Valsts sekretāru 2005.gada 9.jūnija sanāksmē
Izglītības un zinātnes
ministrija
– pieteica noteikumu projektu “Noteikumi par minimāli un
maksimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu klasē valsts un
pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un pirmsskolas
izglītības iestādes grupās, arī speciālās izglītības iestādēs,
sociālās un pedagoģiskās korekcijas klasēs”.
Noteikumu
projekts paredz noteikt minimāli un maksimāli pieļaujamo
izglītojamo skaitu klasē valsts un pašvaldību vispārējās
izglītības iestādēs un pirmsskolas izglītības iestādes grupās,
speciālās izglītības iestādēs, sociālās un pedagoģiskās
korekcijas klasēs.
Ja valsts un pašvaldības vispārējās izglītības iestādēs
izglītojamo skaits klasē (grupā) ir mazāks par šajos noteikumos
noteikto minimāli pieļaujamo izglītojamo skaitu, veidojamas
apvienotās klases (grupas). Pamatizglītības programmas apguvei
ieteicams apvienot 1.–3.klases, 4.–6.klases un 7.–9.klases. Pēc
iestādes dibinātāja iniciatīvas var būt citi klašu apvienošanas
varianti.
Ja objektīvu apstākļu dēļ pašvaldības dibinātā izglītības iestāde
šos noteikumus nevar ievērot, izglītības iestāde rakstiski
informē pašvaldības izglītības pārvaldi par nepieciešamību
palielināt vai samazināt izglītojamo skaitu klasē (grupā).
Attiecīgā pašvaldības izglītības pārvalde objektīvi izvērtē
apstākļus un sagatavo lēmuma projektu. Pašvaldības izglītības
pārvalde iesniedz izglītības valsts inspektoram tikai tos lēmuma
projektus, ar kuriem atbalsta izglītības iestādes prasību. Lēmuma
projektam pievieno rakstisku pamatojumu izglītojamo skaita
palielināšanas vai samazināšanas nepieciešamībai. Izglītības un
zinātnes ministrija lēmumu pieņem 15 dienu laikā.
Pirmsskolas izglītības programmas apguvei pieļaujamais
izglītojamo skaits vienā grupā: bērni vecumā līdz trim gadiem
republikas pilsētās un rajonu centros – 10–12, pārējās apdzīvotās
vietās – 8–12; bērni vecumā no trim līdz pieciem gadiem
republikas pilsētās un rajonu centros – 10–16, pārējās apdzīvotās
vietās – 8–16 bērni; bērni vecumā no pieciem līdz septiņiem
gadiem republikas pilsētās un rajonu centros – 10–20 bērni,
pārējās apdzīvotās vietās – 8–16 bērni.
Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu obligātās pirmsskolas izglītības
programmas apguvei pieļaujamais izglītojamo skaits vienā grupā:
republikas pilsētās un rajonu centros – 12–20 bērni; pārējās
apdzīvotās vietās – 8–16 bērni.
Speciālās pirmsskolas izglītības programmas un speciālās
pirmsskolas izglītības mazākumtautību programmas apguvei
pieļaujamais izglītojamo skaits vienā grupā: bērni ar redzes
traucējumiem – 8–5; bērni ar dzirdes traucējumiem – 8–12; bērni
ar valodas attīstības traucējumiem: līdz trīs gadu vecumam –
8–12, vecumā no trim līdz septiņiem gadiem – 8–15; bērni ar
somatiskām saslimšanām: līdz trīs gadu vecumam – 8–12, vecumā no
trim līdz septiņiem gadiem – 8–15; kā arī: bērni ar
psihoneiroloģiskām saslimšanām – 8–12; bērni ar fiziskās
attīstības traucējumiem – 8–15; ar vieglu garīgo atpalicību –
6–8; ar vidēji smagu un smagu garīgo atpalicību – 4–6; ar garīgās
attīstības aizturi – 8–12.
Ja, apgūstot šajos noteikumos minētās speciālās pirmsskolas
izglītības programmas, grupā ir bērns ar smagiem attīstības
traucējumiem (neredzīgs, nedzirdīgs, ar smagiem kustību
traucējumiem u.c.), bērnu skaits attiecīgajā grupā samazināms par
vienu. Izglītības programmu apguvei pieļaujamais integrēto
izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits vienā grupā ir ne
vairāk kā trīs bērni.
Vispārējās pamatizglītības programmas apguvei pieļaujamais
izglītojamo skaits vienā klasē: republikas pilsētās un rajonu
centros – 18–34; pilsētās un pilsētās ar lauku teritoriju –
12–34; pārējās apdzīvotās vietās – 8–34.
Vispārējās vidējās izglītības programmas apguvei pieļaujamais
izglītojamo skaits vienā klasē: republikas pilsētās un rajonu
centros – 22–34; pārējās apdzīvotās vietās – 15–34; vakarskolās
ar neklātienes apmācību – 15–34.
