Gadsimtu Sēlija un tās 10 gadi
IV Sēlijas kongresa Post scriptum
Pirms 10 gadiem, 1995.gada 2.jūnijā, Krustpils pilī, kas tikko sāka veidoties par muzeju, Latvijas Kultūras fonda Daugavas nedēļas ietvaros notika 1.Sēlijas sarunas. Dzima ierosme pagarināt šo “Daugavas nedēļu Sēlijā” par “Sēļu gadu” – līdz 1996.gada maijam. Šā gada laikā tika risinātas daudzas ar Sēliju saistītas problēmas. “Sēļu gadu” 1996.gada maijā noslēdza Latvijas Zinātņu akadēmijas sēde, kuras pirmā diena notika Rīgā, Augstceltnē, otrā diena – Viesītē, saistot to ar Viesītē dzimušā medicīnas profesora Paula Stradiņa simtgadi un viņa muzeja atklāšanu dzimtajā pilsētiņā.
Piemineklis 1905.gadā Sēlpils pagastā nošautajiem Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Desmit gados Sēlijas labā, vismaz
kultūrvēsturiskā ziņā, ir paveikts ļoti daudz, bet – galvenais –
šis kultūrvēsturiskais jēdziens “Sēlija” ir plaši izskanējis
Latvijā un iesakņojies vietējo iedzīvotāju apziņā, atdevis viņiem
“sēlisko identitāti”, pašapziņu, lepnumu par dzimto pusi.
Taisnību sakot, tas ir samērā vienreizējs fenomens Latvijas
vēsturē, kad atdzimst novada reģionālā pašapziņa. Kaut kas
līdzīgs pirms 100 gadiem notika Latgalē un pirms 80 gadiem
lībiešu pusē.
Ir dibināta Sēlijas asociācija (1995.gadā Ilūkstē), kopš
1999.gada regulāri notiek Sēlijas kongresi (1999.g. – Aknīstē un
Viesītē, 2001.g. – Ilūkstē un Neretā, 2003.g. – atkal Viesītē,
2005.gadā – Jēkabpilī un Sēlpilī), ir pacelts Sēlijas karogs
(2000.gadā to apstiprināja Heraldikas komisija), ir iznākušas
daudzas vērtīgas grāmatas un rakstu kopojumi par Sēliju
(“Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstīs”, “Latvijas Vēstnesī”).
Sēlijas problemātikai bez tādiem izseniem Sēlijas patriotiem kā
V.Ancītis, L.Ķuzāne, M.Poiša pievērsušies ievērojami humanitāro
zinātņu pārstāvji – M.Rudzīte, S.Cimermanis, J.Urtāns, R.Avotiņa
u.c., pat pasaulslavenais valodnieks akadēmiķis Vladimirs
Toporovs ir laidis klajā izcilu rakstu par sēļu problēmu
arheolingvistikā (Onomastica Lettica, II, 2004). Lai
izsakām pateicību Dr. S.Timšānam par rosīgo darbošanos
Sēlijas asociācijas vadītāja amatā gandrīz desmit gadus.
Kas tad īsti ir Sēlija?
Manā uztverē, tas ir vismaz
trijdabīgs jēdziens. Pirmkārt, tas ir senās sēļu cilts izplatības
areāls Latvijā un Lietuvā, par kuru būtu jārunā arheologiem,
valodniekiem, antropologiem. Arhaiskā baltu cilts, kuras ziedu
laiki bija 2.–4.gs. pēc Kr. dz., ieņēma plašas teritorijas, senās
Peitingera tabulas Daugavu dēvē par “fluvius Selianus”,
bet pēc tam pakāpeniski sēļus izspieda agresīvākie latgaļi un
augštaiši, un sēļu aizņemtā teritorija dažādos laikos varētu būt
bijusi dažāda, uz ko jau norādījis izcilais lietuviešu valodnieks
Kazimiers Būga, pats cēlies no sēļiem. Otrkārt, Sēlija ir
lingvistisks novads ar īpatnējām sēliskām, augšzemnieciskām
intonācijām, kas bez Daugavas kreisā krasta zemēm iesniedzas
patālu Vidzemē, gar Aivieksti, līdz Madonai, pat Gulbenei.
