Demogrāfija: brienam ārā no purva vai tikai kāpjam uz cinīša?
Demogrāfiskā krīze Latvijā sākās 1991.gadā, kad pirmoreiz Latvijas vēsturē mirušo skaits pārsniedza dzimušo skaitu, toreiz gan tikai par 116 cilvēkiem. 1992.gadā šis dramatiskais zudums sasniedza jau 3,9 tūkstošus, 1993.gadā – 12,4, bet 1994.gadā – 17,5 tūkstošus, kas arī ir dziļākais kritums “demogrāfiskajā purvā”. Turpmākajos gados mirušo skaita pārsniegums pār dzimušo skaitu svārstījās 11–15 tūkstošu robežās ar maz manāmu uzlabošanās tendenci. Pēdējā gadā, par kuru mums ir apkopoti dati (2004), piedzima 20 334, nomira 32 024, tautas kopskaitam sarūkot par 11 690 cilvēkiem.
Kopā
1991.–2004.gada laikā Latvijā piedzima 316,5 tūkstoši, nomira
487,1 tūkstotis, iedzīvotāju skaitam samazinoties par 170,6
tūkstošiem (neņemot vērā starpvalstu migrācijas rezultātus; datu
avots “Demogrāfija” 2004. – R.: CSP, 2004. – 64.lpp. un pie
šā raksta tabulas minētie avoti).
Ko nozīmē valstij 170 tūkstoši iedzīvotāju? Salīdzinājumam:
Daugavpilī dzīvo 111 tūkstoši, Jelgavā – 66 tūkstoši (2004.g.).
Kopā iznāk ap 170 vajadzīgo (Demogrāfija 2004. – 45.lpp.).
Ja iedzīvotāju izmiršana nebūtu izkliedēta visā valsts
teritorijā, bet koncentrēta vienuviet, tad Latvijā vairs nebūtu,
piemēram, ne Daugavpils, ne Jelgavas – divu lielu republikas
nozīmes pilsētu. Tā ir traģēdija, pret kuru neviens nedrīkst
palikt vienaldzīgs. Vispirms jau tie, kuriem vēlētāji ir
uzticējuši varu.
Krīzes cēloņus var nojaust, bet nevar pierādīt
Liktenīga šķiet sagadīšanās, ka
demogrāfiskā krīze sākās vienlaikus ar Latvijas neatkarības
atgūšanu. Taču neviens nedomās, ka valsts neatkarība ir šīs
krīzes cēlonis. To apstiprina kaut vai tas, ka pirmās Latvijas
neatkarības periodā (1918–1941) pēc smagām Pirmā pasaules kara
sekām nekas tamlīdzīgs nebija vērojams. Tāpat tas, ka līdzīga
krīze, tomēr skaitliski ne tik smaga, ir izveidojusies mūsu
kaimiņvalstīs Igaunijā un Lietuvā, arī citās izirušās PSRS telpā
izveidotajās valstīs. Pašā Krievijā kā bijušās PSRS galvenajā
masīvā stāvoklis pēdējos gados nav labāks, bet gan vēl sliktāks
(Demogrāfija 2004. – 177.lpp.).
Cēloni var saskatīt (bet krīzi pierādīt) pārāk radikālajās,
sasteigtajās un, mūsuprāt, pārspīlētajās sociālekonomiskajās
dzīves izmaiņās, kurām sabiedrības lielākā daļa nespēja tik ātri
piemēroties ne vien materiāli, bet, pēc mūsu domām, vēl vairāk
psiholoģiski. Jo notika principiāla dzīves pamatvērtību
pārvērtēšana.
Šoka terapija, kas dažos sociālajos slāņos kļuva par šoka teroru,
ieilgst. Ja par tās lietderību savā laikā varēja diskutēt divus
trīs gadus, tad grūti atbildēt, vai pēc 15 gadiem tā ir beigusies
vai joprojām turpinās.
Sliktāk vairs nedrīkst būt
Demogrāfisko krīzi ir sapratušas
vairākas pēdējās valdības, nosakot dažādus pabalstus un
atvieglojumus ģimenēm ar bērniem. Šoreiz mūsu uzdevums nav
apkopot un izvērtēt šo pabalstu apmērus un mērķtiecību, dot to
analītisku izvērtējumu un ieteikumus tālākai rīcībai. Domājam
pavēstīt, vai ir redzami pirmie rezultāti. Daudzos preses
izdevumos ir parādījušies raksti, ka rezultāti patiešām ir.
