Frakciju viedokļi
Pēc 2005.gada 2.
jūnija sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
B.Cilevičs
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Šodien Saeimas sēde bija diezgan
vētraina, bet es nekomentēšu jautājumus, kas bija saistīti ar
personālijām. Manā skatījumā visbūtiskākais lēmums, ko Saeima
šodien pieņēma, bija balsojums par Eiropas konstitucionālo
līgumu. Saeima šodien patiešām parādīja, ka mums ir konsekventa
nostāja un ka mēs nemainām savu pozīciju atkarībā no tā, kā
Francijas vai Holandes vēlētāji kārto attiecības ar savām
valdībām. Komentētāji apgalvo, ka negatīvs balsojums dažās
Eiropas Savienības valstīs faktiski nebija balsojums pret
konstitūciju kā tādu – tas nebija balsojums pret Eiropas
Savienību, bet gan pret šīsdienas politiskajiem līderiem. Tā ir
ļoti nopietna problēma, bet es uzskatu, ka nekādā gadījumā mums
nevajag raustīties, taisīt histēriju un pēdējā brīdī mainīt savu
pozīciju, populistiski mēģinot izmantot vēlētāju noskaņojuma
izmaiņas. Taču daži kolēģi gan no kreisajām, gan arī labējām
frakcijām tieši tā arī šodien rīkojās. Manā skatījumā tas ir ļoti
nožēlojami, jo, manuprāt, Latvija pieņēma pareizu lēmumu, nevis
uzvēla atbildību ierindas pilsoņiem, kuriem patiešām nav viegli
tikt skaidrībā par Eiropas konstitucionālā līguma tekstu.
Ievēlētie deputāti bija spiesti uzņemties atbildību šajā
jautājumā. Tas, manuprāt, ir ļoti pareizi, ka Saeimas vairākums
neizvairījās no šīs atbildības. Mēs vienkārši parādījām, ka esam
gatavi Eiropas integrācijai visaugstākajā līmenī.
Skaidrs, ka konstitūcija nestāsies spēkā tā, kā tas bija domāts
iepriekš, – pirms referenduma Francijā. Bet mēs tomēr
parādījām savu nostāju. Un tas, par ko runā komentētāji un
politologi, proti, par daudzām atrunām, tagad acīmredzot būs
jāatzīst oficiāli – eirozonā būs vairākas grupas, kā tas jau
ir šobrīd, kurā tagad ir tikai 12 no 25 ES valstīm, dažas tajā
stāsies, bet dažas nemaz to negrib. Šengenas zonā arī ir tikai 12
valstis. Vairākas valstis negrib piedalīties integrācijā tādā
līmenī. Bet mēs parādījām, ka Latvija ir gatava Eiropas
integrācijai visaugstākajā līmenī. Tāpēc es domāju, ka tas mums
dod patiešām ļoti labas iespējas aizstāvēt Latvijas cilvēku
intereses, un es ceru, ka arī turpmāk Saeimas vairākums
izvairīsies no kārdinājumiem izmantot populistiskus lozungus, lai
vāktu punktus, bet gan ļoti konsekventi strādās iepriekš
izvirzītajā virzienā un veicinās Eiropas integrāciju arī
turpmāk.