Tas ir arī kultūrvēsturisks novads ar sēlisku mentalitāti, kuru
pārstāv Jānis Jaunsudrabiņš, Jānis Veselis, Jānis Akuraters,
Velta Toma un Imants Auziņš, Pēteris Barisons un Arvīds
Žilinskis, brāļi Skulmes, arī zinātnieki no Sēlijas – Pēteris
Nomals, Pēteris Rizga, Pēteris Kulitāns, Vilis Skārds, Pauls
Stradiņš un daudzi citi. Manuprāt, valodnieciski sēliskās
izloksnes arvien izzūd, bet kultūrvēsturiskā Sēlija vairāk
turpina dzīvot mūsu apziņā. Turklāt vēl jāuzsver, ka Sēlija ir
allaž bijusi multikonfesionāls un multikulturāls novads, kur
darbojušies daudzu tautu pārstāvji – arī vācieši, ebreji, poļi,
lietuvji. Pieminēsim abus Stenderus, arī Manceli un Fīrekeru,
mācītājus Lundbergu un Vāgneru; Stenderu saistība ar Sēliju
akcentēta jaunākajās grāmatās un Stenderu piemiņas zīmēs.
Treškārt, Sēlija ir potenciāls administratīvi teritoriāls
veidojums Daugavas kreisajā krastā, kas iekļauj Jēkabpils,
Aizkraukles rajonu (pilnīgi vai daļēji), Daugavpils rajona daļu
Daugavas kreisajā krastā un pat mazu gabaliņu no Ogres rajona. Šī
teritorija, Augšzeme, ir saskaldīta starp rajoniem, un arī tās
administratīvā piederība Zemgalei vai Latgalei pašreiz ir visai
neskaidra. Pēdējos gados ir ticis diskutēts jautājums
administratīvi teritoriālās reformas kontekstā (arī vairākās
Zinātņu akadēmijas izbraukuma sēdēs), ir ticis izvirzīts
jautājums par Sēlijas apriņķi vai pat apgabalu. Pašreiz Sēlija ir
sadalīta starp trim četriem rajoniem, un vai varētu izdalīt
Sēliju kā īpašu reģionu, tas ir sāpīgs jautājums. Lielā mērā
situāciju nosaka infrastruktūra, ļoti sliktie ceļi Daugavas
kreisajā krastā, jaunu centru veidošanās pēckara posmā.
Vai Latvijas “piektā zvaigzne”?
Jā, savā ziņā sāpīgi ir
apzināties, ka visām senās Latvijas ciltīm ir savi Latvijas
Republikas Satversmē noteikti apgabali – Kurzeme, Zemgale,
Latgale, Vidzeme (Līvzeme, Livland), vienīgi sēļiem tāda
nav paredzēta. Pavīd doma, ka varētu deklarēt Sēliju par piekto
Latvijas apgabalu, un, ja kā atsevišķu apgabalu izdalītu arī
Pierīgu (Rīgavu), tad Latvija varētu sastāvēt no sešiem
apgabaliem. Taču gribētu atgādināt, ka Latvijas Republikas
Satversmes 3.pantu, kurā definēti apgabali, tiesīga mainīt tikai
visas tautas nobalsošana. Ja nu šāds referendums būtu jārīko par
Pierīgas (Rīgavas) pacelšanu apgabala statusā, tad varbūt arī
Sēliju Satversmē varētu definēt kā apgabalu?
