Par ES daudzgadu (2007.–2013.gadam) finanšu plānu
Procedūra: iniciatīva
Debates: 2005.gada 7.jūnijā
Balsojums: 2005.gada 8.jūnijā
7.jūnija plenārsesijā notika
debates par Eiropas Savienības (ES) finanšu plānu laikposmam no
2007. līdz 2013.gadam. Trešdien, 8. jūnijā, deputāti balsoja par
Eiropas Parlamenta (EP) nostāju šajā jautājumā, pamatojoties uz
ziņojumu, ko gatavoja šim nolūkam izveidota komiteja. Dalībvalstu
vadītājiem par septiņu gadu finanšu plānu būs jāvienojas
Eiropadomes sanāksmē Briselē 16. un 17.jūnijā.
Vācijas deputāts Raimers Bēge, kas bija atbildīgs par
ziņojuma sagatavošanu, atgādināja, ka Parlaments savu viedokli
sāka gatavot jau pagājušā gada septembrī, darbā bija iesaistīti
dalībvalstu parlamenti, un četrpadsmit EP tematiskās komitejas
gatavoja savus viedokļus. Dokuments ir kompromiss starp
prioritātēm, piemēram, izaugsmi (pētniecību, ieguldījumiem) un
ekonomiskā līdzsvara panākšanu starp dalībvalstīm.
Eiropas Savienības prezidējošās valsts Luksemburgas pārstāvis
ārlietu ministrs Nikolā Šmits atzina, ka Parlamenta
ziņojums ir reālistisks. Kā prezidentvalstij Luksemburgai tomēr
ir jāpanāk kompromiss starp dalībvalstīm, kuru nostāja daudzos
jautājumos ir pilnīgi pretēja, un rezultātā prezidentvalsts
ieteiktās finanšu perspektīvas kopapjoms ir zemāks nekā
Parlamenta piedāvātais. Ministrs tomēr skaidroja, ka
prezidentūras ieteiktais budžeta kopapjoms ir 870 miljardu jeb
1,06% no ES nacionālā kopienākuma, kas būtiski neatšķiras no EP
komitejas ieteiktā skaitļa – 1,07%. Dalībvalstu sarunas
Eiropadomē būs tikai “pirmais posms un, lai finanšu
perspektīvu pieņemtu, mums vajadzīga Parlamenta piekrišana,”
teica N.Šmits.
Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu
uzstājoties neslēpa prieku par to, ka Eiropas Parlamenta komitejā
pieņemtais viedoklis ir tik tuvs Komisijas piedāvātajam. Līdzekļu
samazinājums, ko vēlas vairākas dalībvalstis, neļautu panākt
izvirzītos mērķus. Komisijas priekšsēdētajs uzsvēra, ka finanšu
plāns nav tikai dalībvalstu vienošanās — tas ir sadarbības
rezultāts starp trim ES iestādēm: Padomi, Parlamentu,
Komisiju.
“Eiropadomes lēmums par daudzgadu finanšu plānu būs viens no
vissvarīgākajiem šā Eiropas Parlamenta sasaukuma laikā,” debatēs
uzsvēra Latvijas deputāts Valdis Dombrovskis. Deputāts
atgādināja pamatprincipus, kas tika ievēroti, vienojoties par
ziņojumu Parlamenta atbildīgajā komitejā:
Saskaņā ar Komisijas priekšlikumu maksājumiem ES finanšu plānā
būtu jāparedz 1,14% no dalībvalstu nacionālā kopienākuma (NKI).
Eiropas Parlamenta pagaidu komitejā pieņemtā nostāja attiecībā uz
ES budžeta kopapjomu ir 1,07% no NKI. Komiteja ierosina mainīt
finanšu plāna struktūru: no septiņu gadu finanšu shēmas izņemt
Eiropas Attīstības fonda līdzekļus, kā arī izveidot atsevišķas
rezerves ārkārtas vajadzībām ārpus finanšu plāna. Rezultātā
līdzekļu kopapjoms ir tuvs Komisijas ieteiktajam. Deputāts īsi
komentēja arī deputātu ieteikumu par kohēzijas līdzekļiem: pēc
Komisijas ieteikuma dalībvalstis var saņemt ne vairāk kā 4% no
NKI kā ES fondu līdzekļus, bet šis princips ir balstīts uz
pagātnes pieredzi. Lai līdzsvaroti sadalītu līdzekļus, tie
jāpiešķir diferencēti atkarībā no dalībvalstu ekonomiskās
attīstības līmeņa.
