru bija apstiprināti divpadsmit Maksātnespējas
administrācijas sniedzamo publisko pakalpojumu veidi.
2004.gada 23.oktobrī stājās spēkā Ministru kabineta noteikumi
nr.874 “Noteikumi par valsts aģentūras “Maksātnespējas
administrācija” sniegto publisko pakalpojumu izcenojumiem”. Šajos
noteikumos ir apstiprināti sekojoši Maksātnespējas
administrācijas sniedzamie publisko pakalpojumu veidi un
izcenojumi (norādīti bez PVN):
par maksātnespējas procesu administratoru apmācību - 300
Ls;
par maksātnespējas procesu administratoru apmācību atkārtotai
sertificēšanai- 150 Ls;
par maksātnespējas procesu administratoru pirmreizēju
sertificēšanu- 200 Ls;
par maksātnespējas procesu administratoru atkārtotu sertificēšanu
- 80 Ls;
par maksātnespējas procesu administratora sertifikāta derīguma
termiņa pagarināšanu - 50 Ls;
par maksātnespējas procesu administratora sertifikāta dublikāta
izsniegšanu - 30 Ls;
par maksātnespējas procesu administratora sertifikāta atjaunošanu
—50 Ls;
par semināriem —30 Ls par stundu;
par juridisko konsultāciju sniegšanu —20 Ls par stundu.
Izmaiņas izcenojumos tiks veiktas, ja:
tiks izdarīti grozījumi normatīvajos aktos saistībā ar būtiskām
publisko maksas pakalpojumu izmaksu izmaiņām;
mainīsies maksas pakalpojuma izcenojuma kritēriji, un tādēļ
izmaksas mainīsies par 10 % un vairāk.
10. FINANSĒJUMS UN TĀ IZLIETOJUMS
Maksātnespējas administrācija ir
izveidota ar Ministru kabineta 2001.gada 27.decembra rīkojumu
nr.632 „Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “MSB”
reorganizāciju”. Maksātnespējas administrācijas darbība 2002.gadā
un 2003.gada pirmajā ceturksnī tika nodrošināta no līdzekļiem,
kas tika pārņemti 2002.gada 16.janvārī reorganizācijas ceļā no
SIA “MSB”, kā arī ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem.
2004.gads bija pirmais, kad Maksātnespējas administrācijas valsts
izpildvaras funkciju veikšana tika finansēta tikai no tai
piešķirtajām valsts budžeta dotācijām un ieņēmumiem no maksas
pakalpojumiem. Maksātnespējas administrācijas 2004.gada budžetu
noteica likums “Par valsts budžetu 2004.gadam”. Valsts budžeta
līdzekļi izlietoti atbilstoši tāmei (skatīt pārskata pielikumu
nr.1).
10.1. Valsts budžeta dotācija no vispārējiem ieņēmumiem, īpašiem mērķiem paredzētie (speciālā budžeta) ieņēmumi un to izlietojums
Maksātnespējas administrācijai
gadskārtējā valsts budžeta likuma apropriācijas kārtībā tika
piešķirts asignējumus divām valsts pamatbudžeta
apakšprogrammām:
35.01.00 “Maksātnespējas administrācija”;
35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds”.
35.01.00 “Maksātnespējas administrācija”
Maksātnespējas administrācijas uzturēšanai 2004.gadā tika
piešķirtas valsts budžeta dotācijas 371,5 tūkst. Ls apmērā.
Optimāli plānojot savus izdevumus, Maksātnespējas administrācijai
izdevās ietaupīt valsts budžeta dotācijas 21 tūkst. Ls
apmērā.
Atbilstoši likumam „Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju” administrators ir tiesīgs griezties Maksātnespējas
administrācijā, lai segtu maksātnespējas procesa administrācijas
izmaksas sākot no 2003. gada 1. janvāra.
2004.gadā izdevumi maksātnespējas procesa administrācijas izmaksu
segšanai maksātnespējīgos uzņēmumos bija 530 tūkst. Ls, jeb viss
piešķirtais finansējums tika izmantots pilnībā. Maksātnespējas
procesa administrācijas izmaksas segtas 1197 uzņēmumiem.
35.02.00 “Darbinieku prasījumu garantiju fonds”
Saskaņā ar likumu „Par darbinieku aizsardzību darba devēja
maksātnespējas gadījumā” Maksātnespējas administrācija apmierina
darbinieku prasījumus no darbinieku prasījumu garantiju fonda
līdzekļiem.