Taču tas prasītu nopietnu teritoriālu izpēti. Sākot šo kongresu,
saņēmām no Krustpils pilsētas atjaunošanas iniciatīvas grupas
(Pētera Mauriņa parakstītu) vēstuli, kurā kongress gan tika
apsveikts, bet visai noteikti tika atgādināts, ka tas sanāk
Latgales teritorijā – senajā Krustpils pilī, Daugavas labajā
krastā, ka sēļi “lien” Latgalē un Krustpils pilsēta būtu
atjaunojama, šķirti no Jēkabpils (vēstule publicēta arī
laikrakstā “Brīvā Daugava”, 2005.g. 26.maijā, Nr.59). Sēļi nav
agresīvi, un uz Latgali nepretendē, vēsturiskā Asotes pils un
novads savulaik patiešām ir ietilpuši Jersikas valstī, latgaļu
zemē. Taču vienlaikus līdz ar zinātniekiem jāatzīst, ka sēļu
cilts senatnē ir dzīvojusi arī Daugavas labajā krastā, tur
joprojām (īpaši gar Aivieksti) rodamas sēliskās izloksnes.
Krustpils Korfu novads ir vēsturiski etnogrāfiski īpašs,
luterānisks, atšķirīgs no Latgales, un kolēģis akadēmiķis
T.Millers no Medņiem sevi uzskata par sēli, nevis latgali
(savukārt īsti latgaliskie Varakļāni pašreiz itin kā iekļauti
Vidzemē).
Domāju, ka šādi iekšēji “teritoriāli” strīdi neko labu Latvijai
nedod; robežas ir nosacītas, vēl cara laikā nospraustie un
definētie administratīvie veidojumi un pat pirmās Latvijas
Republikas laika apriņķu robežas ir visai nosacītas un atsevišķos
gadījumos precizējamas.
Vai Sēlija varētu kļūt par Latvijas “piekto zvaigzni”, tas ir
grūti atbildams jautājums. Tās teritorija salīdzinoši ir neliela,
iedzīvotāju skaits vēl mazāks, nav sakārtota infrastruktūra, ļoti
slikti ir ceļi – Daugavas labā krasta teritorijas pašreizējos
administratīvajos rajonos zināmā mērā kompensē kreisā krasta
trūcīgumu. Viss ir ļoti rūpīgi jāpārdomā, pirms Sēlijas jautājumu
liekam visas tautas nobalsošanā.
Savu ierosmi varētu dot Lietuvas pieredze – tur bez
administratīvi teritoriālā dalījuma Seims domā arī par
kultūretnogrāfisku reģionēšanu, izdalot kā atsevišķus reģionus
Aukštaitiju, Žemaitiju, Sudavu, Dzūkiju un arī Lietuvas Zemgali
(Žiemigala); Žemaitijā esot izdotas pat īpašas pases.
Varbūt Sēlijai, tāpat kā “Lībiešu krastam”, varētu tikt piešķirts
šāds kultūrvēsturiska novada statuss?
Katrā ziņā Latvijas reģionalizēšanas kontekstā par Sēliju vēl būs
jādomā, īpaši par tās saimniecisko pacēlumu, par ceļu būvi, par
jaunatni, izglītību, skolām, arī par kultūras pieminekļu
saglabāšanu (šajā sakarā piemēra pēc jāpiemin unikālā Vārnavas
muižas koka ēka, kuras saglabāšanai pienācis pats pēdējais
brīdis), tāpat par Sēlijas dižkokiem (J.Vuškāns) un tās
pilskalniem (J.Urtāns) un daudz ko citu.
Latvijas zinātnieki “Letonikas” programmas ietvaros iecerējuši
Sēlijas enciklopēdijas sagatavošanu, par ko jau rakstījis
akadēmiķis S. Cimermanis (Latvijas Vēstnesis, 2005.g. 27.05) –
tās veidošanas gaitā varētu pamatot, dziļāk izpētīt, varbūt
atrisināt vienu otru no še skartajām (un arī neaplūkotajām)
problēmām. Enciklopēdijai vēlamies piesaistīt iespējami vairāk
vietējo Sēlijas darbinieku, no pašvaldībām, no kultūras iestādēm,
no skolām. Tāpat pienācis laiks Sēlijas asociāciju no Latvijas
Zinātņu akadēmijas, no Rīgas nodot pilnīgi pašas Sēlijas ziņā,
Rīgā atstājot tikai pētniecisko pusi, asociācijas atbalsta grupu,
varbūt arī atjaunojot “Rīgas sēļu klubu”. Lai sagatavotu nākamo,
5. Sēlijas kongresu, kas notiktu Sēlijas vēsturiskā vārda
pieminējuma 800 gadu atcerei 2008.gadā Viesītē, Sēlijas
asociācijas vadība nule nodota pieredzējušā Viesītes mēra Jāņa
Dimitrijeva rokās, kurš līdz šim bijis asociācijas
viceprezidents, bet nu kļūst par Sēlijas asociācijas
prezidentu.