Vispārējās pamatizglītības programmas un vispārējās vidējās
izglītības programmas apguvei, dalot klasi paralēlklasēs, divas
paralēlklases var veidot, ja izglītojamo skaits attiecīgajā klasē
ir vismaz 30, trīs paralēlklases var veidot, ja izglītojamo
skaits ir vismaz 61, četras paralēlklases var veidot, ja
izglītojamo skaits ir vismaz 91, piecas paralēlklases var veidot,
ja izglītojamo skaits ir vismaz 121, sešas paralēlklases var
veidot, ja izglītojamo skaits ir vismaz 151.
Vispārējās izglītības iestādē pieļaujamais integrēto izglītojamo
ar speciālām vajadzībām skaits vienā klasē: ar redzes
traucējumiem – ne vairāk par trim; ar dzirdes traucējumiem – ne
vairāk par trim; ar fiziskās attīstības traucējumiem – ne vairāk
par trim; ar psihoneiroloģiskām saslimšanām – ne vairāk par
četriem; ar somatiskām saslimšanām – ne vairāk par sešiem; ar
valodas traucējumiem – ne vairāk par četriem; ar psihiskās
attīstības traucējumiem un grūtībām mācībās – ne vairāk par
sešiem; ar garīgās attīstības traucējumiem (AB līmenis) – ne
vairāk par četriem.
Speciālās izglītības iestādē un vispārējās izglītības iestādes
speciālās izglītības klasē pieļaujamais izglītojamo skaits vienā
klasē (grupā): ar somatiskām saslimšanām – 12–20; ar skoliozi, ar
psihiskās attīstības aizturi un grūtībām mācībās – 10–16; ar
psihoneiroloģiskām saslimšanām – 9–14; ar valodas traucējumiem –
8–12; neredzīgiem un vājredzīgiem, nedzirdīgiem un vājdzirdīgiem,
ar fiziskās attīstības traucējumiem – 7–10; ar viegliem garīgās
attīstības traucējumiem – 8–12; ar vidēji smagiem un smagiem
garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības
traucējumiem – 4–6.
Pamatizglītības sociālās un (vai) pedagoģiskās korekcijas
izglītības programmu apguvei pieļaujamais izglītojamo skaits
vienā klasē ir 8–15.
Vispārējās pamatizglītības pedagoģiskās korekcijas izlīdzinošās
izglītības programmas apguvei pieļaujamais izglītojamo skaits
vienā klasē: republikas pilsētās un rajonu centros – 16–25;
pārējās apdzīvotās vietās – 8–25.
Sociālās korekcijas izglītības iestādē pieļaujamais izglītojamo
skaits vienā klasē ir 6–10.
Paredzēts, ka noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada
1.janvāri.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības, Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā;
– pieteica noteikumu projektu “Mācību sasniegumu vērtēšanas
kārtība speciālās izglītības iestādēs”, kuri noteiks vienotu
kompleksu pieeju izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem
mācību organizatorisko iemaņu un mācību priekšmetos iegūto
zināšanu, prasmju un vispārējās attīstības vērtēšanā.
Vienotā vērtēšana noteikta atbilstīgi licencētai speciālās
pamatizglītības programmai, kuru īsteno speciālās izglītības
iestādē, vispārējās izglītības iestādes atsevišķā klasē
izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām (speciālās izglītības
klasē), kā arī iekļaujot izglītojamo vispārējās izglītības
klasē.
Izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem mācību sasniegumus
vērtē, ievērojot izglītojamo attīstības līmeni, spējas un
veselības stāvokli. No valsts pārbaudījumu darbiem izglītojamie
ar garīgās attīstības traucējumiem ir atbrīvoti.
Izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem mācību sasniegumu
vērtēšana notiek divējādi: aprakstoša vērtēšana – īss mutisks vai
rakstisks vērtējums par izglītojamā mācību darbu, darba stilu,
saskarsmes un sadarbības prasmēm, attieksmi pret mācībām un
mācību sasniegumu dinamiku savu spēju robežās, kā arī apkopojošā
vērtējuma izteikšana katra izglītojamā spēju robežās
10 ballu skalā.
Speciālās pamatizglītības programmās izglītojamo mācību
sasniegumus vērtē šādi: 1–3.klasē izglītojamo zināšanas un
prasmes vērtē aprakstošā vērtēšanas sistēmā; 4.klasē izglītojamo
mācību sasniegumus dzimtajā valodā, valsts valodā un matemātikā
vērtē 10 ballu skalā, pārējos mācību priekšmetos – aprakstošā
sistēmā; C līmeņa klašu izglītojamo zināšanas, iemaņas un prasmes
atbilstoši katra individuālajām programmām vērtē aprakstošā
sistēmā, reizi mēnesī sniedzot par izglītojamā vispārējo
attīstību, saskarsmes un pašizpausmes prasmēm un spējām īsu,
aprakstošu vērtējumu; 5–9.klasē un arodklasē izglītojamo
zināšanas un prasmes vērtē 10 ballu skalā, ievērojot noteiktus
vērtēšanas kritērijus.
