Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs A.Šlesers
Uz jaut. nr.66 – dok.nr.4247
Par atteikumu dot atļauju Tunisijas firmai “Karthago Airlines” veikt čarterreisus uz Latviju
Atbildot uz Jūsu 2005.gada 18.maija vēstuli Nr.8/7-2/198, paskaidroju, ka Tunisijas firma “Karthago Airlines” neprasīja atļauju čarterreisiem ar Tunisijas pasažieriem no Tunisijas uz Latviju, bet gan ar Latvijas pasažieriem no Latvijas uz Tunisiju.
1. Atteikuma pamatā pēc būtības ir
katras valsts pienākums likumīgo iespēju robežās aizstāvēt savas
valsts un iedzīvotāju ekonomiskās intereses. Likumiskais pamats
ir: likuma “Par aviāciju” 5.panta 1.daļa, 6.panta 1.daļa,
84.pants, saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 84.pantu Aviācijas
departamenta apstiprinātais Nolikums par neregulāriem
komerclidojumiem (publicēts: Vēstnesis, 11.07.1996.) un Valdības
deklarācijas sadaļas [Satiksme] 8. un 9.punkts.
2. Latvijas čarterpārvadājumu tirgū nepastāv monopols.
Čarterpārvadājumus uz trešajām valstīm veic gan “AirBaltic” gan
“Latcharter”. Savukārt Eiropas Savienības robežās, tajā skaitā uz
Latviju, čarterlidojumus bez ierobežojumiem veic Eiropas
Savienības pārvadātāji.
3. Tā kā starp Latviju un Tunisiju nepastāv nekādas starpvaldību
vienošanās aviācijas jomā, bet Tunisijas aviokompānijas
pieprasītie lidojumi nav tādi, kuru veikšanai atļauja automātiski
izrietētu no spēkā esošiem starptautiskiem tiesību aktiem un
Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju, Tunisijas pusei
nav nekāda pamata sūdzēt Latviju tiesā.
4. Eiropas Savienībā nav ierobežojumu dalībvalstu savstarpējiem
čarterlidojumiem, taču katras valsts iekšējais tirgus joprojām
tiek regulēts attiecībā gan uz trešo valstu pārvadātājiem, gan uz
neregulārajiem lidojumiem uz trešajām valstīm. Pagājušajā gadā
uzsāktā aviācijas liberalizācijas politika ir ļāvusi ienākt
Latvijas tirgū jaunām aviokompānijām, krasi samazinot biļešu
cenas, padarot lidojumus pieejamākus daudz plašākam iedzīvotāju
lokam un veicinot arvien jaunu tiešo reisu atklāšanu. Latvija ir
gatava atvērt un liberalizēt arī neregulāro aviācijas pārvadājumu
tirgu, taču šajā jomā mums ir jānodrošina vienlīdzīgas iespējas
visiem pārvadātājiem, kas darbojas noteiktajā tirgū, – gan
ārvalstu, gan vietējiem. Ņemot vērā pieaugušo interesi par
čarterlidojumiem uz tūrisma reģioniem ārpus Eiropas Savienības,
esmu nolēmis jau tuvākajā laikā uzsākt sarunas, lai līdz šī gada
beigām tiktu noslēgtas divpusējās vienošanās, kas nodrošina
vienādus nosacījumus gan to valstu pārvadātājiem, kuri izteiks
vēlmi darboties Latvijā, gan tām Latvijas aviosabiedrībām, kuras
vēlēsies strādāt ar trešajām valstīm.
Ar cieņu
satiksmes ministrs A.Šlesers
Rīgā 2005.gada 20.maijā