2004.gadā no darbinieku prasījumu garantiju fonda ir apmierināti
darbinieku prasījumi 1,285 milj. Ls apmērā, no tiem
maksātnespējas procesa gaitā no parādnieka atgūti un ieskaitīti
atpakaļ valsts budžetā 47 tūkst. Ls. Kopējā darbinieku prasījumu
garantiju fonda izpilde veido 76% no kārtējiem darbinieku
prasījumu garantiju fonda ieņēmumiem jeb 1,238 milj. Ls, kas ir 5
reizes vairāk nekā 2003.gadā. 2004.gadā darbinieku prasījumi
apmierināti 2 791 darbiniekam 80 uzņēmumos.
Darbinieku prasījumu garantiju fonda atlikums uz 2004.gada
31.janvāri ir4,34milj. Ls.
10.2. Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un to izlietojums
Maksātnespējas administrācijai
2004.gadā viens no finansēšanas avotiem bija ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem. 2004.gadā par maksas pakalpojumiem tika iekasēti
58 tūkst. Ls.
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem tika izlietoti vienīgi maksas
pakalpojumu sniegšanai. Ar publisko maksas pakalpojumu sniegšanu
saistītās izmaksas 2004.gadā sastāvēja no:
tiešajām izmaksām – Maksātnespējas administrācijas darbinieku
atalgojums, valsts sociālas apdrošināšanas obligātās iemaksas,
pakalpojumu samaksas, kā arī materiālu, energoresursu, ūdens un
mazvērtīgā inventāra iegādes izdevumi;
netiešajām izmaksām - uz vienu maksas pakalpojumu vienību
attiecināmās netiešās izmaksas (administratīvo izmaksu apjoms),
kas ir aprēķinātas proporcionāli maksas pakalpojumu sniegšanā
iesaistīto darbinieku patērētajam darba laikam.
10.3. Līdzekļu ekonomija, kas panākta, uzlabojot darba efektivitāti
2003.gada 16.oktobrī Maksātnespējas administrācijā tika veikta reorganizācija, kuras rezultātā darbinieku skaits tika samazināts no 50 uz 33, un tāds tas saglabājās arī 2004.gada pirmajos trīs ceturkšņos, attiecīgi radot ekonomiju arī Maksātnespējas administrācijas uzturēšanas izdevumos. Visu nepieciešamo uzdevumu veikšana ar tik ierobežotiem cilvēku resursiem bija apgrūtinoša.
11. VALSTS INVESTĪCIJU PROGRAMMĀ IETVERTO PROJEKTU ĪSTENOŠANAI PIEŠĶIRTO BUDŽETA LĪDZEKĻU IZLIETOJUMS
Maksātnespējas administrācijai nav projektu, kas tiek finansēti valsts investīciju programmas ietvaros.
12. PERSONĀLA IZGLĪTOŠANA UN KVALIFIKĀCIJAS PAAUGSTINĀŠANA
Maksātnespējas administrācijas
darba kvalitāte atspoguļojas tās īstenotajās funkcijās, kas ir
cieši saistīta ar personāla profesionalitāti. Maksātnespējas
darbiniekiem, kuru amata pienākumos ietilpst iestādes
pamatfunkciju nodrošināšana, ir jābūt izglītībai tiesību zinātnēs
vai ekonomikā, vai finansēs, kas papildināta ar zināšanām
maksātnespējas jautājumos un prasmi orientēties normatīvo aktu
sistēmā.
Veicot darbinieku atlasi, īpaša uzmanība tiek pievērsta
pretendenta profesionālajai kvalifikācijai, analizējot sasniegto
un nosakot iespējamās mācību vajadzības.
2004.gada 31.decembrī Maksātnespējas administrācijā strādāja 38
darbinieki. No 40 amata vietām divas amata vietas bija vakantas,
un viena no tām - uz darbinieka prombūtnes laiku.
Maksātnespējas administrācijā kopš tās izveides 2002.gadā strādā
astoņi darbinieki jeb 20% no kopējā strādājošo skaita
iestādē.
2004.gadā Maksātnespējas administrācija izbeigusi darba tiesiskās
attiecības ar trīs darbiniekiem, kas ir mazāk nekā viens procents
no kopējā strādājošo skaita. Mazā personāla mainība ir saistīta
ar darbinieku augsto motivāciju strādāt Maksātnespējas
administrācijā.
