Latvijai prezidentūras piedāvājums ir izdevīgs
Nākamnedēļ, 16. un 17.jūnijā, notiks Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vadītāju sanāksme. Tajā tiks runāts par vairākiem būtiskiem jautājumiem, viens no tiem – jāpanāk vienošanās par nākamo finansēšanas periodu jeb ES ieņēmumiem un izdevumiem laikam no 2007. līdz 2013.gadam.
ES prezidējošās valsts – Luksemburgas – izstrādātie priekšlikumi atbilst Latvijas interesēm, vakar, 7.jūnijā, preses konferencē skaidroja Ārlietu ministrijas ES departamenta direktors Normunds Popens un Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieks Andžs Ūbelis.
Kādi būs maksājumu griesti
Starpvaldību sarunās par vienu no
svarīgākajiem jautājumiem uzskata vienošanos par ES gada budžeta
izdevumu griestiem. Šis jautājums bijis viens no būtiskākajiem
strīdus āboliem. Sešas valstis, kas ES budžetā iemaksā lauvas
tiesu, apvienojās un cerēja uz izdevumu griestu samazināšanu līdz
vienam procentam no ES nacionālā ienākuma. EK piedāvāja noteikt
izdevumu limitu 1,14 procentu apmērā. Savukārt prezidentūra savā
piedāvājumā izdevumu griestus samazinājusi līdz 1,06
procentiem.
Stāstot par EK piedāvājumu nākamajai finanšu perspektīvai,
enerģētikas komisārs Andris Piebalgs žurnālistiem skaidroja, ka
Latvijas interesēs ir panākt kompromisu, kas būtu pēc iespējas
tuvāks EK noteiktajai robežai. Tomēr pašreizējā Latvijas
pozīcija, pēc A.Ūbeļa teiktā, ir samierināties ar prezidentūras
piedāvāto kompromisu, lai gan salīdzinājumā ar Komisijas
piedāvājumu izdevumu griesti ir noteikti būtiski zemāki. Latvijas
interesēs ir panākt, lai izdevumu samazināšanās neietekmētu
kohēzijas politiku un līdz ar to Latvijas iespējas saņemt
finansējumu no ES struktūrfondiem kohēzijas politikas mērķu
īstenošanai.
Svarīgais četru procentu princips
Amatpersonas norāda, ka Latvija
centīsies panākt, lai struktūrfondu apguvē tiktu atcelts
ierobežojums iegūt vairāk naudas nekā četrus procentus no valsts
iekšzemes kopprodukta. Tomēr gan A.Ūbelis, gan N.Popens netieši
norādīja, ka panākt šādu vienošanos ir neiespējami. “Tas nozīmē,
ka, piemēram, pēc Turcijas iestāšanās ES budžets tiktu izsmelts,”
teic A.Ūbelis.
Par reālāku A.Ūbelis uzskata iespēju cīnīties, lai tiktu mainīta
metodoloģija, pēc kuras aprēķina valsts izaugsmes tempu. Tā kā
Latvijas ekonomika aug strauji, mūsu interesēs ir panākt, lai
tiktu ņemta vērā reālā izaugsme – gadā aptuveni septiņi līdz
astoņi procenti no iekšzemes kopprodukta.
Latvijai svarīgi panākt vienošanos
Amatpersonas apliecināja, ka
Latvijas galvenā interese ir vispār panākt dalībvalstu vienošanos
par nākamo finanšu perspektīvu, un, jo ātrāk, jo labāk. Šāda
interese ir ne tikai Latvijai, bet arī pārējām jaunajām ES
dalībvalstīm, kuras Savienībā iestājās tikai pērn.
Pašreizējais finansēšanas periods no 2000. līdz 2006.gadam
noteikts laikā, kad Latvija un citas jaunās valstis vēl bija
kandidātvalstis un līdz ar to savas intereses tajā nevarēja
iestrādāt. Līdzšinējo budžetu mēs izmantojam tikai pasīvi.
Latvijas ieguvums no ES budžeta ir lielāks, ja tiek apstiprināts
jaunais finanšu plāns. Latvija ir ieinteresēta, lai nebūtu
pārrāvumu un no 2007.gada 1.janvāra būtu spēkā jaunais ES
budžets, skaidro N.Popens.
Viņš neatklāj, kādas ir Latvijas “sarkanās līnijas”, proti,
minimālā robeža, kurai Latvija nākamajā nedēļā gaidāmajās
medijiem slēgtajās sarunās nedrīkst pārkāpt. “Tā ir konfidenciāla
informācija. Visas valstis spēlē pokeru un savas kārtis neatklāj.
Ja mēs pateiksim, kādas ir mūsu kārtis, tad vairs nevarēsim
blefot,” smejot noteic N.Popens.