Kas ir ES finanšu perspektīva?
Rīt Briselē sāksies Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vadītāju sanāksme, kurā tiks lemts par ES finanšu perspektīvu laikam no 2007. līdz 2013.gadam. Pašlaik Latvijā aktuāls ir jautājums, kāda ir mūsu valsts pozīcija šajā sakarā un vai izdosies to īstenot, bet uzmanība būtu jāvelta arī vienkāršākajiem pamatjautājumiem – kas ir finanšu perspektīva, kāpēc tā vajadzīga, un ko tā mainīs ES prioritātēs.
Kāpēc vajadzīga finanšu perspektīva?
ES finanšu perspektīva ir
daudzgadu izdevumu plāns, kas finansiālā veidā izsaka ES
politikas prioritātes. Tā ir vienošanās starp dažādām ES
institūcijām par galvenajām prioritātēm un izdevumu griestiem
konkrētā laika periodā. Ikgadējā ES budžeta summas katrā pozīcijā
nedrīkst pārsniegt šos finanšu perspektīvā noteiktos izdevumu
griestus.
Finanšu perspektīvas pieņemšana nozīmē, ka ES izdevumi būs
paredzamāki, tātad būs atvieglota ikgadējā budžeta pieņemšana un
vairākus gadus ilgstošu projektu un programmu izdevumu plānošana.
Tomēr saskaņā ar Eiropas Parlamenta deputāta Valda Dombrovska
teikto finanšu perspektīvas pieņemšana nav obligāta – ES ikgadējo
budžetu apstiprināšana ir iespējama arī bez finanšu perspektīvas
ilgākam laikposmam, taču tas nozīmē apgrūtinātu izdevumu
plānošanu un vienošanos par to lielumu. Tātad finanšu
perspektīvas pieņemšana sniedz lielāku noteiktību gan ES
institūcijām, gan dalībvalstīm, gan citām ieinteresētajām pusēm,
tajā skaitā reģioniem, pilsoniskās sabiedrības organizācijām,
lauksaimniekiem u.c.
Kādas ir līdzšinējo finanšu plānu prioritātes
Pirmais finanšu plāns aptvēra
1988.–1992.gada periodu un koncentrējās uz iekšējā tirgus izveidi
un kopējās lauksaimniecības politikas reformu. Šajā laikā
strukturālo fondu apjoms dubultojās.
1993.–1999.gada finanšu plānā tika akcentēta kopējās
lauksaimniecības politikas reforma, ieviešot tiešos maksājumus
lauksaimniekiem, kā arī radīts kohēzijas fonds, no kura atbalstu
saņem valstis, kurās labklājība ir zem noteiktā līmeņa.
Pašreizējie ES izdevumi tiek lēsti saskaņā ar apstiprināto
2000.–2006.gada finanšu plānu, kura galvenā prioritāte bija
Savienības paplašināšanās.
Ko piedāvā jaunais finanšu plāns?
Komisijas ierosinātajā finanšu
perspektīvā 2007.–2013.gadam galvenā prioritāte ir padarīt ES par
konkurētspējīgu, uz zināšanām balstītu ekonomiku, kurā norisinās
ilgtspējīga izaugsme. Nozīmīga ir arī ES dabas resursu,
lauksaimniecības, zvejniecības un vides saglabāšana, kā arī laba
pārvaldība. Viens no plāna mērķiem ir turpināt jauno dalībvalstu
integrāciju Savienībā un uzņemt Bulgāriju un Rumāniju, attīstīt
brīvības, drošības un tiesiskuma telpu un nostiprināt ES kā
globālā partnera lomu pasaulē.
Procentuāli lielākā naudas daļa tiktu veltīta dabas resursu
saglabāšanai un pārvaldībai, kohēzijai, izaugsmei un
nodarbinātībai, kā arī konkurētspējas palielināšanai.
Ievērojamākais finansējuma pieaugums laikā starp 2006. un
2013.gadu paredzams ES konkurētspējas palielināšanai.
Cik daudz dot naudas?
