
Atklātībā reģionu izveides ieceres
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā (RAPLM) ir tapusi reģionu pārvaldes izveides koncepcija. Ar to ministrs Māris Kučinskis jūnija sākumā iepazīstināja pašvaldību izpilddirektorus. Aizvadītajā nedēļā koncepciju rādīja arī Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas deputātiem. Bet pēc kārtējām Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un RAPLM sarunām panākta vienošanās, ka RAPLM piedāvāto reģionu pārvaldes modeli mēneša laikā apspriedīs visās pašvaldību grupās.
Māris Kučinskis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
M.Kučinskis ierosina Latvijā izveidot piecus reģionus jeb apriņķus, kuri teritoriāli atbilstu pašreizējiem pieciem plānošanas reģioniem un aptvertu Kurzemi, Vidzemi, Zemgali, Latgali un Rīgu. Turklāt ministrs ierosina šīs teritoriālās vienības dēvēt nevis par apriņķiem, bet gan reģioniem. Piedāvāto reģionu pārvaldes modeli, pēc M.Kučinska domām, nevar pilnībā attiecināt uz Rīgas reģionu, jo veidojas izteikts Rīgas domes monopols. Ministrs arī uzskata, ka ir vajadzīgs atsevišķs galvaspilsētas likums.
Kāpēc jāveido reģioni
Kā pirmais iemesls ir minēta
dažādu publiskās pārvaldes institūciju (reģionālo valsts
pārvaldes, plānošanas reģionu, rajonu un vietējo pašvaldību) vājā
savstarpējā koordinācija un bieži vien nevēlēšanās sadarboties.
Tas negatīvi iespaido gan katras institūcijas atsevišķo, gan
kopējo mērķu īstenošanu.
Vispārzināms un bieži kritizēts kā neefektīvs ir atšķirīgais un
nesaprotamais valsts pārvaldes reģionālo iestāžu teritoriālais
dalījums. Pēc šāda dalījuma vislielākais cietējs ir klients, kam
darījumu kārtošanai jātērē daudz laika, pirmkārt, noskaidrojot,
kurā pilsētā vajadzīgā iestāde atrodas. Otrkārt, bieži jāmēro
ievērojami attālumi pa Latvijas izcili bedrainajiem autoceļiem.
Valsts pārvaldes iestāžu norāde, ka darījumus iespējams kārtot
elektroniski, bieži vien ir apšaubāma galvenokārt elektronisko
pakalpojumu nepieejamības, kā arī cilvēku psiholoģisko
aizspriedumu dēļ. Nav viegli mainīt gadu desmitu pieredzi, ka
darījuma sekmīgai kārtošanai obligāta ir personīgā klātbūtne un
kontakts ar attiecīgās iestādes ierēdni vai amatpersonu. Cits
risinājums cilvēkos nerada drošu pārliecību par efektīvu
rezultātu. Bet mūsdienīgais komunikācijas līdzeklis – internets –
daudzviet ir teorija un nepieejams sapnis.
Lai gan 26 rajonu pašvaldības ir tieši ieinteresētas ar zināmiem
nosacījumiem uzņemties reģionu pārvaldes funkcijas, M.Kučinskis
uzskata, ka šāds risinājums nav optimāls, un pamato to ar rajona
teritorijas lieluma un iedzīvotāju skaita neatbilstību reģiona
statusam. Reģiona pārvaldes funkcijas valsts nav gatava nodot arī
piecu plānošanas reģionu struktūrām – attīstības aģentūrām.
Reģionu teritoriju robežas un finanses
Noraidot pašvaldību paustos
atšķirīgos viedokļus par reģionu lietderīgāko skaitu, RAPLM
izvirza apspriešanai piecu reģionu izveidi. RAPLM izsaka
pieņēmumu, ka abas reformas – administratīvi teritoriālā un
reģionālā – varētu notikt paralēli. Kā reģionu izveides
optimālais termiņš tiek minēts 2009.gada 1.janvāris. To
teritoriālās robežas paredzēts precizēt pēc novadu izveidošanās.
Tiek pieļauts, ka robežu iezīmēšanā varētu ņemt vērā arī
Vidzemes, Kurzemes, Latgales un Zemgales kultūrvēsturiskās
robežas. M.Kučinskis izteica RAPLM priekšlikumu Administratīvi
teritoriālās reformas likumā noteikt normu, kas reģionu
administratīvo teritoriju robežas deleģē noteikt Ministru
kabinetam ar īpašiem noteikumiem.
Jauno reģionālo pašvaldību finanšu līdzekļi sākotnēji veidojas no
plānošanas reģionu attīstības aģentūru un rajona pašvaldību
summētajām finansēm (valsts dotācijas), minētās iestādes
reorganizējot, kā arī no valsts mērķdotācijām un citiem
ieņēmumiem. Savukārt nākotnē RAPLM ierosina reģionu pašvaldībām
atļaut administrēt nodokļu bāzi un iekasēt nodevas.
Kā veidot reģionālo pārvaldi (pašvaldību)
Koncepcija paredz, ka reģionu pārvaldes veidojas, reorganizējot rajonu pašvaldības un plānošanas reģionus. Abas institūcijas savas funkcijas, pienākumus, tiesības un saistības nodod reģiona pārvaldei. Īstenojot reģionālo reformu, būtu izvērtējamas rajonu padomju funkcijas un uzdevumi. Iespējams, daļu no tām varētu nodot vietējām pašvaldībām. M.Kučinskis kā iespējamu norādīja arī atsevišķu valsts funkciju nodošanu reģionālajai pārvaldei.
