Par Latvijas varu un tautu
“Vara un tauta: tuvināšanās
iespējas?” Šāds skarbs nosaukums bija izraudzīts Pasaules brīvo
latviešu apvienības (PBLA) rīkotajai konferencei, kas nupat
notika Latvijas Universitātes Lielajā aulā.
To ievadīja Latvijas Zinātņu akadēmijas viceprezidents Tālavs
Jundzis, domās dalījās Satversmes tiesas tiesnesis Gunārs Kūtris,
Latvijas Universitātes profesore Brigita Zepa, ASV Ilinoisas
universitātes profesore Rasma Kārkliņa un citi pazīstami Latvijas
un Rietumu latviešu zinātnieki, politologi, sabiedriskās domas
pētnieki. Atklāšanā bija klāt īpašu uzdevumu ministrs sabiedrības
integrācijas lietās Ainars Latkovskis, daži Saeimas un Rīgas
domes deputāti.
Referenti vērsa uzmanību uz aktuālākajām problēmām, kas kopumā
tika raksturotas kā valsts varas nesēju attālināšanās no tautas.
Atzīstot, ka ideālu attiecību starp varu un tautu nav nevienā
valstī, viņi tomēr bija vienisprātis: Latvijā šī problēma
sasniegusi satraucošu apjomu.
“Latvijas Vēstnesis” gatavo publikācijas par konferencē paustajām
atziņām. Šoreiz – pirmā.
Uzticības deficīts varas iestādēm: tā iemesli un secinājumi
Dr.phil. JURIS DREIFELDS, Latvijas Zinātņu akadēmijas ārzemju loceklis, Brokas universitātes (Kanāda, Sentkatarinsa) Politikas nodaļas profesors
Juris Dreifelds Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Latvijas Satversmē rakstīts, ka
“visa vara pieder Latvijas tautai”. Diemžēl vairums Latvijas
iedzīvotāju atrodas bezvaras stāvoklī un jūtas atsvešināti no
valsts vadības un valsts iekārtas.
Šī neapmierinātība un plaisa starp varu un tautu šodienas Latvijā
izpaužas daudzos veidos. Piemēram, “Baltijas datu nama” aptaujas
liecina, ka 52% latviešu bijušo vienpartijas komunisma sistēmu
vērtē pozitīvi, toties tikai 49% dod pozitīvu vērtējumu
pašreizējai politiskai sistēmai. No krievvalodīgajiem 72%
pozitīvi vērtē bijušo sistēmu, bet tikai 39% līdzīgi atsaucas par
pašreizējo demokrātisko sistēmu.
2004.gada aptaujā tikai 39,04% piekrita, ka procesi Latvijā
kopumā noris pareizā virzienā, toties 53,2% tam nepiekrita.
“Eurobaromether” pētījumā 2004.gada jūlijā un 2004.gada
rudenī tikai 35% valsts iedzīvotāju bija apmierināti ar
demokrātiju Latvijā.
Atmodas gados lielais vairums cilvēku cīnījās par demokrātisku
valsti pilnā cerībā, ka brīvība nesīs līdzi paaugstinātu
labklājību, saticību, ekonomisko uzplaukumu un pilsoņu
līdzdarbību valsts politikas veidošanā. Toreiz vairākums cilvēku
cerēja, ka atgriešanās Eiropā ļaus Latvijai drīzumā baudīt
līdzīgu dzīves līmeni un politisko stabilitāti, kāda atrodama
Rietumu demokrātijās. Toreiz gandrīz neviens neapzinājās, cik
grūts būs šis ceļš, cik šķēršļu būs jāpārvar un cik daudz upuru
būs jānes, lai sasniegtu šo mērķi.
Viena no smagākajām šī procesa sekām ir tā, ka lielais vairums
Latvijas iedzīvotāju ir zaudējuši ticību valsts iestādēm:
valdībai (26%), Saeimai (21%), tiesām un politiskajām partijām
(6%). Cilvēki ir atsvešinājušies no saviem politiskajiem
pārstāvjiem un katrās vēlēšanās meklē jaunu “glābēju” partiju vai
jaunu “godīgu cilvēku” grupējumu, lai izskaustu korupciju un
ieviestu valstī kārtību. Un pēc katrām vēlēšanām daudziem cēlās
cerības tiek smagi iedragātas, bieži rodas cinisms pret visu
politisko un kādreiz pat pavīd naids pret Latvijas pašreizējo
iekārtu.