2004.gada 31.decembrī no kopējā strādājošo darbinieku skaita
iestādē 60,5% bija sievietes (23) un 39,5% vīrieši (15).
Vidējais Maksātnespējas administrācijas darbinieku vecums ir 29
gadi. Visvairāk darbinieku ir vecuma grupās no 21 līdz 25 gadiem
– 11 darbinieki, un no 26 gadiem līdz 30 gadiem – 12
darbinieki.
2004. gada beigās 11 Maksātnespējas administrācijas darbinieki
studēja Latvijas augstskolās bakalaura grāda iegūšanai, 19
darbinieki bija ieguvuši augstāko izglītību, no tiem septiņi
darbinieki ieguvuši maģistra grādu.
Darbinieku apmācības un kvalifikācijas paaugstināšanas mērķis ir
paaugstināt darbinieku prasmju un zināšanu līmeni, atbalstīt un
veicināt pašu darbinieku vēlmi pilnveidot savu kvalifikāciju,
uzlabot darbinieku saskarsmi, sadarbību un iekšējo komunikāciju,
lai panāktu izglītota un augsti profesionāla personāla motivāciju
ieguldīt savas zināšanas un prasmes Maksātnespējas
administrācijas tālākā veidošanā un attīstībā. 2004.gada laikā
darbinieki profesionālās zināšanas un prasmes ir paaugstinājuši,
piedaloties dažādās mācību programmās un semināros Latvijā un
ārpus tās.
Mācību braucienos un darba komandējumos ārpus Latvijas 2004.gadā
devās trīs darbinieki.
13. PROGNOZES UN PLĀNI NĀKAMAJAM GADAM
13.1. Plānotie pasākumi pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai
Likumdošanas pilnveidošana
Lai pilnveidotu maksātnespējas procesu regulējumu valstī,
2005.gadā plānots izstrādāt vairākus tiesību aktu
projektus.
2004.gada 1.maijā Latvijā spēkā stājusies Padomes regula (EK)
nr.1346/2000 par maksātnespējas procedūrām. Lai gan kopš Padomes
regulas (EK) nr.1346/2000 spēkā stāšanās tā ir tieši piemērojama
Latvijā, tās efektīvas piemērošanas nodrošināšanai nepieciešams
izveidot sadarbību valsts pārvades, tiesu institūciju, kā arī
maksātnespējas procesa subjektu starpā, vienlaikus konkretizējot
katra minētā subjekta kompetences robežas. Līdz ar to
Maksātnespējas administrācija ar Ministru prezidenta 2004.gada
1.decembra rīkojumu nr.513 „Par darba grupu priekšlikumu
izstrādei pārrobežu maksātnespējas procesa piemērošanas
nodrošināšanai” izveidotās darba grupas ietvaros 2005.gadā
izstrādās priekšlikumus Padomes regulas (EK) nr.1346/2000
efektīvas piemērošanas nodrošināšanai.
2005.gadā tiks izstrādāts jauns Maksātnespējas likumprojekts, jo
pašreizējais normatīvais regulējums neveicina maksātnespējīgu
uzņēmumu maksātspējas atjaunošanu. Maksātnespējas likumprojekta
mērķis ir veicināt parādnieka maksātspējas atjaunošanu un
kreditoru interešu aizsardzību parādnieka ierobežotas
maksātspējas vai maksātnespējas gadījumā.
Pašreiz spēkā esošajā likumā “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību
maksātnespēju” nav arī ietverts viss to subjektu loks, kuriem
iespējama maksātnespēja, piemēram, biedrības un nodibinājumi,
individuālie komersanti, fiziskās personas.
Likumprojektā paredzēts paplašināt maksātnespējas subjektu loku,
attiecinot to arī uz komersantiem, citām juridiskajām personām
(biedrības un nodibinājumi), kā arī fiziskajām personām.
Likumprojektā paredzēts iestrādāt arī normas, lai nodrošinātu
Padomes regulas (EK) nr.1346/2000 par maksātnespējas procedūrām
sekmīgu piemērošanu Latvijā.
Likumprojektā ir paredzēts izveidot elektronisku Maksātnespējīgo
personu reģistru un datu bāzi, līdz ar to sakārtojot informāciju
par visiem maksātnespējīgajā procesa subjektiem no uzņēmumu
maksātnespējas pasludināšanas dienas līdz maksātnespējas procesa
pabeigšanai.
Lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu ekonomiju, likumprojektā
ir iestrādāta jauna finansēšanas kartība gadījumos, ja no
maksātnespējīgā uzņēmuma naudas līdzekļiem vai no citiem
maksātnespējas procesa finansēšanas avotiem nav iespējams
izmaksāt atlīdzību administratoram vai pilnā apmērā segt
maksātnespējas procesa izmaksas.
Likumprojektā paredzētās normas nodrošina Latvijā īstenotās
komercdarbības reformas ieviešanu maksātnespējas jomā. Minētais
novērsīs atšķirīgu tiesību normu interpretāciju un sekmēs
maksātnespējas likumīgu un efektīvu norisi.
Administratoru uzraudzība un sertifikācija
2005.gadā plānots organizēt
lokālos un starptautiskos seminārus ar mērķi veicināt sadarbību
starp maksātnespējas procesa administratoriem, tiesnešiem un
valsts pārvaldes institūcijām, iepazīstināt ar jaunāko
likumdošanā, praktiskiem maksātnespējas procesa risinājumiem
u.c.
2005.gadā plānots veikt pastiprinātu administratoru darbības
kontroli, atkārtoti sertificēt tos administratorus, kuru darbībai
izsniegtā sertifikāta termiņa derīgums beidzas 2005.gadā. Tā kā
2004.gadā pirmo reizi notika administratoru atkārtota
sertificēšana, Maksātnespējas administrācija plānojusi izstrādāt
šim procesam atbilstošus tiesību aktus, pieaicinot jau ilgstoši
praktizējošus un zinošus speciālistus šī procesa norisē.
Lai nodrošinātu maksātnespējas procesu efektīvu un likumīgu
gaitu, kā papildus pasākums 2005.gadā tiek plānota anonīmā
telefona izveide, lai maksātnespējas procesos iesaistītās
personas varētu informēt maksātnespējas administrāciju par
iespējamajiem administratoru pārkāpumiem.
Sadarbība ar valsts pārvaldes iestādēm
2004.gada nogalē tika panākta
vienošanās starp Maksātnespējas administrāciju un Valsts ieņēmumu
dienestu par savstarpējo sadarbību attiecībā uz informācijas par
darbinieku algām apmaiņu elektroniskā veidā, tādējādi veicinot
informācijas apmaiņas efektivitāti un samazinot informācijas
pieprasīšanas un sniegšanas termiņus. 2005.gadā sarunas ar Valsts
ieņēmumu dienestu turpināsies, lai tehniski varētu nodrošināt
datu apmaiņas īstenošanu.
2005.gadā Maksātnespējas administrācija plāno turpināt un uzlabot
sadarbību ar valsts pārvaldes iestādēm, lai nodrošinātu savu
funkciju kvalitatīvu veikšanu.
Personāla plānošana
Arī 2005.gadā personāla atlasē
tiks saglabāts princips – augsta kvalifikācija, kas balstīta ne
tikai uz izglītības līmeni, bet arī pieredzi attiecīgajā
jomā.
Vienlaikus, atbilstoši Maksātnespējas administrācijas 2005.gada
izdevumu tāmei un nepieciešamībai pilnveidot un paaugstināt
darbinieku zināšanas un prasmes, kā arī lai nodrošinātu
Maksātnespējas administrācijai noteikto funkciju izpildi, tiks
plānota personāla apmācība.
13.2. Plānotie pasākumi resursu lietderīgai un taupīgai izmantošanai un administrēšanas sistēmas uzlabošanai
Lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu ekonomiju un taupīgu izmantošanu, 2005.gadā tiks pārskatīti Maksātnespējas administrācijas izdevumi, un iespēju robežās veikta administratīvo funkciju optimizēšana.
13.3. Maksātnespējas administrācijas finanšu saistības
Maksātnespējas administrācijai nav
ieķīlātu aktīvu.
Zembilances kontā “Nomātie pamatlīdzekļi” ir uzrādīts nomātais
pamatlīdzeklis – automašīna Mazda Premacy 2.0 exclusive saskaņā
ar noslēgto līgumu nr.3-01/031716. Atlikusī nomas maksa par
periodu no 2005.gada līdz 2006.gadam ir Ls 5965.
14. VALSTS KONTROLES VEIKTĀS PĀRBAUDES UN TO REZULTĀTI
Valsts kontrole 2004.gada otrajā
pusgadā, pamatojoties uz 2004.gada 15.jūnija revīzijas uzdevumu,
veica revīziju par Maksātnespējas administrācijas darbības
atbilstību Publisko aģentūru likumam un finanšu vadības kontroles
sistēmas novērtējumu 2004.gadā.
