Baltā nama skanīgais jūnijs
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. Vakar Latvijas Nacionālajā operā atklāja 8. Rīgas operas festivālu. Atklāšanas koncertu apmeklēja soliste Inese Galante (no labās), uzstājās viessolisti Renate Bēle (no kreisās), Stefans Finke (centrā) un citi. |
Vasaras ieskaņā viss Baltais nams
skan, dūc un gavilē. No 8. līdz 19.jūnijam notiek Rīgas operas
festivāls.
Latvijas Nacionālās operas (LNO) direktora Andreja Žagara
izlolotā ideja pirmoreiz īstenojās 1998.gadā. Nevis ikdienišķi
pabeigt sezonu, bet vainagot to, atgādinot iepriekšējo sezonu
labākos darbus un parādot spilgtākās novitātes. Aicinot uz Rīgu
jaunas balsis no ārzemēm, veselas operas trupas un kolektīvus. Te
viesojušies gan Maskavas Lielais teātris un Staņislavska un
Ņemiroviča–Dančenko teātris, gan maestro Gidons Krēmers ar saviem
partneriem. Jūnijā atkal būs iespēja baudīt augstas raudzes
kultūras programmu abās LNO zālēs.
Par VIII Rīgas operas festivāla dominantēm stāsta LNO direktora
vietnieks mākslinieciskajos jautājumos komponists Arturs
Maskats:
– Festivālu atklājam ar Gustava Mālera slavenās VIII simfonijas
(tā sauktās “tūkstoša simfonijas”) uzvedumu 8.jūnijā. Šīs
milzīgās, oratoriālās simfonijas atskaņojumi pasaulē notiek
diezgan reti, jo nav viegli savākt kopā augstas kvalitātes lielo
simfonisko orķestri, astoņus solistus vokālistus (pieci soprāni,
tenors, baritons, bass) un trīs korus. Mūsu spēks ir tas, ka esam
koru lielvalsts. Koris “Latvija” šo darbu jau vairākkārt
dziedājis ārzemēs, klāt nāk LNO koris un Rīgas Doma zēnu koris.
Solisti no Lietuvas, Vācijas un Latvijas, viņu vidū tādas
zvaigznes kā Irēna Miļkevičute, Inesa Linaburģīte, Štefans Finke,
Aleksandrs Marko–Būmeistars. Pie diriģenta pults būs Andris
Nelsons, kas diriģējis arī Mālera otro un trešo simfoniju.
Mākslinieks saka: “Man ir tuva Mālera romantiskā, emocionālā
fantāziju pasaule. Viņš it kā summē visu, kas sasniegts
simfoniskajā mūzikā, – gan emocionālo, gan garīgo pasauli.”
Skats no izrādes “Dzīvais ūdens” Foto: Eiženija Freimane |
Šajā festivālā Andris Nelsons
diriģēs arī P.Čaikovska “Pīķa dāmu” un Dž.Pučīni “Tosku”.
Festivālam apzināti tika “pataupīta” G.F.Hendeļa opera “Akīds un
Galateja”, kuras pirmizrādes notika jau aprīļa beigās. Čehu viesi
Ivans Šupeņičs un Pāvels Černohs kopā ar Inesi Galanti dziedās
Leoša Janāčeka operā “Jenūfa”, kuru pēc tam Rīgā šogad vairs
nedzirdēsim. Saskaņā ar kontraktu operas dekorācijas un uzvedums
ceļos uz Čehiju. Viesu izrāde būs arī Verdi “Aīda”– galvenajās
sieviešu lomās pirmoreiz uzstāsies slavenā ungāriete Džordžīna
fon Benca un ukrainiete Angelīna Švačka, kuras darbojas vācu un
skandināvu operteātros.
Pirmoreiz festivāla programmā iekļauta latviešu kameropera –
Ilonas Breģes “Dzīvais ūdens”. Šim muzikālajam vēstījumam ir
intriģējoša vēsture, kas sākas ar kādas Rūdolfa Blaumaņa
nepabeigtas lugas metu, turpinās Māras Zālītes 1986.gada lugā un
1988.gadā ieguvusi operas veidolu. Komponiste risina mūžīgo
problēmu, tik aktuālu visos laikos – ko darīt priesterim, ja
ļaudīm zūd ticība dzīvā ūdens dziedinošajam spēkam? Ja vispār zūd
ticība? Ja pasaule pārvēršas par nebeidzamu šovu ?
Pēc atvaļinājuma pirmā izrāde Baltajā namā notiks 10. augustā.
Bet jau 5.augustā Jēkabpilī gaidāma Dž.Verdi “Nabuko” izrāde un
6.augustā Madonā – opermūzikas koncerts.
Eriks Tivums