Esmu dzirdējis, ka pat inteliģenti cilvēki saka: “Es mīlu
Latviju, bet ienīstu šo valsti.” Šī uzticības krīze, kura manāma
samērā plašos slāņos, pārāk ilgi uzņemta vienaldzīgi. Tikai nesen
šī problēma sīkāk apskatīta Valsts prezidentes izveidotās
Stratēģiskās analīzes komisijas pētījumā “Cik demokrātiska ir
Latvija – Demokrātijas audits”.
Pēc BNS pētījuma atreferējuma, lielākie mīnusi demokrātijas
attīstībai ir lielais nepilsoņu skaits, tiesu varas finansiālā un
institucionālā atkarība, partiju finansiālā atkarība no šaurām
interešu grupām, augsta līmeņa politiķu iesaistīšanās koruptīvos
darījumos, divu valodu mediju informatīvo telpu pretstatījums un
dialoga trūkums starp tām, zemais to iedzīvotāju īpatsvars, kas
iesaistās sabiedriskās aktivitātēs, kā arī zemais vietējo
pašvaldību finansējums autonomā līmenī.
Padomju mantojuma sekas
Domāju, ka tomēr viens no
svarīgākajiem šķēršļiem ir PSRS mantojums, kas atstājis dziļas
pēdas cilvēku domāšanā un vērtību apziņā. Varētu likties
paradoksāli, bet daudziem, kas piedzīvojuši komunistisko sistēmu,
grūti iejusties brīvības vidē. Un šī problēma vērojama visās
pēckomunisma iekārtas valstīs. Neapšaubāmi, pati brīvība daļēji
novedusi pie daudzu cilvēku neapmierinātības. Kādreiz Latvijas
PSR Augstākajā padomē visi runāja un balsoja simtprocentīgi
saskanīgi, bet tagad valda domu un ideoloģiju atšķirības un
konflikts. Viens saka tā, bet otrs – galīgi pretēji. Un cilvēkiem
grūti saredzēt, kur atrodas taisnība. Un, ja kādreiz prese pamatā
slavēja iekārtas sasniegumus un ļoti reti runāja par netaisnībām,
korupciju, noziegumiem, vardarbību, tautību konfliktiem, tad
tagad plašsaziņas līdzekļos galvenais uzsvars ir uz negatīvām
ziņām, kritiku un pat atsevišķu politiķu un partiju nomelnošanu.
Kādreiz valstij piederēja ražošanas līdzekļi un iekārtas, zeme un
lielais vairums māju un dzīvokļu, turpretī šodien cilvēki brīvi
var pirkt un pārdot, iesākt uzņēmējdarbību, pieņemt darbā citus
vai atlaist, vadoties no tirgus, no darba konkurences un
personīgiem uzskatiem. Arī bezdarba agrāk nebija, bet tagad tas
rada izmisumu un psiholoģisku krīzi… Līdzīgas pārmaiņas notikušas
visās bijušajās komunisma zemēs, un visās šī brīvība atstājusi
plaša mēroga rūgtumu un vilšanos.
Brīvība atvedusi ekonomisko polarizāciju un nevienlīdzību, kur
noteikts procents pelna lielas algas, bet vairākums tik tikko
spēj samaksāt par dzīves nepieciešamībām. Šādu strauju pārvērtību
apstākļos Latvijā izveidojusies neuzticības krīze pret politisko
iekārtu, jo tā nav spējusi situāciju ievērojami uzlabot un
negatīvās parādības izskaust. Turklāt atsevišķi cilvēki, partijas
un iestādes ir zaudējušas tautas uzticību, jo darbojušās
savtīgiem mērķiem, nevis visas tautas labklājības celšanai.
Arvien vairāk tautas masa neuzticas politiskai un valsts varai,
savukārt vara pašos pamatos arvien biežāk neuzticas tautai. Rodas
spriedze starp elitārismu un tautas populismu, un diemžēl Latvijā
komunikācijas brīvība un regulāra mijiedarbība starp vadošo eliti
un tautu ir aizsērējusi vai vēl nav pilnībā izveidota. Tajā pašā
laikā jāatzīmē atklātības iedīgļi, kas sākušies valsts varas
kuluāros. Apmēram 120 nevalstisko organizāciju (NVO) piedalās
valsts sekretāru sanāksmēs, un dažas arī tieši sadarbojas ar
ministrijām lēmumu pieņemšanā. Tomēr kopumā vēl arvien valda
lēmumu un informācijas slepenības sindroms.