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā norādīts, ka grāmatvedības
organizācija kopumā atbilst Ministru kabineta 2003.gada
21.oktobra noteikumu nr.585 „Par grāmatvedības kārtošanu un
organizāciju” prasībām. Valsts kontrole ir uzdevusi
Maksātnespējas administrācijai:
saskaņot ar Finanšu ministriju kreditora prasījumu tiesību
atspoguļošanu finanšu pārskatos;
nodrošināt iekšējā audita funkciju;
sagatavot un iesniegt grozījumus Ministru kabineta 2002.gada
17.septembra noteikumos nr.425 “Valsts aģentūras “Maksātnespējas
administrācija” nolikums”, tādējādi nodrošinot Konsultatīvās
padomes uzdevumu atbilstību Publisko aģentūru likuma
prasībām.
PIELIKUMS NR.1. MAKSĀTNESPĒJAS ADMINISTRĀCIJAS FINANSĒJUMS UN TĀ IZLIETOJUMS
1.tabula. Aktīvi un pasīvi (kopsavilkuma bilance latos)
Nr.p.k. |
Rādītāji |
2004 |
2003 |
1. |
Aktīvi: |
4428 537 |
3956 312 |
1.1. |
ilgtermiņa ieguldījumi |
65 989 |
102 759 |
1.2. |
apgrozāmie līdzekļi |
4362548 |
3853 553 |
2. |
Pasīvi: |
4428 537 |
3956 312 |
2.1. |
pašu kapitāls |
4426 974 |
3953 895 |
2.2. |
kreditori |
1 563 |
2 417 |
2.tabula. 2003.gada ieņēmumi un to izlietojums (latos)
Nr.p.k. |
Rādītāji 2004.gadā |
Apstiprināts likumā |
Izpilde (naudas plūsma) |
1. |
Ieņēmumi (kopā) |
2570 019 |
2696 503 |
1.1. |
dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem |
901 499 |
901 499 |
1.2. |
maksas pakalpojumi un citi ieņēmumi |
1 668 520 |
1795004* |
2. |
Izdevumi (kopā) |
2570 019 |
2177 658 |
2.1. |
uzturēšanas izdevumi (kopā) |
2568 019 |
2175 814 |
2.1.1. |
atalgojumi |
219 968 |
219 704 |
2.1.2. |
valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas |
486 034 |
382 722 |
2.1.3. |
komandējumu un dienesta braucienu izdevumi |
1 000 |
664 |
2.1.4. |
pakalpojumu apmaksa |
413 085 |
319 984 |
2.1.5. |
materiālu, energoresursu, ūdens un inventāra iegāde |
13 923 |
12 516 |
2.1.3. |
subsīdijas un dotācijas |
1434 009 |
1240 224 |
2.2. |
izdevumi kapitālieguldījumiem |
2 000 |
1 844 |
* Paskaidrojums:
pašu ieņēmumi darbinieku prasījumu garantiju fondā – Ls 1737
314
maksas pakalpojumu ieņēmumi – Ls 57 690
Vidējais pārskata gadā nodarbināto skaits – 36.