Jau šogad Sēlijas kongresa otra diena – pirmoreiz šo kongresu
vēsturē – risinājās Sēlpilī, tiesa, nevis Vecsēlpilī, bet Sēlpils
pagasta kultūras namā, t.s. Sēlijā. Tieši sēļu pils (castrum
Selonum) 1208.gadā minēta Livonijas Indriķa hronikā saistībā
ar senajiem sēļiem un lietuvjiem, – tas ir 1208. sēļu kristīšanas
gads un viņu valstiskuma beigu sākums. Taču kaut kāda identitāte,
atmiņas un iekšējs protests pret apspiestību ticis saglabāts
cauri gadu simtiem. Dziļi glabātais izpaudās 1905.gada
revolūcijā, kuras norises šajā Latvijas pusē īpaši vērienīgas
bija tieši Sēlpilī un Eķengrāvē. Tādēļ arī kongresā atcerējās šīs
Latvijas vēstures dramatiskās lappuses – gan tad, kad kultūras
ministre Helēna Demakova Jēkabpilī pasniedza Lubānas skolniekam
Gintam Skudram balvu par labāko 1905.gada revolūcijai veltīto
sacerējumu, gan Spietiņu priedēs, gan arī godinot Pēteri Rizgu,
sēlpilieti. Pēteris Rizga, vēlāk slavens biškopis, profesors,
viens no pirmajiem Zinātņu akadēmijas locekļiem, bija Sēlpils
pagasta vēlētās rīcības komitejas vadītājs 1905.gadā, un šajā
sakarā atgādinājām, ka 1905.gads iezīmējās ar to, ka togad
Latvijā pirmoreiz tika veidotas neatkarīgas pašvaldības.
Viena no kongresa laika ierosmēm bija arī tēlnieces O.Nigules
veidotā piemiņas akmens uzstādīšana revolucionāram Jānim Luteram
(Bobim) dzimtajā Saukā – šis 1905.gada kaujinieks izcēlās ar
leģendāru drosmi un kļuva par Alberta Bela sacerējuma “Saucēja
balss” galvenā varoņa Karlsona prototipu. No šīsdienas augstumiem
Luters un viņa darbi, īpaši aktivitātes Helsinkos, vērtējami
visai pretrunīgi, taču nav noliedzams, ka 1905.gads bija latviešu
tautas politiskā atmoda, no kuras nedrīkstam atsacīties.
Sēlijas kongresā tika daudzināta arī Daugava, tās dīvainā
enerģētika, teiksmas, plosti, krāces, senlaiku kuģošana no
Bizantijas uz Vikingiem, Staburags, Daugavas senleja, zveja
Daugavā, vēlāk spēkstacijas. Tika risinātas domas par Daugavas
atdzīvināšanu tūristiem, par Daugavas izmantošanu un izdaiļošanu.
Tieši iepretī Sēlijai un saistībā ar to iecerēts latviešu
20.gadsimta dvēseļu piemiņas dārzs Kokneses Krievsalā, kuru
veidot uzņēmies Vilis Vītols, arī seno sēļu pēctecis, ar saviem
domubiedriem. Šī vērienīgā iecere arī atdzīvinās Daugavu un
varbūt radīs jaunu latviešu svētvietu netālu no nebūtībā
nogrimušā Staburaga.
Taču Sēlijas aktivitāšu degpunktā lai liekam Sēlijas patriotisma
izjūtu iedzīvināšanu, īpaši jaunatnē. Sēliskais ir tas pats
latviskais, daļa latviskā, ar novada īpatnībām. Ja dzīvi un
spēcīgi būs Latvijas novadi, tad dzīva būs arī Latvija, arī
21.gadsimtā.
Jānis Stradiņš