Jaunākie dati par dzimstību, mirstību un iedzīvotāju dabisko
pieaugumu Latvijā mums ir par visu 2004.gadu un 2005.gada
pirmajiem trim mēnešiem (sk. tabulu).
Kā redzams, 2004.gadā Latvijā piedzima 20,3 tūkstoši, kas ir
2000. un 2002.gadu līmenī, pārsniedz 2001.gadā dzimušo, bet vēl
nesasniedz 2003.gadā dzimušo skaitu. Par kādu izteiktu tendenci
šajā skaitļu rindā grūti runāt.
Optimisti vairāk atsaucas uz šā gada pirmo trīs mēnešu
(I ceturkšņa) datiem. Šā gada janvārī–martā dzimušo
skaits – 5220 – tiešām ir lielākais skaitlis visā
periodā (tabulas 3.aile), kaut gan 5 tūkstošu robeža tika
pārsniegta arī 2000., 2001. un 2002.gadā. Nākamo ceturkšņu dati
parādīs, vai tiešām ar veikto pasākumu palīdzību brienam no
demogrāfiskā purva laukā vai esam tikai uz maza cinīša.
Parasti dzimstam vasarā, mirstam ziemā
Savāktie dati dod papildu
informāciju arī par līdz šim maz vērtētu demogrāfisko notikumu
sezonalitāti. Ar “demogrāfisku notikumu” šeit saprotam dzimšanu,
miršanu, stāšanos laulībā.
Kā viegli izrēķināt no tabulas datiem, 51,7% bērnu dzimst vasaras
(plašā nozīmē) ceturkšņos – aprīlī–septembrī, bet 48,2%
ziemas – janvārī–martā, oktobrī–decembrī. Starpība ap 3,5%
punkti nav liela, tomēr vērā ņemama.
Daudz lielāku sezonalitāti uzrāda mirstība, jo vasaras mēneši
mūsu dzīvei ir daudz labvēlīgāki nekā ziemas. Ziemas mēnešos
slimojam daudz biežāk un smagāk, kas nereti noved arī pie
traģiska rezultāta. Vasaras mēnešos (iepriekšējā izpratnē)
Latvijā minēto sešu gadu laikā nomira 47% visu no dzīves
aizgājušo, bet ziemas mēnešos – 53%. Starpība jau ir 6% punkti.
Mirstības sezonalitāte vizuāli divas reizes pārsniedz dzimstības
sezonalitāti. Ar to jārēķinās veselības aizsardzības iestādēm un
organizācijām, organizējot savu darbu, un arī pašiem slimniekiem
ziemā jābūt uzmanīgākiem.
Optimista un pesimista pārdomām vēl salīdzināsim skaitļus.
2005.gada pirmajos trīs mēnešos piedzima par 270 bērniem vairāk
nekā tajos pašos mēnešos 2004.gadā (5220–4950), bet nomira par
262 mazāk (8590–8852). Abi skaitļi nenovēršamo dabisko svārstību
robežās vērtējami kā vienādi.
Spriežot pēc izmaiņām šajos trijos mēnešos, tautas dabiskais
pieaugums būtu 532 cilvēki. Punkts par labu optimistiem! Taču
pavisam šajos mēnešos nomira 8590 un piedzima tikai 5220.
“Dabiskais” zudums joprojām 3370 cilvēku (8590–5220). Desmit
punktu par labu skeptiķiem. Tieši pēdējo starpību izmanto
statistikā, demogrāfijā, tautsaimniecībā, bet pirmā ir tikai
teorētiski mazpamatota vizualizācija.
Vislielākā sezonalitāte ir vērojama laulību noslēgšanā. 40%
laulību noslēdz rudenī, daļa to atliek uz gada beigām, bet gada
sākumā to dara reti (sk. tabulas beigu bloku).
