Cauri krāsām uzrunā mūža nemiers
Vakar Valsts Mākslas muzejā Rīgā
svinīgi tika atvērta Māra Branča grāmata “E.Cēsnieks. Mākslinieka
nemierīgā dzīve un darbi”. Meistara talanta cienītāju kuplo saimi
svētku gaisotnē aicināja saksofona melodijas, gleznturos uzrunāja
nedaudzi, bet īpaši izraudzīti mākslinieka darbi, paverot kaut
nelielu stūrīti autora
tik bagātajā daiļradē.
Egons Cēsnieks. Saulriets jūrmalā. 1960 |
Jaunais izdevums stāsta par
akvarelistu un vitrāžistu Egonu Cēsnieku (1915 – 1978).
Mākslinieks dzīvoja pretrunīgajā padomju laikā, vairākus gadus
viņam nācās pavadīt arī izsūtījumā. Savulaik Egona Cēsnieka
vitrāžas pazina gan Kaukāzā, gan Maskavā, gan Ukrainā un,
protams, visā Baltijā. Rīgā viena no tām – “Jāņi” vēl arvien
priecē acis un sirdi savā sākotnējā vietā - tagadējā Muitas
departamenta ēkā.
Atvēršanas reizē runāja apgāda “Madris” direktore Skaidrīte
Naumova, mākslas zinātnieks un grāmatas autors Māris Brancis, vēl
citi, pamazām vien atsaucot atmiņā laiku, kad dzīvoja, strādāja,
mīlēja dzīvi un atdeva sevi mākslai Egons Cēsnieks.
Viņš bija tautā ļoti iemīļots sarkano magoņu, Latvijas ainavu un
Vecrīgas gleznotājs. Jau piecpadsmit gadu vecumā jauneklis no
Mežmuižas (tagad Augstkalne) ieradās Rīgā un iestājās Rīgas
pilsētas amatniecības skolā, kur bija mākslas nodaļa. Ar to arī
aizsākās dzīves un mākslas nesaraujamās saites. 1935.gadā sekoja
studijas Mākslas akadēmijā. Tad drūmie kara un pēckara gadi.
Māksliniekam tie bija smagi un sarežģīti, bet, kad atkal varēja
brīvi strādāt, tapa neaizmirstami darbi.
Meitas Noras Cēsnieces, mazmeitas Izoldes un daudzu citu
aculiecinieku stāstījumi, tā laika recenzijas grāmatā tuvplānā
atklāj gan tā laika dzīves skaudrās pretrunas, gan sniedz plašāku
priekšstatu par savdabīga mākslinieka mūžu.
Paverot grāmatas vienu lappusi, dažas rindas no Izoldes
atmiņām:
“Ko es atceros no sava vectēva Egona Cēsnieka?
Tumši zilu mākslinieciski šķībi uzliktu bereti uz sirmiem,
kupliem matiem. Brilles bieziem rāmjiem – kā jau septiņdesmitajos
gados. Gaiša darbnīca ar skatu uz Juglu lielajos logos. Tās vidū
– liels paštaisīts stikla galds uz raupjām koka kājām, zem stikla
– dienasgaismas spuldzes. Tāds ir vitrāžistu darba galds.
Spuldzes izgaismo krāsainos stiklus un telpa visapkārt izskatās
neparasti. Toreiz krāsains stikls, vitrāža bija kas sevišķs –
svētki acīm.”
“LV” informācija