Ministru kabineta 2005.gada 7.jūnija sēdē
Akceptēts likumprojekts “Par
1997.gada 7.augustā parafētā Latvijas – Krievijas robežlīguma
projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas Republikas
Satversmei”.
Likumprojekts izstrādāts kā speciāls
likums, ievērojot Latvijas Republikas Satversmes 85.pantā
noteikto, ka Latvijā pastāv Satversmes tiesa, kas likumā
noteiktās kompetences ietvaros izskata lietas par likumu
atbilstību Satversmei, kā arī citas ar likumu tās kompetencē
nodotās lietas.
Speciāls likums šajā situācijā nepieciešams, jo šobrīd spēkā
esošais Satversmes tiesas likums pieļauj parakstītu starptautisko
līgumu (arī līdz apstiprināšanai Saeimā) konstitucionālo
kontroli, bet neparedz starptautisko līgumu projektu preventīvo
konstitucionālo kontroli, t.i., starptautisko līgumu projektu
konstitucionalitātes pārbaudi pirms to parakstīšanas.
Ņemot vērā, ka Satversmes tiesas likums neparedz Satversmes
tiesai veikt starptautisko līgumu projektu preventīvo
konstitucionālo kontroli, bet Latvijas Republikas 85.pantā
noteikts, ka Latvijā pastāv Satversmes tiesa, kas likumā
noteiktās kompetences ietvaros izskata lietas par likumu
atbilstību Satversmei, kā arī citas ar likumu tās kompetencē
nodotās lietas, un Satversmes tiesa 2005.gada 4.janvārī savā
spriedumā lietā Nr.2004-16-01 atzinusi, ka gadījumā, ja likumā
nav iekļautas visas attiecīgo jomu regulējošās tiesību normas,
tas nevar tikt uzskatīts par vienīgo attiecīgās jomas tiesību
avotu, līdz ar to speciāla likuma pieņemšana par starptautiska
līguma projekta atbilstības izvērtēšanu Latvijas Republikas
Satversmei ir tiesiska un pamatota.
Likuma mērķis ir lūgt Satversmes tiesu kā vienīgo institūciju,
kas ir tiesīga autoritatīvi interpretēt Satversmi, izvērtēt
1997.gada 7.augustā parafētā Latvijas – Krievijas robežlīguma
projekta, kas akceptēts ar Ministru kabineta 1997.gada 9.decembra
rīkojumu Nr.612 “Par Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas
līgumu par Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas valsts
robežu” atbilstību Satversmei.
Likumprojekts paredz noteikt kārtību, kādā Satversmes tiesa
izskata lietu par līguma projekta atbilstību Satversmei.
Likumprojekts paredz, ka lietas ierosināšanas, sagatavošanas,
nodošanas izskatīšanai un izskatīšanas procesuālo kārtību nosaka
Satversmes tiesas likums un Satversmes tiesas reglaments tiktāl,
ciktāl šis speciālais likums nenosaka citādi.
Likumprojekta 4.pants paredz, ka, ierosinot, sagatavojot, nododot
izskatīšanai un izskatot lietu, nav piemērojamas vairākas
Satversmes tiesas likumā ietvertās tiesību normas. Proti, uz šo
lietu neattiecas tiesību normas, kas regulē to, ka pieteikumā
tiek norādīta un kā lietā iesaistās institūcija, kas izdevusi
apstrīdēto aktu. Nav pieļaujama lietas sagatavošanas termiņa
pagarināšana, kā arī tiesvedību lietā var izbeigt tikai pēc
iesniedzēja lūguma. Likumprojektā paredzētas atšķirīgas prasības,
kas norādāmas, sastādot spriedumu.
Likumprojektā ietvertās tiesību normas izkārtotas atbilstoši
Satversmes tiesas procesa stadijām – lietas ierosināšana (6.p.),
sagatavošana (7.p.), nodošana izskatīšanai (8.p.) un izskatīšana
(9.p.).
Likumprojekta 6.pants noteic, ka Satversmes tiesa ierosina lietu
pilnā sastāvā, turklāt – 20 dienu laikā. Tas ir izņēmums no
vispārējās kārtības, kas lietu ierosina Satversmes tiesas
kolēģija trīs tiesnešu sastāvā, un to dara mēneša laikā vai
ilgāk, ja pagarina likumā atvēlēto termiņu lēmuma pieņemšanai.
Likumprojektā noteiktajai atšķirīgai kārtībai ir divi mērķi.