3.tabula. 2004.gadā iekasētie naudas līdzekļi no maksas
pakalpojumiem un to izlietojums (latos)
Nr. p.k. |
Maksas pakalpojuma veids |
Izcenojums |
Faktiski iekasētie naudas līdzekļi |
1. |
Maksātnespējas procesu administratoru pirmreizējā sertificēšana |
236Ls x 62 |
14 632 |
2. |
Maksātnespējas procesu administratoru apmācība |
354 Ls x 65 |
23 010 |
3. |
Semināri |
35,40 x 1 |
601,8 |
35,40 Ls x17 |
1 911,6 |
||
35,40 Ls x 54 |
2135 |
||
50 Ls x 43 |
4683,8 |
||
Kopā: |
35,40 |
||
4. |
Par administratoru apmācību atkārtotai sertificēšanai |
177 Ls x 55 |
9 735 |
5. |
Par administratoru atkārtotu sertificēšanu |
94,40 Ls x 54 |
5097,6 |
4. |
Pārējie ieņēmumi no maksas pakalpojumiem |
– |
531 |
Kopā: |
– |
57689,40 |
AAS SEESAM LATVIA 2004. gada saīsinātais finanšu pārskats
TEHNISKAIS REZULTĀTS NEDZĪVĪBAS APDROŠINĀŠANĀ
2004 |
|
Neto nopelnītās prēmijas |
1,701,692 |
Neto piekritušās atlīdzību prasības |
(455,182) |
Pārnestais ieguldījumu darbības rezultāts no netehniskā rezultāta |
34,970 |
Neto darbības izdevumi |
(697,612) |
Citi tehniskie ienākumi, neto |
966 |
Citi tehniskie izdevumi, neto |
(41,201) |
Tehniskais rezultāts |
543,633 |
NETEHNISKAIS REZULTĀTS
2004 |
|
Tehniskais rezultāts |
543,633 |
Ieguldījumu darbības ienākumi nedzīvības apdrošināšanā |
167,929 |
Ieguldījumu darbības izdevumi nedzīvības apdrošināšanā |
(72,852) |
Pārnestais ieguldījumu darbības rezultāts uz tehnisko rezultātu |
(34,970) |
Citi ienākumi |
1,506 |
Citi izdevumi, ietverot pārvērtēšanu |
(2,023) |
Pelņa pirms nodokļiem |
603,223 |
Uzņēmumu ienākuma nodoklis |
(95,877} |
Pārskata gada peļņa |
507,346 |
BILANCE 2004. GADA 31. DECEMBRĪ
AKTĪVI |
31.12.2004 |
Kopā nemateriālie aktīvi |
85,950 |
Kopā ieguldījumi |
3,890,635 |
Kopā debitori |
1,095,455 |
Materiālie aktīvi |
103,504 |
Nauda kasē un prasības uz pieprasījumu pret Kredītiestādēm |
530,426 |
Kopā uzkrātie ienākumi un nākamo periodu izdevumi |
272,633 |
KOPĀ AKTĪVI |
5,978,603 |
PASĪVI |
|
Parakstītais pamatkapitāls |
1,000,000 |
Rezerves kapitāls un pārējās rezerves |
226,377 |
Iepriekšējo gadu nesadalītā peļņa |
1,290,360 |
Pārskata gada pelņa |
507,345 |
Kopā tehniskās rezerves |
1,759,423 |
Kopā uzkrājumi |
49,071 |
Kopā kreditori |
988,259 |
Kopā uzkrātie izdevumi un nākamo periodu ienākumi |
157,767 |
KOPĀ PASĪVI |
5,978,603 |
Sabiedrības pilna apjoma finanšu pārskati ir pieejami AAS SEESAM
LATVIA reģistrētajā birojā Rīgā, Vienības gatvē 87H.
Ģenerāldirektors Aigars
Freimanis
Galvenā grāmatvede Alda Avina
Revidentu ziņojums AAS Seesam Latvia akcionāriem
Mēs esam veikuši AAS Seesam Latvia 2004. gada finanšu pārskatu, uz kuriem balstoties ir sagatavots saīsinātais finanšu pārskats, revīziju. Mēs veicām revīziju atbilstoši Starptautiskās Grāmatvežu federācijas izdotajiem Starptautiskajiem revīzijas standartiem. Mūsu 2005. gada 27. aprīļa ziņojumā mēs sniedzām revidentu ziņojumu bez iebildēm par pilna apjoma 2004. gada finanšu pārskatiem, uz kuriem balstoties ir sagatavots saīsinātais finanšu pārskats. Mūsuprāt, klāt pievienotais saīsinātais finanšu pārskats visos būtiskākajos aspektos ir atbilstošs pilna apjoma finanšu pārskatiem, uz kuriem balstoties ir sagatavots saīsinātais finanšu pārskats. Lai gūtu pilnīgāku priekšstatu par Uzņēmuma finansiālo stāvokli un tā darbības rezultātiem pārskata gadā, kā arī par mūsu veiktās revīzijas saturu, saīsinātais finanšu pārskats būtu jālasa kontekstā ar pilna apjoma finanšu pārskatiem, uz kuriem balstoties ir sagatavots saīsinātais finanšu pārskats, kā arī mūsu ziņojumu par pilna apjoma finanšu pārskatiem.
PricewaterbouseCoopers SIA
Komercsabiedrības licence nr.
5
Juris Lapše Zvērināts revidents
Sertifikāts nr. 116 Valdes loceklis
Rīgā 2005. gada 18. maijā