Jauni tarifi, jauni pakalpojumi un tālejoši plāni
Vakar preses konferencē valsts akciju sabiedrības “Latvijas pasts” vadītāji iepazīstināja ar uzņēmuma nākotnes plāniem un nodomiem.
Uzņēmuma
ģenerāldirektors Gints Škodovs atgādināja, ka jau 2003.gadā
neilgi pēc viņa stāšanās amatā tika definētas “Latvijas pasta”
prioritātes: stratēģiskā attīstība brīvas konkurences apstākļos,
klientu apkalpošanas līmeņa paaugstināšana, jaunu un mūsdienīgu,
tirgus situācijai atbilstošu pakalpojumu attīstība un ieviešana,
kā arī darbinieku vērtības apzināšanās. Saskaņā ar Eiropas
Savienības normatīvo aktu prasībām līdz 2009.gadam Latvijai
jāveic pasta pakalpojumu tirgus liberalizācija. Tas nozīmē, ka
jārēķinās ar globalizācijas tendenču ietekmi šajā tirgū –
G.Škodovs norādīja, ka daudzi ārvalstu pasta uzņēmumi tiek
pārdoti, un tuvākajos gados iespējama izveidojušos nozares
“milžu” ienākšana Latvijas tirgū. Kaut arī “Latvijas pasts”
pasludināts ar uzņēmumu, kas nav privatizējams, tam jāstrādā
atbilstoši tirgus ekonomikas principiem.
Uzņēmuma darbības efektivitāti lielā mērā nosaka tā ārējais tēls.
Klientu acīs uzņēmuma tēlu pirmām kārtām veido pasta nodaļu
tehniskais stāvoklis un izskats. Tāpēc jau ne pirmo gadu norit
plānveidīga un pakāpeniska pasta telpu rekonstrukcija. Jau
izremontētas vairāk nekā 100 no apmēram 900 pasta nodaļām. Tiek
veikta arī darbinieku apmācība. Piedāvāto pakalpojumu attīstība
norit divos virzienos. Pirmkārt, tiek uzlabota tradicionālo
pakalpojumu kvalitāte, papildinot to saturu. Otrs attīstības
virziens – jaunu pakalpojumu piedāvāšana. Šajā kontekstā
jārunā gan par, piemēram, elektroniskā paraksta ieviešanu, gan
pakalpojumu “pastnieks birojā”, kas paredz nosūtāmo vēstuļu
savākšanu uzņēmumos, tādējādi atbrīvojot to darbiniekus no
došanās uz pasta nodaļu. Labi rezultāti ir jau īstenotajiem
jaunievedumiem – iespējām pasta nodaļā veikt naudas
termiņnoguldījumus, kā arī operatīvi noformēt patēriņa
kredītu.
“Latvijas pasta” izpilddirektore Ieva Rozenberga informēja, ka
līdztekus veiksmīgajai sadarbībai ar uzņēmumu “GE Money”
noslēgts arī līgums ar banku ”Nord/LB Latvija”, bet G.Škodovs
norādīja, ka pieprasījums pēc kredītiem ir augsts. Nākotnē
paredzēts “Latvijas pasta” nodaļās piedāvāt arī apdrošināšanas un
skaidras naudas izņemšanas iespējas. Pēdējais pakalpojums tiks
attīstīts apdzīvotās vietās, kurās ir bankomātu trūkums.
G.Škodovs uzsvēra, ka uzņēmuma attīstība nozīmē arī izmaksu
paaugstināšanos, turklāt nepieciešams lielus līdzekļus investēt
jauno projektu attīstībā. Tāpēc šo gadu plānots noslēgt ar
zaudējumiem, kas varētu sasniegt apmēram vienu miljonu
latu.
Vislielāko izmaksu kāpumu izraisījusi uzņēmuma darbinieku algu
paaugstināšana. 1998. gadā darbinieku vidējā alga bijusi 89 lati,
bet šobrīd tā ir 168 lati. Uzņēmums ir ieinteresēts augstā darba
kvalitātē, tāpēc jābūt adekvātai darba apmaksai. Protams,
palielinājušās arī citas izmaksas – degvielas patēriņš kopš
1998. gada kļuvis par 60 procentiem dārgāks, bet par
elektroenerģiju un apkuri jāmaksā par 20 procentiem vairāk. Tāpēc
neizbēgama ir pasta pakalpojumu tarifu maiņa.
G.Škodovs atzina: viņš apzinās iespējamo negatīvo sabiedrības
reakciju uz “Latvijas pasta” paziņojumu par tarifu
paaugstināšanu. Taču tarifi nav mainīti kopš 1998.gada, turklāt,
piemēram, vienkāršo vēstuļu nosūtīšanas maksa jau tolaik bijusi
zemāka par pakalpojuma reālajām izmaksām. Jūlijā paredzēts
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai iesniegt jauno
tarifu projektu. Plānots, ka vienkāršo vēstuļu nosūtīšana vismaz
līdz 2008.gadam varētu maksāt 20 santīmus pašreizējo 15 santīmu
vietā, bet pastkaršu sūtīšanas tarifu uzņēmums vēlas saglabāt 10
santīmu līmenī. Uzņēmuma vadītājs arī pauda pārliecību, ka tarifu
paaugstināšanas dēļ Latvijas iedzīvotāji necietīs ievērojamus
zaudējumus, jo apmēram 80 procentus vēstuļu sūta juridiskas
personas. Savukārt uzņēmumu vajadzībām “Latvijas pasts” plāno
ieviest gluži jaunu pakalpojumu – tā dēvētos A klases sūtījumus.
Tie atbildīs pasaulē praktizētajiem pakalpojumiem, kas par
augstāku samaksu garantē sūtījumu piegādi valsts teritorijā 24
stundu laikā. A klases sūtījuma cena varētu būt 30 santīmu.
Lai paplašinātu pakalpojumu klāstu un paaugstinātu savu
konkurētspēju, “Latvijas pasts” tuvākajā laikā iegādāsies kādu
Latvijas kurjerpasta uzņēmumu, tādējādi aktīvi iesaistoties šajā
biznesā. G.Škodovs pastāstīja, ka uzņēmumam arī jāapsaimnieko 250
nekustamā īpašuma objekti, no kuriem tikai 60 procenti tiek
izmantoti pasta vajadzībām, turklāt 80 procenti ēku neatbilst
mūsdienu prasībām. Lai uzņēmumam nebūtu jāveic investīcijas svešā
biznesa nozarē, paredzēts turpmāk tikai daļu objektu apsaimniekot
saviem spēkiem, bet pārējo rekonstrukciju un uzturēšanu uzticēt
konkursa kārtībā izvēlētiem ieinteresētajiem uzņēmumiem. Savukārt
“Latvijas pasta” administrācijas birojus un Stacijas laukumā
esošajā ēkā iekārtotās darba telpas līdz nākamā gada februārim
vai martam paredzēts pārcelt uz jaunbūvējamo pasta kompleksu
starptautiskās lidostas “Rīga” teritorijā.
Juris Bārtulis, “LV”