Pirmkārt, saskaņā ar Satversmes tiesas likuma 26.panta pirmās
daļas otro teikumu, tikai tiesa pilnā sastāvā var lemt par likumā
neregulētiem jautājumiem. Otrkārt, lietas ierosināšanai
atvēlētais termiņš – viens mēnesis – ir pārāk ilgs, jo to var arī
pagarināt, ja lieta ir īpaši sarežģīta.
Likumprojekta 8. pantā noteikts, ka Satversmes tiesa lietu
izskata rakstveida procesā. Šī norma likumprojektā ietverta
tādēļ, ka lietā par robežlīguma projekta atbilstību Satversmei
nav institūcijas, kas izdevusi apstrīdēto aktu. Vienīgais lietas
dalībnieks ir Ministru kabinets – pieteikuma iesniedzējs.
Satversmes tiesas 2004. gada statistika liecina: no 18
spriedumiem tikai viena lieta izskatīta tiesas sēdē ar lietas
dalībnieku piedalīšanos. Pārējās izskatītas rakstveida procesā.
Tātad lietas par robežlīguma projekta atbilstību Satversmei
izskatīšana rakstveida procesā neapgrūtinās objektīvu un
vispusīgu lietas izskatīšanu.
Lai būtu iespējama visu nepieciešamo pierādījumu iegūšana un
attiecīgo personu uzklausīšana, likumprojekta 7.pantā noteiks,
ka, lietu sagatavojot, tiesnesis, ja nepieciešams, pieņem lēmumu
par liecinieka nopratināšanu un pats nopratina liecinieku.
Liecinieks tiek brīdināts par atbildību saskaņā ar
Krimināllikumu. Šobrīd Satversmes tiesā liecinieku var nopratināt
tikai tiesas sēdē ar lietas dalībnieku piedalīšanos. Savukārt
noteikt ekspertīzi vai pieaicināt kādu personu viedokļa
sniegšanai var arī tiesnesis vienpersoniski, pieņemot lēmumu un
brīdinot ekspertu par kriminālatbildību. Piemēram, Lietuvas
Konstitucionālās tiesas likuma 36.pants pieļauj arī pašam
Konstitucionālās tiesas tiesnesim aicināt un nopratināt
liecinieku, kā arī aicināt to uz tiesas sēdi. Līdz ar to šāda
liecinieka aicināšanas kārtība ir pieļaujama un, ja lietu izskata
rakstveida procesā, pat nepieciešama.
Likumprojekta 9.panta pirmā daļa paredz, ka sprieduma lietā
jāpieņem piecu mēnešu laikā kopš lietas ierosināšanas. Šā panta
otrajā daļa noteikts, ka iepriekšminēto termiņu sprieduma
pieņemšanai nevar pagarināt vai apturēt.
Likumprojekta 1.pantā ietvertā mērķa pilnīgai sasniegšanai
nepieciešams gūt atbildes uz vairākiem tiesību jautājumiem, kas
saistīti ar robežlīguma projekta iederību nacionālajā tiesību
sistēmā. Pēc šo jautājumu analīzes sprieduma secinājuma daļā
atbildes uz šiem jautājumiem Satversmes tiesa, līdzīgi kā Eiropas
Kopienu tiesa, izskatot lietu par dalībvalsts iesniegtu lietu par
prejudiciālu jautājumu, ietver sprieduma nolēmumu daļā.
Likumprojekts paredz, ka tas stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas un zaudē spēku likumprojekta 9.pantā minētā
sprieduma publicēšanas dienā.
Pieņemti noteikumi “Grozījums Ministru kabineta 1999.gada
12.janvāra noteikumos Nr.14 “Kārtība, kādā tiražējamas Latvijas
valsts himnas notis un skaņu ieraksti””.
Pēc Latvijas
neatkarības atjaunošanas no jauna apstiprināta Latvijas Valsts
oficiālā simbolika, tai skaitā 1990.gadā atjaunotā Latvijas
Valsts himna. Līdz šim normatīvajos aktos nav noteikts himnas
atskaņojuma versiju standarts, novedot līdz situācijai, ka himna
ne vienmēr tiek atskaņota pietiekami kvalitatīvi. Himna dažkārt
dzirdama ar “norautām” beigām, tonalitātēs, kas nepiemērotas masu
dziedāšanai, u.tml. Sporta pasākumos himnas atskaņošanai tiek
atvēlēts ierobežots laiks (maksimums 55 sekundes), tādēļ īpaša
nepieciešamība ir pēc Latvijas Valsts himnas saīsinātas (bez
atkārtojumiem) versijas.