Eiropas Komisija (EK) ierosinājusi
noteikt maksājumu griestus 1,14 procentu apmērā no ES nacionālā
ienākuma (NKI), bet sešas ES galvenās donorvalstis vēlas šos
griestus samazināt līdz vienam procentam. Naudas izteiksmē
atšķirība starp šiem diviem piedāvājumiem ir vairāk nekā 100
miljardi eiru. Pašreizējais Luksemburgas prezidentūras
piedāvājums ir maksājumu griestus noteikt kompromisa līmenī –
1,06 procenti no ES NKI, kas ir 871 miljards eiru.
Jāuzsver, ka šie piedāvājumi ir maksimālās saistības, kam
dalībvalstis piekritušas. Reālie maksājumi no ES ikgada budžetiem
vienmēr ir zemāki. Piemēram, finanšu plānā noteiktie maksājumu
griesti 2005.gadam ir 1,08 procenti no ES NKI, bet pieņemtajā šā
gada budžetā – viens procents.
Atšķirības starp maksimālajām saistībām un budžeta maksājumiem
tiek skaidrotas ar to, ka ne visi maksājumi notiek konkrētajā
gadā. Daudzi projekti ilgst vairākus gadus, tāpēc ne visi
maksājumi tiek saņemti konkrētā gada laikā, bet arī vēlāk
projektu īstenošanas gaitā. Reālie maksājumi mēdz aizkavēties un
aizņem vairāk laika, bet maksimālās saistības pieaug, tāpēc
aizvien palielinās atšķirība starp maksimālo saistību summu un
reālo maksājumu summu.
Vai saglabāt Lielbritānijai atlaidi?
Kā atzīst ES līderi, nopietnākās
problēmas tuvāko dienu sarunās varētu sagādāt vienošanās par to,
vai saglabāt Lielbritānijai līdz šim piešķirto atlaidi. Atlaides
mehānisms tika izveidots 1984.gadā, kad Lielbritānijas
labklājība, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, bija zem vidējā ES
līmeņa. Kopš 1985.gada Lielbritānija saņēmusi atlaidi, kuras
vidējais apjoms laikā starp 1997. un 2003.gadu bija vidēji 4,6
miljardi eiru gadā. Šī summa bija jāsedz citām dalībvalstīm. Tā
kā atlaides lielums tiek aprēķināts proporcionāli maksājumiem, tā
pieaug tad, kad pieaug maksājumi. Rezultātā Lielbritānija maksā
tikai vienu trešdaļu no papildu izdevumiem, piemēram, par
paplašināšanos.
Tā kā Lielbritānija šobrīd ir viena no pārtikušākajām ES
dalībvalstīm, citas iebilst pret tai piešķirto atlaidi. Šā
iemesla dēļ EK ierosinājusi izveidot vispārēju atlaižu mehānismu,
kas labos nelīdzsvarotību starp neto maksātājiem un neto
saņēmējiem. Mehānisms sāks darboties, ja neto maksājumi pārsniegs
0,35 procentus no valsts NKI – 66 procenti no šiem maksājumiem
tiks atlīdzināti. Tomēr kopējās atlaides nedrīkstēs pārsniegt 7,5
miljardus eiru gadā.
Gaidāms, ka Lielbritānija varētu nepiekrist atlaižu kārtības
maiņai. Tas nozīmē, ka finanšu perspektīva netiks apstiprināta,
jo tai vajadzīga vienbalsīga piekrišana.
Kas notiks, ja nepieņems?
Pašreizējais finanšu plāns beigsies 2006.gada beigās. Līdz ar to izbeigsies finansējums vairākumam īstenoto programmu. Lai tās turpinātu darboties vai lai sāktu jaunas programmas, jau laikus ir jāapstiprina finanšu plāns. EK brīdina, ka, lai sagatavotu juridisko pamatu vairākgadu programmām dažādās jomās, nepieciešami 12 līdz 18 mēneši. Lai programmu darbība neapstātos, finanšu perspektīva jāapstiprina pēc iespējas drīzāk. Pretējā gadījumā aizkavēsies naudas nokļūšana līdz ES iedzīvotājiem. Ja dalībvalstis vispār nespēs vienoties par finanšu plānu, tām būs apgrūtināta vienošanās par ikgadējiem budžetiem, un visticamāk, netiks ņemtas vērā jaunās prioritātes un vajadzības.
Ieva Ušča
(Pēc EK
materiāliem)