Degvielas cenām bremzi meklējot
Daudzus satrauc degvielu cenu kāpums. Tas ir arī viens no paaugstinātās inflācijas iemesliem. Augstās degvielas cenas ne tikai sadārdzina auto braukšanas izmaksas, bet arī ceļ augšup visu produktu cenas. Latvijā degvielas cena veido relatīvi lielu produkcijas pašizmaksas daļu, tāpēc arī pie mums degvielas cenu kāpuma netiešā ietekme ir daudz jūtamāka nekā attīstītajās valstīs, kur ražošanas izmaksu galvenā pozīcija ir darba alga.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Kaimiņi tomēr maksā mazāk
Lai gan degvielas cenas Latvijā ir
vienas no zemākajām Eiropas Savienībā, tomēr, salīdzinot ar
iedzīvotāju ienākumiem, tās ir iespaidīgas. To var raksturot ar
šādu rādītāju – cik stundu jāstrādā pircējam ar vidējo algu, lai
iegādātos 1000 litru benzīna. Dānijā būtu jāstrādā 9 stundas,
Igaunijā – 26, bet Latvijā – 43.
Iedzīvotājiem ir jāsaprot, kā veidojas degvielas cenas, ka tās ir
atkarīgas no pasaules naftas cenām, kā arī no iespējamām
manipulācijām. Degvielas cenas netiek regulētas nevienā Eiropas
Savienības (ES) dalībvalstī. ES valstīs šā gada maija pirmajā
dekādē benzīna EuroSuper 95 cena bez nodokļiem svārstījās
no 0,357 līdz 0,449 eirām par litru un dīzeļdegvielas cena no
0,407 līdz 0,481 eirai par litru.
Lai stabilizētu cenas, prasmīgāk jāizvēlas degvielas iepirkšanas
vietas. Latvijā mazumtirgotājiem paveras labas iespējas
izvēlēties lētākos variantus, jo apkārtējās valstīs ir vairākas
nozīmīgas naftas pārstrādes rūpnīcas – Lietuvā akciju sabiedrība
“Mažeikiu nafta”, Baltkrievijā, Krievijā. No Krievijas un
Baltkrievijas šobrīd benzīnu nevar piegādāt, jo ES kvalitātes
prasībām šī degviela atbildīs tikai 2006.gada beigās. Ja netiktu
ievērotas ES kvalitātes prasības un Latvijā benzīnu iepirktu
Krievijā un Baltkrievijā, tā vairumtirdzniecības cena bez
nodokļiem būtu par 10 – 15 procentiem zemāka nekā pašlaik.
Atšķirībā no regulētā elektroenerģijas tirgus, degvielas
mazumtirgotāji, lai nodrošinātu nepieciešamo saimniecisko peļņu,
var gan meklēt iespējami izdevīgākos piegādātājus, gan arī
izmantot otru iespēju – paaugstināt degvielas pārdošanas cenu
degvielas uzpildes stacijā.
Patērētājs, protams, būtu ieinteresēts, lai degvielas tirgotājs
maksimāli efektīvi izmantotu pirmo iespēju. Jādomā, ka tā tas arī
notiek. Taču, ja degvielas tirgus ir diezgan monopolizēts, var
rasties tieksme mazumtirdzniecības cenas veidošanā izmantot arī
otro iespēju. Un, ja jau lielākā degvielas mazumtirgotāja Latvijā
SIA “Latvijas Statoil” izpilddirektore Baiba Rubesa rosina
samazināt pievienotās vērtības nodokli un akcīzes nodokļa likmi
degvielai (kurš jau tā ir viens no viszemākajiem ES), tad nav vēl
garantijas, ka sekos mazumtirdzniecības cenas samazinājums
degvielai.
Tātad, lai bremzētu cenu celšanos, ir lietderīgi dažādot
piegādātājus. Protams, tad, ja jaunais piedāvājums ir izdevīgāks.
Šobrīd benzīns pēc dažādiem datiem ap 70–90 procentu apjomā no
Latvijas patēriņa (importa) tiek iepirkts a/s “Mažeikiu nafta”.
Tas reizē liek arī aizdomāties. Jo neto cena benzīnam un
dīzeļdegvielai Latvijā nav no zemākajām un pārsniedz neto cenu
līmeni tādās valstīs kā Vācijā, Francijā, Lielbritānijā, arī
Igaunijā (sk. tabulu). Sevišķi būtiski zemākas neto cenas,
salīdzinot ar Latviju, ir tuvējos kaimiņos Igaunijā
(dīzeļdegvielai zemākas par 8% un benzīnam par 5%).
Benzīna EuroSuper95 neto cena, kura noteikta, kad no
tirgus, mazumtirdzniecības cenas – bruto cenas – ir atskaitīti
nomaksātie nodokļi – akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības
nodoklis, Latvijā nav no zemākajām ES valstu vidū. Šīs markas
benzīnu mazumtirgotājiem izdevies iegādāties pēc stāvokļa uz šā
gada 9.maiju lētāk nekā Latvijā (0,389 eiras (EUR)/l) tādās
valstīs kā Somijā, Zviedrijā, Dānijā, Vācijā, Lielbritānijā, bet
it sevišķi Francijā (0,359 EUR/l) un Igaunijā (0,357 EUR/l).
Nedaudz labāk veicies ar dīzeļdegvielas iepirkumu, kur par zemāku
cenu nekā Latvijā (0,427 EUR/l) nopirkta dīzeļdegviela vēl
Igaunijā, Dānijā un Francijā.
Taču ar neto cenu jāsedz arī mazumtirgotāju izmaksas degvielas
pārvietošanai, glabāšanai, realizācijas izdevumi un saimnieciskā
peļņa. Šī starpība jeb iespējas arī pastāv; to redzam, salīdzinot
iepriekš minēto neto cenu ar degvielas cenu biržā (CIF cena
Roterdamā). Šī cena vidēji šogad no 13. līdz 19.maijam benzīnam
95 E bija 0,277 EUR/l. Tātad starpība starp ES vidējo neto cenu
bija ap 12 centu uz litru (0,396 – 0,277), lai segtu iepriekš
minētās izmaksu pozīcijas.
Kā pozitīva tendence atzīmējama tā, ka, salīdzinot ar 2005.gada
31.janvāri, gan noticis neto cenas pieaugums benzīnam (0,034
EUR/l) un dīzeļdegvielai (0,044 EUR/l), tomēr tas ir salīdzinoši
zemāks nekā blakus valstīs (izņemot Dāniju). Taču bruto cenas
pieaugums, it sevišķi dīzeļdegvielai, ir bijis straujāks nekā
apkārtējās kaimiņu zemēs.
Lai tirgus būtu taisnīgs un godīgs
Nepieciešams skaidrojams, kāpēc
Latvijā mazumtirdzniecības cenas pieaugums ievērojami pārsniedz
neto cenas pieaugumu, kas benzīnam ir 0,036 EUR/l un
dīzeļdegvielai 0,035 EUR/l, kamēr apkārtējās valstīs, ar
atsevišķiem izņēmumiem, šis pārsniegums nepārsniedz 0,010 EUR par
litru. Tas ir vairāk nekā trīs reizes zemāks. Tāpēc arī laikā no
šā gada 31.janvāra līdz 9.maijam ES dalībvalstīs vidēji benzīna
mazumtirdzniecības cena pieauga par 7,3% un dīzeļdegvielas cena –
par 7,2%, kamēr Latvijā attiecīgi benzīna cena pieauga par 9,8%
un dīzeļdegvielas cena – par 11,3%.
Pareizi, lai tirgus pats regulē! Tikai lai tas būtu taisnīgs un
godīgs, atklāts, bez slēptām norunām, ar objektīvu un pareizu
tirgus ietekmējošo faktoru analīzi. Atsaukties uz naftas barela
cenu izmaiņām ASV vai citur pasaulē arī ne vienmēr būs korekti.
Ir arī reģionālie tirgi, it sevišķi valstīm, kuras izvietotas ap
nozīmīgākajām naftas ieguves vietām. Piemēram, šā gada, 4.aprīlī
ASV vieglās jēlnaftas cenas rekords bija 58,28 dolāri par barelu,
bet 18.aprīlī 49,66 dolāri un 17.maijā jau 46,46 dolāri par
barelu. Skaidrs, ka šīm straujajām haotiskajām cenu svārstībām
tik īsā laika sprīdī bija arī spekulatīvs raksturs.
Arī vairāki citi faktori var ietekmēt salīdzinoši augstās
degvielas cenas bez nodokļiem – degvielu stratēģisko rezervju
(kas atbilstu degvielas patēriņam 90 dienās) veidošanas un
uzturēšanas racionalizācija, sertifikācijas vienkāršošana,
uzpildes staciju aprīkojuma atvieglota reglamentācija un citi
jautājumi. Salīdzinoši augstākas prasības standarta sistēmas
ieviešanā un uzturēšanā arī sadārdzina administrācijas izmaksas.
Lielām kompānijām ir iespējas samazināt reklāmas izdevumus un
dažādus darbinieku atbalstpasākumus. Tas viss ietekmē noslēdzošās
– mazumtirdzniecības – cenas.
Sava nozīme var būt arī tam, vai valsts teritorijā notiek naftas
pārstrāde. Lietuvā ir moderns uzņēmums, un pēdējā laikā arī
Igaunijā manāma rosība ap naftas pārstrādes rūpnīcas izveidi.
Tikai Latvijā esam bijuši kūtrāki. Un jāšaubās, vai šādā kūtrumā
ir lēsts, kas sabiedrībai būtu ekonomiski izdevīgāk.
Katrā ziņā kādai valsts institūcijai Latvijā ir jāveic degvielas
cenu monitoringa funkcijas katru dienu, darot to zināmu plašai
sabiedrībai (gan presē, gan elektroniski). Piemēram, Austrijā to
veic Tautsaimniecības un darba ministrija (Bundesministerium
f?r Wirtschaft und Arbeit), vienlaikus periodiski informējot
par degvielas bruto un neto cenām visās Eiropas Savienības
valstīs. Tā, piemēram, Austrijā šā gada 9.maijā
mazumtirdzniecības cena Normal benzīnam bija 0,994 EUR/l,
EuroSuper benzīnam – 1,012 EUR/l, Super Plus
benzīnam 1,102 EUR/l un dīzeļdegvielai – 0,930 EUR/l, bet
2004.gada 6.decembrī mazumtirdzniecības cena attiecīgi bija
0,945, 0,964, 1,049 un 0,890 EUR/l vai 2004.gada 5.jūlijā –
0,929, 0,945, 1,021 un 0,779 EUR/l.
Bez šāda monitoringa ir sarežģīti veikt degvielas tirgus
situācijas analīzi un izvērtēt iespējamās attīstības tendences.
Tas ir svarīgi apstākļos, kad naftas rezerves ir ierobežotas un
pieprasījums pēc naftas produktiem pasaulē pieaug.
Dr.habil.oec.
Arnis
Kalniņš
Degvielas neto un bruto cenas un tās izmaiņas atsevišķās Eiropas Savienības valstīs (EUR par vienu litru)
Valstis |
Benzīna
EuroSuper95 |
Benzīna
EuroSuper95 |
Dīzeļdegvielas |
Dīzeļdegvielas |
||||
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
Neto cena |
Bruto cena |
|
ES valstu vidējā |
0,396 |
1,150 |
0,062 |
0,078 |
0,442 |
1,010 |
0,054 |
0,068 |
Latvija |
0,389 |
0,784 |
0,034 |
0,070 |
0,427 |
0,781 |
0,044 |
0,079 |
Lietuva |
0,392 |
0,803 |
0,051 |
0,060 |
0,430 |
0,797 |
0,054 |
0,064 |
Igaunija |
0,357 |
0,761 |
0,061 |
0,073 |
0,407 |
0,770 |
0,056 |
0,066 |
Somija |
0,382 |
1,195 |
0,076 |
0,093 |
0,434 |
0,952 |
0,046 |
0,056 |
Zviedrija |
0,380 |
1,150 |
0,033 |
0,035 |
0,447 |
1,055 |
0,043 |
0,049 |
Dānija |
0,381 |
1,153 |
0,021 |
0,026 |
0,408 |
0,969 |
0,031 |
0,039 |
Vācija |
0,376 |
1,195 |
0,071 |
0,082 |
0,431 |
1,045 |
0,066 |
0,076 |
Francija |
0,359 |
1,134 |
0,044 |
0,053 |
0,417 |
0,997 |
0,054 |
0,064 |
Lielbritānija |
0,375 |
1,253 |
0,077 |
0,102 |
0,426 |
1,313 |
0,070 |
0,094 |