Lai novērstu šīs nepilnības, Latvijas Republikas Kultūras
ministrija sadarbībā ar Komponistu savienību nodibināja Latvijas
Republikas Valsts himnas komisiju, kura ir izstrādājusi himnas
aranžējumu standartus dažādiem izpildītāju sastāviem, ieskaitot
saīsināto himnas versiju atskaņošanai sporta pasākumos.
Grozījums nosaka, ka himnas atskaņošanai un tiražēšanai izmanto
šādus himnas aranžējuma variantus (atskaņotāju sastāvus un
tonalitātes): partitūras ar simfonisko orķestri: simfoniskajam
orķestrim Si bemol mažorā;korim (jauktajam korim, sieviešu korim,
vīru korim) un simfoniskajam orķestrim Si bemol mažorā;
vienbalsīgam dziedājumam un simfoniskajam orķestrim Fa mažorā.
Partitūras ar pūtēju orķestri: pūtēju orķestrim Si bemol mažorā;
korim (jauktajam korim, sieviešu korim, vīru korim) un pūtēju
orķestrim Si bemol mažorā; vienbalsīgam dziedājumam un pūtēju
orķestrim Fa mažorā. Koris, klavieres, ērģeles: jauktajam korim
a cappella Si bemol mažorā; sieviešu korim a
cappella Si bemol mažorā; vīru korim a cappella Si
bemol mažorā; vienbalsīgam dziedājumam Fa mažorā; klavierēm Si
bemol mažorā; korim (jauktajam korim, sieviešu korim, vīru korim)
un klavierēm Si bemol mažorā; vienbalsīgam dziedājumam un
klavierēm Fa mažorā; ērģelēm Si bemol mažorā; korim (jauktajam
korim, sieviešu korim, vīru korim) un ērģelēm Si bemol mažorā;
vienbalsīgam dziedājumam un ērģelēm Fa mažorā.
Himnas īsās versijas atskaņošanai un tiražēšanai izmanto himnas
aranžējumu simfoniskajam orķestrim un pūtēju orķestrim Si bemol
mažorā.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada
31.augusta noteikumos Nr.305 “Noteikumi par vienreizējas
dotācijas piešķiršanu pašvaldībām, kuras veic administratīvi
teritoriālo reformu””.
Noteikumu projekts paredz svītrot
dotācijas piešķiršanas termiņu, kurš iepriekš bija noteikts līdz
2003.gada 31.decembrim, tādā veidā dodot iespēju piešķirt
vienreizējo dotāciju Liepājas rajona Sakas novadam un Preiļu
rajona Riebiņu novadam, kuri izveidoti saskaņā ar Ministru
kabineta 2004.gada 16.novembra noteikumiem.
Noteikumi paredz, ka pašvaldību apvienošanās gadījumā tiek
sagatavots attiecīgs Ministru kabineta noteikumu projekts
dotācijas piešķiršanai. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām
un pastāvošai praksei noteikumus izdot, pamatojoties uz
noteikumiem, nevar, tādēļ sagatavotie grozījumi paredzēs piešķirt
vienreizējo dotāciju saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu.
Noteikumu projekts paredz precizēt dotācijas apmēru tad, ja
pašvaldībai papildus tiek pievienota cita pašvaldība, nosakot, ka
dotācijas apmērs skaitāms no pievienoto pašvaldību iepriekšējā
saimnieciskā gada pamatbudžeta ieņēmumiem, neskaitot saņemtās
mērķdotācijas no valsts budžeta.
Vienlaikus sagatavots rīkojums “Par vienreizējas dotācijas
piešķiršanu Liepājas rajona Sakas novadam un Preiļu rajona
Riebiņu novadam”, kurš nosaka vienreizējas dotācijas piešķiršanu
Liepājas rajona Sakas novadam un Preiļu rajona Riebiņu novadam,
kā arī piešķirtās dotācijas apmērus. Rīkojums paredz, ka Valsts
kase atbilstoši finansēšanas plānam pārskaita: Liepājas rajona
Sakas novada pašvaldībai vienreizēju dotāciju 9677,34 latu apmērā
no līdzekļiem, kas valsts budžetā 2005.gadam paredzēti
Administratīvi teritoriālās reformas likuma izpildei; Preiļu
rajona Riebiņu novada pašvaldībai vienreizēju dotāciju 23 968,17
latu apmērā no līdzekļiem, kas valsts budžetā 2005.gadam
paredzēti Administratīvi teritoriālās reformas likuma
izpildei.