Vīzija, kurai vajadzētu palikt tikai vīzijai
Vēl pirms simt gadiem Latvijā,
īpaši laukos un sevišķi saimnieku sētās, dominēja trīs paaudžu
ģimenes. Darbspējīgie vienādi rūpējās gan par bērniem, gan
darbnespējīgiem sirmgalvjiem. Protams, ar atšķirībām atsevišķās
ģimenēs. Bērni bija dzīves nepieciešamība: gan kā mantinieki,
saimniekošanas turpinātāji, gan vecumdienu apgādnieki.
Darbnespējīgo materiālo apgādi pārņēma valsts apmēram simt gadu
laikā. Pirmie pensionāri Latvijas teritorijā parādījās jau
cariskās Krievijas laikā. Latvijas brīvvalsts pensionāru loks
ievērojami paplašinājās, iekļaujot tajā, piemēram, skolotājus,
žēlsirdīgās māsas un citus slāņus. Padomju gados par pensionāriem
sākumā kļuva strādnieki, vēlāk arī kolhoznieki. Tomēr palika arī
kategorijas, kuras pensiju nevarēja saņemt. Vienīgi Latvijas
atjaunotā brīvvalsts nodrošināja pensiju būtībā visiem pensijas
vecumu sasniegušajiem, tiesa, daudziem nepietiekamā apmērā.
Toties bērnu apgāde līdz pat pēdējam laikam visumā paliek vecāku
ziņā. Par vecāku pienākumiem pret bērniem runā veselas atjaunotās
Civillikuma nodaļas. Par bērnu pienākumiem pret vecākiem, pavirši
pārskatot šo likumu, atradām tikai vienu ļoti vispārīgu
188.pantu. Nevaru atcerēties, ka presē kādreiz būtu atspoguļota
prāva, kur tiesa pieņēmusi spriedumu pēc šā panta.
Pirms galvenās vīzijas vēl viena šķērsdoma. Ja jau vecu cilvēku
apgādi visumā ir pārņēmusi valsts, tad kādēļ bērni jāatstāj
likumisko mantinieku priekšgalā? Lejupejošos (Civillikuma
399.–1.; 404.–1. u.c. panti) no likumīgo mantinieku sastāva
vajadzētu svītrot, tā vietā liekot “valsts (valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras personā)”. Tā strauji veidotos sociālās
apdrošināšanas resursu fonds nekustamo un citu īpašumu formā.
Bērni un mazbērni (lejupejošie) varētu mantot ar vienādām
tiesībām kā pārējie testamentārie mantinieki, ja vecāki atzīst un
novērtē viņu pūles vecumdienu atvieglošanā.
Un tagad galvenā vīzija. Ja valsts turpinās palielināt izmaksas
par bērnu dzimšanu un audzināšanu, gan palielinot izmaksājamo
pabalstu summas (kas jau tagad vairākkārt pārsniedz vidējās
pensijas), gan šo pabalstu saņēmēju loku, tad ievirzāmies ceļā,
kas līdzīgs ceļam uz vispārējo pensiju sistēmu. Bērnu uzturēšanu
pārņems valsts. Droši vien tam nevajadzēs 100 gadu, jo dzīve
tagad rit straujāk.
Neesam izdarījuši aprēķinus, bet ekspertīzes ceļā var vērtēt, ka
valstij pagaidām “bērnu budžets” ir daudz mazāks par “pensionāru
budžetu” tādēļ, ka bērnu pabalsti ir vai nu vienreizēji, vai
dažiem gadiem, bet pensijas – līdz mūža beigām. Bet, ja bērnu
pabalstus maksās arvien vecākiem un vecākiem bērniem un
skolēniem, šie izdevumi pēc lieluma var kļūt samērojami.
Tad bērnu dzimšana (vai arī audzināšana?) kļūs par valsts
pasūtījumu ģimenēm (varbūt sievietēm?).
Nesāksim diskusiju par šādas vīzijas realitāti un iespējamību no
tīri materiālā viedokļa. Šoreiz mūs interesē psiholoģiskais
aspekts.