L.Mūrniece
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šodien svarīgākais balsojums bija par Eiropas Savienības konstitūciju, bet partijas “Jaunais laiks” frakcijai ļoti svarīgi bija tas, ka Saeimas vairākums šodien atbalstīja grozījumu Satversmē nodošanu izskatīšanai komisijās, ko izstrādāja frakcija “Jaunais laiks” un citi labējo partiju politiķi. Līdz šim Satversmes 30.pantā bija noteikts, ka deputātu pie kriminālās un administratīvās atbildības var saukt tikai un vienīgi ar Saeimas lēmumu. Mūsu piedāvātajā variantā 30.panta redakcija paredzēs to, ka nepieciešamība pēc Saeimas lēmuma saglabāsies tikai attiecībā uz kriminālatbildību. Galvenais mērķis šim Satversmes grozījumam bija tāds, ka jebkurš deputāts tieši tāpat kā jebkurš cilvēks Latvijā, tiekot pieķerts administratīvā pārkāpumā, šo sodu par administratīvo pārkāpumu maksātu uz vietas, nevis kā tas ir bijis dažos gadījumos, Satversmes aizsegā izvairoties no administratīvās atbildības. Arī Lietuvā un Igaunijā ir līdzīga prakse. Administratīvos sodus deputāti maksā tieši tāpat kā visi pārējie tajā brīdī, kad sods ir jāmaksā, neprasot parlamenta atļauju. Līdz šim Satversmes labojumam, kas ir nepieciešams, mēs esam gājuši ilgu ceļu – gada garumā ir notikušas debates par to, vai deputātam būtu saglabājama administratīvā imunitāte vai ne. Šobrīd es patiešām varu izteikt gandarījumu un pateicību tiem deputātiem, kas balsoja par, jo jau rudenī mēs varēsim atbalstīt Satversmes grozījumus un mainīt pastāvošo kārtību, vienlaikus paredzot arī Saeimas Kārtības rullī iespēju, ka deputāta pārkāpumi tomēr tiks publiskoti, lai sabiedrība zinātu par šiem administratīvajiem sodiem un nevarētu pārmest, ka mēs esam “piesegušies” ar Satversmi vai Saeimas Kārtības rulli, kaut kādā veidā nostādot sevi privileģētākā stāvoklī par citiem Latvijas iedzīvotājiem.
A.Aleksejevs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Savas frakcijas vārdā es tomēr vēlētos vēlreiz atgriezties pie vissvarīgākā šīsdienas sēdes jautājuma – Eiropas konstitūcijas pieņemšanas. Mēs apzināmies, ka esam iestājušies Eiropas Savienībā, un to arī respektējam. Taču mums nav pieņemams šī svarīgā dokumenta pieņemšanas veids. Mūsuprāt, ja esam reiz jau teikuši “a” (runa ir par referendumu par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā), tad bija jāpasaka arī “b”. Proti, jāļauj vēlreiz mūsu tautai izteikt savu viedokli par Eiropas kopējo konstitūciju, jo pēc tās stāšanās spēkā visa mūsu tauta dzīvos pēc šīs konstitūcijas, jo tā būs augstāka par mūsu pašmāju likumiem – arī par Satversmi. Konstitūcijas apstiprināšana Saeimā, mūsuprāt, nav demokrātiska procedūra. Tas kārtējo reizi pierāda, ka mūsu politiķi izvairās un neuzskata par lietderīgu ieklausīties tautas balsī. Ja konstitūcijas teksts nav izskaidrots mūsu iedzīvotājiem un neviens no valdības pat nav mēģinājis to darīt, kas tā par demokrātiju, ja valdība baidās no saviem tautiešiem. Mūsu frakcija pirms šīsdienas sēdes iesniedza priekšlikumu grozīt darba kārtību, izslēdzot no tās jautājumu par Eiropas konstitūciju. Taču valdošās partijas neatbalstīja mūsu priekšlikumu. Pateicoties mūsu kolēģiem no Tautas saskaņas partijas, konstitūcija tika apstiprināta. Mūsuprāt, tas ir nožēlojami, jo nebija nekādas nepieciešamības tādā steigā to pieņemt, jo pēc tās principiem dzīvos ne tikai mūsu valdība un valdošās partijas, bet arī visi Latvijas iedzīvotāji.
J.Šmits
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Es arī gribu visus apsveikt ar
šajā saulainajā dienā izdarīto vēsturisko izvēli, ratificējot
galīgajā lasījumā Eiropas Savienības konstitucionālo līgumu.
Latvijas Pirmā partija balsoja par, kaut arī mūsu partija nav
apmierināta ar situāciju, ka konstitūcijā joprojām ir
stilistiskas un gramatiskas kļūdas, ko nāksies novērst pēc
dokumenta pieņemšanas Saeimā, kā arī ar to, ka, neraugoties uz
diskusijām, šīs konstitūcijas preambulā jeb ievadtekstā netika
atstāta atsauce uz kristietību.
Mēs uzskatām, ka Latvija, referendumā balsojot par iestāšanos
Eiropas Savienībā, ir paudusi savu gribu iekļauties eiropiešu
saimē. Līdz ar to balsojums par Eiropas Savienības
konstitucionālo līgumu ir pats par sevi saprotams. Un ar to mēs
arī parādām savu “jā” Eiropas Savienībai.
Vēl uzsvēršu, ka pēc Latvijas Pirmās partijas iniciatīvas, ko
atbalstīja arī Zaļo un Zemnieku savienība, šodien deputāti
izskatīšanai komisijās nodeva grozījumus likumos, kas paredz
bargākus sodus par braukšanu dzērumā vai bez autovadītāja
tiesībām, to skaitā par automašīnas aizturēšanu līdz soda naudas
nomaksai. Tādi grozījumi ir arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā, kas paredz ceļu policistam tiesības konfiscēt transporta
līdzekli un noteikt piespiedu darbu, ja vadītājs atradies pie
stūres alkohola reibumā vai bez transporta līdzekļa vadīšanas
atļaujas. Grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un
Krimināllikumā ir sagatavojušas mūsu pakļautībā esošās Satiksmes
ministrija un Iekšlietu ministrija. Latvijas Pirmās partijas
deputāti tikās ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas un Ceļu
policijas biroja vadību, kas apliecināja, ka Ceļu satiksmes
drošības direkcija un Ceļu policija atbalsta šos grozījumus, kas
palīdzēs cīnīties pret šoferiem, kuri apzināti sēžas pie stūres
dzērumā un brauc bez tiesībām. Pagājušajā gadā vien alkohola
reibumā esošu autovadītāju vainas dēļ dzīvību ir zaudējuši 113,
bet ievainoti 940 cilvēki. Nedrīkst likuma pārkāpēju tiesības uz
visatļautību vērtēt augstāk par citu satiksmes dalībnieku
tiesībām dzīvot un netikt sakropļotiem dzērāju izraisītās
avārijās.
Tāpat Latvijas Pirmā partija ar patiesu gandarījumu atbalstīja
Tautas partijas sagatavoto grozījumu likumā “Par izložu un
azartspēļu nodevu un nodokli”, kas paredz dubultot azartspēļu
nodokļus, nodošanu izskatīšanai komisijās. Likumprojekts paredz
pakāpeniski palielināt nodokļu un nodevu likmes izlozēm un
azartspēlēm laikā no 2005.gada 1.jūlija līdz 2007.gada
1.janvārim. Vēl arī atgādināšu, ka Latvijas Pirmās partijas
deputāti pagājušajā nedēļā iesniedza grozījumus likumā “Par
izlozēm un azartspēlēm”, piedāvājot likumā iestrādāt normu, kas
aizliedz organizēt un rīkot izlozes un azartspēles ēkās, kas
atrodas tuvāk par 500 metriem no izglītības iestādēm un baznīcām.
Mēs aicinām ja ne gluži aizliegt, tad vismaz krasi ierobežot šīs
spēles, tāpēc atbalstīsim visus koalīcijas partneru priekšlikumus
par šā biznesa ierobežošanu.
V.Paegle
(Tautas partijas frakcija):
Šodien svarīgākā ārpolitiskā ziņa
gan Latvijā, gan arī Eiropas Savienībā ir tā, ka ar Latvijas
Republikas ārlietu ministra Arta Pabrika piedalīšanos plenārsēdē
Latvijas Republikas Saeima ar 71 balsi par ratificēja Līgumu par
Konstitūciju Eiropai. Šis ir svarīgs lēmums, jo mēs turpinām
iesākto, ieņemot vadošu lomu Eiropas Savienības turpmākajā
attīstībā un tās veidošanā.