Pieņemti “Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas
objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama
reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana”, kuri
nosaka reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar
ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai
informācijas objektu izvietošana. Noteikumi neattiecas uz
reklāmām, kas izvietotas uz ēkām.
Reklāmas objekti (reklāmas objekti ir jebkuras formas vai jebkura
veida priekšmeti, konstrukcijas vai būves, kas speciāli veidotas
reklāmas izvietošanai) un informācijas objekti (norādes, zīmes
vai citi tamlīdzīgi līdzekļi, kas nav paredzēti satiksmes
organizēšanai un neatbilst satiksmes organizācijas tehniskajiem
līdzekļiem, kuru izvietošanu nosaka attiecīgs valsts standarts)
nedrīkst: aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, kā
arī pasliktināt to redzamību un uztveršanu; apžilbināt
transportlīdzekļu vadītājus; ierobežot transportlīdzekļu
vadītājiem redzamību krustojumos vai izbraukšanas vietās uz ceļa
no blakus teritorijām; atrasties uz viena balsta ar satiksmes
organizācijas tehnisko līdzekli.
Informācijas objektā kopumā nedrīkst būt vairāk par 30 vārdiem
vai atsevišķiem simboliem, vai atsevišķiem attēliem, vai
atsevišķām skaitļu kombinācijām.
Noteikumi nosaka, kā notiek reklāmas objektu vai informācijas
objektu izvietošana ārpus apdzīvotām vietām. Reklāmas objektus
izvieto: ne tuvāk par 50 metriem no valsts galveno un 1.šķiras
autoceļu klātnes šķautnes un ne tuvāk par 30 metriem no pārējo
autoceļu klātnes šķautnes (attālums mērāms no reklāmas objekta
malas, kas atrodas vistuvāk autoceļam); autoceļam piegulošajā
stāvvietā vai atpūtas vietā – paralēli autoceļa asij gar
stāvvietas vai atpūtas vietas malu, bet ne tuvāk par 10 metriem
no autoceļa brauktuves malas. Minimālais attālums starp reklāmas
objektiem ir vismaz 250 metru.
Informācijas objektus izvieto: pie valsts galvenajiem autoceļiem,
kā arī pie autoceļiem, kur diennakts vidējā satiksmes intensitāte
pārsniedz 3000 automašīnas diennaktī, – pie nobrauktuves uz
objektu perpendikulāri tā autoceļa asij, no kura nogriežas, ne
tuvāk par 10 metriem no autoceļa klātnes šķautnes un ne tuvāk par
2 metriem no nobrauktuves klātnes šķautnes, bet ne tālāk par 20
metriem no nobrauktuves klātnes šķautnes; pie autoceļiem, kur
diennakts vidējā satiksmes intensitāte nepārsniedz 3000
automašīnas diennaktī, – pie nobrauktuves uz objektu
perpendikulāri tā autoceļa asij, no kura nogriežas, ne tuvāk par
2 metriem no autoceļa klātnes šķautnes un ne tuvāk par 2 metriem
no nobrauktuves klātnes šķautnes, bet ne tālāk par 20 metriem no
nobrauktuves klātnes šķautnes. Pie vienas nobrauktuves var
izvietot ne vairāk kā vienu informācijas objektu.
Noteikts, ka reklāmas objektus vai informācijas objektus nedrīkst
izvietot virs autoceļa. Reklāmas objekta vai informācijas objekta
minimālais redzamības attālums ir vismaz 15 reizes lielāks par
lielāko redzamo reklāmas objekta vai informācijas objekta
izmēru.
Noteikumi nosaka reklāmas objektu vai informācijas objektu
izvietošanu apdzīvotās vietās. Reklāmas objektus ielu posmos, kur
transportlīdzekļiem atļauts braukt ar ātrumu, kas nepārsniedz 50
km/h, izvieto: ne tuvāk par 0,5 metriem no brauktuves malas, bet,
ja ir nomale, – no nomales malas (attālums mērāms no reklāmas
objekta malas, kas atrodas tuvāk brauktuvei); uz ietves, paredzot
gājēju kustībai vismaz 75% no ietves platuma, bet ne mazāk kā 1,5
metrus platu brīvu ietvi; aiz ielu sarkanajām līnijām, bet ne
tuvāk par 15,0 m no brauktuves malas, ja telpisko reklāmas
objektu (apaļi vai trīsplakņu piloni, figurāli objekti) izmēri
pārsniedz 1,8 m šķērsgriezumā un 4,5 m augstumā, bet vienpusējo
un divpusējo reklāmas objektu izmēri – 1,5 m platumā un 2,5 m
augstumā.
