Lašu tirgotāji un patērētāji gaida Eiropas lēmumu
Latvijas iedzīvotāju galdā pēdējos gados aizvien biežāk tiek celts lasis. Tomēr pēdējos mēnešos šī gardā zivs kļuvusi krietni dārgāka, turklāt tam par iemeslu nav tikai inflācija, bet arī dažādu Eiropas uzņēmēju ekonomisko interešu sadursme.
Kā būs turpmāk? Tas atkarīgs arī no Latvijas nostājas.
Šā gada 6.februārī un 27.aprīlī
Eiropas Savienība (ES) ieviesa speciālu muitas nodevu Norvēģijas
rūpnieciski audzētajiem lašiem. Nodevas tarifs noteikts robežās
no 6,8 līdz 24,5 procentiem – jo zemāka ir uzņēmuma tirgotās
produkcijas cena, jo augstāka apmēra nodeva tiek piemērota.
Noteikta arī lašu tirdzniecības minimālā cena – 300 eiru par
tonnu. Ja Norvēģijas tirgotāji lašus tomēr pārdod par zemāku
cenu, to pircējam, respektīvi, ES dalībvalsts
importētājuzņēmumam, jāpiemaksā cenas starpība.
Nodevas pamatā ir vēlme aizsargāt ES iekšējo tirgu. Dažu ES
valstu lašu audzēšanas un tirdzniecības uzņēmumi pērn vērsās ar
sūdzību Eiropas Komisijā (EK), norādot, ka viņi cieš zaudējumus
Norvēģijas uzņēmumu cenu politikas dēļ. 2004. gada 23. oktobrī EK
uzsāka pārbaudi, un norvēģu eksportētāju darbībā tika konstatētas
dempinga pazīmes. Tāpēc tika pieņemts lēmums par importu
ierobežojošajiem pasākumiem. Aprīlī noteiktās nodevas Norvēģijas
lašiem uzskatāmas par pagaidu pasākumu, kas tiek veikts sešus
mēnešus. Tas nozīmē, ka lēmums par pastāvīgu nodevu ieviešanu
atkarīgs no EK turpinātās izmeklēšanas rezultātiem un ES
dalībvalstu viedokļa. Vēl šogad ES institūcijām jālemj, vai
ieviešami pastāvīgi ierobežojumi.
Kam izdevīgas nodevas?
Protams, pasākumi, kuru mērķis ir
ES iekšējā tirgus aizsardzība un godīga konkurence, ir arī
Latvijas un tās iedzīvotāju – pārtikas patērētāju –
interesēs. Tomēr ir šaubas, vai Norvēģijas lašu importa
ierobežojumi ļauj sasniegt šos mērķus. Latvijas tirgotāji
uzskata, ka nodevas izraisa tieši pretēju efektu, bet to
ieviešanas sākotnējie mērķi netiek sasniegti. Nozīmīgā zivju
importētājuzņēmuma SIA “Salas zivis” direktors Aleksandrs Innus
norāda, ka jaunie importa noteikumi ir diskriminējoši un sniedz
labumu vienīgi dažiem Skotijas uzņēmumiem.
Jāņem vērā, ka Norvēģijas audzētāji un tirgotāji piegādā apmēram
60 procentus ES patērēto lašu, bet viņu galvenie konkurenti ir
Skotijas, Īrijas un Čīles uzņēmumi. Taču, kā uzsver A.Innus, nedz
Latvijas tirgotājiem, nedz patērētājiem Skotijas lašu iepirkšana
nav izdevīga. Pirmkārt, šīs zivis sadārdzina loģistikas ceļš, kas
ir krietni garāks nekā Norvēģijas lašiem – no Skotijas zivis ceļo
vairākas dienas, turpretim Norvēģijas laši Latviju sasniedz
apmēram 18 stundu laikā. Tāpēc īsāks ir Skotijas lašu
uzglabāšanas un realizācijas termiņš. Šo iemeslu dēļ arī nākas
apšaubīt, vai nodevas tiešām spēs pozitīvi ietekmēt Skotijas lašu
audzētāju produkcijas realizācijas apjomus. Ņemot vērā Norvēģijas
lašu mākslīgi noteikto sadārdzinājumu, reāla šķiet iespēja, ka
turpmāk ES tirgū dominēt varēs Čīles eksportētāji. Taču šī
Latīņamerikas valsts eksportē saldētus lašus, turpretim Skotijas
un Norvēģijas uzņēmumu tirgū piedāvātie laši ir atdzesēti un to
uzturvērtība ir augstāka. Tātad Latvijas tirgotāji tiek
konfrontēti ar alternatīvu: iepirkt lētākas, bet zemākas vērtības
zivis vai vērtīgākas, toties dārgākas. Ja šādu izvēli nediktē
tirgus, bet administratīvi noteikti ierobežojumi, nodevas nevar
uzskatīt par lietderīgām un tirgus ekonomikas principiem
atbilstošām.
Lasi pērk mazāk
Skotijas lašu audzētāju un
tirgotāju ieguvums pēc nodevu ieviešanas šķiet problemātisks, bet
Latvijas patērētāji noteikti uzskatāmi par zaudētājiem. Kā
zināms, kopš šā gada februāra aizliegta Baltijas jūrā zvejoto
lašu tirdzniecība, jo tajos konstatēts paaugstināts dioksīna
līmenis. Mūsu valstī lašu rūpnieciska audzēšana netiek
praktizēta, tāpēc zivs cienītāji var iegādāties vienīgi importa
produktu. Taču tas kļūst aizvien dārgāks, jo Norvēģijas lašu
daudzums ES tirgū samazinājies, bet Skotijas uzņēmumi radušos
robu nespēj aizpildīt.
Tirdzniecības uzņēmuma “VP Market” preses sekretārs Ivars Andiņš
norāda, ka pirms diviem gadiem uzņēmuma veikalos “Maxima” un
“Saulīte” atdzesētā laša cena bijusi no 1,49 Ls līdz
1,79 Ls, bet tagad tā jau pārsniegusi 3 latu robežu. Dati
arī liecina, ka laša realizācijas apjomi “VP Market”
tirdzniecības tīklā samazinājušies par 35 procentiem.
Tomēr laikā, kad Latvijas Ekonomikas ministrija apsver iespēju
samazināt pievienotās vērtības nodokļa likmi pārtikas precēm,
nebūtu loģiski atbalstīt politiku, kuras dēļ tiek paaugstināta
laša cena, uzskata I.Andiņš. Viņš arī norāda – šobrīd ES izliekas
neredzam, ka trešās valsts uzņēmumi spēj ražot un piedāvāt lētāku
un labāku produkciju nekā dalībvalstu audzētāji un
tirgotāji.
Savukārt A.Innus pauž pārliecību – ja nodevas tiks atceltas, laša
cena Latvijas tirgū samazināsies. Viņš arī norāda: paredzams, ka
pret pastāvīgu antidempinga pasākumu ieviešanu balsos gan
Lietuva, gan Igaunija, gan arī vairākas “vecās” dalībvalstis,
piemēram, Francija.
Ministrijas pozīcija nav mainījusies
6. jūnijā “Salas zivis” vērsās ar
atklātu vēstuli pie ekonomikas ministra Krišjāņa Kariņa, aicinot
aizstāvēt Latvijas patērētāju intereses un neatbalstīt
antidempinga pasākumus. Šajā pašā dienā tika izplatīts arī
Ekonomikas ministrijas (EM) paziņojums, kurā paskaidrota Latvijas
valsts pozīcija. EM atgādina, ka konsultācijās par EK
priekšlikumu ieviest nodevas Latvija balsojusi pret šādiem
pasākumiem. Latvijas pārstāvji norādījuši, ka antidempinga
nodevas uzskatāmas par neproporcionālām attiecībā pret Norvēģijas
lašu patērētāju interesēm, tāpēc būtu lietderīgi meklēt visām
ieinteresētajām pusēm izdevīgu kompromisu. EM paziņojumā arī
uzsvērts: “Šobrīd Latvijas pozīcija nav mainījusies.” Tas nozīmē
– Latvijas iedzīvotāji var cerēt, ka iecienītā zivs tomēr nebūs
ierindojama ekskluzīvās pārtikas kategorijā.
Vēl nav zināms, kad ES institūcijas šajā jautājumā pieņems galīgo
lēmumu – tas varētu notikt šā gada rudenī, kad beigsies pagaidu
pasākumu darbības termiņš.
Juris Bārtulis, “LV”
Autora foto