Eiropas Parlaments vakar, 8.jūnijā, plenārsesijā ar 426 balsīm
par, 140 pret un 122 atturoties pieņēma Raimera Bēges ziņojumu,
kurā noteikti līdzekļu apjomi, ko Parlaments aizstāvēs sarunās ar
Padomi par Eiropas Savienības daudzgadu finanšu plānu.
Eiropas Parlaments pieņemtajā ziņojumā piedāvā šādus
apjomus:
• maksājumiem: 1,07% no Eiropas Savienības nacionālā kopienākuma
(NKI) – 883 miljardi eiru septiņiem gadiem;
• saistībām: 1,18% no NKI – 975 miljardi eiru septiņiem
gadiem.
Eiropas Komisija ieteica piešķirt 1,14% no NKI maksājumiem (943
miljardi eiru) un 1,24% saistībām (1022 miljardi eiru), savukārt
Luksemburga kā ES Padomes prezidējošā valsts saistībām iesaka
piešķirt 1,06% no NKI (apmēram 873 miljardus eiru).
Galvenie grozījumi, ko deputāti ieviesa R.Bēges ziņojumā,
attiecas uz kopējo ārējo un drošības politiku, kohēzijas politiku
un daudzgadu finanšu plāna termiņu. Parlaments uzskata, ka
darbības kopējās ārējās un drošības politikas kontekstā jāfinansē
no ES līdzekļiem un Parlamentam kā budžeta lēmējiestādei jābūt
pilnvarotam lemt arī šajā jomā. Deputāti vēlas, lai ES pilnībā
izlietotu kohēzijai piešķirtos līdzekļus. Finanšu plānam tāpat kā
agrāk jābūt spēkā septiņus gadus, t.i., no 2006. līdz 2013.gadam,
lai gan Parlamenta atbildīgā pagaidu komiteja iepriekš bija
ieteikusi finanšu plānu piemērot tikai pieciem gadiem – tā, lai
šis periods sakristu ar Parlamenta un Komisijas pilnvaru laiku.
Asambleja pagaidu komitejas priekšlikumu tomēr
neatbalstīja.
Eiropas Kopienu dalībvalstu ministri un Eiropas Parlaments
1980.gadu beigās vienojās, ka ES finansējums jāplāno vidējā
termiņā. Šoiniciatīvu izvirzīja Komisijas priekšsēdētājs Žaks
Delors, lai novērstu dalībvalstu ikgadējo stīvēšanos par summām,
kas jāatvēl Eiropas politikas virzieniem ES gada budžetā.
Lai sagatavotu savu nostāju par finanšu plāna projektu laikam no
2007. līdz 2013.gadam, Eiropas Parlaments pagājušā gada
septembrī izveidoja īpašu pagaidu komiteju, kas izvirzīja divas
prioritātes:
• vienotība dalībvalstu starpā jeb solidaritāte – praktiski tas
nozīmē tādu finanšu sadalījumu, kas ļautu jaunajām vai mazāk
attīstītajām dalībvalstīm un reģioniem panākt ekonomiski
attīstītākos;
• projekti, lai veicinātu izaugsmi un konkurētspēju pasaules
līmenī. Šajā nolūkā Eiropā pienācīgi līdzekļi jāatvēl pētniecībai
un kvalitatīvai izglītībai.
Diskusijas būs smagas, jo dalībvalstis, kas ES iegulda vairāk
līdzekļu nekā saņem (Austrija, Francija, Lielbritānija,
Nīderlande, Vācija, Zviedrija), pastāvēs uz mazākiem ES kopējo
izdevumu griestiem, nekā savā projektā ieteica Komisija un
gatavojas ieteikt Parlaments. Turīgākās dalībvalstis uzstāj, lai
maksājumu asignējumi ES budžetā nepārsniegtu 1% no dalībvalstu
nacionālā kopienākuma (NKI), lai gan Komisija ieteica 1,14%
maksimumu. Eiropas Parlamenta pagaidu komitejā pieņemtā nostāja
ir 1,07% no NKI – praksē tas nozīmē aptuveni tādu pašu līdzekļu
kopapjomu kā Eiropas Komisijas ieteiktais. Starpību izraisa
priekšlikums mainīt finanšu plāna struktūru: deputāti no septiņu
gadu finanšu shēmas iesaka izņemt Eiropas Attīstības fonda
līdzekļus, kā arī izveidot atsevišķas rezerves ārpus finanšu
plāna tiem līdzekļiem, kas domāti grūti paredzamām situācijām
(ārkārtas palīdzība, solidaritātes fonds, pielāgošanās
konkurences spiedienam u.c.). Tas ļautu vieglāk pielāgoties
dažādām situācijām.
Valstīm, kas no ES budžeta saņem vairāk nekā iemaksā, piemēram,
Baltijas valstīm, izdevīgs ir lielāks ES budžeta kopapjoms, kas
ļautu saņemt finansējumu projektiem, īpaši infrastruktūru jomā.
Arī ziņojuma sagatavotājs R.Bēge uzskata, ka mazāks izdevumu
līmenis nenodrošinās pietiekamu atbalstu Eiropas Savienības
prioritārajiem projektiem.
Pēc tam, kad Parlaments būs pieņēmis savu nostāju, 16. un
17.jūnijā notiks sarunas starp 25 dalībvalstu līderiem.
Parlamenta priekšsēdētājs Josē Borrels brīdina, ka budžeta
samazināšanai nepiekritīs.
Daudzgadu finanšu plāna projektu izstrādā Eiropas Komisija, un,
lai to pieņemtu, trim iestādēm – Parlamentam, Padomei un
Komisijai – savstarpēji jāvienojas. Šī procedūra nav juridiski
saistoša, tomēr līdz šim tā ievērojami atvieglojusi vienošanos.
Ja dalībvalstis nespēs vienoties, būs jāplāno kārtējais gada
budžets.
Finanšu plānu iesniedz kā tabulu, kurā ir: kopējie izdevumu
griesti; sadalījums pēc izdevumu kategorijām (lauksaimniecība,
struktūrfondi utt.) un to ikgadējās maksimālās robežas. Finanšu
plānā nosaka saistību maksimālās robežas katrā izdevumu
kategorijā katram gadam.
Eiropas Savienības pašu resursu maksimālā robeža ir noteikta ar
Padomes lēmumu. Tā nosaka dalībvalstu maksājumu maksimālo apjomu
un ir balstīta uz Kopienas NKI.
Daudzgadu finanšu plānā R.Bēges sagatavotajā ziņojumā ieteikts
piešķirt 1,07% no ES dalībvalstu NKI maksājumiem un 1,18% –
saistībām (attiecīgi 883 un 975 miljardi eiru).
Eiropas Komisijas ierosinātie līmeņi ir 1,14% no NKI maksājumiem
un 1,24 % saistībām.
Komiteja iesaka izveidot vairākas rezerves ārpus finanšu
perspektīvas grūtāk paredzamām situācijām (kohēzijai, ārkārtas
palīdzībai, solidaritātes fondam) vai vajadzības gadījumā, lai
atvieglotu Eiropas Savienības spēju izturēt konkurences
spiedienu.
Šādas stratēģijas mērķis ir līdzekļus izmantot elastīgāk.
Piemēram, finanšu plānā noteikts, ka katra valsts no ES fondu
līdzekļiem nevar saņemt vairāk kā 4% no valsts kopienākuma.
R.Bēges ziņojumā ieviestais elastīguma princips izņēmuma kārtā
ļautu Latvijai kā valstij ar zemāko IKP prasīt vairāk nekā 4% —
tas palīdzētu panākt citas dalībvalstis.
Lielāko saistību daļu (47%) R.Bēges ziņojumā ieteikts piešķirt
noturīgai attīstībai (konkurētspējai, pētniecībai un attīstībai,
Eiropas transporta un enerģētikas tīkliem). 41% paredzēts dabas
resursu saglabāšanai un sapratīgai izmantošanai, ieskaitot
konkurētspējīgu lauku attīstību un zivsaimniecību, 7% ieteikts
piešķirt pilsonības, brīvības, drošības un tiesiskuma telpai, 3%
ārpolitikas aspektiem un 2% administratīviem izdevumiem.
Eiropas Parlamenta Masu saziņas līdzekļu direktorāta preses dienests