Ielu posmos, kur transportlīdzekļiem
atļauts braukt ar ātrumu, kas pārsniedz 50 km/h, reklāmas
objektus izvieto ne tuvāk par 30 metriem no brauktuves malas.
Reklāmas objektus izvieto ne tuvāk par 30 metriem no tuvākās
krustojuma robežas.
Informācijas objektus izvieto pie nobrauktuves uz objektu
perpendikulāri tās ielas asij, no kuras nogriežas, ne tuvāk par 5
metriem no ielas brauktuves malas un ne tuvāk par 1 m no
nobrauktuves klātnes šķautnes, bet ne tālāk par 10 metriem
no nobrauktuves klātnes šķautnes. Pie vienas nobrauktuves atļauts
izvietot ne vairāk kā vienu informācijas objektu.
Reklāmas objekta vai informācijas objekta minimālais redzamības
attālums ir vismaz 10 reizes lielāks par lielāko redzamo reklāmas
objekta vai informācijas objekta izmēru (pielikums). Minimālais
attālums starp reklāmas objektiem, kas izvietoti viens aiz otra,
ir vismaz 30 metru. Attālumu nosaka starp vienā ielas pusē
izvietotu reklāmas objektu savstarpēji tuvākajām malām.
Reklāmas objektus nedrīkst izvietot: ielu sadalošajās joslās, ja
šo joslu platums nepārsniedz 10 metrus; tuvāk par 25 metriem no
ceļa zīmēm (izņemot pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu
pieturvietu paviljonus); virs brauktuvēm (izņemot satiksmes
pārvadu laidumus, uz kuriem nav izvietotas ceļa zīmes).
Atļauju reklāmas objekta vai informācijas objekta izvietošanai
izsniedz ceļa īpašnieks vai tā pilnvarota persona, nosakot
atļaujas derīguma termiņu. Lai saņemtu atļauju reklāmas objektu
vai informācijas objektu izvietošanai: gar valsts ceļiem, –
ieinteresētā fiziskā vai juridiskā persona iesniedz valsts akciju
sabiedrībā “Latvijas Valsts ceļi” saskaņošanai uzstādīšanas
vietas situācijas plānu mērogā no 1:200 līdz 1:500, zemes
īpašnieka atļauju un iesniegumu; gar pārējiem ceļiem, –
ieinteresētā fiziskā vai juridiskā persona iesniedz ceļa
īpašniekam saskaņošanai uzstādīšanas vietas situācijas plānu
mērogā no 1:200 līdz 1:500, zemes īpašnieka atļauju, valsts
akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” saskaņojumu un
iesniegumu.
Noteikumi nosaka atbildību par noteikumu neievērošanu. Ja nav
saņemti šajos noteikumos minētie saskaņojumi un atļaujas,
reklāmas objekts vai informācijas objekts tiek uzskatīts par
patvaļīgi uzstādītu, un tā īpašniekam attiecīgais objekts
jādemontē. Ja mainās satiksmes organizācija uz ceļa, ceļa
īpašniekam ir tiesības pieprasīt reklāmas objekta vai
informācijas objekta demontāžu mēneša laikā pēc pieprasījuma
nosūtīšanas reklāmas objekta vai informācijas objekta
īpašniekam.
Ja šajos noteikumos minētajos gadījumos reklāmas objekts vai
informācijas objekts netiek demontēts, ceļa īpašnieks nosūta
reklāmas objekta vai informācijas objekta īpašniekam brīdinājuma
vēstuli. Ja mēneša laikā pēc brīdinājuma vēstules nosūtīšanas
reklāmas objekts vai informācijas objekts netiek demontēts, ceļa
īpašnieks organizē tā demontāžu. Ar demontāžu saistītos izdevumus
sedz reklāmas objekta vai informācijas objekta īpašnieks.
Reklāmas objekti vai informācijas objekti, kas izvietoti gar
ceļiem līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, sakārtojami
atbilstoši šo noteikumu prasībām vai demontējami līdz 2007.gada
1.aprīlim.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs