Tilts uz vides izpratni
Vides gidu tīklam prognozē izaugsmi
Vides gidu pulks Latvijā sakuplojis – divgadīgo apmācības programmu apguvuši jau 42, un pašlaik mācās 23 topošie speciālisti. Apmācīti vides gidi ir jaunums Latvijā, lai gan entuziasti un profesionāļi ar vides skaidrošanu sekmīgi nodarbojas jau gadiem.
Pasaulē vides gidu kustībai ir senas saknes, piemēram, ASV un Skotijā tā izkopta un slīpēta desmitiem gadu. Tā balstās uz cilvēkiem, kam ne tikai pašiem svarīgas šķiet dabas un cilvēka radītās vides savstarpējās attiecības, bet kam ir nozīmīgi to darīt zināmu citiem. Viņus mēdz saukt par dabas skolotājiem, arī par dabas un kultūrvides skaidrotājiem. Vides gidi ir cilvēki ar padziļinātām zināšanām (pedagoģijā, bioloģijā, ģeogrāfijā, meža zinātnē, vides aizsardzībā, kultūrvēsturē u.c.), kuri emocionāli, oratoriski spoži un pārliecinoši spēj sniegt konkrētas lietas, apkaimes, objekta u.c. aprakstu, savu pārliecību un ieinteresētības dzirkstelīti ienesot arī klausītāja sirdī. Kā to formulējis Latvijas Vides gidu tīkla koordinācijas centrs, “tādējādi tiek panākta labāka izpratne un saskaņa cilvēka un dabas attiecībās, starp ciniska patērētāja un vidi cienoša indivīda dzīves modeli, cilvēkam izvēloties pēdējo. Vides gida galvenā misija – bagātināt un mainīt cilvēka apziņu, izpratni, vērtību sistēmu un uzvedību”.
Pamati likti ar Dānijas atbalstu
Latvija pieredzi vides gidu
skološanā aizguva no Dānijas. Tai pamati likti pirms vairāk nekā
pieciem gadiem. 2001.gadā ar Dānijas Vides aizsardzības aģentūras
atbalstu toreizējās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijas pārraudzībā uzsākts projekts “Vides gidu tīkla
izveidošana Latvijā” (VITILA). Pats svarīgākais bija izveidot
pamatstruktūru nacionālajam vides gidu tīklam Latvijā, kā arī
attīstīt pedagoģiskos un saziņas līdzekļus vides
izglītošanā.
Starts bija sekmīgs. Latvijas un Dānijas sadarbības projekta
ietvaros izveidots 42 vides gidu tīkls Latvijā un īstenoti
vairāki apakšprojekti. Likti arī pamati sistēmai, kā nākotnē
tālākapmācībā turpināt jauno speciālistu zināšanu papildināšanu.
Lai vides gidu tīkls attīstītos arī pēc minētā sadarbības
projekta finiša, 2003.gada pavasarī izveidots VITILA
koordinācijas centrs Latvijas Dabas muzejā. Tam ir plašs darba
lauks, bet galvenais uzdevums – jārīko mācības jaunajiem un
esošajiem vides gidiem, kā arī semināri un kursi dažādām
mērķauditorijām, piemēram, skolotājiem, tūrisma gidiem,
mežsaimniecības speciālistiem u.c. Visvairāk interesentu vēlas
apgūt vides interpretācijas pamatprincipus. Tā kā vides gidu
darba vietas ir ļoti atšķirīgas, piemēram, Rīgas Zooloģiskais
dārzs, informācijas centri, nacionālie parki, reģionālās vides
pārvaldes, Latvijas Dabas muzejs u.c., centrs gādā, lai viņi
varētu regulāri kontaktēties un savstarpēji bagātināties,
smeļoties zināšanas par citu pieredzi. Tiek izdoti arī
informatīvie materiāli. Kā viens no oriģinālākajiem jāmin vides
izziņas spēle par CITES konvenciju “Kas tavā somā?”. Konvencija
aizsargā savvaļas dzīvnieku un augu sugas no strauji augošās
starptautiskās tirdzniecības, kuras dēļ daudzas augu un dzīvnieku
sugas ir nonākušas līdz iznīcības robežai. Aizraujošā spēle,
bērniem varbūt pat nemanot, viņos iesakņo pamatzināšanas par
aizsargājamām sugām.
Nākotnē cer uz valsts atbalstu
Lai īstenotu savu mērķi un
uzdevumus, precīzāk – iegūtu finansējumu to piepildīšanai, centrs
piedalās dažādos projektos. Viens no lielākajiem
starptautiskajiem projektiem, kuros VITILA koordinācijas centrs
iesaistījies ar vēl vairākiem partneriem no Latvijas, ir “Dabas
centri un vides interpretācija Baltijas jūras reģionā”. Ko tas
dod Latvijā? Pēc centra vadītājas Ināras Cukuras teiktā,
galvenais akcents ir pieredzes apmaiņa un iespēja iegādāties
vajadzīgo aprīkojumu. Piemēram, Gaujas Nacionālais parks projekta
ietvaros iecerējis izveidot Dabas skolu.
Tā kā Dānijas finansējuma jauno vides gidu apmācībai vairs nav,
atšķirībā no pirmās un otrās grupas trešā mācīties gribētāju
grupa mācību maksu sedz no savas kabatas. “Centrs cer uz valsts
atbalstu,” saka I.Cukura, piebilstot, ka vides gidu tīkla
attīstības jautājumus varētu risināt ar Vides ministrijas,
Ekonomikas ministrijas Tūrisma departamenta un Izglītības un
zinātnes ministrijas palīdzību. Nākotnes vēlamajā vīzijā centrs
iezīmē valdības pieņemtu vides interpretācijas nacionālo
stratēģiju un darbības plānu, kā arī stabilu finansēšanas
mehānismu Latvijā plaši sazarotam vides gidu tīklam.
Vides gidu ideja iesakņojusies
VITILA koordinācijas centra
apmācības programmas koordinatore Maija Malnača optimistiski
raugās uz vides gidu tīkla perspektīvu. “Cilvēki grib mācīties,
un vides gidu ideja Latvijā sekmīgi iedzīvojusies,” uzskata
centra darbiniece, atzīstot, ka mācību programma aizvadītos gados
pilnveidota un noslīpēta. Sākotnēji par vides gidiem vēlējās kļūt
tikai profesionāļi no valsts vides institūcijām. Tagad kuplināt
vides gidu rindas vēlas arvien vairāk cilvēku no pagastiem.
Mācības ilgst divus gadus – semināri mijas ar praktiskiem
mājas darbiem, kuros topošie sertificētie speciālisti parasti
rada, balstoties uz sava esošā darba lauka bāzes. “Galvenais
uzsvars ir uz metodēm, jo vides zināšanas jaunie vides gidi
iegūst pastarpināti,” skaidro I.Cukura. Pamatu pamats – vides
interpretācija visā tās daudzškautņainībā.
Talants talantu nedublē
Kas tad ir vides interpretācija?
Kā vides gidu rokasgrāmatā “Izprast, lai iemīlētu” savu redzējumu
paudis Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta vides gids Andris Soms,
tas ir “veids, kā apvienot patīkamo ar lietderīgo. Proti,
atpūsties dabā un ar zinoša vides gida piepalīdzību pašam ar
savām maņām izzināt acīmredzamo – neticamo”. Tā nav iešana dabā
klasiskā izpratnē, kad gids nāk un parāda grupai – te ir tas un
tas. Interpretācija nozīmē paskaidrot redzēto un aicināt meklēt
likumsakarības. Tā kā cilvēki labāk iemācās, pašiem darbojoties,
veiksmīga interpretācija būs tad, ja tā skar viņu sajūtas, tiek
nodarbinātas rokas un aizkustināta sirds, spriež I.Cukura.
Centra vadītāja arī teic, ka katram vides gidam jāspēj sevī
atrast īsto talantu – atslēgu auditorijai. Tādēļ vides gidi ir
tik atšķirīgi, un katra praktiskā darbība nedublē citu kolēģu
veikumu. Tīkla attīstībai tiek prognozētas plašas iespējas.
Uzziņai
Vides interpretācija (izglītojoša un audzinoša darbība) ir jauns jēdziens mūsu valodā un izpratnē. Tā ir atslēga vides gida meistarībai, lai panāktu auditorijas labāku sapratni par dabā un sabiedrībā notiekošajiem procesiem un to savstarpējo mijiedarbību. Vides interpretācija ir viena no vides izglītības atraktīvākajām un perspektīvākajām formām, kur, izmantojot stāstītāja personīgo pieredzi, uzskatus un pasniegšanas talantu, aktīvā komunikācijā tiek sniegtas zināšanas konkrētai auditorijai. Šādi tiek veicināta saudzējoša un cieņas pilna attieksme pret dabu un dzīves vidi.
Ilze Apine, “LV”
Jo tuvāk zemei, jo vairāk ir
ko redzēt VITILA Koordinācijas centra arhīva foto |