Dejo mūsdienu Pelnrušķīte
Kopš maija beigām Latvijas Nacionālās operas (LNO) afišā atgriezies Sergeja Prokofjeva balets “Pelnrušķīte”. Pēdējā pusgadsimta laikā tā Latvijas baletā ir jau trešā dejas vīzija par populāro Šarla Perro pasaku.
|
Trīs balles
Romantisks oreols apņem pirmo
iestudējumu, ko veidoja jaunais baletmeistars Jevgeņijs Čanga.
Lomās mirdzēja zvaigžņu ansamblis – Anna Priede, Ināra Gintere,
Aleksandrs Lembergs, Haralds Ritenbergs. Arī Velta Vilciņa un
Janina Pankrate, kuras no sākuma nāvīgi apvainojās, ka viņām
nebūs jādejo Pelnrušķīte, bet vēlāk uguņoja ļauno pusmāsu lomās,
radot leģendārus tēlus.
Otrā atgriešanās 1991.gadā bija mazāk veiksmīga. Baltajā namā
notika rekonstrukcija, balets pārdzīvoja “jaunos laikus”,
mākslinieki mētājās pa svešām skatuvēm.
Trešā atgriešanās ir negaidīta un zināmā mērā šokējoša. Nav
pierasts, ka klasiskos baletus atjauno pēc desmit vai mazliet
vairāk gadiem. Vismaz 20 – 25 gadu atstarpe, kamēr izrāde
nodilst, noput, zaudē ritmu un nervu. Katrai paaudzei savu Gulbi,
Džuljetu un Pelnrušķīti!
Bet nu – LNO baleta šefs Aivars Leimanis pērn sēž Permas
starptautiskā baleta konkursa žūrijā līdzās ar savu jaunāko
kolēģi, moldāvu-krievu-baltkrievu skolas dejotāju un
baletmeistaru Radu Poklitaru, kas Maskavas Lielajā teātrī
veidojis divus skandalozus baleta iestudējumus: “Palāta Nr.6” un
“Romeo un Džuljeta”. Un gaišredzīgā viedībā viņš pēkšņi saka:
“Ziniet, Radu, būtu jauki, ja jūs kaut ko iestudētu arī
Latvijā.”
Bez baletkurpēm
Izrādās, Poklitaru jau gadus
četrus sapņojis par savu “Pelnrušķīti”.
Turklāt mūsdienīgu. Nesenajā Prokofjeva “Romeo un Džuljetas”
izrādē Maskavā viņš ir saniknojis konservatīvos baleta kritiķus,
toties plūcis laurus baleta viesizrādēs Lielbritānijā, jo atņēmis
balerīnām viņu lepnumu – baleta kurpītes jeb puantes. Atņēmis
viņām klasisko deju tās tradicionālajā izpratnē.
Vai Rīgā notiks tas pats? Preses konferencē īsi pirms pirmizrādes
baletmeistars solīja: “Es jums baletā atstāšu divas lietas –
Pelnrušķīti un mīlestību. Par visu pārējo varēsim
diskutēt.”
Dīvainā kārtā pirmizrāžu dalībnieki un skatītāji īpaši nemaz
nediskutēja. Tā bija un ir jauna, vismaz pie mums, dejas
estētika, bet... Cik pazīstams te viss! Vai tā nav Čaka iela, pa
kuru pievakarē sudrabainā kadiljakā drāžas Aizbildnis ar savu
aizbilstamo – jauno Princi? Vai tās nav Čaka ielas meitenes,
kuras ar svilpi uz darbu sauc bargā Saimniece - Pelnrušķītes
pamāte, lai viņas rādītu, kāda mīlestības pilna pilsēta ir Rīga?
Un klientu netrūkst.
Jaunajam Princim viņa mentors kā dzimšanas dienas dāvanu izraugās
pelēko kalponīti Pelnrušķīti, saģērbj viņu tik šikās drēbēs, ka
pusmāsas zaudē valodu, un aizved uz balli. Pēc tam bagātīgi
atlīdzina par to. Un padzen.
Neiedomādamies, ka i Pelnrušķīte, i izlutinātais Prinčelis ir
gatavi uz īstām un gaišām jūtām. Ka viss šai pasaulē nav tikai
bizness, korupcija un mafija, par naudu pērkams un
pārdodams.
Nelaimīgi un vientuļi Rīgas dūmakā izdziest jautro Meiču un viņu
alkatīgās Saimnieces silueti, nozūd par visiem gudrākais, visus
kā marionetes raustošais Aizbildnis. Čaka iela rītausmā it kā
noskalo no sevis nost kvēpus un netīrumus. Prokofjeva skaistais
skumjais valsis ar ielu mazgājamās mašīnas nežēlību padara šo
pasauli kaut vai uz mirkli tīrāku.
Jaunas baleta zvaigznes?
Radu Poklitaru titullomai
izvēlējies visai netradicionālas balerīnas – Annu Novikovu, kas
mazliet atgādina Edītes Piafas stāvu viņas jaunības gados, vai
Agnesi Andersoni, kas ar saviem 155 auguma centimetriem līdz šim
bija tikusi vien pie Pepijas Garzeķes un Sančo Pansas lomām. Arī
prinči nav nedz garkājaini skaistuļi no itāliešu modes žurnālu
lapām, nedz izlaidīgi, visu zinoši dendiji. Felikss Lipskis un
Kirils Burlovs, kuriem arī līdz šim vairāk ļauts dejot “mazos
nazīšus”, klaidoņpuikas un puķu pārdevējus, pierāda, ka liels
mīlētājs ir tas, kas dvēselē liels.
“Lielajiem” – rutinētajiem prinčiem un varoņiem Aleksim Avečkinam
un Raimondam Martinovam - šoreiz tikusi Aizbildņa loma un iespēja
paampelēties, uz brīdi pārtopot par Labo feju, kura vienīgā dejo
uz puantēm.
Baleta leksika ekstravaganta, dzīva un asprātīga. Mūsdienīga. Uz
skatuves ne tikai dejo, bet arī iet, skrien, slāj, met kūleņus,
spiedz, ķiukst, sarunājas, lamājas, smejas. Mēs varam drošu-prāt
identificēt sevi ar princi vai vēlēties sev Pelnrušķītes spēku un
spīti.
Nav šaubu, ka pavisam maziem bērniem šī nu nav īstā pasaka. Tā ir
pasaka moderniem jauniešiem, kam mūždien jā-steidzas.(Izrāde
ilgst tikai divas stundas!) Pasaka pieaugušajiem, kas vēl prot
justies bērni.
Eriks Tivums