Darbības nosacījumi un uzdevumi
Jaunās institūcijas kompetenci
primāri veido no rajonu pašvaldībām un plānošanas reģioniem
pārņemtais. Tādēļ reģionālajai pašvaldībai būs uzdotas abu
iepriekšminēto struktūru jau labi zināmās autonomās un likumos
noteiktās funkcijas (reģiona ekonomiskās attīstības veicināšana,
reģiona attīstības un teritorijas plānošana, reģionālā
sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšana, civilās
aizsardzības pasākumu nodrošināšana, reģionālie kultūras un
sporta pasākumi, sociālā palīdzība (pansionāti, bērnu nami utt.),
veselības aprūpe (slimnīcu pārvaldība), izglītības metodiskā
vadība un koordinācija). Reģionu pārvaldīšanai iecerēts uzdot
veikt gan valsts pārvaldes teritoriālo institūciju, gan vietējo
pašvaldību darba koordināciju. Savukārt deleģēto valsts pārvaldes
funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildē reģiona pašvaldība
pārstāvēs valsti un darbosies Ministru kabineta padotībā.
Reģiona pašvaldības darbība būs balstīta uz reģionā esošajiem
attīstības centriem, kuru izveidošanās ir noteikta ar
administratīvi teritoriālo reformu. Veidojoties atšķirīgiem
novadiem, arī attīstības centri nebūs vienādi. Lielākajiem
attīstības centriem būs jānodrošina daudzveidīgi valsts, reģiona
pašvaldības un vietējās pašvaldības pakalpojumi. Savukārt mazākos
attīstības centros paredzēti informācijas un pakalpojumu centri.
Tajos būs pieejami vietējās pašvaldības un attiecīgo valsts
pārvades iestāžu pakalpojumi, kā arī pastāvīgi darbotos reģiona
pašvaldības izveidotas publiskās pārvaldes iestādes.
Vadības un darbības shēma
Reģionālajā pārvaldē lēmējvaru
pārstāv reģiona padome. Tā darbosies četrus gadus un iecerēta kā
netieši vēlēta. Reģiona pašvaldībai, salīdzinot ar valsts un ir
vietējo pašvaldību kompetenci, ir paredzētas nelielas autonomās
funkcijas. Ar to M.Kučinskis attaisno reģiona pārvaldes izveidi
netiešu vēlēšanu ceļā. “Ja reģiona padomes ir veidotas kā netieši
vēlētas, tajās vienlaikus ir pārstāvētas vietējās pašvaldības.
Bez tam nevajag paredzēt finanšu līdzekļus vēlēšanu
organizēšanai.” Padomē vietējās pašvaldības ir pārstāvētas
atbilstoši iedzīvotāju skaitam. Kā to nodrošināt, vēl nav
izspriests. Katra pašvaldība reģiona padomes locekļus ievēlē no
deputātu vidus. Padomes uzdevumi būtu pieņemt saistošos
noteikumus (budžetu, nolikumu, attīstības plānus), lēmumus
rīcībai ar reģiona mantu, veidot komitejas u.c.
Padomes priekšgalā būs reģiona priekšsēdētājs, kurš ir arī
reģiona administrācijas un valdes vadītājs. Priekšsēdētāja
kandidatūru izvirza un, saskaņojot ar MK, apstiprina reģiona
padome. Turklāt priekšsēdētājs var arī nebūt no reģiona padomes
locekļu vidus. To ievēlē uz padomes pilnvaru laiku – četriem
gadiem, paredzot, ka no amata var atbrīvot pirms termiņa, ja to
pieprasa padome, vai arī likumā noteiktos īpašos gadījumos.
Reģiona padome izveido valdi 15 cilvēku sastāvā. Valdē septiņi
pārstāvji ir no reģionu padomes, bet septiņi pārstāv valsts
pārvaldes iestādes. Reģiona valdes uzdevumos būs koordinēt valsts
pārvaldes teritoriālo institūciju reģionā, organizēt reģiona
attīstības plānu un programmu izstrādi, izpildīt MK dotos
uzdevumus, pakalpojumu centru darbību, pieņemt lēmumus par
likumos noteikto uzdevumu izpildi. Reģiona valdei būs jāveido
sadarbība ar uzņēmēju un nevalstisko organizāciju, interešu grupu
pārstāvju veidotu konsultatīvo padomi, iesaistot to reģionālās
pašvaldības darbā.
Reģionālās pašvaldības darbību nodrošinās divu veidu reģiona
administrācijas, attīstības aģentūra un citas struktūras. Reģiona
centrā paredzēts centrālās administrācijas birojs, savukārt uz
pašreizējo rajonu padomju bāzes reģiona teritoriālajās
vienībās – rajonos – tiek veidota rajona administrācija un
tās institūcijas. Ministrs gan piebilda, ka teritoriālās
vienības – rajoni – pastāvēs tikai divus līdz trīs
gadus pārejas posmā. Reģiona centrālās administrācijas biroju
vadīs reģiona priekšsēdētājs, savukārt rajonu
administrāciju – reģiona valdes apstiprināts
izpilddirektors. Izpilddirektora pienākumos būs arī atbildība par
rajona saimniecisko dzīvi.
Vai Latvijā tiks veidotas otrā līmeņa pašvaldības –
reģioni – un cik to būs, tas visticamāk, tiks izlemts šā
gada septembrī, kad Saeimā paredzēts galīgajā lasījumā pieņemt
grozījumus Administratīvi teritoriālās reformas likumā.
Zaida Kalniņa, “LV”