Pat veci dzīves grūtībās rūdīti cilvēki smagi pārdzīvo
vientulību. Pieaugušie bērni parasti dzīvo atsevišķi. Viņu darba
diena paiet cīņā, vienam par latiem, citam par simtniekiem, citam
par tūkstošiem, dažam par miljoniem. Kā iegūt naudu darba laikā
un pat ārpus tā, par to domā vai visi. Vakari un brīvdienas sola
desmitiem izpriecu pēc vecuma un gaumes. Atvaļinājumā jāapmeklē
ārzemes. Pie vecākiem aizbraukt iznāk reizi nedēļā ... mēnesī ...
pusgadā ... Vai tad dažās stundās var parādīt mīlestību,
līdzcietību, garīgu tuvību, veca cilvēka slimību un vājuma
izpratni, kas viņam vajadzīga visvairāk? Vieglāk iedot naudu
otrai pensijai, ja pats nav mantīgs.
Bērnam bez visa minētā vēl ir vajadzīga sākotnējā audzināšana,
izpratnes radīšana par kārtību, tīrību, pienākumu pret cilvēkiem
un lietām. To visu līdz šim nodrošināja ģimene, galvenokārt māte.
Vai to spēs algota aukle, kuru varbūt algos par valsts dotācijām?
Tieši par to mēs šaubāmies un tādēļ vēlētos, lai iezīmētā vīzija
paliktu tikai vīzija. Varbūt – brīdinājums.
Autori nav pret materiālu atbalstu ar bērniem svētītām ģimenēm.
Bet noteiktās robežās. Galvenajai motivācijai, lai dzimtu
bērns(-i), tomēr jābūt nevis materiālai, bet morāli
psiholoģiskai. Ir jābūt iekšējai nepieciešamībai pēc pēcnācējiem,
nevis jāpilda valsts pasūtījums. Fiziski un garīgi veseli cilvēki
to jūt. Un ģimenes ar vienu vai diviem bērniem nav starp
trūcīgākajām Latvijā.
Valsts politika bieži svaidās kā bez stūres palikusi laiva
viļņos. Te palīdzību (vienmēr nepietiekamu) saņem pensionāri, te
ārsti, te ģimenes ar bērniem. Kuri saņems nākamie?
Valsts politikai būtu jāvēršas uz to, lai uzlabotu dzīves
kvalitāti visiem slāņiem. Kas ir darīts, piemēram, lai novērstu
vai vismaz krasi samazinātu preču un pakalpojumu cenu celšanos
(inflāciju)? Tā taču vienlaikus “apēd” gan algu un pensiju
indeksāciju, gan bērnu pabalstus, gan citādi nopelnīto naudiņu.
Darīts netiek gandrīz nekas.
Apslēptais pamatojums: tirgus mums ir augstāks dievs par visiem
vēlētiem un ieceltiem varas nesējiem. Bet neregulēts tirgus neved
ne uz demokrātiju, ne sociālu taisnīgumu, ne demogrāfiskās krīzes
izbeigšanos. Daudzu valstu pieredze parāda, ka ir tieši
pretēji.
Cik gadu vēl vajadzēs, lai bez naudas skaitīšanas mēs iemācītos
cienīt un mīlēt arī citas ne mazāk svarīgas dzīves vērtības?
Vispirms savus tuvākos – bērnus un vecākus.
Dr.oec. Inta Ciemiņa,
Dr.habil.oec. Oļģerts Krastiņš
Demogrāfiskā situācija Latvijā pēdējos gados pa ceturkšņiem
I – XII |
I – III |
IV – VI |
VII – IX |
X – XII |
|
Dzimušo skaits |
|
5022 |
|
|
4560 |
Kopā 1997.–2004.g. |
120718 |
29752 |
31073 |
31361 |
28532 |
Mirušo skaits 2002 |
|
|
8037 |
|
|
Kopā 1997.–2004.g. |
194908 |
53255 |
47587 |
43968 |
50098 |
Dabiskais pieaugums |
|
|
–2678 |
|
|
Kopā 1997.–2004.g. |
–74190 |
–23503 |
–16514 |
–12607 |
–21566 |
Reģistrēto laulību
skaits |
9738 |
|
|
|
|
Kopā 1997.–2004.g. |
57965 |
9336 |
12424 |
23247 |
12958 |
Datu avots:
Latvijas Statistikas ikmēneša
biļetens 3(130)/2005. – R.: CSP, 8.lpp.
Latvijas statistikas ikmēneša biļetens 3(94)/2002. – R.: CSP,
8.lpp.