Laika atspulgi vēstulēs
Annas Dagdas Rakstu 2.sējumā
|
Iepriecinoša mūsdienu Latvijas
kultūras dzīves iezīme ir trimdas literatūras darbu un personību
atgriešanās pie lasītājiem Latvijā. Tas nav noticis tik ātri, kā
bija cerēts Atmodas gados, tomēr piecpadsmit gadu laikā izdota
krietna daļa no tā, kas turpat pusgadsimtu radies citās zemēs,
citos apstākļos, bet tapis latviski un ir piederīgs latviešu
kultūrai. Šajā procesā iegulst arī dzejnieces Annas Dagdas
(1915-1996) Rakstu otrais sējums – Vēstules, ko nupat laidusi
klajā izdevniecība “Nordik”.
Atgādināšu, ka Rakstu pirmais sējums (dzeja, literatūras kritika,
laikabiedru atmiņas, literatūrzinātnieku apceres) iznāca
2001.gadā. To sastādīja literatūrzinātniece Anda Kubuliņa, kas ir
arī komentāru autore, bet plašo apceri par A.Dagdas dzīvi deva
Valentīne Lasmane, dzejnieces draudzene, literārā mantojuma
glabātāja, A.Dagdas fonda dibinātāja (fonds veicina otro dzejas
krājumu iznākšanu; tā balvu ieguvuši, piemēram, M.Salējs un
I.Gaile). V.Lasmane čakli strādājusi arī vēstuļu sējuma
veidošanā, un tikai ar viņas rūpēm un lielo darbu izdevums varēja
tapt.
Patiesas, bet nedrukājamas
Šobrīd līdz ar elektronisko
saziņas līdzekļu uzvaras gājienu vēstules strauji kļūst par
anahronismu, un nākotnes pētniekiem ar tādām laikam vairs
nenāksies darboties. Taču arī laikos, kad paņemt papīra lapu un
sazināties rakstiski bija dienišķa nepieciešamība, vēstuļu veidi
bijuši ļoti dažādi, sākot no īsiem, lietišķiem faktu ziņojumiem
un beidzot ar tādām, kas tēlojuma prieka, dzīvīguma un
pašatklāsmes dziļuma ziņā jau robežojas ar literatūru, kaut gan
rakstītas vienam cilvēkam.
A.Dagdas vēstules vairāk pieder pie otra veida. Nav tā, ka viņa
tās būtu jau iecerējusi kā “literatūru”. Gluži otrādi –
diskutējot par “vēstuļu mākslu” ar savu draugu, literatūrkritiķi
Vitautu Kalvi, viņa 1947.gada 20.decembrī ar vieglu ironiju
raksta: “Tavas vēstules ir tādas, it kā tu jau domātu par savu
Kopoto rakstu desmito sējumu. Katra māksla ir (vismaz ar tieksmi)
pārcilvēcīga, bet vēstulei jābūt cilvēcīgai.” Un: “Tava atbilde
patiesa – un drukājama kaut kurā avīzē un darīs Tev tikai godu.
Bet es biju gaidījusi, ka tā būs patiesa, bet – nedrukājama.”
A.Dagdas vēstules ir intīmi un personiski patiesas, “nedrukājamas
avīzē”, tomēr mākslinieces temperaments, uztveres un raksturojumu
asums tajās izpaužas jo spilgti.
Vēstures tuvplāni
Vēstules aptver 60 gadus: no
1932.gada, kad autorei ir septiņpadsmit, viņa dzīvo neatkarīgajā
Latvijā un universitātē studē baltu filoloģiju, līdz 1993.gadam,
kad rakstniece ir Zviedrijas pensionāre, pirms tam ilgus gadus
strādājusi par ierēdni Stokholmas ielu dzelzceļa personālbirojā.
Latvija nu ir atguvusi neatkarību, un vienā no pēdējām
publicētajām vēstulēm A.Dagda min, ka piereģistrējusies uz
Latvijas pilsonību. Un piebilst: “Rīt paiet 48 gadi, kopš izkāpām
Zviedrijas krastā.”
Tādējādi vēstules liecina arī par Latvijas 20.gadsimta vēsturi,
kā to redzējis un uz savas ādas izbaudījis viens cilvēks – bet,
kā jau teicu, mākslinieciski jutīgs un redzīgs cilvēks.
Aizraujoši ir tuvplānu kadrējumi, kas ļauj vienu otru it kā
vispārzināmu notikumu ieraudzīt “kā dzīvu”. Kaut vai Latvijas
okupācija 1940.gadā, par kuru daži politiķi joprojām nav
skaidrībā – ir vai nav tāda bijusi. A.Dagda ar 1940.gada
25.novembri datētā vēstulē raksta: “17.novembrī biju
konservatorijā, Brehmane un Lūse dziedāja tiešām kā “eņģeles”, un
publika bija tautas apģērbos un aplaudēja kā vājprātīga. (..)