Es gribu uzsvērt, ka par konstitucionālo līgumu Latvijā ir
bijušas diskusijas jau kopš 2002.gada, kas notikušas darba grupā
tās izstrādāšanas laikā Eiropas Savienības Konventā pirms
referenduma par iestāšanos Eiropas Savienībā, kā arī pirms
Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Arī Saeimā līgums ir skatīts
vairākās komisijās, ieskaitot Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisiju, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisiju, Juridisko komisiju, Eiropas lietu komisiju un
Ārlietu komisiju.
Bažas varētu būt par to, kāpēc Francija un Nīderlande noraidīja
šo konstitucionālo līgumu, bet tas nebija pēc būtības.
Referendumiem bieži vien ir bīstamība, jo sabiedrībā tiek
diskutēts pavisam citādi. Negatīvie balsojumi Francijā un
Nīderlandē bija saistīti ar sabiedrības attieksmi pret valdošo
koalīciju un bažām par Eiropas Savienības paplašināšanu līdz
Turcijas robežām; arī par imigrāciju, bet ne par konstitūcijas
būtību. Mēs atbalstām Eiropas Savienības konstitūciju pēc
būtības, jo mēs esam par stabilu Eiropas Savienību un tās
eventuālu paplašināšanos. Eiropas Savienībai ir vajadzīga
pozitīva ziņa. Un mēs Latvijas Republikas Saeimā bijām tie, kas,
ratificējot konvenciju pēc neveiksmēm Francijā un Nīderlandē,
dodam zaļo gaismu citām Eiropas Savienības dalībvalstīm sekot
mūsu piemēram. Šis ir uzticības balsojums Eiropas Savienības
idejai un tās tālākai attīstībai. Manuprāt, šis ir Latvijas
ārpolitikas veiksmes stāsts.
M.Grīnblats
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Vakar mūsu frakcija apsprieda
jautājumu par Eiropas konstitucionālā līguma ratifikāciju Saeimā.
Mēs secinājām, ka atbilstoši mūsu partijas nostājai Latvija ir
Eiropas Savienības dalībvalsts. Latvija tāda paliek neatkarīgi no
tā, kā tiek virzīts jaunais konstitucionālais līgums, par ko gan
daudziem iedzīvotājiem ir visai mazs priekšstats. Mēs
pārliecinājāmies par to, ka pat valstī, kas ir viena no Eiropas
līderēm, un Širaks vienmēr ir pamudinājis citus mācīties no
viņiem, un pat valstī, kuras bijušais prezidents Žiskārs d`
Estēns vadīja šī līguma sagatavošanu Konventā vairāk nekā gadu,
viņi nespēja pārliecināt savu tautu nobalsot par. Kaut gan tur
laikam bija citi apsvērumi, kam nebija saistība ar šo līgumu, bet
gan ar simpātijām un antipātijām pret savas valsts valdību. Līdz
ar to tā ir jauna situācija, kurā viena no Eiropas sešām
dibinātājvalstīm, kas ir arī viena no lielākajām valstīm, kā arī
lielākā maksātāja Eiropas budžetā, ir nobalsojusi pret. Savu pret
ir izteikusi arī Nīderlande.
Mēs atgādinām arī to, ka ir iebildumi pret līguma nekvalitatīvo
sagatavošanu no valodnieku un juristu puses. Ļoti žēl, ka Eiropas
Savienība nav pieaicinājusi Latvijas labākos speciālistus, kuri
šo līguma sagatavošanu latviešu valodā būtu veikuši kvalitatīvāk.
Tāpēc mēs neredzam iemeslus šobrīd steigties, kamēr nav pilnīga
skaidrība, kāda būs Eiropas valstu vadītāju nostāja jūnija vidū
gaidāmajā Eiropas Padomes sēdē. Skaidrs ir viens –
vienprātības šobrīd nav, bet šo līgumu var ratificēt tikai ar
vienprātību. Tātad, kādā veidā tiks panākts, ka Francija vai
Nīderlande piekāpsies rīkot atkārtotu balsošanu, kas droši vien
nemaz nebūs ārkārtīgi viegli, zinot to, cik franči ir pašapzinīga
tauta un lielā valstī atkārtotu balsojumu sarīkot īsā laikā nemaz
nav tik viegli; kādā veidā Francija un droši vien arī citas
Eiropas valstis piedāvās risinājumus, ko mainīt šajā līgumā,
atlikt to vai modificēt. Tāpēc es domāju, ka Latvijai nebūtu
divas reizes jābalso par vienu un to pašu lietu, bet nedaudz
jāpagaida, turklāt šī gaidīšana nāktu tikai par labu arī tam, lai
Latvijas valdība kopīgi ar Eiropas institūcijām atrisinātu
jautājumu, kādā veidā normāli izlabot šo līgumu pareizā latviešu
valodā. Tas ir tas, ko mēs vēlējāmies panākt. Diemžēl mūsu
priekšlikums par jautājuma atlikšanu un izslēgšanu no darba
kārtības netika atbalstīts. Balsošanā mēs nepiedalījāmies, bet
nebalsojām arī pret, kā te apgalvo viens otrs valdošās koalīcijas
pārstāvis. Mēs, protams, neesam pret šo līgumu.
Pie šī dokumenta gatavošanas piedalījās arī mūsu pārstāvji. Tajā
ir daudzas labas lietas un droši vien ir arī viens otrs trūkums,
ko diemžēl saistībā ar valstu pārstāvniecību Eiropas Komisijā nav
izdevies atrisināt pietiekami labvēlīgi mazajām valstīm.
Runājot par citām lietām, jāatzīmē, ka mēs atkārtoti iesniedzām
grozījumus likumā “Par valsts pensijām” saistībā ar
priekšlaicīgas pensionēšanās iespējas pagarināšanu. Bet tie
netika atbalstīti. Tomēr pozitīvi ir tas, ka Sociālo un darba
lietu komisija ir sagatavojusi līdzīgu priekšlikumu, un mēs,
protams, to ar prieku atbalstīsim.
Šodien izskatīšanai komisijās tika nodots grozījums
Krimināllikumā, kas paredz stingrāk sodīt tos, kuri gada laikā
vairākas reizes ir pārkāpuši noteikumus par sabiedrisko pasākumu
rīkošanu un organizēšanu.
L.Ozoliņš
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Runāšu par grozījumiem Satversmē.
Frakcijas “Jaunais laiks” deputāte skaidroja, ka tagad deputātus
varēšot sodīt bez Saeimas atļaujas. Tātad viņi uzskata, ka
Saeimas atļauja nav jādod. Man gan jāsaka, ka tās partijas biedrs
Edgars Jaunups šad un tad ātri brauc un pēc tam mēs esam devuši
atļauju viņa sodīšanai. Manuprāt, Lindas Mūrnieces, Kārļa
Šadurska, Ērika Zundas, Augusta Brigmaņa un Māra Grīnblata
sagatavotie priekšlikumi tomēr neļaus sabiedrībai īsti uzzināt
šos deputātus pārkāpējus. Es uzskatu, ka šī prakse nav
pareiza – deputāti tomēr apzinās, ka viņi atrodas visas
sabiedrības priekšā, atzīst savu pāridarījumu, šad tad pat
atvainojas, un viņus tomēr vienmēr izdod sodīšanai. Šī norma būtu
jāsaglabā. Ja šis jaunais priekšlikums tiks akceptēts komisijās
un pieņemts Saeimā, tad būs iespēja izvairīties no publiskas
pārkāpuma apspriešanas.
Runājot par Eiropas konstitucionālo līgumu, varu teikt tikai to,
ka Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu vakar
bija aicinājis valstis atturēties no tā ratifikācijas un
jautājuma tālākas risināšanas. Saeimai bija iespēja divas nedēļas
vēl pārdomāt, jo mēs to nepieņēmām iepriekšējā Saeimas sēdē pirms
pāris nedēļām steidzamības kārtā. Tāpēc mierīgā gaisotnē to
varēja izdarīt šodien, pilnīgi apzinoties, ka mums nav citas
izejas. Ir taču paruna: – no vilka bēgsi, lācim uzskriesi.
Lielā kaimiņvalsts pašlaik pauž nedraudzību, piedāvādama maltu
zābaku omleti un beigta ēzeļa ausis. Es domāju, ka mēs tomēr
šodien rīkojāmies pareizi, atbalstot Eiropas konstitūciju.
Šodien bija diezgan asas debates, kas brīžiem robežojās ar
personīgiem apvainojumiem un neslavas celšanu saistībā ar Ārlietu
komisijas priekšsēdētāja Aleksandra Kiršteina atsaukšanu. Tad,
kad komisijā neizdevās panākt balsu vairākumu, Tautas partija
ierosināja Aleksandru Kiršteinu atsaukt no komisijas, kas arī nav
īsti likumīgi. Tomēr balsojums notika, pirms kura gan runāja arī
Jaunupa kungs, apvainojot Aleksandru Kiršteinu pat antisemītismā.
Es domāju, ka Kiršteina kungam vajadzētu rosināt lietu par
neslavas celšanu, jo Ārlietu komisija nesaskata nekādas
antisemītisma pazīmes Kiršteina kunga paziņojumos. Tā kā
balsojums bija slēgts, deputāti nobalsoja pret Kiršteina kunga
atsaukšanu no šīs komisijas. Sekosim tālākiem notikumiem, kas arī
droši vien būs raibi un trauksmaini.
O.Deņisovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Runājot par šodien izskatītajiem
likumprojektiem, vēlos pievērst uzmanību likumprojektam “Par
Līgumu par Konstitūciju Eiropai”. Mēs neatbalstījām šī dokumenta
ratificēšanu, jo uzskatām, ka ar tā ratificēšanu apstiprinām to,
ka piekrītam turpmākai Eiropas konstitūcijas pieņemšanai esošajā
veidā ar šobrīd tajā esošajām kļūdām. Bet mēs taču nedrīkstam
izskatīties kā ne visai gudri un sevi necienoši cilvēki Eiropas
Savienības acīs! Jāpārņem pieredze no attīstītajām valstīm –
no Francijas un Nīderlandes, jo nedrīkst steigties lokomotīvei pa
priekšu un iztapt Eiropai visādos veidos. Paskatieties, kāda
attieksme pret šo līgumu un pašu konstitūciju ir tajās Eiropas
valstīs, kurās valdībai rūp tautas intereses! Tur rīko
referendumu, lai uzzinātu tautas viedokli par šī dokumenta
ratificēšanu. Bet mūsu valdošie, lai sagaidītu Eiropas labpatiku,
gatavi ne tikai to pieņemt, netaujājot tautai, bet pieņemt ar
vairāk nekā 400 gramatiskajām kļūdām. Kauns! Ir nopietni
jāaizdomājas par ievēlētajām partijām, īpaši par tām, kas ir
valdošajā koalīcijā, un par to darbību! Spriežot par viņu darbību
Eiropā, izveidojas arī viedoklis par valsts tautu. Ja jūs
negribat neko mainīt, lai Eiropa cienītu mūsu valsti, tad jūs
varat atstāt tā, kā ir tagad. Bet, ja jums rūp savas valsts
liktenis un tas, kā citas valstis uz mums skatās, tad jums
jābalso par tiem cilvēkiem, kuriem arī ir kauns par procesiem,
kas pēdējā laikā notiek mūsu valstī. Mums jāsaglabā pašcieņa. Šī
konstitūcija ir vajadzīga Eiropas un Latvijas valdošajiem, bet
tautai tā nav vajadzīga. Katrai valstij jau ir savs
pamatlikums – konstitūcija. Un ar to ir jādzīvo katrai
Eiropas valstij. Skatoties, cik steidzīgi mēs gribam dzīvot ar
Eiropas konstitūciju, man rodas iespaids, ka mēs gribam atgriezt
nesen aizgājušo pagātni. Tolaik arī tika apvienotas dažādas
valstis ar kopīgo pamatlikumu – PSRS Konstitūciju.
Redzams, ka mēs strauji gribam atgriezties atpakaļ, bet jau zem
cita jumta. Tāpēc ir jautājums – vai mūsu valsts nevar
pastāvēt neatkarīgi? Lai tauta risina, kā tai ir labāk!
Saeimas preses dienests