Par valsts atbalsta politikas reformu pieciem gadiem izaugsmes, darba vietu izveides un kohēzijas veicināšanai
Eiropas Komisijas nupat pieņemtajā
Valsts atbalsta rīcības plānā ir izklāstīti pamatprincipi
visaptverošai valsts atbalsta noteikumu un procedūru reformai
nākamajiem pieciem gadiem. Eiropas Komisija jo īpaši paredzējusi
izmantot Eiropas Kopienas līguma noteikumus par valsts atbalstu,
lai sekmētu dalībvalstu ieguldījumu Lisabonas stratēģijā,
koncentrējot atbalstu uz Eiropas Savienības (ES) rūpniecības
konkurētspējas uzlabošanu un pastāvīgu darba vietu izveidi
(vairāk atbalsta pētniecībai un attīstībai, jauninājumiem un
riska kapitālam maziem uzņēmumiem), sociālās un reģionālās
kohēzijas nodrošināšanu un komunālo pakalpojumu uzlabošanu.
Eiropas Komisijas mērķis ir arī procedūru racionalizācija un
vienkāršošana, lai noteikumi kļūtu skaidrāki un samazinātos
paziņotā atbalsta apjoms, kā arī lai paātrinātu lēmumu
pieņemšanas procesu. Interesenti tiek aicināti iesniegt
atsauksmes attiecībā uz rīcības plānu līdz 15.septembrim; pēc šā
datuma tiks sniegti sīki izstrādāti reformas priekšlikumi.
Konkurences komisāre Nēlī Krusa komentēja: “Rīcības plānā
izklāstīto valsts atbalsta reformu mērķis ir nodrošināt
dalībvalstīm skaidru, visaptverošu un prognozējamu satvaru, lai
tās varētu sniegt valsts atbalstu, kas sekmē kohēziju,
konkurētspēju un augstu sadzīves pakalpojumu kvalitātes līmeni.
Bet pirms konkrētu priekšlikumu sniegšanas es vēlos redzēt
rezultātus pēc uzņēmējdarbības, dalībvalstu un Eiropas Parlamenta
pārstāvju plašajām pārrunām.”
Valsts atbalsta rīcības plāna pamatā ir šādi elementi:
– valsts atbalsts, kas ir mazāk destruktīvs, bet kura mērķi ir
labāk izstrādāti, atbilstīgi Padomes atkārtotajām deklarācijām,
lai valsts nauda tiktu efektīvi izmantota Eiropas Savienības
iedzīvotāju labā, uzlabojot ekonomikas efektivitāti, panākot
lielāku izaugsmi un pastāvīgas darba vietas, sociālo un reģionālo
kohēziju, uzlabojot vispārējas ekonomiskās intereses
pakalpojumus, ilgtspējīgu attīstību un kultūras
daudzveidību;
– pilnveidotāka saimnieciskā pieeja, lai mazāk destruktīvu
atbalstu varētu vieglāk un ātrāk apstiprināt, jo īpaši gadījumos,
kad no finanšu tirgiem nauda nav tik vienkārši pieejama, un lai
Eiropas Komisija koncentrētu savus resursus gadījumiem, kad
iespējami nopietnāki konkurences un tirdzniecības
traucējumi;
– vienkāršākas un efektīvākas procedūras, noteikumu labāka
piemērošana, augstāks paredzamības līmenis un labāka
pārredzamība. Piemēram, pašlaik dalībvalstīm ir jāziņo Eiropas
Komisijai par valsts subsīdiju lielāko daļu, ko tās vēlas sniegt.
Eiropas Komisija ierosina attiecībā uz vairākiem pasākumiem
noteikt atbrīvojumu no šā paziņošanas pienākuma un vienkāršot
procedūras;
– dalīta atbildība starp Eiropas Komisiju un dalībvalstīm:
Eiropas Komisija nevar uzlabot valsts atbalsta noteikumus un
praksi bez efektīva dalībvalstu atbalsta un to stingras
apņemšanās veikt savu paziņošanas pienākumu attiecībā uz jebkuru
paredzēto atbalstu un pienācīgi īstenot noteikumus.