Vai vienosies?
Šonedēļ gaidāmajai Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu sanāksmei ir jāatrisina vairāki būtiski jautājumi – jālemj, ko pēc negatīvajiem referendumiem Francijā un Nīderlandē darīt ar Eiropas konstitūciju, kā arī jāpanāk vienošanās par ES naudas ieņēmumiem un sadali laikam no 2007. līdz 2013.gadam.
Lielbritānijas premjers Tonijs Blērs un Francijas prezidents Žaks Širaks cīņā par ES finanšu perspektīvu būs konkurenti Foto: EPA/A.F.I. |
Kurš svarīgāks
Eiropas mediji visai aktīvi
diskutē, kurš jautājums ES sammitā būs primārais – budžets vai
konstitūcija. Skaidras un neapstrīdamas atbildes uz šo jautājumu
nav.
No vienas puses, ir svarīgi ES līderiem izlemt, ko darīt tālāk ar
konstitūciju. Tūdaļ pēc negatīvajiem referendumiem Nīderlandē un
Francijā Eiropas Komisijas prezidents Žozē Manuels Barrozu
ieteica dalībvalstīm nesteigties ar ratifikāciju, bet sagaidīt
sanāksmi, kurā arī panāks vienošanos. Tātad lēmums par ES
konstitucionālo līgumu ir svarīgs, jo tā izspriešana varētu
nozīmēt, ka ES krīzei rasts risinājums.
No otras puses, svarīgi ir arī panākt vienošanos par nākamo
finanšu perspektīvu. Gadījumā, ja ES valstu vadītāji rod
risinājumu konstitucionālā līguma krīzei, bet nevienojas par
budžetu nākamajiem septiņiem gadiem, Eiropas medijus atkal
pārpludinās informācija par to, ka ES valstu starpā nav
vienotības, ka ES krīzei nav rasts risinājums.
Tādējādi jāsecina – abi jautājumi uzskatāmi par vienlīdz
svarīgiem, un grūti iedomāties, ka divās diennaktīs būs rodams
kompromiss visu ES valstu vadītāju starpā. Līdzšinējie sammiti
pierādījuši, ka dalībvalstu sarunas risinās teju vai 24 stundas
diennaktī, un jau tagad zināms, ka abi jautājumi prasīs
piekāpšanos, līdz ar to būs grūti risināmi.
Konstitūcija
Tikai pāris dienu pirms ES sammita
medijos parādījusies ziņa, ka arī Īrijā sabiedriskā doma
noskaņota negatīvi pret konstitucionālo līgumu, par kuru
referendumu paredzēts rīkot šoruden. Savukārt Dānija pārsteigusi
Eiropu ar ziņu, ka gadījumā, ja šonedēļ gaidāmajā sanāksmē
konkrēta vienošanās par tālāko konstitūcijas likteni netiks
panākta, Dānija atteiksies no referenduma rīkošanas. Pretēji
augstu ES amatpersonu un vairāku dalībvalstu vadītāju
aicinājumiem turpināt konstitūcijas ratifikāciju, vairāki
eksperti izteikuši minējumus, ka ES konstitūcija jau būtībā ir
miris projekts. Taču Francija ir valsts, ar kuru nevar
nerēķināties. Tā ir viena no eirointegrācijas procesā
iesaistītajām centrālajām valstīm, tāpēc tās viedoklis ir bijis
un būs svarīgs visai Eiropai.
Nākamais referendums par ES konstitūciju gaidāms Luksemburgā. Tur
sabiedriskās domas aptaujas liecina, ka konstitūcijas
atbalstītāju ir vairāk nekā noliedzēju. Tomēr situācija nebūt nav
tik skaidra, jo svarīgo dokumentu atbalsta tikai 55 procenti
iedzīvotāju, un dokumenta noliedzēju skaits pēdējās dienās aug
straujāk nekā tā atbalstītāju rindas. Luksemburgas nodarbinātības
ministrs Fransuā Bilgēns pagājušajā nedēļā atzina, ka iespējams
arī negatīvs referenduma iznākums. Galvenie iemesli varētu būt
bažas par ekonomisko un sociālo drošību. F.Bilgēns sacīja, ka
Luksemburgas pilsoņu satraukumu par darbavietām un darba
apstākļiem palielina arī “uzticības trūkums” valsts institūcijām,
ziņo pasaules prese. “Ir grūti izskaidrot, ka globalizācija nav
tik slikta ideja. Bet globalizācijas augļi netiek sadalīti
taisnīgi, un tas ir izaicinājums, ar ko ir jāsaskaras
politiķiem,” saka F.Bilgēns.
Budžets
Otrs svarīgs jautājums ES līderu
dienaskārtībā būs finanšu perspektīva nākamajam finansēšanas
periodam. Arī šajā jomā gaidāmas smagas diskusijas. Šis ir īstais
mirklis, lai katra valsts maksimāli censtos iestrādāt finanšu
plānā savas intereses, tāpēc cīņa par šo jautājumu grasās būs
sīva.
Rietumeiropas presē daudz tiek diskutēts, vai Lielbritānijai
izdosies saglabāt īpašo situāciju un arī turpmāk iemaksāt ES
budžetā mazāk, nekā pienāktos. Lielbritānija, protams, no šīs
privilēģijas nevēlas atteikties. Savukārt citām valstīm negribas
saglabāt īpašo Lielbritānijas atlaidi, jo tā nebūt nav trūcīgākā
valsts ES.
Papildus Lielbritānijas kaprīzēm arī Nīderlande nākusi klajā ar
paziņojumu, ka negrib tik daudz iemaksāt ES budžetā. Tiek
norādīts, ka Nīderlandes lielās iemaksas bijušas viens no
galvenajiem iemesliem, kāpēc tās iedzīvotāji noraidījuši Eiropas
konstitucionālo līgumu. Tādējādi politiķi nonākuši krustcelēs –
no vienas puses, nepieciešamība vienoties Eiropas vārdā, no otras
– sabiedrības spiediens uz pārāk lielajām iemaksām.
Kādas būs ES valstu vadītāju atbildes uz šiem būtiskajiem un
izšķirošajiem jautājumiem, tas, visticamāk, noskaidrosies agrā
sestdienas rītā.
Ilze Sedliņa, “LV”
Uzziņai:
Kā veidojas ES budžets?
ES budžets tiek veidots no
dalībvalstu maksājumiem. Katra valsts Savienības budžetā lielāko
summu ieskaita, veicot iemaksas no nacionālā kopprodukta. Tāpat
tiek veikts atskaitījums no pievienotās vērtības nodokļa bāzes.
ES budžetā ieplūst arī 75% no muitas nodevām un nodokļiem, ko
iekasē dalībvalstis. Vēl Savienības budžetu veido
lauksaimniecības nodevu un cukura nodevas maksājumi.
ES tiek veidots bezdeficīta budžets. Tas nozīmē, ka tērēts tiek
tikai tik daudz, cik kopējā budžetā iemaksāts.
Kuras ES dalībvalstis pašreiz veic lielākās iemaksas
Savienības budžetā?
Visvairāk ES budžetā iemaksā Vācija,
Francija, Lielbritānija. Savukārt proporcionāli visvairāk finanšu
resursu saņem Īrija, Grieķija, Portugāle, Spānija. Šīs valstis ar
dažādu fondu starpniecību saņem atpakaļ vairāk naudas nekā
iemaksā. Piemēram, Īrija saņem atpakaļ piecas reizes vairāk
finanšu resursu nekā iemaksā Savienības budžetā.