Lai sasniegtu pilnvērtīgu pilsonisku sabiedrību, mums jāsaskata
valsts varas ķēdes vājie posmi un jādod alternatīvas šo vājo
posmu aizstāšanā vai stiprināšanā. Vēlos pieskarties šādiem
četriem vājiem ķēdes posmiem: vēlēšanu sistēmai; NVO lomai
demokrātijas attīstībā; nelatviešu integrācijai varas iestādēs;
valsts pārvaldei un ombudsmena jeb tiesībsarga ieviešanai.
Pašreizējā vēlēšanu sistēma neveicina saišu stiprināšanu
starp varas eliti un tautu. Proporcionālā vēlēšanu sistēmā pirmā
lojalitāte tiek dota partijai, nevis vēlētājiem, jo katra
partijas biedra iespēja ierindoties vēlēšanu saraksta augšgalā
atkarīga no viņa partijas vadības. Turklāt šajā sistēmā neviens
deputāts neatbild par kādu teritoriju un tās iedzīvotājiem. Simt
deputāti atbildīgi par visu Latviju, kas bieži nozīmē, ka neviens
nav atbildīgs par konkrētu pilsētu vai konkrētu vēlētāju
problēmām. Zemēs, kur ir iecirkņu jeb mažoritārā sistēma, vismaz
katrai teritorijai ir savs deputāts, kam tur izveidots savs
birojs ar darbiniekiem, kuri uzklausa vēlētāju sūdzības un palīdz
atrisināt viņu problēmas ar valsts ierēdņiem un sistēmu. Jo
deputāts uzmanīgāks, uzcītīgāks – jo viņam lielākas garantijas
tikt ievēlētam turpmākajās vēlēšanās. Un proporcionālas vēlēšanas
biežāk noved pie minoritāšu koalīciju valdībām, kur neviena
partija neatbild ne par kļūdām, ne par paveikto.
Tāpēc, manā uzskatā, ideālais atrisinājums būtu: ievēlēt 75%
deputātu ar mažoritāro jeb iecirkņu sistēmu un 25% – lietojot
tagadējo proporcionālo sistēmu.
Lai augšas varētu labāk sazināties ar tautu un apzināt esošās
problēmas, ļoti svarīgi ir izveidot spēcīgu nevalstisko
grupējumu tīklu. Jo biezāks un aktīvāks būs šis tīkls, jo
veiksmīgāk tiks savaldīti populisma impulsi, no vienas puses, kā
arī varas elites pārmērības, no otras puses. Valsts viena nespēj
“sagremot” neorganizētas lavīnveidīgas individuālas prasības.
Interešu grupējumi dažādos laukos, kā, piemēram, lauksaimniecībā,
uzņēmējdarbībā, patērētāju slāņos, kultūras biedrībās utt.,
izsijā un saliedē savu biedru daudzās prasības dažās konkrētās un
reālās prasībās, kuras tad var nodot tālāk politiskajai varai.
Grupējumi arī var noteikt savu prasību hierarhiju jeb secību,
liekot manīt, kas svarīgāks un kas mazsvarīgāks. Bet Latvijā
šādas apvienības veidojas lēni, un tām vēl vāji regulārie sakari
ar varu. Latvijā vispār šāda veida “lobisms” vēl nav gluži
pieņemts kā leģitīma demokrātijas sastāvdaļa un tiek uzskatīts
par “savtīgu interešu” veicināšanas metodi, kas vērsta pret
tautas vispārējām interesēm. Līdz ar to vāji sistematizētas vai
strukturētas šāda veida lobisma izpausmes, bieži vien interešu
grupu prasības izpaužas veidos, ko mēs šodien dēvētu par
korupciju.
Divas vienatnes vienā telpā
Turklāt Latvijā pastāv divas
galvenās valodu kopienas, kurām savā starpā ir minimāla
mijiedarbība. Tās abas varētu dēvēt par divām vienatnēm.
Šajā sakarā Latvijā viens no vājākiem ķēdes posmiem ir nelatviešu
zemā reprezentācija kā Saeimā, tā valdībā, tiesās un valsts
pārvaldē. Latvijas interesēs ir atrast lojālus un spējīgus
nelatviešu pārstāvjus visās šajās institūcijās, jo: ja šī
solitude jeb vienatne tiks ignorēta – to var viegli
pievākt svešas intereses un virzīt sev vēlamā virzienā.
Politiķi paši nespēj valsti administrēt. Tāpēc arī kā Latvijā, tā
pasaulē demokrātijas ietvaros izveidota pārvalde, kas risina
valsts ikdienas darbošanos un ilgtermiņa plānošanu. Te mēs
pieskaramies vēl vienam demokrātijas problēmu lokam. Cilvēku
saskarsme ar valsts varu notiek caur valsts iestādēm. Bieži vien
šī saskarsme ir patīkama un veiksmīga, bet gadās, ka tā ir tieši
pretēja. Teorētiski ierēdņi ir iedzīvotāju kalpi, kuru algas nāk
no iedzīvotāju nodokļiem. Reāli dažas iestādes un daži ierēdņi
savu varu ne vienmēr izmanto godīgi un pienācīgi. Vairāk nekā
simt pasaules valstīs, kā arī Igaunijā un Lietuvā ir izveidots
ļoti populārs mehānisms, kas palīdz iedzīvotājiem risināt viņu
problēmas ar valsts ierēdņiem. Šāda ombudsmeņa institūcija,
Latvijā dēvēta par tiesībsargu, vēl arvien nav reāli
ieviesta, kaut it kā šī loma uzlikta uz Cilvēktiesību biroja
pleciem bez jebkāda papildu finansējuma. Šāda rīcība var novest
tikai pie abu organizāciju pārslodzes un neveiksmes. Diemžēl daži
cilvēki domā, ka tas arī darīts tīšām, lai abas šīs uzraudzības
organizācijas “izmirtu dabiskā nāvē”. Taču bez ombudsmeņa jeb
tiesībsarga varam ieviest arī tādu iestādi, kas labi darbojas
Somijā un Igaunijā – Valsts kanclera dienestu. Kanclers ir
cilvēks, kuram dota vara izskatīt visus jaunizdotos likumus, lai
pārbaudītu, ka zemākie likumi nav konfliktā ar hierarhijā
augstākiem likumiem, kā arī lai nebūtu līdzīga līmeņa likumu
nesakritības. Tādā veidā pašreizējo 536 Latvijas pašvaldību
likumdošanas nepilnības un pretrunas konsekventi tiktu
novērstas.
Uzticības plaisa rada virkni nopietnu problēmu. 2000.gada aptauja
liecina: 44% Latvijas iedzīvotāju piekrīt, ka “pašreizējā
situācijā” ir attaisnojama daļēja nodokļu nemaksāšana, un tikai
40% nepiekrīt šādai domai. Cilvēki arī biežāk iesaistās
korupcijas gājienos. 2004.gadā 18% aptaujāto atzina, ka viņi
pēdējā gada laikā devuši kukuļus. Tātad apmēram 400 000
Latvijas iedzīvotāju gadā piedalījušies šādos darījumos. Līdz ar
to nereti jaunie cilvēki sāk domāt par politiku kā labāko ceļu uz
bagātību. Politikas pētnieks Valts Kalniņš atzinis, ka
“valdošajās partijās ir daudz cilvēku, kas politiku uztver kā
ienesīgu biznesu”. Uzticēšanās plaisa Latvijā radījusi arī citas
problēmas. Daudzi cilvēki grib braukt prom no Latvijas un
pastāvīgi dzīvot citās zemēs. 2004.gada aptauja starp 16 gadus
veciem jauniešiem norādīja, ka 27% jauniešu latviešu valodas
skolās un 42% krievu skolās labprātāk pastāvīgi dzīvotu citās
valstīs.
Demokrātijas institūcijas piedzīvo uzticības lejupslīdi un pat
krīzi visā pasaulē. Cilvēki vairs akli nepakļaujas autoritātēm
vai valdošajām elitēm un ir daudz kritiskāki nekā viņu
priekšteči, kuri bija daudz bijīgāki pret varas nesējiem. Bet
diemžēl mazajā Latvijā šī neuzticības plaisa ir dziļāka un
draudīgāka. Jo mūsu divkopienas valsts situācijā, kur trūkst ne
vien komunikācijas ar varu, bet arī saprašanās un mijiedarbes
starp pamattautību vienatnēm jeb divām solitūdēm, Latvija
var zaudēt savu ceļu Eiropas Savienībā un plašajā pasaulē.
Lai Latvija pastāvētu kā stipra vienība simt gadus, mums visiem
jārūpējas par šīs mazās zemītes politisko un citu valsts
institūciju veselīgumu – plaisas mazināšanu un uzticības
stiprināšanu starp tās vadību un plašāko sabiedrību, tas ir,
Latvijas tautu. Lai tiešām visa vara piederētu Latvijas
tautai.
Pēc Pasaules brīvo latviešu apvienības rīkotajā konferencē nolasītā referāta Latvijas Universitātes Lielajā aulā 2005.gada 10.jūnijā