Zem politisko lielvaru riteņiem
Baltijas valstu jautājums starptautiskajās attiecībās 1940.?1991.gadā
Profesors Antonijs Zunda, Valsts prezidentes padomnieks
Turpinājums. Sākums – “LV”, 10.03., 17.03., 23.03., 30.03., 06.04., 13.04., 21.04., 28.04., 05.05., 12.05., 25.05., 01.06.2005
Latvijas diplomātu statuss Lielbritānijā
Lielbritānijas Ārlietu ministrija 1950.gada novembra beigās sāka sarunas ar Baltijas valstu diplomātiskajiem pārstāvjiem Londonā par viņu jauno statusu. Endrū Nobls 20.decembrī iesniedza Ziemeļu departamenta vadībai atskaiti par šo sarunu gaitu un rezultātiem. Galvenais, kas satrauca baltiešus, pēc E.Nobla domām, bija neskaidrība starp oficiālajā likumdošanā noteiktajām diplomātiskajām privilēģijām un diplomāta tiesībām personīgajā kapacitātē. E.Nobls skaidroja, ka arī turpmāk Baltijas diplomāti Anglijā baudīs ārvalstu diplomātiem piešķirto imunitāti un citas privilēģijas un tādējādi tiks pasargāti no varbūtējā PSRS spiediena. Latvijas, Lietuvas un Igaunijas diplomātiem tika uzsvērts, ka viņi var justies droši – Anglijas valdība turpinās neatzīt Baltijas valstu inkorporāciju de iure. Novērtējot sarunu rezultātus, E.Nobls atzina, ka, pēc viņa domām, ir panākta visu pušu saprašanās. Anglija tagad varēs bez sarežģījumiem veikt izmaiņas oficiālajā akreditēto diplomātu sarakstā. E.Nobls arī uzsvēra, ka no visiem trim Baltijas valstu diplomātisko pārstāvniecību vadītājiem visinteliģentākais ir Igaunijas diplomāts A.Torma. Tieši viņš vislabāk izprata problēmas būtību un neiebilda pret tās risinājumu.
Francija neatzīst Kārļa Zariņa pilnvaras
1950.gada vasarā Kārlis Zariņš kā Latvijas valdības ārkārtas pilnvaru nesējs devās garākā ceļojumā pa Rietumeiropas valstīm, lai stiprinātu savas valsts starptautisko statusu. Viņš apmeklēja Vatikānu, Itāliju, Franciju un Vāciju. R.Febers no Ziemeļu departamenta sagatavoja analītisku dokumentu par šīm K.Zariņa aktivitātēm. Viņš atzīmēja, ka Vatikāna, Itālijas un arī Vācijas attieksme pret Latvijas Republiku ir labvēlīga. Francijā K.Zariņš sastapās ar citādu attieksmi. Viņu satrauca tas, ka šī valsts neatzīst viņa ārkārtas pilnvaras, kā arī tiesības nozīmēt Latvijas diplomātiskos pārstāvjus. Latvijas Republikai līdz ar to nav sava diplomātiskā pārstāvja Francijā. R.Febers, vērtējot K.Zariņa aktivitātes, atzīmēja, ka tās veiktas, lai stiprinātu arī viņa paša statusu Anglijā, it īpaši laikā, kad notiek sarunas par oficiālā diplomātu saraksta izmaiņām.
Lielbritānijas attieksme pret mūsu trimdas organizācijām
Kā liecina Lielbritānijas valsts
arhīva dokumenti, Anglijas Ārlietu ministrijas uzmanība
apskatāmajā laikā bija pievērsta arī attiecībām starp atsevišķiem
latviešu trimdas līderiem. G.Herisons no Ziemeļu departamenta
1950.gada 19.oktobrī uzrakstīja ziņojumu, kurā izvērtēja tikšanos
un sarunu ar bīskapu Jāzepu Rancānu un K.Zariņu. Viņš atzīmēja,
ka tās laikā J.Rancāns centās uzsvērt Latvijas Republikas bijušā
parlamenta izglābušos deputātu lomu valsts statusa stiprināšanā
ārvalstīs. J.Rancāns, pēc G.Herisona domām, bija izteikti
ambiciozs, un tas nepatika K.Zariņam. Tikšanās gaitā J.Rancāns
izvirzīja arī jautājumu par Latvijas trimdas valdības
izveidošanu. Britu Ārlietu ministrijas pārstāvis, atsaucoties uz
to, paziņoja, ka Anglija pašlaik neizskata jautājumu par šādas
valdības izveides nepieciešamību un tās atzīšanu. Drīz pēc šīs
tikšanās G.Herisons saņēma vēstuli no K.Zariņa. Tajā Latvijas
sūtnis pauda neapmierinātību, ka sarunas laikā britu Ārlietu
ministrijā J.Rancāns sevi prezentēja nevis kā Latvijas Katoļu
baznīcas bīskapu, bet gan kā pēdējās Saeimas vicespīkeru.
K.Zariņš uzsvēra, ka J.Rancānam nav nekādu oficiālu pilnvaru
pārstāvēt Latvijas valsti. Viņš ir tikai Latvijas Katoļu baznīcas
vadītājs un nekas vairāk. Vēstules nobeigumā K.Zariņš arī
autoritatīvi paziņoja, ka lielākā daļa trimdas latviešu neuzskata
J.Rancānu par vērā ņemamu politiķi.
Lielbritānijas Ārlietu ministrija arī analizēja 1950.gada
18.–20.oktobrī Londonā notikušo latviešu trimdas līderu sanāksmi,
kuras laikā tika pārspriesti tālākās darbības virzieni. Sanāksmi
vadīja K.Zariņš, un tajā piedalījās J.Rancāns, Voldemārs
Bastjānis, Ādolfs Bļodnieks, J.Celms, T.Ozoliņš u.c. Londonas
tikšanās laikā tika apstrīdēta 1946.gadā Ženēvā pieņemtā Latvijas
bijušo parlamenta deputātu un ministru vienošanās, ka J.Rancāns
ir augstākais Latvijas pārstāvis ārvalstīs un ka viņam ir
tiesības izveidot trimdas valdību. Tika uzsvērts, ka 1934.gadā
beidzās Latvijas parlamenta deputātu pilnvaras un valsts
attīstībā sākās jauns posms. Rietumu demokrātiskās valstis atzina
1934.gada pārmaiņas un to rezultātā izveidoto Latvijas valdību.
Bet tā savukārt, domājot par darbību krīzes situācijā, 1940.gada
17.maijā piešķīra ārkārtas pilnvaras K.Zariņam. Tā kā pašlaik
Rietumu valstis nav atzinušas kādu citu Latvijas Republikas
valdību, tad K.Zariņš ir vienīgais tās likumīgais pārstāvis.
Jautājums par 1922.gada Latvijas Satversmes atjaunošanu trimdā
nav reāls. To varēs darīt tad, kad Latvija būs brīva un pilnībā
atjaunojusi savu suverenitāti. Britu Ārlietu ministrijas
sagatavotajā dokumentā atzīmēts, ka K.Zariņš aicinājis trimdas
līderus būt vienotiem un kopīgi strādāt Latvijas tautas
interesēs.
|
Briti un igauņu trimdinieki
1951.gada vasarā Lielbritānijas
Ārlietu ministrija vērtēja arī Igaunijas trimdas organizāciju
aktivitātes kārtējās emigrācijas valdības izveidē un valsts
prezidenta ievēlēšanā. 21.jūlijā Ārlietu ministrijā notika
apspriede par šo jautājumu. Ričards Febers no Ziemeļu
departamenta, analizējot izveidojušos situāciju, konstatēja, ka
Lielbritānijas interesēs nav atzīt šādas valdības izveidošanu.
Viņš uzsvēra: tas, ka Anglija de iure neatzīst Igaunijas
PSR, nenozīmē, ka tai automātiski jāatzīst trimdas valdība.
R.Febers arī atzīmēja, ka tas ir pretrunā ar līdzšinējiem
Anglijas ārpolitikas principiem – atzīt valdību, kura reāli
nekontrolē savas valsts teritoriju. Situāciju, pēc viņa
apsvērumiem, var sarežģīt ASV, kas ne de iure, ne de
facto nav atzinušas visu triju Baltijas republiku okupāciju
un aneksiju. Ja ASV atzīs Igaunijas emigrācijas valdību un
ievēlēto prezidentu, tas nostādīs Lielbritāniju sarežģītā
situācijā. Meklējot argumentus, kā Anglijas pusei labāk noraidīt
atsevišķu Igaunijas trimdas organizāciju lēmumu, R.Febers
atzīmēja, ka to virzītais potenciālais prezidenta kandidāts
Augusts Rei, kas pilda Igaunijas Nacionālās padomes
priekšsēdētāja funkcijas, nebauda vispārēju atbalstu. Kā
arguments britu ārlietu resora noraidošajai attieksmei tika
piesaukts fakts, ka Igaunijas valsts prezidenta ievēlēšana
sarežģīs igauņu attiecības ar latviešu trimdas
organizācijām.
Ziemeļu departamenta vadošais darbinieks bija pārliecināts, ka
kādas baltiešu trimdas valdības atzīšana no Rietumu valstu puses
saasinās attiecības ar Padomju Savienību. Tā šādu soli varētu
iztulkot kā provokatīvu rīcību, kā attiecīgu aukstā kara žestu.
Tā rezultātā sasprindzinājums starptautiskajās attiecībās tikai
pieaugs. Vadoties no visiem šiem apsvērumiem, R.Febers ieteica
valdībai neatzīt trimdā ievēlēto Igaunijas prezidentu un tā
izdotos likumdošanas aktus. Britu valdība nedrīkst savas valsts
teritorijā pieļaut šādas vēlēšanas, kā arī piešķirt telpas šāda
prezidenta rezidencei. Lai neradītu negatīvu reakciju sabiedrībā
un savu sabiedroto vidū, R.Febers uzskatīja, ka Anglijas
rezervētā attieksme pret šādām Igaunijas trimdas aktivitātēm nav
jāpauž oficiāli un publiski, neraugoties uz tās pārstāvja
A.Tormas lūgumu.
Turpinājums sekos
“Kāpjam
kalnā, kolhoznieki, / savu zemi aplūkot(i), / lai
skatām(i), kā skatām(i), – / nav neviena viensētnieka…”
Kinožurnāla “Padomju Latvija” kadrs 1949. gada jūnijā, trīs
mēnešus pēc “viensētnieku” deportācijas |
“Sena dziesma jaunās
skaņās”. Fabrikas “Māra” koris Latvijas okupācijas
desmitajā gadadienā sarīkotajos Dziesmu svētkos gatavojas
dziedāt “Dziesmu Staļinam” |