Tajā pašā dienā un nākošā daudz apcietināto Brāļu kapos. Manā acu
priekšā izdzina pa sānu vārtiem uz mašīnu 10–15 cilv., un
policija stāvēja ik pa 10 soļiem. Un kopš 18.novembra ir atkal
jauni “bez vēsts pazudušie”.” Var minēt arī dažus fragmentus no
plašāka 1941.gada 1.maija darbaļaužu demonstrācijas apraksta:
“Vakar mēs maršējām manifestācijā. Sešas stundas bez apstājas
skrēja manifestanti ar kvēlošām sirdīm caur Uzvaras laukumu.
Mutes kā aizšūtas. (..) Eriks Ādamsons solīja piecus gadus vairs
neiet nekādā manifestācijā – jo nekur, lūk, neesot tapusi nesta
viņa bilde. (..) Čakam no pārmērīgās libreta rakstīšanas (kas nu
beidzot pabeigts) sākusi sāpēt kāja, tāpēc nebija manifestācijā.
Nabadziņš! Viņš droši vien ļoti cieta (..). Man gan vēl šodien
sāp visi muskuļi un acis žilbst no tā asiņainā krāšņuma.”
Kultūras cilvēki, notikumi
Cilvēkam, kas interesējas par latviešu kultūru, daudz dos vēstulēs bagātīgi minētie rakstnieki, mākslinieki, kultūras dzīves notikumi (rakstnieku vakari, teātra izrādes, mākslas izstādes, koncerti) un darbu vērtējumi, kas aptver gan 30.gadu Latviju, krievu un vācu okupācijas gadus, gan Zviedrijas latviešu dzīvi. Personas: J.Sudrabkalns, A.Čaks, E.Ādamsons, V.Strēlerte, A.Švābe, J.Rudzītis, V.Kalve, M.Bendrupe, M.Zīverts, Anšlavs Eglītis, Andrejs Eglītis utt., utt. – līdz pat A.Dagdas pēdējiem “favorītiem”, t.i., rakstniekiem, kuru daiļradei viņa uzmanīgi sekojusi, – I.Ziedonim, U.Bērziņam, Z.Skujiņam. Visus jau nenosauksi.
Personības traģēdija
Īpaša vieta A.Dagdas dzīvē bijusi
dzejniekam Jānim Sudrabkalnam, kas atspoguļojas arī vēstulēs.
Liekas, J.Sudrabkalna 1940.gada pārvērtība par “padomju
dzejnieku” ir bijis viens no smagākajiem A.Dagdas pārdzīvojumiem,
tāds, kas “bendē ticību visai cilvēku sugai”. Tik smags tieši
tādēļ, ka pirms tam šī dzejnieka vieta bijusi liela, viņš tik
ļoti mīlēts. 30.gadu nogales vēstulēs Sudrabkalns ir turpat vai
svarīgākais caurviju motīvs: viņa miniatūras, viņa dzejas
pārdzīvojums, katra reize, kad viņš sastapts un redzēts. Un
tagad: “Dīvainā kārtā es baidos pat no ārpuses pieskarties viņa
grāmatām, es negribu pat ne rindas atcerēties. Ne tā, ka es
negribētu, bet es nevaru. Tai vietā ir kaut kas ļoti sāpīgs,
sāpīgs, sajaukts un neskaidrs.” Vajag paiet visam mūžam, lai
A.Dagda spētu izlīdzināti atzīt:
“Mēs/es taču piederam tam laikam, par ko Virza raksta 1930. gadā.
Lai kas noticis pēc tam – nav iespējams atsaukt/darīt nebijušu to
mīlestību (?), to gara gaismu (?), ko mums deva Sudrabkalns
toreiz – mūsu piecpadsmitgadīgajām dvēselēm. Nebija jau neviena
cita... Kas ar viņu notika pēc tam..., tas notika ar citu
cilvēku, ar citu personu. Skujiņš jau visu savieno kā īsts
romānists (viņš noteikti varētu uzrakstīt fantastisku romānu par
šo pašu Sudrabkalnu) vienā personā, un tikpat “apaļā” kā “Gulta
ar zelta kāju”... Bet patiesībai, es sajūtu tikai traģisko šajā
liktenī, arī Skujiņš netiks klāt, tikai savas fantāzijas tēlam,
kur rotaļīgais, komiskais valdzinās lasītāju bez gala.” (Vēstule
rakstīta 1992.gada 17.janvārī, pēc tam kad Latvijā publicēta
Z.Skujiņa apcere par J.Sudrabkalnu.)
Manai paaudzei, kas J.Sudrabkalnu vispirms iepazina no skolā
mācītās “Brāļu saimes”, tas tā nav bijis – mums bija citi ticības
un uzticības objekti. Un tomēr A.Dagdas vēstules (ne jau tikai
šajā – J.Sudrabkalna sakarā) uzurda tos pašus vecos, naivos, it
kā daudzkārt atbildētos un noskaidrotos jautājumus par autoru un
viņa radītajiem tekstiem, par mākslas un dzīves, mākslas un
morāles, mākslinieka un lasītāja attiecībām. Vai uz tiem jelkad
iespējamas galīgas atbildes?
Inta Čaklā,
grāmatas redaktore un līdzsastādītāja