Izglītojamo ar garīgās attīstības traucējumiem (A un B līmenis)
mācību sasniegumu vērtēšanas kritēriji 10 ballu skalā: 10 balles
– ja skolēns savu spēju robežās parāda patstāvību, radošu pieeju
vai izcilus sasniegumus; 9 balles – ja skolēns savu spēju robežās
teicami apguvis 100 – 90% mācību vielas apjoma; patstāvīgi stāsta
un atbild uz jautājumiem; spēj izpildīt mācību grāmatā vai
skolotāja doto uzdevumu; var būt viena, divas vai trīs nebūtiskas
kļūdas, neprecizitātes; prot atšķirt būtisko no nebūtiskā; spēj
zināšanas izmantot praksē un līdzīgās situācijās; teicamas
komunikatīvās prasmes, t.i., viņš spēj ieklausīties citu domās,
saprotami izklāstīt savu viedokli; mācību darbā un personības
attīstībā sistemātiski vērojama dinamika; 8 balles – ja skolēns
savu spēju robežās labi apguvis 80–70% mācību vielas apjoma;
patstāvīgi veic uzdevumus, var būt trīs, četras vai piecas
nebūtiskas kļūdas, neprecizitātes; spēj savu rīcību un domas
pietiekami labi pamatot; spēj paredzēt attiecīgās rīcības sekas;
spēj iegūt speciālo pieredzi, sadarbojoties ar vienaudžiem un
pedagogiem; mācību darbā un personības attīstībā vērojama
dinamika; 7 balles – ja skolēns savu spēju robežās apguvis 70–60%
mācību vielas apjoma, var būt 1–3 kļūdas; ieguvis arī
nepieciešamās prasmes; apguvis un izprot jēdzienus, bet to būtību
var atklāt ar skolotāja jautājumu palīdzību; sekmīgi izmanto
palīglīdzekļus; uzdoto veic apzinīgi, bet var būt bez īpašas
iniciatīvas; prot zināšanas un prasmes izmantot atbilstoši
paraugam praksē un līdzīgās situācijās; mācībās un personības
attīstībā progresē; 6 balles – ja skolēns savu spēju robežās
apguvis 50% mācību vielas apjoma; izprot praktiskas
likumsakarības, bet var izklāstīt tās tikai ar skolotāja
jautājumu palīdzību; patstāvīgi var pastāstīt daļu uzdotā,
pareizi atbild uz galvenajiem jautājumiem; mācību darbā
nepieciešama skolotāja organizējošā un aktivizējošā palīdzība;
patstāvīgi vispārinājumus un secinājumus neizdara; prot izmantot
palīdzību un palīglīdzekļus; mācībās un personības attīstībā
vērojams neliels progress; 5 balles – ja skolēns savu spēju
robežās daļēji apguvis 50–40% mācību vielas apjoma; strādā ar
skolotāja palīdzību; atbild uz vienkāršākajiem jautājumiem;
patstāvīgi var veikt visvienkāršākos uzdevumus; zināšanas un
prasmes izmanto atbilstoši dotajam paraugam, jaunā situācijā un
praksē tās patstāvīgi neizmanto; palīdzību izmanto daļēji;
mācībās un personības attīstībā progresē individuālo spēju
robežās; 4 balles – ja skolēns savu spēju robežās apguvis 40–30%
mācību vielas apjoma; patstāvīgi stāstījumu neveido, bet daļēji
atbild uz jautājumiem; patstāvīgi galveno domu nespēj noteikt,
var veikt vienkāršākos uzdevumus ar skolotāja palīdzību;
zināšanas un prasmes izmanto atbilstoši paraugam, līdzības neprot
izmantot; skolēna darbība nepārtraukti jāorganizē, jākontrolē;
mācībās un personības attīstībā progresē vāji individuālo spēju
robežās; 3 balles – ja skolēns savu spēju robežās uztvēris 30–20%
mācību vielas apjoma; atbild uz jautājumiem ar vienu vai diviem
vārdiem; mācību vielas izpratne nepietiekama, secinājumi
neloģiski; mācībās un personības attīstībā progresē ļoti vāji
individuālo spēju robežās; 2 balles – ja skolēns savu spēju
robežās uztvēris 20–10% mācību vielas apjoma, atbild vienzilbīgi
vai ar žestiem uz elementāriem jautājumiem; skolotāja palīdzību
izmanto ar grūtībām; komunikatīvās prasmes ļoti vājas; mācībās
dinamika vērojama tikai atsevišķās retās reizēs; 1 balle – ja
skolēns savu spēju robežās uztvēris mazāk kā 10% mācību vielas
apjoma; nespēj patstāvīgi veikt arī individuālus uzdevumus;
palīdzību neizmanto; mācībās dinamika vērojama ļoti reti un ļoti
vāja.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu
un ģimenes lietu, Labklājības ministrijā.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs